Foreldrepermisjon

Vi tar 100 prosent. Dette barnet er veldig planlagt, så jeg har spart ferie de siste årene og tar ut lite ferie i år for å bygge på permisjonen. Jeg har termin sent i august, så blir fort september. Slik jeg har forstått det har barn født etter august krav på plass først den mnd de fyller 12 mnd, så vi får kanskje ikke plass før september 2022. Med ferieavvikling og permisjon så kan vi være hjemme til utløpet av september 2022. Det passer veldig bra med barnehage! Forrige barn hadde termin i januar og det var betydelig mye mer styr da:bored:

stemmer de ikke har krav på det før mnden de fyller 1 år, men her har de somregel tatt inn alle på hovedopptaket sålenge foreldrene ønsker det :) dvs de har samme bemanning i august som i september men holder av plassen (lite aktuelt å flytte på voksne eller ansette nye bare noen uker uti det nye barnehageåret), så vi tar sjansen på at vi får plass :p men jeg vurderer å ta noen dager ulønnet perm (feks 1 dag pr uke) fra Juni når jeg egentlig skal jobbe 100% for å strekke den enda litt til, og så tror jeg mannen vil sette pris på en dag i uka hvor han kan jobbe istedet (jeg elsker permisjonslivet, men ikkeminst har jeg en mann som vet at det kan være skikkelig hardt og at det ikke bare er å dille hele dagen :p så en dag på jobb blir nesten som en fridag for han tror jeg :p ) :)
 
Vi tar 100 prosent. Dette barnet er veldig planlagt, så jeg har spart ferie de siste årene og tar ut lite ferie i år for å bygge på permisjonen. Jeg har termin sent i august, så blir fort september. Slik jeg har forstått det har barn født etter august krav på plass først den mnd de fyller 12 mnd, så vi får kanskje ikke plass før september 2022. Med ferieavvikling og permisjon så kan vi være hjemme til utløpet av september 2022. Det passer veldig bra med barnehage! Forrige barn hadde termin i januar og det var betydelig mye mer styr da:bored:

Barn født i august-november har krav på plass den måneden de fyller 1 år.
Vår første er født i november 2018, begynte i barnehage november 2019. Men vi kunne startet før, så kan fort hende man får plass i august til septemberbarn
 
Vi prøver å lage en plan nå, har ikke helt bestemt oss. Blir ihvertfall 100%.
Men det vi har sett litt på da, er at jeg tar min del + felles, 2 uker ferie fra i år + mine 5 uker neste år og 3 mnd ulønna. Da har vi kommet til begynnelsen av september 2022. Så tar samboeren sin del, og blir hjemme resten av året.
Det vi ikke har bestemt oss helt for enda, er ang. bhg og når han skal begynne.
Jeg syns det kunne vært fint å drøye bhgstart en stund, gjerne til 1,5/2 år. Da ville vi gått for dagmamma deltid frem til bhgstart isåfall.
Evt. at han begynner på slutten av samboers perm, men føler det blir litt teit også, at de ikke får vært ordentlig hjemme sammen.
Jeg jobber 77% turnus, så han vil uansett ikke få fulle uker/dager i bhg, ønsker å ha han hjemme når jeg har fri for eks, og kortere dager ellers.
Må tenke litt til på det, men mest sannsynlig blir det noe sånt :)
 
Vi har landet på 100%, men har ikke helt landet bruk av ferie ennå. Ønsker å drøye så mye som mulig, slik at det kan passe med barnehageplass.
 
Vi tror vi går for 80% lønn, jeg går hjemme fram til august og nytt skole/barnehageår. Da starter mannen med pappaperm 2 dager i uken og jeg skal jobbe bare 2 dager i uken i ett år for å utsette barnehagestart og ha kontantstøtte fram til neste skole/barnehageår :)
 
Har hørt at man ofte må betale for barnehagw fra den mnd. Man har plass? At man ikke kan utsette det, uten å holde av plassen sin? Noen som vet noe om det?

Her er planen at jeg tar hele felleslvota+min kvote + 3 mnd. Ulønnet permisjon. Så går jeg rett i sommerferie (lærer). Så tar samboeren over perm fra august av og jobber 25% ved siden av perm. Han har en veldig fleksibel jobb på når han kan jobbe. Planen er at mormor skla ha babyen en dag i uken og at jeg dekker inn de siste 5% i samboeren perm i høstferien da. Da kan babyen ca starte i barnehage i januar 2023. Men jeg har aldri gjort dette før og er redd for å gjøre noe feil :inpain::sorry:
 
Har hørt at man ofte må betale for barnehagw fra den mnd. Man har plass? At man ikke kan utsette det, uten å holde av plassen sin? Noen som vet noe om det?

