Baby med gulsott

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Noen som vil dele erfaring?
Lillebror er født til termin (en uke før) og 3,6kg. Helt normal sånn sett. Gulsott ble oppdaget etter 48 timer på legekontroll før hjemreise. Ble lagt i lys etter første blodprøve. Etter et halvt døgn ble det tatt bort, verdiene steg noe men ikke så mye før de sank og vi kunne reise hjem. Kontrollprøve etter et døgn viste en syk økning - nå lå han tett oppunder blodtransfusjonsgrensa og ble lagt rett i lys både over og under.

Misforstå meg ikke - for jeg vil at han skal bli frisk, men jeg er så lei av sykehus, jeg vil bare hjem og starte barsellivet istedenfor å sitte i en sykehusseng og gjøre ingenting... har dårlig samvittighet for de to andre som savner Mamma og lillebror..

så. Noen som har noen gode erfaringer å dele?

Du har ikke så mye annet valg enn å vente til han blir frisk da.
Nei det skjønner jeg og gitt.. hadde bare vært fint å høre fra noen som har samme erfaring. Var ikke akkurat forberedt på at verdiene skulle gå fra fin til nesten kandidat for blodoverføring på et døgn..

Det der går fort. Vi slapp unna å være på sykehuset men han gikk fra frisk nyfødt med tegn på gulsott til veldig mye gulsot på 2 dager. Måtte begynne å gi mme for å få det ned. Mat hjelper visst mye. Han ble fort bedre da.

Det der går fort. Vi slapp unna å være på sykehuset men han gikk fra frisk nyfødt med tegn på gulsott til veldig mye gulsot på 2 dager. Måtte begynne å gi mme for å få det ned. Mat hjelper visst mye. Han ble fort bedre da.
Jeg spurte legen om å gi nutramigen men det skulle vi visst ikke.... jeg pumper og flasker akkurat nå mens han er i behandling da og så lenge vi følger klokka så spiser han godt. Har variert fra dag til dag om han sier fra når han er sulten eller ikke men han spiser godt når han ammes også (når han endelig greier å hekte seg på puppen da.. :bag:)

Jeg hadde gulsott, lå i kasse en veldig kort periode og har aldri hatt noen problemer i ettertid :) sønnen til en venninne lå lenge, men født veeeldig tidlig, så det var ikke gulsotten som skapte problemene. God bedring til lille, håper dere får dra hjem snart :)

Min hadde gulsott, ble lagt i lyskasse i to døgn
to i strekk eller over flere dager? Han lå på matte fredag og verdiene gikk riktig vei. Kom inn for siste kontroll i dag og de hadde skutt i taket. Nå ligger han med lys over og under.

Jeg hadde gulsott, lå i kasse en veldig kort periode og har aldri hatt noen problemer i ettertid :) sønnen til en venninne lå lenge, men født veeeldig tidlig, så det var ikke gulsotten som skapte problemene. God bedring til lille, håper dere får dra hjem snart :)
Ja mamma sa nettopp at jeg og hadde hatt det men at den gangen ble det ikke gjort noe. Så kan ikke ha vært mye iallfall.. men det var på starten av 80-tallet da.. :hilarious: mye som har forandra seg.. :joyful:

Ja mamma sa nettopp at jeg og hadde hatt det men at den gangen ble det ikke gjort noe. Så kan ikke ha vært mye iallfall.. men det var på starten av 80-tallet da.. :hilarious: mye som har forandra seg.. :joyful:
Jeg er sent 80-tall, og fikk lyskassebehandling, men har inntrykk av at de gjør litt mer i dag! Dette går nok helt fint uansett :D

Noen som vil dele erfaring?
Lillebror er født til termin (en uke før) og 3,6kg. Helt normal sånn sett. Gulsott ble oppdaget etter 48 timer på legekontroll før hjemreise. Ble lagt i lys etter første blodprøve. Etter et halvt døgn ble det tatt bort, verdiene steg noe men ikke så mye før de sank og vi kunne reise hjem. Kontrollprøve etter et døgn viste en syk økning - nå lå han tett oppunder blodtransfusjonsgrensa og ble lagt rett i lys både over og under.

Misforstå meg ikke - for jeg vil at han skal bli frisk, men jeg er så lei av sykehus, jeg vil bare hjem og starte barsellivet istedenfor å sitte i en sykehusseng og gjøre ingenting... har dårlig samvittighet for de to andre som savner Mamma og lillebror..

så. Noen som har noen gode erfaringer å dele?

