Ambivalent ift. jobbstart

*Håpefull*

Glad i forumet
Jeg har etter lang tid med jobbsøkning endelig fått jobbtilbud, som tidligere skrevet. Og ingenting er bedre enn å endelig ha fått jobb når man har ventet så lenge på å endelig være 1. valget:joyful:
Men jeg kjenner jeg er skikkelig ambivalent ift. å starte i jobb igjen.. Kjenner veldig på den tiden jeg mister sammen med ungen:HeartredJeg skal jobbe turnus så da blir det noen kveldsvakter og jobbing hver 3. helg...Og tanken på å ikke få se henne noe særlig ila en dag syns jeg er grufull... Hvis jeg skal ha kveldsvakt starter jeg kl 15:00. Og bhg hun går i ønsker at de leveres senest innen kl. 09:00, (utenom korona også) så jeg har ikke så mye mulighet for å få vært med henne på dagtid før jobb....

Jeg vil tro dette er en overgang og noe jeg sannsynligvis blir vandt til og forhåpentligvis vil trives med etterhvert. Men nå vil jeg bare gråte når jeg tenker på tiden jeg mister med henne og at jeg kommer til å savne henne veldig, spesielt da mtp. dager der jeg jobber kveld og ikke får sett henne noe særlig den dagen:Heartpink

Heldigvis har jeg mannen som vil gjøre en god jobb med henne hjemme osv, men jeg kjenner likevel på det at jeg ikke kommer til å være like mye en selvfølge hjemme på kvelden før legging osv. Noen som kan dele litt erfaringer rundt dette selv? Hvordan har barna deres forholdt seg til det og hvordan har du som mamma klart den overgangen, hvis du er like sårbar som meg på dette:laughing002:Heartpink
Hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg ikke dvelt noe over dette, da hadde jeg gledet meg 100%:flowerjeg tror jeg bare er litt bekymret for hvordan 2-åringen kommer til å ta det og hvordan jeg kommer til å oppleve det å være mer borte fra barnet enn jeg er vandt til.... (jeg er nok bare litt sårbar på akkurat dette tror jeg:rolleyes::joyful:)...

Vet ikke om det kan sammenlignes, men til høsten skal jeg mest sannsynligvis på rehabiliteringsopphold.. og det er en time eller mer unna. Og hvis det er på samme måte som korona så er det en måned eller mer uten datteren min.
Kjenner jeg gruer meg til det, samtidig som at kroppen kommer til å ha godt av det. Jeg har forøvrig aldri vært borte fra datteren min i mer enn noen få timer.

Du betaler for barnehagen. Ergo får du bestemme selv når barnet leveres. Snakk med de i bhg om den nye arbeidshverdagen du får. Det er da bedre for barnet (og deg) å tilbringe formiddagen sammen, og så ta halv dag i bhg. Om de i bhg vet på forhånd hvor ofte/når det blir, så kan de sikkert tilrettelegge.

Jeg jobber turnus lik som du skal, ha to barn. Jobbet turnus før jeg fikk dem da, så for meg har det vært endel av hverdagen min :) jeg syns det var ille fra begynnelsen, særlig da jeg begynte etter å ha fått minsten. Men jeg syns også det er fint at samboer får legging av og til. Han jobber også turnus, men med 12t vakter.

Jeg har av og til kveld/tidlig (sjeldent nå etter ny turnus), og da ser jeg jo ikke ungene (våkne) fra den ene morgenen og til neste ettermiddag. Men da er det godt å komme hjem også, får skikkelig gode klemmer fra dem:D

Jeg skjønner at det er litt tøft, men jeg er sikker på at det går seg til for deg. Ungene våre er vant til at det er slik :p

Skjønner godt du synes det er vanskelig. Men du blir nok fort vant til det. Jeg har tre barn, minste er 2 år, og jeg jobber turnus. Riktignok ikke så mange seinvakter nå, men har hatt det tidligere. Slik det er nå synes jeg det er godt med ei seinvakt nå og da. Da bruker jeg dagen til og rydde/vaske, handle o.l. Slik at jeg slipper gjøre dette på ettermiddag eller helg :) jobber du 100%. ? Ved turnus kan man jo ofte ha fridager midt i uka f.eks. disse har jeg gjerne brukt til å ha minste hjemme fra bhg. På fredagen nå feks skal miste være hjemme fra bhg også skal vi dra i svømmehallen :)
Synes det er verst med helgevakter egentlig. Men blir vant til det også. Den første tiden etter permisjon var værst, også går det seg til etterhvert :)

