Foreldrepermisjon

Mini4

Flørter med forumet
JuniJubel2021
Hvor lenge må man jobbe etter ulønnet permisjon for å opparbeide rett til sykepenger? Noen som vet? Vurderer ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon, men greit å vite hva man går til.
Noen som vet? :anyone Snakker vi uker/mnd?
 
Jeg tror, uten å være heeeelt sikker, at du har sykerettigheter så lenge du har en skriftlig avtale med arbeidsgiver om lengden på ulønnet permisjon /dato for når du skal tilbake på jobb.
Mener å ha lest at det er et "smutthull" i regelverket for ulønnet permisjon i forbindelse med foreldrepenger :happy: kan se om jeg finner igjen det jeg leste.

Jeg skal ta mors del, felles delen, 6 uker ferie og 6 uker ulønnet.
 
Har lest det her inne, og tok screenshot. Har ikke selv sjekket i regelverket som et referert til, men kanskje noen kan oppklare? :angelic:
 

Vedlegg

  • Screenshot_20210224_063219_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20210224_063219_com.android.gallery3d.jpg
    28,5 KB · Visninger: 53
Har lest det her inne, og tok screenshot. Har ikke selv sjekket i regelverket som et referert til, men kanskje noen kan oppklare? :angelic:

Hvor lenge må man jobbe etter ulønnet permisjon for å opparbeide rett til sykepenger? Noen som vet? Vurderer ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon, men greit å vite hva man går til.
Noen som vet? :anyone Snakker vi uker/mnd?


Du mister ikke rett til sykepenger, så lenge den ulønnede permisjonen tas rett etter ordinær permisjon og det er avtalt at du skal komme tilbake til jobb igjen :)
 
Takk for svar. Da ser det ut som det lønner seg å ta 100 prosent også ulønnet permisjon etterpå for å forlenge lengst mulig. Var redd man måtte jobbe i 6 mnd for å opparbeide sykepengerettigheter igjen, noe jeg synes hørtes risikabelt ut hvis det skulle skje noe. Men da er det ikke sånn heldigvis!
 
Takk for svar. Da ser det ut som det lønner seg å ta 100 prosent også ulønnet permisjon etterpå for å forlenge lengst mulig. Var redd man måtte jobbe i 6 mnd for å opparbeide sykepengerettigheter igjen, noe jeg synes hørtes risikabelt ut hvis det skulle skje noe. Men da er det ikke sånn heldigvis!

Nei, jeg trodde også det var sånn før jeg sjekket litt mer rundt det :) Vi tar også 100% og et par måneder ulønnet for å strekke det til barnehagestart, vi tapte så mye på 80% til sammenligning.
 
Her har vi tenkt at jeg tar min kvote + gjenstående ferie fra 2020 og 2021 før far går ut i permisjon. Når far har et par uker permisjon igjen tenkte ci at jeg går i ulønnet perm 2-3 uker før vi begge tar ut 4 uker ferie. Planen med dette er å kunne tilbringe en del uker i utlandet sommer 2022 (kommer an på korona situasjonen så klart). Hvis vi gjør det på denne måten mente sjefen at jeg vil miste retten til egenmelding og sykemelding, men at man kan bruke barn syk dager når man har vært tilbake i arbeid i 2 dager.
Ferie derimot går under «lønnet arbeid», så her vil det for meg være lurest å ta ut utlønnet permisjon så ferie. Da «henter» jeg inn 4 uker med «lønnet arbeid» hvis dette gav mening. Vet dog ikke hvor lenge man må jobbe før man ha rett på egenemelding og sykemelding.
 
Vet noen om det er mulig for mor å ta hele permisjonen med foreldrepengene selv? Altså hennes og far sin kvote til sammen. Eller må det være en spesifikk grunn til det? Vi er i den situasjonen hvor far vil gi kvoten sin til meg pga min jobbsituasjon, da jeg egentlig ikke kan gå tilbake til min gamle jobb og de nekter å flytte meg til en annen butikk eller finne noen løsninger på jobben, og den jobben ødelegger meg både fysisk og psykisk. Så far vil da gi kvoten sin til meg og heller bruke noe av ferien sin på å være hjemme med jenteungen. Jeg var også sykemeldt i nesten 1år før jeg gikk ut i svangerskapspenger..
 
Vet noen om det er mulig for mor å ta hele permisjonen med foreldrepengene selv? Altså hennes og far sin kvote til sammen. Eller må det være en spesifikk grunn til det? Vi er i den situasjonen hvor far vil gi kvoten sin til meg pga min jobbsituasjon, da jeg egentlig ikke kan gå tilbake til min gamle jobb og de nekter å flytte meg til en annen butikk eller finne noen løsninger på jobben, og den jobben ødelegger meg både fysisk og psykisk. Så far vil da gi kvoten sin til meg og heller bruke noe av ferien sin på å være hjemme med jenteungen. Jeg var også sykemeldt i nesten 1år før jeg gikk ut i svangerskapspenger..

Så langt jeg vet kan ikke far gi vekk fedrekvoten til mor. Da må det isåfall være en spesiell grunn til det; f. Eks at far er for syk til å kunne ta av seg barnet , eller at far ikke har rett på foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene eller er student).
 
Anbefaler å chatte med nav. De går ikke inn på personlige saker, men kan svare generelt og kjenner til reglene. Jeg pleier å bruke chatten når jeg er usikker på nav ting. Er mennesker som betjener chatten og ikke roboter.
 
