Intervju og permisjon

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Vikariatet jeg var i, gikk ut ved utgangen av august. Har permisjon til begynnelsen av mars neste år, og nav betaler samme lønn som jeg hadde i vikariatet, så ingen stress ennå med å få ny jobb. Men med 4 unger, og en mann som begynner grytidlig på jobb (type kl 6-6.30 tiden), ser vi at turnuslivet ikke helt passer inn i vårt liv akkurat nå. Samtidig ønsker jeg meg en dagstilling. Så søker litt på jobber allerede da sykepleierstillinger som er ren dagtid er veldig populære og ikke vokser på trær.

Har nå blitt kalt inn på intervju på en jobb jeg gjerne kunne tenkt meg. Noen med noen tips ifht jobbsøking og intervju når en er i permisjon? Dere som evt sitter med ansettelsesansvar - hva skal til for å ansette noen som har noen mnd igjen i permisjon?

Jeg tenker at vanligvis har en tre mnd oppsigelse, så en som blir ansatt i dag kan tidligst begynne å jobbe i januar, og da er det ikke så stor forskjell på januar og mars for meg. Sånt skal egentlig ikke ha noe å si :) jeg tror ikke du trenger å opplyse om det, da, så du kan jo vente med å si noe også, eller så komme det kanskje frem av seg selv hvis du forteller om barna dine der yngste er i permisjonsalder.

For min del er det ikke aktuelt å ansette noen som ikke kan starte innen rimelig tid, helst ikke mer enn to mnd til startdato. Jeg skal ansette noen på sesongkontrskt nå, og det vil si at de jobber ut mars, med mulighet for mer om markedet er slik. Det er jo stort forskjell på bransjene, men de må jo uansett ansette en vikar da.

Når jeg skal ansette så går jeg ut ifra at søker med best kompetanse så og si alltid er fast ansatt og da er det 3 mnd oppsigelsestid. Da er vi i januar og sånn sett ikke så langt unna mars. Hvis du hadde vært en klar favoritt hadde ikke den lille tiden i mellom der spilt noe rolle. Hadde ikke satt inn noe vikar i den lille perioden. Hadde det derimot stått om to likeverdige kandidater så hadde jeg valgt den som kunne begynne først rett og slett av økonomiske grunner. Nå skal det sies at det er sjeldent at to sty vurderes likt. Jeg bruker alltid spørre om når aktuelle kandidater kan begynne tror det er ganske vanlig.

Personlig ville jeg ikke sagt noe med en gang, hadde også undersøkt muligheten å funnet en løsning å starte tidligere om jobben er viktig for meg.

For min del er det ikke aktuelt å ansette noen som ikke kan starte innen rimelig tid, helst ikke mer enn to mnd til startdato. Jeg skal ansette noen på sesongkontrskt nå, og det vil si at de jobber ut mars, med mulighet for mer om markedet er slik. Det er jo stort forskjell på bransjene, men de må jo uansett ansette en vikar da.
Jobber i helsevesenet så ikke så vanlig med sesongkontrakter. Mer vanlig i så fall med vikariat. Men dette var en fast 100% stilling:-).

Jeg ville sagt det, men latt mannen ta litt ekstra permisjon og begynt i januar. Da vil du stille likt som andre. Sånne dagstillinger vokser vel ikke på trær så ville nok ofret litt hvis jobben var en jeg ville ha. Her må mannen ta permisjon når lille er 4 mnd, for jeg skal i praksis. Nr 4 hos oss og. Må nesten bare gjøre det sånn...

Back
Topp