Må levere før 9? Vi kan levere når vi vil, men har fått beskjed om at dagen starter kl 9 så vi får selv velge hvor mye barnet skal gå glipp av. På turdager må vi nesten levere når vi skal siden de kan gå før han kommer. Men har levert når jeg vil hele tiden. Nr 1 var sjeldent i bhg før kl 10 og samme med nr 2 før svigermor begynte å levere han. Jeg er hjemme og skal ingen steder så gidder ikke å stresse om morgenen når jeg ikke må. Nr har onsdager og torsdager som dager som han må være der til kl 09 men ellers så leverer jeg når jeg vil. Onsdag er turdag og torsdag er spesialpedagog der.

Forstår det er vanskelig, jobber selv turnus, endelig fått en turnus med få kveldsvakter (kun annenhver tirsdag og lørdagen i arbeidshelgen min) og hver 4je helg. Kjipt å se barna lite når en skal på kveldsvakt og gjerne dsgvakt dagen etter. Har også en som går på skole så han må jeg levere til skoledag 8.15, kan ikke komme dinglende når det passer meg bare fordi jeg skal på kveldsvakt. I bhg her anbefaler de også å levere innen 9.30 for da begynner de med aktiviteter/turer og de synes det er greit at barna får være med fra starten og ikke kommer midt i leken/aktiviteten eller at jeg må finne ut hvor de har gått på tur og evt følge barna dit (jeg har 2 i bhg da på forskjellige avdelinger så ikke alltid bare bare å drive og oppsøke avdelingene på ulike plasser om de er gått på tur).

Går seg nok til, og barn er jo veldig tilpasningsdyktige. Her synes barna det er godt å kunne ha far litt alene på når jeg er på kveldsvakt. Fordelen med turnus er jo at en gjerne har fri litt midt i uken til å kunne ha kvalitetstid med barna om en vil ta de fri da, her elsker de bhg at de vil heller dit, da får jeg unnagjort litt husarbeid og andre ting som ungene synes er gørr kjedelig å være med på

Jeg tenker det vil gå seg til. Men skjønner hva du mener.

Jeg vil bare gi en liten kommentar til det med at bhg ønsker at barnet er der til 9.

I de aller fleste tilfeller ser vi (jeg er barnehagelærer) at barn som kommer sent har problemer med å komme inn i lek og finne sin plass i gruppa. De bruker ofte lang tid på å finne noen å leke med fordi leketema og vennskap allerede er knyttet mellom de som har vært der lenge. Når de endelig finner sin lek, lekepartner eller noe/noen å leke med er det tid for opprydding/samling/bleieskift/dogåing/lunsj, og da rakk de ikke leke likevel. Det er også en stor sorg for et barn å bli avbrutt i lek for å måtte gå rett over i en fastsatt aktivitet. Skjer dette ofte vil kanskje barnet grue seg til å reise i bhg.

Det er ialelfall lurt å snakke med bhg om hvordan ditt barn evt vil reagere på å komme sent.

Jeg har måttet be foreldre om å levere tidligere for at barnet skal få tid til å leke (er jo der de lærer) og etablere vennskap og tilhørighet med de andre barna på avdeling.
Mine egne har jeg også passet på å ikke levere for sent (eldste når jeg var sykmeldt eller i perm med yngste).

Selv om man betaler for plassen og selv bestemmer, så er det viktig å tenke barnets beste også. Ja det er bra med ekstra tid med mamma eller pappa, men vil det gi barnet en fin eller dårlig dag i bhg å komme mye senere enn de andre? Hva er da best for barnet på sikt? Jeg vil si at faste rutiner og like dager i bhg er mye bedre for barnet. Mye mer stabilt.
Som flere sier, så vil du sikkert ha hele fridager midt i uka? Da ville jeg heller tatt hele dager fri.

