Fødetråd - Åpen

Kykkelykkeliky

Elsker forumet
Juligull2021
Augustbarna 2021
Jeg får ikke festet denne, men lager den klar
låså kanskje noen som vet hvordan det funker å feste/pinne tråder kan hjelpe til med den delen?

Her er malen for fødetråden her, kopier punktene og fyll ut det man ønsker å dele :)


Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn:

Termin:

Dato født:

Uke+dag:

Klokkeslett:

Fødested:

Vekt:

Lengde:

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode:

Smertelindring:

Annet du ønsker å fortelle:

Bilde:
 
Kan starte med min :) Kopiert fra lukket gruppe.

Min fødsel

Navn på barnet: Mikkel

Kjønn: Gutt :Heartblue

Termin: 9. august

Dato født: 24. juli

Uke+dag: 38+1

Klokkeslett: 08.04

Fødested: Kk Haukeland

Vekt: 2315g

Lengde: 46cm

Hodeomkrets: 31cm

Forløsningsmetode: Hastekeisersnitt

Smertelindring: Spinal og epidural

Annet du ønsker å fortelle:

TW, traumatisk opplevelse.

Etter null respons på de to første modningspillene skulle vi ta ctg før neste runde. 00.20 kom jordmor inn og ville sjekke modning, fortsatt ingenting og ringte på fødselslegen. Hun sa jeg måtte ringe pappen og be han komme med en gang, jeg skulle flyttes på fødestue. Jeg skjønte med en gang at her var det noe galt og at hun ville ha meg ut av fellesrommet og over på tomannshånd. Lille Mikkel tålte ikke riene, og det var enda så svake at jeg bare kjente de som murring og gav null progresjon. Panikken og sjokket kom raskt når de umiddelbart satte meg i prepp og sa de måtte starte med en gang operasjonsteamet var klart, uavhengin av om pappaen rakk det eller ikke.

Ny ctg koblet på og plutselig sier jordmor "du nå er ikke reaksjonen så stor lenger!". Ny sjekk av en annen lege som utbryter "Jeg får en finger inn! Kjenner hodet! Nei, tre fingre! Du, vi tar vannet i stedenfor". Så da ble hastekeisersnittet avblåst i det øyeblikket pappen kom løpende inn døren og vannet ble tatt. I begynnelsen gikk det fint, men vi så at riene ikke tok seg opp og han reaksjon ble dårligere. Fylte på med saltvann for å erstatte fostervannet i håp om at det skulle g
hjelpe på trykket hans der inne, men det hjalp bare de første 15 minuttene så fortsatte det. På det tidspunktet var jeg lenket til sengen med ledninger, kateter x2, måleapparater på mini og følte meg rett og slett helt jævlig. Dautrøtt begge to, redd og frustrert. 6,5 timer holdt vi på slik og jeg kjente panikken hver gang jeg så på skjermen at jeg fikk rier og hans hjertelyd sank drastisk fra 140 til 70. Da ble det nytt hastekeisersnitt, men denne gangen var vi begge mentalt klar for det.

Keisersnittet gikk fint, lille fikk komme på brystet få minutter etter at han var ute og sjekket og nå ligger jeg her og ser på han og pappen sove mens jeg venter på at morfinen skal kicke inn igjen.

Han ble mindre enn ventet, så selv om natten var fæl og frembragte mange tårer er jeg trygg på at dette var 100% rett å få gjort! Følte meg hele veien ivaretatt og de lyttet på oss og våre bekymringer og var flink til å forklare prosessene underveis. Og SÅ deilig å ha han her :love7
 
Min fødsel

Navn på barnet: Emil

Kjønn: Gutt

Termin: 8. august

Dato født: 25. juli

Uke+dag: 38+1

Klokkeslett: 03.30

Fødested: Lillehammer sykehus

Vekt: 3750 g

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: Igansatt vaginal fødsel

Smertelindring: Epidural


Ble lagt inn 22.07 for igangsettelse, fikk ballong som etter et par timer ga meg litt rier. Ballongen datt ut på kvelden. Riene dabbet av. Neste dag ble jeg sjekket, hadde 3 cm åpning, men ganske umoden. Så fikk jeg 7 piller i løpet av den dagen, med 2 timers mellomrom. I 16 tiden begynte jeg å få tilbake rier igjen. Ble sjekket igjen på kvelden/natta, og da var jeg helt avflatet. Jeg fikk 2 paralgin forte til og sove på som hjalp lite. Sov dårlig den natten. På morgenen den 25, fikk jeg neste tablett, og ble sjekket igjen, men ingenting hadde skjedd. Utover morgenen ble riene utrolig smertefulle, og klokken 11 gikk vannet.

