~Skravetråd for Desember ~

Hard og brutal opplæring i "egentlig ligger de fleste bare og later som de sover når man vekker dem med bursdagssang" for husets nybakte 5 åring.

Hun ga opp å vente for 2 timer siden, har lagt i senga og sett nettbrett, siste halvtimen har hun vært oppe og lekt med gavene fra i går.

Nå går hun og legger seg, for nå vekker jeg søsteren....
Gratulerer med 5 åringen

Svigerfar til min søster fikk massivt hjerneslag i gå kveld :(
Det kommer ikke til å gå bra

Når man har bursdagsselskap før middag, og middag gjester til svineribbe etterpå da er man glad for NRK sin langtidssekingsoppskrift

Stekte kake etter frokost og så ribba inn klokka ti. Da er all styringen (snu den og sånne ting) gjort før selskapet også bare skal vi skru opp temperaturen litt inni der sånn midt i selskapet også er det siste fisnis med svor når de gjestene som ikke skal spise middag har gått.

I dag klarte både mor og ungene å sove ut.

Mannen og mellomste er god på soving og sover enda. Jeg våknet seks, men sovnet igjen og våknet etter åtte når de to andre ungene begynte å røre på seg.

Men nå begynner rolige dager. I dag er vi invitert på middag hos mine foreldre, sånn i tre tiden en gang og ellers bare ingen planer. Ungene får leke med gavene sine og foreldrene senker skuldrene og slapper av.

Kalkun hos mine foreldre andre juledag er en tradisjon jeg setter pris på. Selv om det blir sånn "takk for i dag, vi snakkes i morgen" siden det altså er min bror med familie og mine foreldre som var her i bursdag i går også.

Bursdagen var fin. Jenta våknet rett nok tidlig, som omtalt i går, men hun hadde en fin dag inntil hun ble overtrøtt på ettermiddagen. Sov godt i natt og er uthvilt og klar.

Middagen jeg serverer den dagen er mer eller mindre nrk oppskriften på langtiddstekt ribbe, da står den i ovnen hele selskapet så bare guffer vi opp når de som ikke skal bli til middag drar hjem.

Pappa hørte om dette på julaften, og mente at han tror nå ikke ribba blir så mye bedre av det. Kan så være, sa jeg. God blir den og det er mer praktiske mm å begynne å styre med å steke den når vi serverer kakene.

I løpet av middagen i går ble de enige om at god var den, ligger den oppskriften på nett enda? For dette skal de begynne med. Bare Google nrk langtiddstekt ribbe, sa jeg.

I dag har jeg sendt linken til mamma. Og minnet dem på at de faktisk synes det var en usedvanlig god ribbe i fjor også ;) selv om jeg lager den med bare salt, ikke pepper, og ikke løk eller sellerirot eller sånt i gryta, ikke noe annet enn salt og vann fakrisk. (Fordi ellers får mamma krampe og diaré. Grunnet det som enkelt og greit kan omtales som "kombinasjonen av alle sykdommene hennes, særlig de som har med magesekk og tarm å gjøre")

Det ble virkelig ei veldig god ribbe.

Back
Topp