Foreldrepermisjon

Annemor1991

Glad i forumet
Septemberlykke 2021
Hvordan skal dere gjøre det? 100% eller 80%? Vanlig eller gradert? Fordeling av felleskvote? Og hva med evt. ulønnet perm? :) *nysgjerrig*
 
100% utbetaling her, det gir den høyeste totale utbetalingen (og spesielt på mannens lønn vil det utgjøre veldig stor forskjell) :) jeg tar hele felleskvoten (jeg tror jeg hadde kverket gubben om han ville ha en bit av den kaka.. Jeg gleder meg allerede masse til permisjonen og kjenner det gjør vondt å tenke på å starte i jobb igjen når mini er så liten. Liker jobben min men først og fremst er jeg mamma).

Hadde 1,5 år permisjon med eldste og gubben ingenting (han forhandlet seg til en stor bonus pga de var ekstremt underbemannet på jobben hans da. Og han visste at jeg hadde sterkt ønske om å være hjemme) men han var januarbaby og vi trengte derfor ekstra permisjon pga bhg start i august året etter.

Nå treffer vi jo hakket bedre på bhgstart og de er overbemannet på gubbens jobb så er nok ikke håp for at jeg kan strekke min i ulønnet denne gangen, men sånn er det :) med ukene vi får i 100% permisjon i tillegg ferie så er det nok frem til bhg start. Takker vi nei til plass når han er 1 år så får vi ikke uten videre plass før året etter heller, og det har vi ikke råd til.

Begynner i 40% jobb når mini er 6 mnd for å heller strekke tiden lengre før jeg må begynne i 100% jobb :) 2 dager i uka med 6,5 timer skal jeg tåle (pga det er lav sannsynlighet for at noen kan avløse midt på dagen for ammefri er det bedre at jeg har en time kortere dag, har en jobb der vi stort sett jobber alene) når jeg da har de andre ukedagene fri. Det blir også lettere for mannen enn å gå lenge i 100% perm. Han er en fantastisk pappa, men han takler ikke gå hjemme i flere mnder.
 
Etter å ha undersøkt litt er jeg veldig usikker på hvordan vi skal løse det.
Sist jeg hadde permisjon (fem år siden) kunne vi fordele de ekstra ukene vi fikk ved 80% lønn slik vi selv ønsket. Men nå går fire uker automatisk til far og da står han plutselig med 19 uker. Jeg ønsker helst 80% lønn, da trenger jeg kun to uker ulønnet permisjon for å kunne være hjemme til august neste år. Men samboer taper veldig mye penger på det. 80% lønn i 19 uker + han mister 19 uker med feriepenger.
Men velger vi 100% lønn må jeg ta ut 8-9 uker med ulønnet permisjon. Vi har råd til det, og klarer å spare opp i løpet av permisjonen og. Men jeg vil tape feriepenger på det året etter der igjen, så da blir det to sommerferier på rad med lite penger. I tillegg mister samboer 15 uker med feriepenger. Syntes det burde vært større valgfrihet i hver familie for hvordan vi ønsker å fordele permisjonen.
 
Vi tok 100% sist. Typen syntes det var litt knapp tid, for meg, med minste. Det gikk helt fint, siden jeg ble sykemeldt og ble hjemme med han, når han har hatt permisjon. Vi har blitt enige om å ta 80% denne gangen. I og med at det blir den lille alders forskjellen mellom ungene, så blir det noe mer hektisk denne gangen. Så det blir bedre om vi har litt lenger permisjon denne gangen. Og så passer det så bra i forhold til barnehage :happy:
 
80% her :happy: Pluss at mannen får 1 uke av fellesperioden.
Hadde 100% sist, og det funka fint det. Ble bare litt styr med barnehagestart, så måtte ha barnepike et halvt år før han fikk starte.
 
Etter å ha undersøkt litt er jeg veldig usikker på hvordan vi skal løse det.
Sist jeg hadde permisjon (fem år siden) kunne vi fordele de ekstra ukene vi fikk ved 80% lønn slik vi selv ønsket. Men nå går fire uker automatisk til far og da står han plutselig med 19 uker. Jeg ønsker helst 80% lønn, da trenger jeg kun to uker ulønnet permisjon for å kunne være hjemme til august neste år. Men samboer taper veldig mye penger på det. 80% lønn i 19 uker + han mister 19 uker med feriepenger.
Men velger vi 100% lønn må jeg ta ut 8-9 uker med ulønnet permisjon. Vi har råd til det, og klarer å spare opp i løpet av permisjonen og. Men jeg vil tape feriepenger på det året etter der igjen, så da blir det to sommerferier på rad med lite penger. I tillegg mister samboer 15 uker med feriepenger. Syntes det burde vært større valgfrihet i hver familie for hvordan vi ønsker å fordele permisjonen.