Ble så etterhvert flyttet inn på fødestua, så fikk jeg epidural som kun funket på den ene siden.
Det skjedde ingen fremgang, og jeg begynte å bli helt utslitt.
Gynekoloen kom inn og vi ble enige om at jeg skulle få en ny epidural.
Den epiduralen funka som den skulle og jeg fikk slappet av litt, og 2 timer senere i 21 tiden ble jeg sjekket, og var 4-5 cm åpen.
Bare halvannen time senere var det 9 cm og jeg kjente det begynte og presse veldig, men var fortsatt sliten så jeg prøvde å slappe av litt til.

I 01 tiden ble jeg sjekket på nytt, full åpning, med 2-3 pressrier hvert 10. minutt.
I halv 2 tiden sa jordmor at jeg skulle begynne å presse. Halvannen time senere satte de på drypp, så en halvtime etter det så var han ute!
Alt i alt, synes jeg det var en veldig lang fødsel, men det gikk greit!
 
Navn på barnet: foreløpig navnløs
Kjønn: Gutt ❤
Termin: 1 August
Dato født: 26 Juli
Uke+dag : 39+4
Klokkeslett: 09.34
Fødested: Førde
Vekt: 4168 gram
Lengde: ikke målt pga seteleie
Hodeomkrets: 36 cm
Forløsningsmetode: pks

Født med pks pga seteleie.
 
Min fødsel

Navn på barnet: Camilla


Kjønn: Jente

Termin: 16.8

Dato født: 3.8

Uke+dag: 38+4

Klokkeslett: kl 10.59

Fødested: Stavanger universitetetssykehus (sus)

Vekt: 3708 gr

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: vaginal (spontan)

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle: Det startet med at vannet gikk hjemme mens jeg dusjet ca kl 6 før jeg skulle kjøre mannen på jobb og levere barna i bhg og sfo. Så langt kom vi ikke. Ringte foreldrene mine som kom for å passe de eldste barna og levere dem. Har 3 styrtfødsler bak meg så det var bare å komme seg til sykehuset. Ankom sykehuset rundt 7.30, uten særlig rier men med murringer. Rundt kl 8 startet riene, tuslet over i fødestue og fikk lystgass. Startet forsiktig, fikk litt pauser mellom slagene, men rundt 10.30 hadde jeg konstante rier som ikke ga seg. Kl 10.50 hadde jeg pressetrang, og kl 10.59 bare skled hun ut. Føltes til tider ut som alt skulle sprenge men det gikk fint. Ingen rifter så slapp å sy.

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Camilla


Kjønn: Jente

Termin: 16.8

Dato født: 3.8

Uke+dag: 38+4

Klokkeslett: kl 10.59

Fødested: Stavanger universitetetssykehus (sus)

Vekt: 3708 gr

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: vaginal (spontan)

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle: Det startet med at vannet gikk hjemme mens jeg dusjet ca kl 6 før jeg skulle kjøre mannen på jobb og levere barna i bhg og sfo. Så langt kom vi ikke. Ringte foreldrene mine som kom for å passe de eldste barna og levere dem. Har 3 styrtfødsler bak meg så det var bare å komme seg til sykehuset. Ankom sykehuset rundt 7.30, uten særlig rier men med murringer. Rundt kl 8 startet riene, tuslet over i fødestue og fikk lystgass. Startet forsiktig, fikk litt pauser mellom slagene, men rundt 10.30 hadde jeg konstante rier som ikke ga seg. Kl 10.50 hadde jeg pressetrang, og kl 10.59 bare skled hun ut. Føltes til tider ut som alt skulle sprenge men det gikk fint. Ingen rifter så slapp å sy.

