Klipping eller ikke?

Frozar

Elsker forumet
Novembergull 2017
Marshmallows 2022
Dere som har fått barn ved vaginal fødsel tidligere. Hva er deres erfaring rundt klipping/naturlig revning?

Noen som har opplevd begge deler å merket forskjell på alvorlighetsgrad av sårene og hvordan de gror etterpå?
 
Sniker
Men ble klippet ved en fødsel. Det var ømt og vondt en god stund etterpå, kjentes stramt ut lenge etterpå også men ingen problemer nå. Tok mye lenger tid å trene opp muskulatur nedentil etter dette kontra fødselen etterpå. Det er 3,5 år siden. Utfra det jeg har forstått klipper man gjennom muskel så det regnes som en Grad 2 hvertfall

Så fødte jeg for et halvt år siden og sydde vel D bare et par pyntesting i en overfladisk rift, Altså Grad 1

Edit: må legge til at jeg etter fødselen med bare en overfladisk rift hadde mye mindre smerter og følger meg raskere normal nedentil. Stor forskjell, men synes ingen av delene har ført til problemer i ettertid :)
 
Last edited:
Ble klippet begge gangene og sydde noen få sting. Uproblematisk. Heller klippe enn å revne ukontrollert ihvertfall. Ikke hatt noe problemer nedentil i etterkant. det verste var at jeg kjente og hørte klippet, ellers ingenting :happy:
Legger til at det grodde kjapt.. :)
 
Last edited:
Jeg revnet en del av endetarmsmuskulaturen, jm sa etterpå at hun burde ha klippet «men det er lett å være etterpåklok». Hadde nok hatt litt mindre plager etterpå hvis jeg blitt klippet. Men jeg har ikke erfaring fra klipping.
 
Tror nok at i mange tilfeller så klipper de for å forhindre ukontrollert revning, så vil tro at klipp er mer skånsomt enn hvis man feks er så uheldig å revne endetarmsmuskler osv.

Jeg for min del la ikke merke til når de klippet meg under forrige fødsel. Men var vondt i såret i noen uker etterpå, husker at ved 6-ukers kontrollen var det begynt å føles ganske normalt igjen :)
 
Kan forresten legge til at man ikke lenger klipper unødvendig/for sikkerhetsskyld i Norge lenger. Når de vurderer klipp så er det fordi det er det beste. De forsøker først å støtte mellomkjøttet og utføre finskegrepet for å minimere rifter, også er det ulike grunnet til klipp, men ofte fordi babyen trenger å komme ut litt fort. Jeg ble feks klippa ifbm vakuum.
 
Jeg ble klippa i forbindelse med vakuum, og så revnet jeg i tillegg (uflaks…). Endte med en tredjegradsrift, som hell i uhell ikke gikk utover endetarmsmuskulaturen. Hadde ingenting jeg skulle ha sagt angående klipp eller ikke, det var noe legen avgjorde fordi det hastet å få ut baby. Men det grodde faktisk fint, selv om det tok sin tid. Har fått skader i bekkenet etter fødsel, men ingen måte å si om det henger sammen med klippet og riften eller ikke.
 
Kan forresten legge til at man ikke lenger klipper unødvendig/for sikkerhetsskyld i Norge lenger. Når de vurderer klipp så er det fordi det er det beste. De forsøker først å støtte mellomkjøttet og utføre finskegrepet for å minimere rifter, også er det ulike grunnet til klipp, men ofte fordi babyen trenger å komme ut litt fort. Jeg ble feks klippa ifbm vakuum.

Jepp, og bra det bare gjøres når det må altså. Dersom man kan slippe er jo det selvfølgelig best. Jeg ble klippet begge gangene, men regner med det ikke bare var fordi jeg sa jeg heller ville de skulle klippe enn revne. Førstemann måtte fort ut, og andremann lå plutselig i seteleie.
 
Jepp, og bra det bare gjøres når det må altså. Dersom man kan slippe er jo det selvfølgelig best. Jeg ble klippet begge gangene, men regner med det ikke bare var fordi jeg sa jeg heller ville de skulle klippe enn revne. Førstemann måtte fort ut, og andremann lå plutselig i seteleie.

Ja, de ser an hvor raskt de må ut og om de tror det holder å støtte mellomkjøttet. Mye bedre med klipp enn grad 3 ukontrollert revning hvertfall. Min andre lå også helt plutselig i seteleie :hilarious: regnet med at de skulle klippe, men de så at det gikk fint bare at jordmor støttet, så det ble bare en liten rift der klippet hadde vært forrige gang.
 
Jeg ble klippet ved første fødsel. Det var fordi baby måtte komme ut litt fort (hadde presset i 1 t og 10 min, og fødselen hadde vart i 48 timer). Da rakk ikke lokalbedøvelsen å virke, så det var en ganske kjip opplevelse... men jeg er takknemlig for den avgjørelsen allikevel. Det ble gjort som tiltak for at baby skulle komme trygt ut. Og de ga meg advarsel, og kom og snakket med meg på barsel dagen etterpå for å både se på stingene og høre hvordan jeg hadde det. Jeg slet veeeeldig med både gange, toalettbesøk og sitting i over en uke, men så ble det veldig mye bedre nesten på dagen. Dette var klipp innover med sting i flere lag (ble sydd i 1,5 time). Selv om dette høres grotesk ut, så forteller jeg for å dele en litt annerledes opplevelse. Jeg håper de klipper ved neste fødsel hvis det trengs, og jeg følte ikke at dette ble gjort før de så at det var nødvendig. Vet ikke hva alternativet hadde vært, men jeg antar hastekeisersnitt eller sugekopp. Så jeg er glad det ble som det ble!
 
Jeg ble klippet, og synes det hele var en udramatisk opplevelse. Kjenner minimalt, ble sydd en god stund etterpå. Grodde fint, og pr i dag vises det omtrent ikke. Ble ikke nevnt hvorfor dem klippet, kanskje det var for ‘sikkerhets skyld’ :)
 
Back
Topp