Tips til slankesuppe?

Jeg er ganske stor så vil si at det er medisinsk grunnlag nok. Jeg vet det er ganske lite, det er akkurat nok til å ikke miste muskelmasse. Jeg ville egentlig ta et seriøst tak i vekta etter barn nr.2, men nå hadde jeg en MA sist så jeg vil ned så mye jeg klarer før jeg blir gravid igjen. Jeg er egentlig veldig frisk i forhold til vekta, jeg ser ikke så stor ut som jeg er og har ingen problemer med helsa, men jeg må ta et tak på vanen nå, for det har blitt mye trøstespising nå i jula på grunn av MAen.

bare pass på at så lite som 1200 kcal per dag nok vil senke forbrenningen din noe som kan gjøre at du går fort opp igjen når du begynner å spise mer

Å kutte ut absolutt alt vil bare gjøre det vanskeligere å holde seg på riktig kurs, jeg tenker det er bedre å ta en ting av gangen. Vet man kan få økt apetitt av sukkerfrie drikkevarer, men jeg har prøvd både med og uten før og ikke merket så utrolig mye forskjell på det. Det går somregel i zeroh saft, så da får jeg i meg ekstra vann også. Det får heller bli neste steg.
Ja sant, men om du unngår sånt mellom måltider (etterhvert) så blir deg lettere for kroppen å forbrenne fett visstnok.
Jeg vet det kan være vanskelig, men vi har kuttet ut brus og koffein helt liksom. Det betyr ikke at du ikke kan kose deg på lørdagen da.
Jobb deg opp til det om du kan.

Ja sant, men om du unngår sånt mellom måltider (etterhvert) så blir deg lettere for kroppen å forbrenne fett visstnok.
Jeg vet det kan være vanskelig, men vi har kuttet ut brus og koffein helt liksom. Det betyr ikke at du ikke kan kose deg på lørdagen da.
Jobb deg opp til det om du kan.
Det har ikke noe å si. Det eneste som spiller noen rolle når man skal gå ned i vekt er kalorier inn vs kalorier ut. Om man drikker brus uten kalorier så forbrenner du samme mengde fett som hvis du bare drikker vann

Det har ikke noe å si. Det eneste som spiller noen rolle når man skal gå ned i vekt er kalorier inn vs kalorier ut. Om man drikker brus uten kalorier så forbrenner du samme mengde fett som hvis du bare drikker vann
Det hun snakker om har med cravings og økt apetitt å gjøre, teller man likevel kalorier så har man jo kontroll på kalorier inn og ut så det er ikke et problem, men det kan gjøre det mentalt vanskeligere å holde seg til de kaloriene.

Det hun snakker om har med cravings og økt apetitt å gjøre, teller man likevel kalorier så har man jo kontroll på kalorier inn og ut så det er ikke et problem, men det kan gjøre det mentalt vanskeligere å holde seg til de kaloriene.
Gjør det mentalt enklere for meg ihvertfall. Å få litt søtt uten kalorier

bare pass på at så lite som 1200 kcal per dag nok vil senke forbrenningen din noe som kan gjøre at du går fort opp igjen når du begynner å spise mer
Takk for tips, det må jeg passe på! Skal heldigvis ikke gjøre det så lenge, vil bare gå ned så mye jeg klarer før jeg forhåpentligvis blir gravid igjen. Nå har jeg klart å bli gravid på første forsøk 2 ganger så forhåpentligvis går det like fort denne gangen så det er snakk om kort tid. Viser det seg å ta litt tid denne gangen så vil jeg ikke gå på så lite mer enn max 3-4 uker, og da tenker jeg at jeg får øke gradvis med sånn 100 kalorier i uka frem til 1700/1800 kalorier tenker jeg. Da jeg gikk på et greteroede kurs lå jeg rundt 1700 kalorier til dagen. Gikk ned over 20kg og ble der i over 2 år. Var ikke før jeg ble gravid at vekta gikk opp mot slutten og forble der etter hun kom ut. Har gått opp enda litt mer i etterkant av trøstespising egentlig, så nå vil jeg ned igjen.