Bilde:


Gratulerer så mye ❤
 
Min fødsel

Navn på barnet: Camilla


Kjønn: Jente

Termin: 16.8

Dato født: 3.8

Uke+dag: 38+4

Klokkeslett: kl 10.59

Fødested: Stavanger universitetetssykehus (sus)

Vekt: 3708 gr

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: vaginal (spontan)

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle: Det startet med at vannet gikk hjemme mens jeg dusjet ca kl 6 før jeg skulle kjøre mannen på jobb og levere barna i bhg og sfo. Så langt kom vi ikke. Ringte foreldrene mine som kom for å passe de eldste barna og levere dem. Har 3 styrtfødsler bak meg så det var bare å komme seg til sykehuset. Ankom sykehuset rundt 7.30, uten særlig rier men med murringer. Rundt kl 8 startet riene, tuslet over i fødestue og fikk lystgass. Startet forsiktig, fikk litt pauser mellom slagene, men rundt 10.30 hadde jeg konstante rier som ikke ga seg. Kl 10.50 hadde jeg pressetrang, og kl 10.59 bare skled hun ut. Føltes til tider ut som alt skulle sprenge men det gikk fint. Ingen rifter så slapp å sy.

Bilde:
Gratulere så mye :love7
Blir kjempe misunnelig :hilarious: termin 7 august å venter i spenning hver dag nå :hilarious: skal også føde på sus:p
 
Min fødsel

Navn på barnet: Camilla


Kjønn: Jente

Termin: 16.8

Dato født: 3.8

Uke+dag: 38+4

Klokkeslett: kl 10.59

Fødested: Stavanger universitetetssykehus (sus)

Vekt: 3708 gr

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: vaginal (spontan)

Smertelindring: Lystgass

Annet du ønsker å fortelle: Det startet med at vannet gikk hjemme mens jeg dusjet ca kl 6 før jeg skulle kjøre mannen på jobb og levere barna i bhg og sfo. Så langt kom vi ikke. Ringte foreldrene mine som kom for å passe de eldste barna og levere dem. Har 3 styrtfødsler bak meg så det var bare å komme seg til sykehuset. Ankom sykehuset rundt 7.30, uten særlig rier men med murringer. Rundt kl 8 startet riene, tuslet over i fødestue og fikk lystgass. Startet forsiktig, fikk litt pauser mellom slagene, men rundt 10.30 hadde jeg konstante rier som ikke ga seg. Kl 10.50 hadde jeg pressetrang, og kl 10.59 bare skled hun ut. Føltes til tider ut som alt skulle sprenge men det gikk fint. Ingen rifter så slapp å sy.

Bilde:
Gratulerer så mye

Jeg kom inn på føden i det du fødte ser jeg på klokkeslettet du la ut litt morsomt at vi begge fikk nr 4, samme dag , og har hatt samme termin

Blir du på barselhotellet lenge?
 
Gratulerer så mye

Jeg kom inn på føden i det du fødte ser jeg på klokkeslettet du la ut litt morsomt at vi begge fikk nr 4, samme dag , og har hatt samme termin

Blir du på barselhotellet lenge?
Planen er til torsdag når blodprøver er tatt. Hun sliter med en del kvalme så ikke vært så interessert i å amme etter at vi kom over på hotellet
 
Planen er til torsdag når blodprøver er tatt. Hun sliter med en del kvalme så ikke vært så interessert i å amme etter at vi kom over på hotellet

Nei, samme her. Svelget endel fostervann, så han bare gulper og kaver.
Jeg tar den testen på helsestasjonen, slik vi reiser hjem idag håper ammingen går til idag for dere, og oss
 
Nei, samme her. Svelget endel fostervann, så han bare gulper og kaver.
Jeg tar den testen på helsestasjonen, slik vi reiser hjem idag håper ammingen går til idag for dere, og oss
Åååh går det an å ta blodprøvene på helsestasjonen? Hadde jo vært så mye bedre og kunne få reist hjem idag:).
 
