Kort lutealfase "kjerringråd"

Pæresaft

Forelsket i forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Denne syklusen endte jeg med en lutealfase på 9/10 dager. Begynte med spotting 9dpo:shifty:.

Jeg har hatt en prosess de siste mnd med MA og mye kluss etterpå. Dette ble vel min første vanlige syklus nå siden jeg først ble gravid i høst.

Tidligere hadde jeg mer vanlig lutealfase på ca 12/13/14 dager.

Jeg er veldig lite interessert i å vente og se om kroppen fikser i syklusen selv nå. Den har ikke klart å fikse noe selv siden MA ble oppdaget i januar, så den stoler jeg ikke mye på :hilarious:

Leser litt om diverse ting man kan prøve selv, som B6, vitex, Wild yam. Men lite om når, hvor mye og hvor lenge ++.

Er det noen som har noen erfaringer med å øke lutealfasen og vil dele med meg? :happy:

Ingen som vet noe om dette? :oops:

Jeg tenker jeg kjøper B6 vitamin, Pyridoksin. Skal man ta dette hver dag hele syklusen? Og hvor mye om dagen?

Håper noen har erfaringer å dele :happy:

Lurer litt på dette selv, mistenker jeg har litt kort lutealfase jeg også. Tenkte å prøve ut wild yam neste pp :)

Hva skal Wild yam være for? Er det også for lengre lutealfase? Har bare lest om B6 til nå :p
Syns jeg leste at wild yam kunne hjelpe mot det ja, men jeg vet ikke altså :p vurderer å ta en tur til en gynekolog kanskje, høre om det er mulig å få prøve crinone :)

Hei dere! Jeg har god erfaring med wild yam. Har gjort at lutealfasen min har gått fra 10-11/12 dager. Har tatt den etter en hjemmesnekra oppskrift jeg fant her på forumet for flere år siden :p Med første brukte jeg progesteron krem, men der husker jeg for lite til å kunne si noe sikkert om virkningen...
Det kan nok være en idé å få målt progesteron- nivåene for å se om de kan være litt "off" i alle fall :)

B6 kan jeg ikke noe om, men siden det er et vannløselig vitamin, så vil du bare tisse ut et evt overskudd :)

Hei dere! Jeg har god erfaring med wild yam. Har gjort at lutealfasen min har gått fra 10-11/12 dager. Har tatt den etter en hjemmesnekra oppskrift jeg fant her på forumet for flere år siden :p Med første brukte jeg progesteron krem, men der husker jeg for lite til å kunne si noe sikkert om virkningen...
Det kan nok være en idé å få målt progesteron- nivåene for å se om de kan være litt "off" i alle fall :)

B6 kan jeg ikke noe om, men siden det er et vannløselig vitamin, så vil du bare tisse ut et evt overskudd :)

Takk for svar :Heartred Jeg tester dette en syklus og ser hvordan det blir, så drar jeg til legen om det fortsatt blir kort lutealfase. Progesteron må kanskje måles en bestemt tid i syklus, regner jeg med.

Denne syklusen endte jeg med en lutealfase på 9/10 dager. Begynte med spotting 9dpo:shifty:.

Jeg har hatt en prosess de siste mnd med MA og mye kluss etterpå. Dette ble vel min første vanlige syklus nå siden jeg først ble gravid i høst.

Tidligere hadde jeg mer vanlig lutealfase på ca 12/13/14 dager.

Jeg er veldig lite interessert i å vente og se om kroppen fikser i syklusen selv nå. Den har ikke klart å fikse noe selv siden MA ble oppdaget i januar, så den stoler jeg ikke mye på :hilarious:

Leser litt om diverse ting man kan prøve selv, som B6, vitex, Wild yam. Men lite om når, hvor mye og hvor lenge ++.

Er det noen som har noen erfaringer med å øke lutealfasen og vil dele med meg? :happy:
Mitt tips er å få progesteronstøtte. Prøvde meg på litt kjerringråd uten hell selv, men spiren satt på første forsøk med progesteronstøtte. Blodprøve bekreftet at jeg hadde for lavt progesteron syv dager etter eggløsning, og fikk derfor resept av legen ☺️

Mitt tips er å få progesteronstøtte. Prøvde meg på litt kjerringråd uten hell selv, men spiren satt på første forsøk med progesteronstøtte. Blodprøve bekreftet at jeg hadde for lavt progesteron syv dager etter eggløsning, og fikk derfor resept av legen ☺️

Jeg fikk Provera forrige mnd og vet ikke om det kan ha klussa til litt nå. Da var det pga manglende eggløsning. Har bare hatt denne ene syklusen med kort lutealfase. Føler det blir tidlig å dra til legen nå, eller hva tenker folk?

Jeg ser en syklus først tenker jeg, kan jo hende det ville ordnet seg selv uten B6 også?

Jeg fikk Provera forrige mnd og vet ikke om det kan ha klussa til litt nå. Da var det pga manglende eggløsning. Har bare hatt denne ene syklusen med kort lutealfase. Føler det blir tidlig å dra til legen nå, eller hva tenker folk?

Jeg ser en syklus først tenker jeg, kan jo hende det ville ordnet seg selv uten B6 også?
Hvis den alltid har vært lang nok, vil jeg tippe den går tilbake til det igjen når kroppen stabiliserer seg. Jeg så at jeg hadde fire måneder med kort lutealfase før gikk til legen. Prøvde wild Yam og B6 den fjerde måneden hvor jeg også tok blodprøven. Gjorde kanskje lutealfasen 1 dag lenger, men blodprøven viste uansett at progesteronet mitt var for lavt.

God erfaring med B6, tatt gjennom hele syklusen. 1 tabl/dag. Tok vel 2-3 sykluser for effekt

Hei! Jeg har korte sykluser, usikker på lutealfasen da jeg ikke har testet etter EL på lenge. Men jeg vil komme med et tips allikevel - jeg sluttet på pillen i desember, prøvd av og på siden mai 2018 og hadde en MA januar 2019.
For et par mnd siden begynte jeg med ksm66 for bedre energi og mental balanse og nå sitter jeg her og er gravid 5+0. Leste nettopp at det kunne hjelpe da det inneholder kortisol. Legger ved screenshot av det jeg fant:)
Screenshot_20210505-134049_Chrome.jpg

Oppdatering fra meg på denne tråden.

Tok B6 pyridoksin en syklus uten noe endring. Fortsatt 9-10 dager lutealfase + spotting i noen dager først. Begynte med Wild yam etter eggløsning denne syklusen. Tok 4 om dagen etter å ha googla litt. I tillegg til B6.

Nå ble lutealfasen perfekte 14 dager. Kan jo være tilfeldig, men kan være verdt å prøve :happy:

Back
Topp