Når setter dere opp juletreet?

Unikum_91

Forelsket i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Synes alle setter opp juletreet veldig tidlig nå for tiden iforhold til hva jeg er vokst opp med. Mange har juletreet fra 1.desember. Hos oss har det alltid vært slik at juletreet blir satt opp lille julaften.

Når setter dere opp juletreet?
 
Lille julaften. Så lenge jeg har barn som bor hjemme kommer jeg aldri til å vike på den tradisjonen.
 
Her kom det opp 1. søndag i advent, men jeg er fra gammelt av vant med lille julaften selv.

Jeg liker å ha det oppe tidlig, føler det har vært skikkelig julestemning her pga det og ekstra koslig pga mye hjemmekontor. Usikker på om vi er like tidlig 2021 da.
 
I dag.

Vi har ikke en bestemt dag, men ofte siste søndag før jul. Så det er nettopp pyntet av meg og ungene mens mannen er på jakt etter de siste gavene, stakkar.
 
Er oppvokst med at det settes opp på lille julaften og da har vi alltid hatt tradisjon med å pynte det i julepysj, med julemusikk og julegodt. Har dog merket at julestemningen ofte har vært litt laber de siste årene. Jobber turnus og har aldri ferie og sjeldent langfri, bor i Bergen og vi får aldri snø, mye å ordne og gjøre før jul. Julestemningen forsvinner som regel etter først/andre juledag pga jeg stort sett jobber som vanlig og går glipp av en del kos. Så derfor kommer treet tidligere opp nå, for å få i gang julestemningen gjennom hele desember ☺️ Elsker virkelig jul og vil at den skal vare lengst mulig! I år satt vi det opp 5/12, slik at bonusdatteren fikk pynte det, jeg syns det ble for lenge å vente, haha!
 
Lille julaften. Så lenge jeg har barn som bor hjemme kommer jeg aldri til å vike på den tradisjonen.

Godt å se at flere egentlig tenker at det er 23.
Barna våre maser om hvorfor vi ikke kan sette opp juletreet, de fleste i klasse til eldste har satt opp det allerede. Så jeg har begynte å tenke at jeg begynner å bli litt "ut" med å holde det til 23. desember :rolleyes:
 
Her kom det opp 1. søndag i advent, men jeg er fra gammelt av vant med lille julaften selv.

Jeg liker å ha det oppe tidlig, føler det har vært skikkelig julestemning her pga det og ekstra koslig pga mye hjemmekontor. Usikker på om vi er like tidlig 2021 da.

Skjønner det blir ekstra julestemning med å sette opp juletreet tidlig:) det synes jeg også, men i tradisjon så venter vi til den 23. Men ser noen setter opp juletreet kun med lys, og pynter 23 desember.
 
Er oppvokst med at det settes opp på lille julaften og da har vi alltid hatt tradisjon med å pynte det i julepysj, med julemusikk og julegodt. Har dog merket at julestemningen ofte har vært litt laber de siste årene. Jobber turnus og har aldri ferie og sjeldent langfri, bor i Bergen og vi får aldri snø, mye å ordne og gjøre før jul. Julestemningen forsvinner som regel etter først/andre juledag pga jeg stort sett jobber som vanlig og går glipp av en del kos. Så derfor kommer treet tidligere opp nå, for å få i gang julestemningen gjennom hele desember ☺️ Elsker virkelig jul og vil at den skal vare lengst mulig! I år satt vi det opp 5/12, slik at bonusdatteren fikk pynte det, jeg syns det ble for lenge å vente, haha!

Hørtes koselig ut. Men skjønner mange lever et hektisk liv, man har i tillegg dine, mine og våre barn og julen blir feiret litt forskjellig, mange reiser bort på selveste julaften og derfor setter opp juletreet veldig tidlig. Blir bare nysgjerrig på hvordan andre gjør det og tenker rundt det:)

Selv vokst opp med at lille julaften kommer treet inn i stuen, vi koser oss med småkaker, godis, musikk og pynter treet alle sammen. Husker den kvelden/natten var spesiell, vi barna var så spente når vi la oss.. Julegrøten ble satt ut til nissen. Og på morgningen etter var det å løpe å se om nissen hadde kommet i løpet av natten når vi sovxsmile9

Men selv har jeg ikke den store julefølelsen i år, så hvem vet kan hende juletreet gir den følelsen litt ekstra hvis man hadde satt det frem tidligere.
 
I starten av desember.

har vokst opp med at det kom opp noen dager før jul og det var jo fordi treet var ekte. Vi bruker plastikk så da er ikke det behov for å ha den «tradisjonen»

jeg synes julepynter og treet gir god førjulsstemning og med en gang julaften er over mister jeg den stemninga litt. Plukker det ned i slutten av romjulen/1 nyttårsdag. Er mye styr å plukke det frem å pynte det og rydde det på ålass igjen så da synes jeg det er veeeldig greit at det blir brukt en stund;-)

dere som har opp treet 23 hvor lenge bruker dere ha det oppe før dere tar det bort?
 