Ja, noen helsestasjoner.. her går det an, ikke alle som tilbyr det
Ikke hørt at de tilbyr det hos oss. Men greit men den ekstra natten på hotellet, fikk litt avlastning slik jeg noen timer med sammenhengende søvn. Kvalmen hang litt godt i stakkar.
 
Min fødsel

Kjønn: Gutt

Termin: 11. august

Dato født: 26. juni

Uke+dag: 33+6

Klokkeslett: 23.51

Fødested: St. Olavs

Vekt: 1885 gram

Lengde: 43 cm

Hodeomkrets:31

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle:
Jeg fikk tidlig vannavgang uke 33+2, en tirsdag, og endte opp med å bli lagt inn på sykehuset samme kveld. Det ble gitt lungemodningssprøyte i tilfelle tidlig fødsel, og jeg fikk vel begynnende rier og riehemmende drypp natten til torsdag, da hadde jeg nettopp fått sprøyte nummer to. Om morgenen ble jeg tatt av dryppet igjen, siden det kan dekke for tegn på infeksjon, og fordi begge lungemodningssprøytene hadde fått tid til å virke. Jeg fikk beskjed om at dersom fødselen kom ville de ikke prøve å stanse den. Jeg fikk lov til å ha besøk av samboer, ca. en time hver dag.

Det ble ekstremt lite søvn på meg mens jeg var lagt inn, både pga. bekymringen og kynnere/rier om natten. Jeg fikk smertestillende for å få sove, men det ga ingen nevneverdig effekt. Jeg mener jeg hadde 3 cm åpning natt til lørdag, da fikk jeg lov til å be samboeren min om å komme til sykehuset. Ikke lenge etter målte de meg til 6 cm, tror jeg, og jeg ble sendt til føden. Neste person som målte mente jeg var 3 cm igjen, så jeg ble sendt tilbake til barsel. Så sjekket de igjen en liten stund etter det, da hadde jeg vel nok åpning til at jeg ble sendt til føden igjen, det ble siste byttet.

Jeg hadde ganske dårlige rier, de ble aldri helt regelmessige. Jeg endte opp med epidural, da fikk jeg endelig sove noen timer og fikk hentet meg helt voldsomt inn. Det var som å skru av smerten helt, stemningen ble utrolig mye bedre etter det. Men riene ble ble bare dårligere, så de måtte sette meg på drypp. Gutten ble født like før midnatt, rundt 21 timer etter at samboeren min fikk komme til sykehuset. Siden han var prematur ble han og far sendt til nyfødt intensiven ganske kjapt etter fødsel, mens jeg ble sendt til barselavdelingen. Vi fikk ikke familierom før etter et par dager, så den første tiden var litt kjip, det føltes veldig som at vi bare var på besøk hos ham. Jeg fikk heller ikke så mye informasjon om å komme igang med bryststimulering og pumping, så jeg føler veldig at det kom skjeivt ut. Jeg har lav melkeproduksjon nå, og det er vanskelig å vite om det er relatert eller ikke.

Vi ble sendt hjem litt under en uke etter fødsel med oppfølging fra ambulerende sykehusteam tre ganger i uka, mens vi fikk pleiepenger. Gutten måtte få mat via sonde i nesen, da han ikke klarte å spise fra brystet. Vi ble endelig utskrevet denne uken da han nå klarer å spise selv. Jeg må bruke ammeskjold for å få ham til å ta brystet, men han er fremdeles ikke så flink til å die. Han får det meste av mat fra flaske. Jeg pumper, og så supplerer vi med morsmelkerstatning. I morgen er det seks uker siden fødsel, onsdag neste uke ville vært termin. :)
 
Min fødsel

Navn på barnet: Josefine


Kjønn: Jente

Termin: 09.08

Dato født: 04.08

Uke+dag: 39+5

Klokkeslett: 07.29

Fødested: Bærum sykehus (vestre viken)

Vekt: 4010 gram

Lengde: 53 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: Keisersnitt (akutt)

Smertelindring: Forsøk på fødsel: epidural og lystgass, keisersnittet: spinalbedøvelse

Bilde:
 
Last edited:
Min fødsel !OBS TW!