Gratulerer men ny jobb :) Jeg jobber også turnus, synes det går fint for oss. Deilig med fri i ukedagene også av og til.
Minste er hjemme fra barnehagen når jeg har senvakt. Så passer besteforeldrene henne litt eller om det ikke passer at far avspasserer litt på slutten av dagen pga. overlappingen. Hvis det ikke går, kan man sikkert snakke med barnehagen om en løsning som passer i forhold til å få levert sent slike dager. Er sikker på at de fleste barnehager ønsker å hjelpe med å tilrettelegge for barnet. Kanskje få levere til frukten på ettermiddagen?

Jeg ville da ofte levert barnet sent de dagene du har kveldsvakt, så taper dere ikke den tiden sammen. For tiden er så dyrebar med de små! Jeg hører hva som sies om at de leker bedre i bhg når de kommer tidlig etc, men altså, tiden med mamma og pappa er så verdifull!!! De blir nok "sosialisert" resten av tiden...

Vet ikke om det kan sammenlignes, men til høsten skal jeg mest sannsynligvis på rehabiliteringsopphold.. og det er en time eller mer unna. Og hvis det er på samme måte som korona så er det en måned eller mer uten datteren min.
Kjenner jeg gruer meg til det, samtidig som at kroppen kommer til å ha godt av det. Jeg har forøvrig aldri vært borte fra datteren min i mer enn noen få timer.

Ååå, det kan jeg tenke meg er vanskelig for deg ja:Heartred Det er temmelig lenge å være uten datteren din. Får virkelig håpe at koronasituasjonen ikke er like ille sånn at besøk ikke blir like strengt:love2 Samtidig så er motivasjonen at kroppen din kommer til å nytte godt av det og noe du da trenger:Heartblue Men ja, jeg hadde slitt med dette selv, håper alt på at ting ift. korona endrer seg til det bedre fra høsten:)

Du betaler for barnehagen. Ergo får du bestemme selv når barnet leveres. Snakk med de i bhg om den nye arbeidshverdagen du får. Det er da bedre for barnet (og deg) å tilbringe formiddagen sammen, og så ta halv dag i bhg. Om de i bhg vet på forhånd hvor ofte/når det blir, så kan de sikkert tilrettelegge.

Ja, det hadde i allefall vært bedre for meg:laughing002 Neida, ja men jeg tror hun også hadde satt pris på mer tid med meg før levering når hun ikke får se meg ila kvelden etter henting. Jeg kan snakke med bhg å høre hvordan det evt. kan gjøres best mulig for alle parter. Hun sover fortsatt en lur på dagen så det er noe med å ikke levere akkurat til soving også.. Men dette vil jo bli lettere å "strukturere" sånn sett når hun ikke lenger trenger sovingen på dagen i bhg.

Jeg jobber turnus lik som du skal, ha to barn. Jobbet turnus før jeg fikk dem da, så for meg har det vært endel av hverdagen min :) jeg syns det var ille fra begynnelsen, særlig da jeg begynte etter å ha fått minsten. Men jeg syns også det er fint at samboer får legging av og til. Han jobber også turnus, men med 12t vakter.

Jeg har av og til kveld/tidlig (sjeldent nå etter ny turnus), og da ser jeg jo ikke ungene (våkne) fra den ene morgenen og til neste ettermiddag. Men da er det godt å komme hjem også, får skikkelig gode klemmer fra dem:D

Jeg skjønner at det er litt tøft, men jeg er sikker på at det går seg til for deg. Ungene våre er vant til at det er slik :p

Tusen takk, det er godt å lese svarene her inn. Det gir meg håp om at også jeg skal klare dette her:love7Jeg var veldig pessimistisk i går, eller rettere sagt trist og lei meg, men i dag etter å ha lest alle svarene har jeg troen på at dette er veldig gjennomførbart :D Virkeligheten slo meg bare rett i ansiktet i går når det ble sant for meg at nå starter den hektiske hverdagen igjen med mindre fleksibilitet og det å måtte være på en annen plass når jeg heller vil være med datteren min:love7Men jeg er ved bedre mot i dag, og tror jeg omsider blir vandt til det og lærer å akseptere og til og med trives med den nye hverdagen. SÅ tusen takk for motet du har vært med på å gi meg:Heartbigred