Her er planen at jeg tar hele felleslvota+min kvote + 3 mnd. Ulønnet permisjon. Så går jeg rett i sommerferie (lærer). Så tar samboeren over perm fra august av og jobber 25% ved siden av perm. Han har en veldig fleksibel jobb på når han kan jobbe. Planen er at mormor skla ha babyen en dag i uken og at jeg dekker inn de siste 5% i samboeren perm i høstferien da. Da kan babyen ca starte i barnehage i januar 2023. Men jeg har aldri gjort dette før og er redd for å gjøre noe feil :inpain::sorry:
Jeg tror (ikke gjort dette før heller) at dersom man takker ja til plassen i august men utsetter barnehagestarten noen mnd må man betale for plassen. Men noen steder tror jeg man kan avtale senere start uten å betale; men tror det er sjelden.. hehe, mye «tror» her så kanskje noen andre har bedre svar:p:D
 
Vi søkte bhg plass fra 30. November, da betalte vi fra den dato. De har jo rett til bhg plass når de fyller ett år ved utgangen av november.

Men må nok betale fra 30.nov- januar selv om plassen ikke blir brukt ja.
 
Har hørt at man ofte må betale for barnehagw fra den mnd. Man har plass? At man ikke kan utsette det, uten å holde av plassen sin? Noen som vet noe om det?

Her er planen at jeg tar hele felleslvota+min kvote + 3 mnd. Ulønnet permisjon. Så går jeg rett i sommerferie (lærer). Så tar samboeren over perm fra august av og jobber 25% ved siden av perm. Han har en veldig fleksibel jobb på når han kan jobbe. Planen er at mormor skla ha babyen en dag i uken og at jeg dekker inn de siste 5% i samboeren perm i høstferien da. Da kan babyen ca starte i barnehage i januar 2023. Men jeg har aldri gjort dette før og er redd for å gjøre noe feil :inpain::sorry:
Ja, det stemmer. Det er fordi at bhg ikke har mulighet for å holde av plasser uten betaling pga økonomi. Om de vet at de trenger så og så mange ansatte ila året, er de avhengig av innbetalinger for å sikre lønn hele året. Vi har augustbarn fra før, men fikk velge bhgstart august eller september med han. Men pappaen hadde perm da, og var hjemme ut oktober. Så vi måtte betale for september og oktober uten å benytte oss av plassen.
Men septemberbarn slipper å betale for august. :)
 
Med min første som kom i 2019 så tok jeg min del + felleskvoten (80%) og deretter ulønnet :) samboer jobber offshore så han jobber 2 uker og har tatt "permen" i friperiodene sine :) alt dette gikk mest ut over meg og min stolthet i forhold til hva jeg bidro med av foreldrepenger. Har en forferdelig liten stilling i kommunen og jobbet egentlig ræva av meg for å tjene opp et bra grunnlag.. Lite viste jeg at for at den siste måneden i arbeid skulle telle med i grunnlaget, så må man altså jobbe ut hele den siste måneden man er i arbeid. Så jeg mista den beste måneden med i tellingen for grunnlaget jeg skulle få utbetalt.. Så jeg fikk knappe 7 tusen tror jeg det var til sammen.. Så til alle dette har en betydning for, velg å gå ut i permisjon ved månedsslutt dersom du har liten stilling / tar ekstravakter eller legg det opp til feks mere vakter måneden før som bidrar til grunnlaget :) de med større stilling og fast lønn betyr det nok ikke så mye for :)

Men denne gang pga helsa og i tillegg covid ser jeg meg mest sannsynlig nødt for å søke engangsstønad... Jeg vil tjene mye mere på dette enn å søke foreldrepenger da det har blitt og kommer til å bli lite vakter på meg.. Det faller ikke i god jord hos samboer selv om han forstår meg.. Men han burde hatt rett til egen opptjening!
Systemet suger... Rett og slett!