Navn på barnet: Josefine


Kjønn: Jente

Termin: 09.08

Dato født: 04.08

Uke+dag: 39+5

Klokkeslett: 07.29

Fødested: Bærum sykehus (vestre viken)

Vekt: 4010 gram

Lengde: 53 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: Keisersnitt (akutt)

Smertelindring: Forsøk på fødsel: epidural og lystgass, keisersnittet: spinalbedøvelse + 100 andre greier………..


!TW!
Annet du ønsker å fortelle: Lørdag dag trodde jeg det lakk fostervann, i tillegg kom det gammelt blod. Dro for en sjekk på føden og de sjekker vaginalt med spekulum og ultralyd- det er proppen som holder på å løsne. Lørdag kveld begynner det å komme modningsrier som er helt uregelmessige, men veldig vonde og langvarige. Etter å ha holdt på hele søndag, ringte jeg føden på mandag igjen. Da hadde jeg så og si ikke sovet pga voldsomme smerter. De ber meg ta en varm dusj og slappe av, de vil ikke sjekke opp der i et tilfelle det blir verre og vondere. Jeg kan få sove over hvis det er bedre, men valgte å reise hjem fordi jeg var så sliten og lei meg, ville heller være med samboeren. Natt til tirsdag er smertene så konstante, så tirsdag morgen ringer jeg føden eeenda en gang - da sa de at jeg kunne ta med samboeren min. Vi kommer inn tirsdag morgen og da har jeg fått 2 cm åpning. I løpet av dagen blir det rier og åpningen skjer relativt raskt, innen kl 23 den kvelden har det blitt 9 cm. Men den siste mc’ern vil ikke komme, så de setter meg på riedrypp. Jenta kommer seg ikke helt med i bekkenet, hun ligger i tillegg litt feil så det var viktig at hun klarte det så de kunne hjelpe henne ut med vakuum. Etter ca 8 timer med heftige og hyppige rier i tillegg til pressing for å prøve å få henne lenger ned, får jeg feber og infeksjon, lille jenta for kjempe høy puls og fødselslegen sier at vi må bare ta henne ut nå. Lille snuppa har ligget og stanga hodet i bekkenet mitt i flere timer i forsøk på å komme seg ut… de kjører meg inn på operasjonssalen, gir meg spinalbedøvelse og starter med keisersnittet. Etter 30 minutter fra avgjørelsen, kom hun ut. Jeg mista 3 liter blod fordi hun lå så feil, så på vei ut revna hun opp livmora mi. Samboeren min ble med jenta ut og fikk henne på brystet. Jeg var så dårlig og trengte blodoverføring i tillegg til at de måtte få kontroll på livmoren før de sydde igjen, så jeg fikk ikke sett henne på 6,5 timer. Var helt forferdelig, og tidene i barsel har vært tunge, men vi er begge friske og alt etter dette har gått veldig bra. Jeg er relativt immobil etter 4 dagers kamp, men samboeren min og sykehuset tar veldig godt vare på oss. Vi blir nok en liten stund til på barsel siden vi trenger litt ekstra observasjon og oppfølging, men vi gleder oss veldig til å komme hjem <3

dette er heldigvis ikke vanlig, men det var litt av en tøff opplevelse, spesielt som uerfaren og ureflektert førstegangsfødene.


Bilde:
Sender en god klem ♡
 
Takk snille, jeg fikk en unlike på innlegget, så jeg fjernet delen om fødselen, vil ikke gjøre folk utilpass. :-( Så fint om du kan endre så det ikke er synlig med historien.

Tipper det var en feil. :) Hørtes ut som en vond opplevelse, men håper det går bra nå ❤️
 
Takk snille, jeg fikk en unlike på innlegget, så jeg fjernet delen om fødselen, vil ikke gjøre folk utilpass. :-( Så fint om du kan endre så det ikke er synlig med historien.
Sikkert noen som kom nær :) synes det er viktig at man er ærlig jeg og alle har eget ansvar for hvordan man tar det inn over seg i en slik gruppe ♡
 
Back
Topp