Her har vi tenkt at jeg tar min kvote + gjenstående ferie fra 2020 og 2021 før far går ut i permisjon. Når far har et par uker permisjon igjen tenkte ci at jeg går i ulønnet perm 2-3 uker før vi begge tar ut 4 uker ferie. Planen med dette er å kunne tilbringe en del uker i utlandet sommer 2022 (kommer an på korona situasjonen så klart). Hvis vi gjør det på denne måten mente sjefen at jeg vil miste retten til egenmelding og sykemelding, men at man kan bruke barn syk dager når man har vært tilbake i arbeid i 2 dager.
Ferie derimot går under «lønnet arbeid», så her vil det for meg være lurest å ta ut utlønnet permisjon så ferie. Da «henter» jeg inn 4 uker med «lønnet arbeid» hvis dette gav mening. Vet dog ikke hvor lenge man må jobbe før man ha rett på egenemelding og sykemelding.
Stemmer. Det er ett krav om at ulønnet permisjon skal tas rett etter permisjon om en ikke skal minste sykepengerettigheter.
 
Stemmer. Det er ett krav om at ulønnet permisjon skal tas rett etter permisjon om en ikke skal minste sykepengerettigheter.

Helt riktig. Har også blitt informert av nav at man må minst ha en arbeidsdag mellom ulønnet permisjon og ferie for at ferien skal regnes som «lønnet arbeid». Så tar jeg to uker ulønnet permisjon og går rett på ferie, må jeg jobbe 4 uker etter ferien før jeg har rett på sykepenger.
 
Opparbeider man seg rett til ferie i permisjonen, altså har vi rett på ferie i 2022?

Ja. Vær obs på at hvis arbeidsgiver ikke betaler lønn direkte til deg i permisjonen, men at du får betalt fra nav i stedet, så blir feriepengene for etterfølgende år redusert. Nav betaler kun feriepenger for inntil 48 dager.
 
Helt riktig. Har også blitt informert av nav at man må minst ha en arbeidsdag mellom ulønnet permisjon og ferie for at ferien skal regnes som «lønnet arbeid». Så tar jeg to uker ulønnet permisjon og går rett på ferie, må jeg jobbe 4 uker etter ferien før jeg har rett på sykepenger.
Er det sant??
Planen min var 100%perm, 6 uker ferie og så 6 uker ulønnet. Mister jeg rettigheter da?
Bør jeg heller bruke ferien midt i permisjonen for å forlenge, slik at jeg kan gå rett fra permisjon til ulønnet?
Har du link til noe informasjon om dette? :D
 
Er det sant??
Planen min var 100%perm, 6 uker ferie og så 6 uker ulønnet. Mister jeg rettigheter da?
Bør jeg heller bruke ferien midt i permisjonen for å forlenge, slik at jeg kan gå rett fra permisjon til ulønnet?
Har du link til noe informasjon om dette? :D

Usikker på om lovbestemt ferie regnes som opphold, se svar fra Nav under. Ville heller tatt permisjon, ulønnet perm og deretter ferie for å være på den sikre siden. Du kan også ta 4 uker og 1 dag ferie inne i foreldrepermisjonen, men ikke 6 uker.

Jeg spurte Nav om dette spesifikt, for å dobbeltsjekke at man ikke mister sykepengerettigheter:
Ulønnet foreldrepermisjon
Det kan også foreligge rett etter §8-47 ved ulønnet permisjon i forbindelse med blant annet svangerskap, fødsel og permisjon dersom:
det er avtalt at arbeidet skal gjenopptas etter permisjonen
hensikten med permisjonen er bortfalt.

Gjelder ulønnet permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5, og den må tas ut umiddelbart etter foreldrepengeperioden. Det må ikke være opphold med for eksempel jobb. Da regnes det ikke som ulønnet permisjon etter AML § 12. Lovbestemt ferie regnes ikke som opphold. https://lovdata.no/nav/folketrygdloven/kap8/§8-47
 
Ja. Vær obs på at hvis arbeidsgiver ikke betaler lønn direkte til deg i permisjonen, men at du får betalt fra nav i stedet, så blir feriepengene for etterfølgende år redusert. Nav betaler kun feriepenger for inntil 48 dager.
Okei, jeg får lønn frs arbeidsgiver og arbeidsgiver får penger fra nav... Da har jeg altså rett til 4 uker for i år og 4 uker for 2022...? Det hjelper jo på, mannen tjener såpass godt at 80% ikke vil lønne seg for oss...
 
Okei, jeg får lønn frs arbeidsgiver og arbeidsgiver får penger fra nav... Da har jeg altså rett til 4 uker for i år og 4 uker for 2022...? Det hjelper jo på, mannen tjener såpass godt at 80% ikke vil lønne seg for oss...

Ja, sånn jeg forstår det kan man utsette med lovbestemt ferie per år, men sikkert greit å dobbeltsjekke :) Vi tar også 100% og heller noe ulønnet, i tillegg til ferie.
 
Okei, jeg får lønn frs arbeidsgiver og arbeidsgiver får penger fra nav... Da har jeg altså rett til 4 uker for i år og 4 uker for 2022...? Det hjelper jo på, mannen tjener såpass godt at 80% ikke vil lønne seg for oss...
Sniker
Du har uansett rett til ferie, det er feriepenger som noen ikke får så mye av :rolleyes:
 
Hei!

Er det noen som vet om far kan utsette sin permisjon i fire uker mens jeg tar ut opptjent ferie fra 2021 (som er fire uker)? Synes det virker litt unødvendig (men hyggelig naturligvis) at vi begge skal være hjemme samtidig mens jeg tar ut ferien min, og han da har startet på sin pappapermisjon. Ønsker heller å utsette hans permisjon slik at vi får strukket det lenger mot sommerferien (han er lærer, og begynner tidlig ferie).

Takk for svar :happy::happy:
 
Back
Topp