Skjønner godt du synes det er vanskelig. Men du blir nok fort vant til det. Jeg har tre barn, minste er 2 år, og jeg jobber turnus. Riktignok ikke så mange seinvakter nå, men har hatt det tidligere. Slik det er nå synes jeg det er godt med ei seinvakt nå og da. Da bruker jeg dagen til og rydde/vaske, handle o.l. Slik at jeg slipper gjøre dette på ettermiddag eller helg :) jobber du 100%. ? Ved turnus kan man jo ofte ha fridager midt i uka f.eks. disse har jeg gjerne brukt til å ha minste hjemme fra bhg. På fredagen nå feks skal miste være hjemme fra bhg også skal vi dra i svømmehallen :)
Synes det er verst med helgevakter egentlig. Men blir vant til det også. Den første tiden etter permisjon var værst, også går det seg til etterhvert :)

Takk for fine innspill og nye perspektiv, det trengte jeg nå og ser lysere på den nye hverdagen :) Det høres ut som du balanserer turnus på en fin måte og jeg håper jeg også en dag kommer til å bli vandt til det, hvertfall nå som jeg har lest de fine svarene her fikk jeg et mer positivt syn på det:)Det fine er at jeg ikke skal jobbe mer enn 70%, så da kommer det til å bli en del fridager og kanskje ikke bare senvakter heller. Så dette burde absolutt være overlevbart egentlig:joyful:

Må levere før 9? Vi kan levere når vi vil, men har fått beskjed om at dagen starter kl 9 så vi får selv velge hvor mye barnet skal gå glipp av. På turdager må vi nesten levere når vi skal siden de kan gå før han kommer. Men har levert når jeg vil hele tiden. Nr 1 var sjeldent i bhg før kl 10 og samme med nr 2 før svigermor begynte å levere han. Jeg er hjemme og skal ingen steder så gidder ikke å stresse om morgenen når jeg ikke må. Nr har onsdager og torsdager som dager som han må være der til kl 09 men ellers så leverer jeg når jeg vil. Onsdag er turdag og torsdag er spesialpedagog der.

Det høres deilig ut med såpass mye fleksibilitet egentlig, og det var litt sånn som du beskriver det at jeg hadde sett for meg at det kom til å bli på forhånd. Ble litt skuffa når jeg skjønte at det ikke bare vare å levere når vi ville:laughing002 Men jeg ser at det er en fordel at hun ikke kommer altfor sent også mtp at hun fortsatt sover en gang per dag og at hun da ikke kommer rett før legging feks. Men jeg håper likevel at jeg kan få litt mer fleksibel levering etter rødt nivå, litt ekstra tid med henne på morgen er bedre enn "ingenting"...:Heartred

Jeg skiftet jobb fra turnus den dagen jeg skulle tilbake i arbeidslivet etter permisjon. Dette for å få kabalen vår til å gå opp hjemme. Jeg er så sykt lei av 7.30-15.30 nå. Huset ser alltid jævlig ut, jeg har aldri et pusterom til meg selv uten å må dra fra huset. Jeg kunne nesten drept for litt alenetid på dagtid hjemme! Det er faktisk mange fordeler med turnus så lenge selve turnusen er helt ok. Ser utfordringen din med at du må levere til kl 09, men du har jo så mange turnusfridager å ha barnet hjemme på, så du tar igjen all denne tiden da. jeg ser utrolig nok barna mindre slik jeg jobber nå. Savner turnus- helt utrolig!

Forstår det er vanskelig, jobber selv turnus, endelig fått en turnus med få kveldsvakter (kun annenhver tirsdag og lørdagen i arbeidshelgen min) og hver 4je helg. Kjipt å se barna lite når en skal på kveldsvakt og gjerne dsgvakt dagen etter. Har også en som går på skole så han må jeg levere til skoledag 8.15, kan ikke komme dinglende når det passer meg bare fordi jeg skal på kveldsvakt. I bhg her anbefaler de også å levere innen 9.30 for da begynner de med aktiviteter/turer og de synes det er greit at barna får være med fra starten og ikke kommer midt i leken/aktiviteten eller at jeg må finne ut hvor de har gått på tur og evt følge barna dit (jeg har 2 i bhg da på forskjellige avdelinger så ikke alltid bare bare å drive og oppsøke avdelingene på ulike plasser om de er gått på tur).