Gjør det mentalt enklere for meg ihvertfall. Å få litt søtt uten kalorier
Helt enig! For meg er en kald pepsi max like godt som en sjokolade. Tar den på kjøpet med litt ekstra cravings, får bare passe på! :p

Helt enig! For meg er en kald pepsi max like godt som en sjokolade. Tar den på kjøpet med litt ekstra cravings, får bare passe på! :p
Veldig godt med kald brus med god samvittighet :hilarious: jeg har så søtsug at det er vanskelig å holde seg helt unna godis. Kunne levd på godis om det ikke var for at raser opp i vekt :hilarious: må ned noen kg igjen selv, gått opp en del de siste månedene.
Blitt mye spising og vært stillesittende en del når man såvidt får gå ut av huset på et helt år :arghh:

Det fine med supper er at du kan variere de svært mye og gjøre enkle grep som gjør de både næringsrike og mettende.

IKKE gå i "minst mulig kalorier" fellen, da må du spise svært mye for å nå dagsmengden kalorier og kommer garantert til å bli drittlei og føle du tvinger i deg suppe til slutt. En porsjon suppe med 100kcal høres fint ut på papiret, men 12 porsjoner på en dag kommer til å ta knekken på deg. Noe som metter med 1-2 skåler og holder deg mett lenger er mye bedre, selv om energiinnholdet pr. porsjon er høyere.

Du nevner 1200kcal, ville personlig gått for 1500-1600, jeg har svært høy bmi og har ALDRI blitt anbefalt lavere enn 1500, tvert i mot, fått kjeft om jeg registrere lavere over lengre tid, men så klart, du som avgjør :) Bare pass på at du faktisk når det kalorimålet du setter og at det ikke blir ett "max antall men helst litt under tall".

Husk god variasjon og proteiner sammen med grønnsaker. Proteiner metter godt! Tilsett f.eks egg, kylling, skinke, karbonadedeig, fersk fisk, røde linser, kikerter og bønner. Varier gjerne også mellom purébaserte supper og varianter med tyggemotstand fra grønnsaker i større biter.

Anbefalte supper som gir mye næring og god metthetsfølelse er:
* Tomatsuppe med egg/røde linser, gjerne en chunky variant.
* Tacosuppe med karbonadedeig og litt crème fraishe
* Spicy gulrotsuppe (nam med linser i!)
* Betasuppe (pølse eller annet kjøtt for proteiner, byggryn for ekstra fiber)
* Blomkålsuppe med litt sprøstekt bacon (kyllingbacon er magert men gir ekstra protein)
* Tomatbasert fiskesuppe
* Soppsuppe (gjerne fløte eller helmelksbasert, så høyere kcal men metter også svært godt og lenge!)
* Linsesuppe med kylling

Og er du drittlei suppe kan du alltids variere med knekkebrød til mellommåltid og f.eks frokost og kvelds. Fint alternativ for ekstra fiber og protein om du velger rett pålegg.

Jeg og gubben skal hive oss på en suppekur. Vi er fullt klar over at man som oftest bare går ned vann og at man går opp igjen når man starter på vanlig mat, men hensikten er først og fremst å bli kvitt trangen til å spise noe usunt hver dag etter en jul fylt av søtsaker og trøstespising. Vi trenger å resette smaksløker og snacketrang:eek::p

Jeg lagde den sykehusdiett suppa i kveld siden vi starter i morgen, men den lukter og smaker så fælt at jeg kommer til å drømme om hvor mye jeg gruer meg til å spise den i morgen. Er det noen av dere som har noen andre supper som har samme hensikt?

