Hvor mye har du gått opp i vekt?

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Jeg vet ikke om det er for tidlig å legge på seg? Jeg har i hvert fall lagt på meg, men det kan ha noe med min livsstil å gjøre for tiden (spiser hele tiden, orker ikke bevege meg).

derfor lurer jeg på hvor langt på vei dere er, og hvor mye dere har gått opp?

Jeg ser selv at jeg har gått opp 2,5 kilo og er bare 10+4. er redd for svangerskapsdiabetes og lignende. Noen som har noen erfaringer her, hva er «normalt»?
 
Jeg fødte for 8mnd siden og da gikk jeg fra 52 kg til 74 kg, har slitt med ganske mange kg fra det svangerskapet, så foreløpig har jeg gått opp 1kg og er 8+4 :dead:
 
Har ikke lagt på meg ennå, er 7+6 i dag. Har derimot gått ned 1 kg, pga sykdom. Regner med at den kommer fort på igjen
 
Jeg vet ikke om det er for tidlig å legge på seg? Jeg har i hvert fall lagt på meg, men det kan ha noe med min livsstil å gjøre for tiden (spiser hele tiden, orker ikke bevege meg).

derfor lurer jeg på hvor langt på vei dere er, og hvor mye dere har gått opp?

Jeg ser selv at jeg har gått opp 2,5 kilo og er bare 10+4. er redd for svangerskapsdiabetes og lignende. Noen som har noen erfaringer her, hva er «normalt»?

Jeg var hos jordmor 9+0 og hadde lagt på meg 2 kg da. Hun sa det var helt fint/normalt og naturlig at det skjedde. Hadde ikke vært kvalm, men hatt god matlyst og middels/lite aktiv pga sliten og trøtt.
Nå er jeg 15+2 og er opp ca 3,5 kg (varierer litt ut fra morgen til kveld). :hilarious:

Tror ikke du trenger å være bekymret!
 
Jeg har gått ned 2 kg...
 
Gikk først ned 2 kg, som jeg nå har gått opp igjen. Så er omtrent på 0. 10+2.
 
Er 7+4 og har lagt på meg 2,5 kg!! er ekstremt kvalm og kaster opp hvis jeg ikke spiser slavisk hver 2.time. Holder ikke å spise et eple eller noen druer. Trenger et realt måltid som sitter godt i magen (brødskiver eller middagsrester). Synes det er ekstremt frustrerende. Går konstant rundt å føler meg stappmett. og må innrømme at dette stresser meg. Håper kvalmen roer seg snart, så jeg kan roe ned på spisingen...
 
3kg ned pga kvalme og fraværende matlyst her. Følger sånn sett mønsteret fra forrige graviditet.
 
Jeg har gått 1-2 kg pga kvalme og at jeg har mistet lysten på godteri :wacky: er 10+6. Tror det er ganske vanlig å gå både opp og ned noen kilo i første trimester uten at det trenger å bety noe for hvordan resten av vektøkningen går, men er du bekymret så er det sikkert greit å ta en prat med lege eller jordmor :happy:
 
Jeg er 11+3 og har gått ned ca 5kg grunnet hyperemesis.

Stort sett er det stor variasjon og forskjellige faktorer som spiller inn. Noen går opp veldig lite og noen går opp en del.
 
Last edited:
Sniker fra (sein) mars :) 12+3 og har lagt på meg ca. 3,5 kg. Og 4-5 kg i månedene før jeg ble gravid (var på grensen til undervektig og ville gjøre noe med det før graviditet). Tror det er normalt med stor variasjon i hva en har lagt på seg. Tipper også at en del som har lagt på seg «mye» kvir seg for å skrive det, med tanke på alt fokuset på kropp/vekt, så ikke sikkert svarene her blir så representative heller. Syns det er lurt å forholde seg til lege/jordmor på det området. Hvis de sier at vekten/vektoppgangen er ok, så er den mest sannsynlig det :)
 
Tror ikke jeg har gått opp noe, men er ikke nøye med å følge med på vekt heller:p kanskje gått opp rundt 1 kg:) blir mye spising for å holde kvalmen i sjakk.
 
Jeg har gått opp ca 3kg. Har vært utrolig sulten, utmatta og kombinert med snusslutt. Tar det ikke så tungt. Regner med det jevner seg ut i løpet av graviditeten.

Så må jeg kommentere at det ikke ser ut til å være mange som faktisk leste spørsmålet:rolleyes:
 
Ingenting enda, men har heller ikke gått opp mer enn 5 kg totalt i tidligere graviditet. Er 10+6 i dag.

Men det ifht vekt..Der er folk veeeeldig forskjellige, og det er helt normalt å legge på seg. ❤ mange legger jo gjerne på seg 15-20 kg, om ikke mer.

Livsstil kan selvfølgelig ha noe å si, men det er ihvertfall ikke unormalt
 
Gått ned 2,5 kg pga hyperemisis. Gikk ned 9 kg sist (2017) så håper det blir bedre enn det hvertfall
 
Jeg er 10 +4 i dag, har gått opp ca 5 kg (noe av vekten kommet nok pga innvirkning på fordøyelsen og er derfor ikke helt reel). Dette er min andre graviditet. Lege var ikke det spor bekymret da det var helt normalt å gå raskt opp i vekt, spesielt etter tidligere svangerskap, fikk beskjed om å ikke tenke noe særlig på dette da det kom til å utligne seg senere :)

I forrige svangerskap lå jeg like under grensen til svangerskapsdiabetes. Ble derfor ivaretatt som om jeg hadde det. Var egentlig null stress kun mer obs på å unngå sukker, fikk god oppfølging så følte meg trygg hele tiden. Ungen ble langt i fra stor, som fryktet ved svangerskapsdiabetes, kun 3175 g ;)
 
Jeg har gått ned en kg, er 9+5. Men så gikk jeg opp 7kg når jeg prøvde å bli gravid med letrozol. Har allerede en god del kg for mye, så legen ønsker vel egentlig at jeg ikke skal gå opp noe særlig.
 
2 kg opp, og startet på høyere vekt enn sist svangerskap. Håper egentlig at jeg ikke går opp mye mer enn 10kg totalt som jeg gjorde sist :)
 
Back
Topp