Hvordan la du det inn på nav sine sider?
Har en gubben selv som jobber 3 uker på-3 uker av, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få lagt dette inn på nav sine sider, eller justerer vi dette selv? Han skal også ta perm i friperioden han er hjemme. :happy:

Når man søker foreldrepenger i nav, kan man ta de 3 beste månedene av de siste 6 månedene, eller de beste 6 månedene av siste året? Eller er det kun de siste 3 månedene før man starter i foreldrepermisjon? (Hvis du/noen skjønner hva jeg mener..!)
 
Hvordan la du det inn på nav sine sider?
Har en gubben selv som jobber 3 uker på-3 uker av, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få lagt dette inn på nav sine sider, eller justerer vi dette selv? Han skal også ta perm i friperioden han er hjemme. :happy:

Når man søker foreldrepenger i nav, kan man ta de 3 beste månedene av de siste 6 månedene, eller de beste 6 månedene av siste året? Eller er det kun de siste 3 månedene før man starter i foreldrepermisjon? (Hvis du/noen skjønner hva jeg mener..!)

Hei :) du skal kun søke for deg selv når det kommer til foreldrepenger/permisjon :) når du er inne og søker er det veldig rett frem :) du krysser av for mange uker du skal ha så regner nav ut til hvilken dato du skal være hjemme. Så må gubben din selv fylle ut når det nærmer seg slutten for deg og din perm :)
Dersom de ikke har endret på noe da.. Aldrig gått og vite med nav!

Når det kommer til utregningene nav gjør så er jeg usikker på hvordan de gjør faktisk, for jeg har en liten stilling.. Og jobbet ekstra på sommeren.. Men siden jeg ikke jobbet ut hele august før jeg gikk ut i perm så mistet jeg den måneden i utregningen (som selfølgelig var den beste måneden) så da regnet de ut ifra mai, juni og juli måned. Om de hadde tatt med april om det hadde vært en bra måned aner jeg ikke.. De tok de 3 siste hos meg.. Følte meg veldig snytt i forhold til august måned for å si det sånn!
 
Her endte vi opp med en ganske lik løsning som vi hadde med storesøster. 100% permisjon som blir forlenget med ulønnet. Har regnet oss fram til at vi taper mer økonomisk på 80%. Jeg tar da hele felleskvoten, og forlenger med ferie, litt oppspart avspasering og ulønnet permisjon. Da starter jeg opp på jobb i august 23, etter sommerferien. Så er far hjemme i 100% til barnehagestart, og 50% en stund etter for å kunne gi korte dager.
 
Her blir det 100% permisjon. Mannen tar de 15 siste ukene. Så blir det (forhåpentligvis) barnehage fra midten av august
 
Her endte vi opp med en ganske lik løsning som vi hadde med storesøster. 100% permisjon som blir forlenget med ulønnet. Har regnet oss fram til at vi taper mer økonomisk på 80%. Jeg tar da hele felleskvoten, og forlenger med ferie, litt oppspart avspasering og ulønnet permisjon. Da starter jeg opp på jobb i august 23, etter sommerferien. Så er far hjemme i 100% til barnehagestart, og 50% en stund etter for å kunne gi korte dager.
Hjemme til august 2023?hvordan får du til 2år permisjon :D
 
Vi skal gjøre det likt som sist har 100%. Jeg tar først min del, så hele fellesperioden deretter blir det ulønnet på meg i 1 år. Så tar mannen ut pappapermen og vi har ferie etter det så er det barnehagestart i august 2023. Håper de ikke tar bort kontantstøtten, er dyrt nok som det allerede er:sorry:
 
Tar ut 100%. Min periode først, så veksler vi 3 uker hver da turnusen hans er slik(jeg får hele felles perioden)
Sikkert ikke optimalt i forhold til amming og slikt, men må gjøre det son pga turnusen hans.
Håper det ordner seg! Ganske så spent:nailbiting:
 
Her blir det 100% da det ikke er lenge siden jeg hadde permisjon sist og kan ikke ha så liten inntekt som 80 av 80 permisjon. Men forlenger med ulønnet permisjon en periode så vi forhåpentligvis ikke trenger å ha henne i barnehagen før hun er 12mnd.
 
Tror vi lander på 100% ellers taper samboer så mye penger på det.
Men når er det vanlig å søke? Husker ikke fra de to andre gangene, og da søkte vi i papirform og ikke via nett. Skjer visst en del endringer på fem og ti år. :laughing002
 
Back
Topp