Hvis målet er å ikke spise mye usunt så ville jeg heller bare kjørt på med et deilig lavkarbokosthold. Det er det sunne fettet som røsker bort søtsuget. Ta dere noen dager med laks, avokado, rømme og nøtter så blir dere både mette OG sunnere :D

Hva spiste du da om jeg får spør? Og hvor lenge må man være uten karbohydrater for å komme i ketose? Kan man ha cheat days liksom? Og hvor mye kan man regne med å gå ned?
Første gang jeg gikk ned i vekt så endte jeg opp med gallestein, så dersom det skjer igjen så er ikke en fettrik kost så lurt.
Jeg gikk ned 30 kilo i løpet av tre–fire måneder tror jeg, på under et halvår i hvert fall.

Jeg kutta karbohydrater i form av sukker, ris, pasta, melprodukter og poteter – men ikke det som er i grønnsaker som for eksempel bønner. Bortsett fra poteter så spiste jeg alt av grønnsaker som vanlig. Var raus med fløte og smør.

Hadde en oppskriftsbok av Rose Elliot.

Sykehusdietten er utrolig effektiv, men så tung å gå på. Både banan og stangselleri er for alltid ute av mitt kosthold etter å ha gått på den dietten. Men det er fint som en startkur,dersom du har en plan for kosthold etter kuren. Jeg kuttet brød og sukker etter kuren, og gikk ikke opp igjen.

Metformin kan også hjelpe på søtsuget :)
Jeg syns hvertfall at å drikke vann hindrer meg i å ville ha mye annet godt. Jeg drikker en brus i ny og ne, og litt saft, men holder meg hovedsakelig til vann.

Veldig godt med kald brus med god samvittighet :hilarious: jeg har så søtsug at det er vanskelig å holde seg helt unna godis. Kunne levd på godis om det ikke var for at raser opp i vekt :hilarious: må ned noen kg igjen selv, gått opp en del de siste månedene.
Blitt mye spising og vært stillesittende en del når man såvidt får gå ut av huset på et helt år :arghh:
Ja det er helt sykt hvor mye man blir påvirket.

Hvis målet er å ikke spise mye usunt så ville jeg heller bare kjørt på med et deilig lavkarbokosthold. Det er det sunne fettet som røsker bort søtsuget. Ta dere noen dager med laks, avokado, rømme og nøtter så blir dere både mette OG sunnere :D
Jeg er ikke helt enig i at lavkarbo er sunt, men det er veldig effektivt!:D Jeg liker ikke laks, har prøvd så mange ganger, men jeg bare brekker meg av det og føler jeg spiser en bolle med tran. Skulle så sykt ønsket at jeg likte det da! Nøtter kan jeg fint mumse på! jeg tror virkelig ikke jeg hadde klart lavkarbo. Jeg er typen som ikke klarer å spise pålegg uten brød og ikke klarer å spise kjøtt rent. Vi prøver kalorier først så ser vi :)

Jeg er ikke helt enig i at lavkarbo er sunt, men det er veldig effektivt!:D Jeg liker ikke laks, har prøvd så mange ganger, men jeg bare brekker meg av det og føler jeg spiser en bolle med tran. Skulle så sykt ønsket at jeg likte det da! Nøtter kan jeg fint mumse på! jeg tror virkelig ikke jeg hadde klart lavkarbo. Jeg er typen som ikke klarer å spise pålegg uten brød og ikke klarer å spise kjøtt rent. Vi prøver kalorier først så ser vi :)
Lavkarbo har blitt en slanketrend, men det er ikke spesielt sunt nei. Jeg har aldri sett en lege eller ernæringsfysiolog som anbefaler lavkarbo til de som ikke har medisinsk grunn til det.
Variert kosthold med lavere kaloriinntak er det sunneste og tryggeste.