Men må samboeren din ta perm rett etter deg? Man kan jo utsette den om det passer bedre, spes om lille skal i bhg til sommeren? :)
 
Med min første som kom i 2019 så tok jeg min del + felleskvoten (80%) og deretter ulønnet :) samboer jobber offshore så han jobber 2 uker og har tatt "permen" i friperiodene sine :) alt dette gikk mest ut over meg og min stolthet i forhold til hva jeg bidro med av foreldrepenger. Har en forferdelig liten stilling i kommunen og jobbet egentlig ræva av meg for å tjene opp et bra grunnlag.. Lite viste jeg at for at den siste måneden i arbeid skulle telle med i grunnlaget, så må man altså jobbe ut hele den siste måneden man er i arbeid. Så jeg mista den beste måneden med i tellingen for grunnlaget jeg skulle få utbetalt.. Så jeg fikk knappe 7 tusen tror jeg det var til sammen.. Så til alle dette har en betydning for, velg å gå ut i permisjon ved månedsslutt dersom du har liten stilling / tar ekstravakter eller legg det opp til feks mere vakter måneden før som bidrar til grunnlaget :) de med større stilling og fast lønn betyr det nok ikke så mye for :)

Men denne gang pga helsa og i tillegg covid ser jeg meg mest sannsynlig nødt for å søke engangsstønad... Jeg vil tjene mye mere på dette enn å søke foreldrepenger da det har blitt og kommer til å bli lite vakter på meg.. Det faller ikke i god jord hos samboer selv om han forstår meg.. Men han burde hatt rett til egen opptjening!
Systemet suger... Rett og slett!
 
Last edited:
Men må samboeren din ta perm rett etter deg? Man kan jo utsette den om det passer bedre, spes om lille skal i bhg til sommeren? :)
For jobben hans passer det best at han tar det fra august, og tar alt i ett. Det er mye sesongarbeid, spesielt sommer og vinter. Men har vært innom tanken på at han kan dele opp noe av permisjonen sin. Men husker fra tidligere, 10 og fem år siden, at det var et h...... papirarbeid, så da droppet vi det. Men kanskje det har endret seg nå.
 
For jobben hans passer det best at han tar det fra august, og tar alt i ett. Det er mye sesongarbeid, spesielt sommer og vinter. Men har vært innom tanken på at han kan dele opp noe av permisjonen sin. Men husker fra tidligere, 10 og fem år siden, at det var et h...... papirarbeid, så da droppet vi det. Men kanskje det har endret seg nå.

Aah! Ja nei nå er det ganske rett frem på nettet når man søker! Man må bare ha kontroll på datoer/perioder og søke :)
 
Her blir det 100%, noe ulønnet og bruk av ferieuker på begge. Ønsker å drøye barnehagestart til januar.
 
For ti år siden var alt i papir :happy6

Ja det er nok noe annerledes nå.. Jeg grua meg veldig til søknaden for jeg hadde hørt så mye negativt om det.. Mye styr osv.. Men det var veldig rett frem nå når vi var igjennom det sist :) heldigvis :) kan ikke fordra slike oppgaver egentlig :)
 
Her blir det 100%. Jeg blir hjemme til august neste år minimum i tillegg og mannen tar fri en dag ++ i uka fra september, alt etter hva som passer
 
Jeg har tenkt på å ta 100% og sparer et par av ukene ferie dette året og bruker oppspart fleksitid på ferien i år, så kan bli en del ferie til gode å bake inn i permisjonen. Jeg tenker å prøve å forlenge det så jeg får vært hjemme til det har gått rundt 11-12 mnd, så må kanskje ta litt ulønnet også! Men dere tenker å la baby starte i barnehage i august? Jeg har termin i slutten av september. Og dette er min første så vet ikke helt om jeg syns det er litt tidlig. Evt kommer vi nok til å søke plass i august men kanskje utsette starten et par mnd…:confused: hmm, jammen ikke så lett dette her! :p
 
Her blir det 100%. Jeg blir hjemme til august neste år minimum i tillegg og mannen tar fri en dag ++ i uka fra september, alt etter hva som passer
Ååh, jeg har også lyst til å være hjemme så lenge. Hvordan fikk du det til med 100%? Har du lagt inn mye ferie inni der?

Jeg er førstegangs og har så lite peiling :hilarious::shy:
 
Her velger vi 80% :) Jeg blir hjemme frem til august 2022 (trenger da barnepass av besteforeldre 1,5 uke i juni), og mannen blir hjemme frem til nyttår 2023. Barnehagestart blir enten januar 2023, eller høsten 2023 dersom det ikke er ledig plass i bhg fra januar av.
 
Ååh, jeg har også lyst til å være hjemme så lenge. Hvordan fikk du det til med 100%? Har du lagt inn mye ferie inni der?

Jeg er førstegangs og har så lite peiling :hilarious::shy:
Jeg har endel ferier, men blir mye ulønnet også. Har ikke regnet på hvor mye da det ikke betyr noe særlig her :) jeg er også førstegangs :)
 
Jeg har endel ferier, men blir mye ulønnet også. Har ikke regnet på hvor mye da det ikke betyr noe særlig her :) jeg er også førstegangs :)
Aha, jeg skjønner. Må bare sette meg inn i det rett og slett :hilarious:
 
Vi tar 100 prosent. Dette barnet er veldig planlagt, så jeg har spart ferie de siste årene og tar ut lite ferie i år for å bygge på permisjonen. Jeg har termin sent i august, så blir fort september. Slik jeg har forstått det har barn født etter august krav på plass først den mnd de fyller 12 mnd, så vi får kanskje ikke plass før september 2022. Med ferieavvikling og permisjon så kan vi være hjemme til utløpet av september 2022. Det passer veldig bra med barnehage! Forrige barn hadde termin i januar og det var betydelig mye mer styr da:bored:
 
Back
Topp