Vekt?

Gått opp 2 kg fra startvekten...

Nei, var en del kvalm i starten. Kasta ikke opp noe særlig men ble litt småspist. Nå skal det sies at jeg hadde noen ekstra kg i utgangspunktet, så slik sett er det jo greit jeg ikke legger på meg mer :happy: Ikke at jeg aktivt gjør noe, spiser det samme som før egentlig.

Ikke sant, men så lenge baby trives og følger kurven sin så er det ingenting i veien for det heller tenker jeg:happy: godt man har de faste rutinene sine :happy:

Nå er jeg vel på +10 kg fra startvekt :( æsj.

Ca 7kg fra startvekt nå, var 8 men gått ned til 7

Ca 7kg fra startvekt. 27+2

6,5kg fra startvekt.. veier 20-30kg for mye i utgangspunktet så gruer meg sykt til hvor mye jeg ender opp med… blæææ:hungover:

Pluss 10kg her også, snart 26 uker. Så gått opp mere enn forventet - men har blitt mere Stratos enn forventet også :hilarious::hilarious:

I mine to andre svangerskap har jeg gått opp 20kg og 18kg , og fikk trent vekk alt iløpet av 6-7 mnd så jeg stresser ikke noe med vekten. Så lenge jeg har det fint , og babyen vokser så går dette av seg selv ❤️

+ 6 kg. Har noe høy vekt fra før, så legen blir sur for hver gang jeg har gått opp. Men jeg tenker at den "normale" vekten å gå opp må da være greit? Både baby og tillegg veier jo litt :sorry:

+ 6 kg. Har noe høy vekt fra før, så legen blir sur for hver gang jeg har gått opp. Men jeg tenker at den "normale" vekten å gå opp må da være greit? Både baby og tillegg veier jo litt :sorry:
Jeg syntes det er ok at lege/jordmor sier vi som er overvektige må passe ekstra på og prøve å holde oss innenfor et visst antall kg, men det å skjenne på når man ikke klarer det blir feil. Å «holde» vekten ved å kun gå opp 12kg som et svangerskap gjennomsnittlig veier føler jeg at burde være helt ok selv om det hadde vært optimalt å gå opp mindre. Jeg tror jeg har gått opp 7 til nå og skal egentlig ikke gå opp mer enn 6-8 kg, men jeg prøver så godt jeg kan, hadde jeg blitt fortalt at det ikke var bra nok hadde jeg begynt å gråte tror jeg :oops:

Jeg syntes det er ok at lege/jordmor sier vi som er overvektige må passe ekstra på og prøve å holde oss innenfor et visst antall kg, men det å skjenne på når man ikke klarer det blir feil. Å «holde» vekten ved å kun gå opp 12kg som et svangerskap gjennomsnittlig veier føler jeg at burde være helt ok selv om det hadde vært optimalt å gå opp mindre. Jeg tror jeg har gått opp 7 til nå og skal egentlig ikke gå opp mer enn 6-8 kg, men jeg prøver så godt jeg kan, hadde jeg blitt fortalt at det ikke var bra nok hadde jeg begynt å gråte tror jeg :oops:
Vel, legen min ville jo at jeg ikke skulle gå opp noen ting, heller holde samme vekt eller gå ned, så jeg har jo følt meg "mislykket" når jeg ikke har klart det.... men jeg synes heller ikke vektøkningen jeg har hatt er gæli mtp at det har vært en sakte vektøkning:shy:

Har sett på denne selv, men lege er ikke enig i denne. Hun vil heller at jeg skal holde startvekt eller gå ned, og det kjenner jeg at er vanskelig...

Jeg jobber med ernæring og vektreduksjon og der må jeg si meg uenig med legen din! Et svangerskap er ikke tidspunktet for slanking. Det er et bra tidspunkt for å bli bevisst på kostholdet og øke fysisk aktivitet, men vektreduksjon kan og bør vente til babyen er ute.

Har sett på denne selv, men lege er ikke enig i denne. Hun vil heller at jeg skal holde startvekt eller gå ned, og det kjenner jeg at er vanskelig...

Du skal jo ikke SLANKE deg som gravid. Spise sunt og røre deg, joda. Men du skal ikke gå inn for slanking..
Legen din er litt dust.. Hvis hun blir sur og ekkel, ville jeg vurdert å bytte lege..

Vel, legen min ville jo at jeg ikke skulle gå opp noen ting, heller holde samme vekt eller gå ned, så jeg har jo følt meg "mislykket" når jeg ikke har klart det.... men jeg synes heller ikke vektøkningen jeg har hatt er gæli mtp at det har vært en sakte vektøkning:shy:
At legen din går i mot de nasjonale anbefalte retningslinjene er litt merkelig.
Selv om man kan gå ned i vekt uten å slanke seg som gravid bare ved å spise sunt og være aktiv, så er det fremdeles begrenset hva man fysisk klarer å få til. Jeg har et kranglete bekken og klarer kun å gå små turer og om jeg hadde klart å holde et strengt kosthold så hadde jeg også vært slankere i utgangspunktet. Så det at jeg klarer å begrense vektoppgangen min såpass er for meg en liten seier. Selv om høy bmi utgjør en større risiko for mor og barn så er det ikke så utrolig mye mer det er snakk om og de fleste tilfeller går det veldig fint! Jeg fikk svangerskapsforgiftning sist og følte det var min feil fordi jeg var overvektig og klandret meg selv for at jeg ikke klarte å gjøre mer, men da sa legen til meg at selv om det hos overvektige er en bitte liten høyere prosentandel som får svangerskapsforgiftning så er det ikke nødvendigvis noen sammenheng med overvekt og svangerskapsforgiftning, men kun at overvektige generelt er overrepresentert. Så hun sa rett ut at det ikke var min feil og at jeg ikke kunne gjort noe for å unngå dette. Jeg ble heldigvis bare tatt godt i mot av alle jeg var i kontakt med i helsesektoren, men jeg valgte å være åpen om vekten min og ønsket å snakke om problemene det kunne medføre.

Ikke klandre deg selv for vektoppgangen, startvekten din kan du ikke endre og du kan ikke gjøre annet enn å passe på at du spiser riktig og prøver så godt du kan å ikke gå opp mer enn det som man normalt legger på seg. Du gjør ditt beste og det er det absolutt viktigste. Så er det også viktig å huske på at kroppene våre er forskjellige og reagerer forskjellig på et svangerskap. Noen går opp mye uten å egentlig gjøre noe, andre går opp lite, noen føler seg helt tipp topp, andre har mange plager fra ganske tidlig av. Ingen er like.

For ei f****kjerring av ei lege du har da:smiley-angry019 Synes ikke du har hatt en ille vektøkning overhodet. Man legger jo på seg når man er gravid. 12 kg er normalen med det baby, fostervann, morkake, vann og litt fett på hoftene/bryst til amming:happy119 Om hun fortsetter slik, så bytt lege, for en sånn usympatisk holdning skal ingen finne seg i man skal IKKE slanke seg som gravid:angry7

Back
Topp