Hørtes koselig ut. Men skjønner mange lever et hektisk liv, man har i tillegg dine, mine og våre barn og julen blir feiret litt forskjellig, mange reiser bort på selveste julaften og derfor setter opp juletreet veldig tidlig. Blir bare nysgjerrig på hvordan andre gjør det og tenker rundt det:)

Selv vokst opp med at lille julaften kommer treet inn i stuen, vi koser oss med småkaker, godis, musikk og pynter treet alle sammen. Husker den kvelden/natten var spesiell, vi barna var så spente når vi la oss.. Julegrøten ble satt ut til nissen. Og på morgningen etter var det å løpe å se om nissen hadde kommet i løpet av natten når vi sovxsmile9

Men selv har jeg ikke den store julefølelsen i år, så hvem vet kan hende juletreet gir den følelsen litt ekstra hvis man hadde satt det frem tidligere.

Høres ut som en veldig koselig tradisjon ☺️ Spesielt i år med korona syns jeg det var ekstra koselig å få det tidlig opp, måtte ventet to uker til bonusdatter kom tilbake hvis ikke. Så i år var det fint, men i årene fremover vil jeg nok holde på å sette det opp nærmere jul! Det er jo en del av julekosen og noe en gleder seg til når en har vokst opp med koselig tradisjon.
 
Vi rydder ikke bort jula før jula er over

Vel, i praksis er vi litt sånn vagt pragmatiske, så det blir gjerne helga mellom 13. Og 20. Dag jul. Sånn 9 eller 10. Januar da denne gangen tenker jeg.
 
Opp lillejulaften, ned igjen uti januar.

Får se hvor lenge det får stå i år da, kommer an på hvem gir seg først. Vi eller ettåringen. :hilarious:
 
Når jeg ligger her og ser på det bittelitt ikke akkurat helt rette treet lurer jeg på om det kan teoretisk sett være at det ryker første helga i januar, ikke den andre... Og at det kan teoretisk sett være at vi kanskje muligens skal dra på romjulssalg (eller førjulssalg eller januarsalg) og kjøpe et nytt til neste år.

Dette er 9 år gammelt og det merkes. Dessuten gjorde jeg ikke en god nok jobb med å sjekke at det er rett fra alle vinkler før vi pyntet det.... Særlig toppen heller, men det er skjevt hele veien. Vi får håpe det står pent til januar.

Heldigvis ingen små unger (altså, femåringen skjønner at hun ikke må velte treet) og ingen hund eller katt. Så det går nok bra. Men kaaaana kanskje være det som gjør at vi denne gangen gjør alvor av at "det er kanskje siste gangen vi pynter dette treet her" i år.
 
Det kom opp i dag. Selv vokst opp med 23.12, men vi har de siste årene (pga ungene maser) satt det opp siste søndagen før jul. Og så slipper vi stresse lille julaften. Greit å ha en dag hvor roen kan senke seg litt.

Tar det ned igjen ca 13.dag jul, evt den nærmeste helga etter 13.dag
 
Tradisjonen har vært lille julaften eller siste dag før man drar dit man skal feire julen. Men siden vi har plast tre så lurer jeg på om vi kanskje skal lage tradisjonen slik at det kommer opp siste søndag i advent og at vi lager gjør den dagen til litt ekstra spesiell. Juletreet blir tatt ned igjen 2 januar. Men 1 desember setter vi jo opp julestjerner, adventstaker og skifter til julegardiner, julepledd og puter. Så dukker det opp litt nisser og julekuler, pepperkaker og juledekorsjoner av ymse slag utover desember. Adventa forsvinner 27 desember resten får stå til 2 januar.
 
Når jeg ligger her og ser på det bittelitt ikke akkurat helt rette treet lurer jeg på om det kan teoretisk sett være at det ryker første helga i januar, ikke den andre... Og at det kan teoretisk sett være at vi kanskje muligens skal dra på romjulssalg (eller førjulssalg eller januarsalg) og kjøpe et nytt til neste år.

Dette er 9 år gammelt og det merkes. Dessuten gjorde jeg ikke en god nok jobb med å sjekke at det er rett fra alle vinkler før vi pyntet det.... Særlig toppen heller, men det er skjevt hele veien. Vi får håpe det står pent til januar.

Heldigvis ingen små unger (altså, femåringen skjønner at hun ikke må velte treet) og ingen hund eller katt. Så det går nok bra. Men kaaaana kanskje være det som gjør at vi denne gangen gjør alvor av at "det er kanskje siste gangen vi pynter dette treet her" i år.

Kanskje du er heldig med å få et nytt tre på salg da :)mener tv2 hjelper deg gjennomførte en test av plastikk juletre i år, kanskje greit å ta en titt på den. Tror det var et ganske rimelig tre fra clash Olson som kom ut som best i test;) blir nok et nytt tre på oss neste år, det vi har nå er litt for lavt. :p
 
Back
Topp