Jeg opplevde det samme som deg bare her gikk det nesten 5 dager før det ble tatt på alvor. Skyhøye verdier, grense til blodtransfusjon, men etter å ha ligget i lyskasse i 1,5 døgn fikk vi reise hjem igjen. De brukte lys under og over.
De som jobbet der anbefalte at jeg brukte de som avlastning mens jeg var det for å hente meg litt inn. Var dårlig selv med infeksjon i kroppen. Prøv å slapp sv og nyt den lille fritiden du får nå før du skal hjem igjen:happy:

to i strekk eller over flere dager? Han lå på matte fredag og verdiene gikk riktig vei. Kom inn for siste kontroll i dag og de hadde skutt i taket. Nå ligger han med lys over og under.
2 dager i strekk eller mulig det var 3, det var litt grem og tilbake først

Jenta vi født i uke 37 hadde også gulsott, var helt i grenseland til at hun måtte legges i lys, men klarte å unngå det, var stort fokus på hyppig amming og hun ble lagt i sollys ved hver anledning vi hadde, det gikk heldigvis fort over, men er nok mengde mat som hadde best effekt:-)

2 dager i strekk eller mulig det var 3, det var litt grem og tilbake først
Syns ting går fort unna her.. han ble lagt i over og underlys klokka halv tre i dag.. nå klokka ti var blodprøvene bedre så da tok de av overlyset..
Jeg blir litt sånn «okei...? Sikker på at det ikke bare spretter rett opp igjen nå?» :bag:

Hva er grensa da? Minste hadde rett over 350, og lå i lys da hen var 4 dager. Lå fra rundt 5 på ettermiddagen, ble tatt prøver klokka 9 neste morgen, de viste at det hadde sunket mye så når vi fikk resultatet fikk vi dra. De sa til oss at lysbehandling var mye mindre effektivt under 350.

Alle mine 4 har hatt bilirubinemi! Varierte fra 1 til 8 dagers behandling. En av barna kunne bare ligge på matte, mens de andre 3 måtte ligge i lys-kuvøse med behandling både over og under. Det er et skikkelig pes når det står på, for ikke å snakke om den hormonelle og følelsesmessige påvirkningen. Jeg synes det var virkelig tøft å være adskilt fra baby, spesielt med første. Hadde mareritt osv.. I tillegg var det mye mas om nok mat, og styr med pumping døgnet rundt i tillegg til ammingen. Med ene babyen var det opp og ned i 8 dager, utrolig kjedelig. Men jeg prøvde bare å nyte dagene og tenke at slik hadde jeg god tid til å bli kjent med babyene og komme meg selv. Håper det går bedre snart!!!

Og bare et tips; vær den kjipe mammaen som insisterer på å få bli med på alle prøvetakninger, og be dem ta dem i hælen. Da er det mye sikrere på at de ikke stikker bom, og mindre plage for baby.. De sier alltid at det er vondere i hæl enn i hånd, men så mye de bommer i hendene og så mye lengre tid det tar, er jeg ikke enig! Og jeg har sett mange stikk etterhvert, i alle fall rundt 100...

Hva er grensa da? Minste hadde rett over 350, og lå i lys da hen var 4 dager. Lå fra rundt 5 på ettermiddagen, ble tatt prøver klokka 9 neste morgen, de viste at det hadde sunket mye så når vi fikk resultatet fikk vi dra. De sa til oss at lysbehandling var mye mindre effektivt under 350.
Han skal egentlig ligge under 350. Normalvektig til termin. I går da vi kom inn lå han opp mot 400 som er grensa for blodtransfusjon. Den hadde sunket noe i går kveld ved første blodprøve men jeg husker ikke tallet og har ikke fått noe kurve ennå.. men ny blodprøve om en time så får vi se..

Han skal egentlig ligge under 350. Normalvektig til termin. I går da vi kom inn lå han opp mot 400 som er grensa for blodtransfusjon. Den hadde sunket noe i går kveld ved første blodprøve men jeg husker ikke tallet og har ikke fått noe kurve ennå.. men ny blodprøve om en time så får vi se..
Krysser fingrene!

Minste hadde gulsott og lå et døgn i lyskassa, så var det frem og tilbake til sykehuset i en uke for å ta blodprøver daglig . Syntes også det var helt forferdelig start på livet som 2barnsmamma, savnet eldste så masse og følte jeg sviktet hen når jeg lå innlagt med babyen. Og grusomt å se minste ligge oppi den kassa når jeg følte vi begge trenger hud-mot-hud kontakt :bored: gråt masse de dagene, måtte føre skjema over amming og gi mmme og veie hele tiden. Ønsket bare å ta han med hjem og slippe alt styret, vet selvsagt at det var til det beste for barnet. Ble bare så annerledes enn jeg så for meg, så skjønner deg veldig godt. Håper dere snart kan starte en normal hverdag sammen med storesøsken <3

Back
Topp