Går seg nok til, og barn er jo veldig tilpasningsdyktige. Her synes barna det er godt å kunne ha far litt alene på når jeg er på kveldsvakt. Fordelen med turnus er jo at en gjerne har fri litt midt i uken til å kunne ha kvalitetstid med barna om en vil ta de fri da, her elsker de bhg at de vil heller dit, da får jeg unnagjort litt husarbeid og andre ting som ungene synes er gørr kjedelig å være med på

Ååh, det høres ut som en fin turnus når man først skal jobbe turnus... Men ja, der er noen ulemper ved turnusordningen... Særlig med barn som skal leveres i både skole og bhg som du der ja...
Ja, det er akkurat det..Skjønner at de ønsker noe forutsigbarhet ift. levering...særlig våres som har en lur ila dagen så er det litt dumt å komme å levere like før legging liksom. Men jeg tenker at jeg får se an litt når jeg nå starter å jobbe, så ser jeg litt hvordan ting og hverdagen går seg til. Det er utrolig hva man blir vandt til:joyful:Og på det meste skal jeg ikke jobbe mer enn 70% heller, så jeg har det ikke så verst sånn sett... :) Da blir det noen dager der jeg kan ha henne hjemme fra bhg, så jeg skal ikke klage så altfor mye:rolleyes:Tror jeg bare trenger litt tid på å omstille meg og bli vandt til den nye tilværelsen... så blir det nok greit til slutt :)

Jeg tenker det vil gå seg til. Men skjønner hva du mener.

Jeg vil bare gi en liten kommentar til det med at bhg ønsker at barnet er der til 9.

I de aller fleste tilfeller ser vi (jeg er barnehagelærer) at barn som kommer sent har problemer med å komme inn i lek og finne sin plass i gruppa. De bruker ofte lang tid på å finne noen å leke med fordi leketema og vennskap allerede er knyttet mellom de som har vært der lenge. Når de endelig finner sin lek, lekepartner eller noe/noen å leke med er det tid for opprydding/samling/bleieskift/dogåing/lunsj, og da rakk de ikke leke likevel. Det er også en stor sorg for et barn å bli avbrutt i lek for å måtte gå rett over i en fastsatt aktivitet. Skjer dette ofte vil kanskje barnet grue seg til å reise i bhg.

Det er ialelfall lurt å snakke med bhg om hvordan ditt barn evt vil reagere på å komme sent.

Jeg har måttet be foreldre om å levere tidligere for at barnet skal få tid til å leke (er jo der de lærer) og etablere vennskap og tilhørighet med de andre barna på avdeling.
Mine egne har jeg også passet på å ikke levere for sent (eldste når jeg var sykmeldt eller i perm med yngste).

Selv om man betaler for plassen og selv bestemmer, så er det viktig å tenke barnets beste også. Ja det er bra med ekstra tid med mamma eller pappa, men vil det gi barnet en fin eller dårlig dag i bhg å komme mye senere enn de andre? Hva er da best for barnet på sikt? Jeg vil si at faste rutiner og like dager i bhg er mye bedre for barnet. Mye mer stabilt.
Som flere sier, så vil du sikkert ha hele fridager midt i uka? Da ville jeg heller tatt hele dager fri.

Hei :) Ja jeg er enig i dette egentlig... Og du som jobber i bhg ser jo ting som vi foreldre ikke ser på samme måte. Det var litt de samme tinga som barnehagen her også påpekte, så da har vi levert kl. 09:00 i bhg her. Kan heller ha henne hjemme hele dager evt. istedenfor å levere sent...Så pleier hun alltid å komme innom oss ila natta, så da får jeg en god dose dattertid/kos da iallefall:Heartbigred:joyful::)

Back
Topp