Hvordan kan du mene at lavkarbo ikke er sunt? Tror du at man må spise egg og bacon og drikke fløte til tørstedrikk på lavkarbo? Det er i grunn bare et kutt i karbohydrater, noe de aller fleste mennesker har godt av. Ingen TRENGER sukker i kosten.
Men at et lavkarbokosthold kan være vanskelig for deg er jo en annen ting. Men det er vel ikke mulig å kalle ren man for usunt :p lavkarbo betyr ikke nødvendigvis masse fett :)

Og hvis man skal snakke om hva som er sunt og ikke, så er ikk sykehusdietten sunn heller. Da er et fullverdig lavkarbokosthold TUSEN ganger sunnere :)

Lavkarbo har blitt en slanketrend, men det er ikke spesielt sunt nei. Jeg har aldri sett en lege eller ernæringsfysiolog som anbefaler lavkarbo til de som ikke har medisinsk grunn til det.
Spørsmålet er vel egentlig hva er sunnere, en BMI over 40 og en generell usunn kropp på ubestemt tid eller et hjerte og karsykdom fremkallende kosthold over en kort tid med varig endring. Jeg har diskutert lavkarbo flere ganger og man finner mange leger som kan mene det er sunt, men også mange leger som mener det er usunt. Jeg for min del er overbevist om at man trenger litt av alt og ikke burde utelukke verken fett, proteiner eller karbohydrater i lengden. Jeg kan godt være litt usunn for å bli sunn, det er jo ikke sunt å spise søtsaker hver dag heller. Skal jeg kaste meg på en runde lavkarbo tror jeg at jeg må gjøre litt mer research. Jeg må vite at jeg kan ha en cheatday uten å ødelegge alt fordi jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg kommer til å sprekke om jeg må få alt for lenge uten. Selv da jeg gikk ned mye sist hadde jeg meg noe godt på lørdagene, en liten stratos eller en veid opp liten bolle med ostepop eller popcorn.

Lavkarbo = mindre karbohydrater og sukker. De aller fleste leger sier det er sunt. Lavkarbo har fått et ufortjent dårlig rykte. Det er ikke sånn at man må spise egg og bacon og drikke fløte for å kutte ut unødvendige karbohydrater :)

Hvordan kan du mene at lavkarbo ikke er sunt? Tror du at man må spise egg og bacon og drikke fløte til tørstedrikk på lavkarbo? Det er i grunn bare et kutt i karbohydrater, noe de aller fleste mennesker har godt av. Ingen TRENGER sukker i kosten.
Men at et lavkarbokosthold kan være vanskelig for deg er jo en annen ting. Men det er vel ikke mulig å kalle ren man for usunt :p lavkarbo betyr ikke nødvendigvis masse fett :)
Jeg orker ikke diskutere, jeg har lest meg godt opp på de forskjellige diettene og min oppfatning er at det ikke er sunt for kroppen. De advarer jo selv om at et lavkarbo kosthold gir økt fare for hjerte og kar sykdommer. Kjøtt er ikke sunt i store mengder det heller, fisk hadde ikke jeg klart å leve på så da gjenstår egentlig kun avocado, nøtter og oliven som Jeg kommer på som sunt fett og det blir litt begrenset.
Men ja dette er bare min oppfatning det er det jeg har dannet meg etter å ha lest meg opp om det. Jeg ønsker ingen diskusjon om det. Det er helt ok at andre mener det er et sunt kosthold :happy:

Det var aldri snakk om at sykehusdietten var sunn, Her må du tenke lang tid versus kort tid. Jeg vil si at en usunn diett som ikke varer mer enn en uke er ikke skadelig selv om det ikke er optimalt. Sukehusdietten er ikke direkte usunn heller, det er vel kanskje usunt å ikke spise nok, men det er ingen usunne matvarer i selve suppen. Jeg hadde ingen planer om å spise kjøtt eller drikke skummetmelk sammen med den heller. Jeg er egentlig sterk motstander av slike «slankekurer», men det var ment som en reset for smaksløker og vane.

Last edited:
Back
Topp