Referanser ved dårlige arbeidsforhold

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Jeg har søkt noen jobber, og skal på intervju i morgen.
Mine tre siste arbeidsgivere har ikke vært noe referansemateriell, så jeg har måtter bruke litt eldre forhold...
Men,hvordan er det å bruke kollegaer som referanse? Har minst en kollega nå som kan være en god referanse for meg, så sant vedkommende syns det er greit. Kan jeg oppgi det istedenfor leder?

Skal selvfølgelig be om attest fra leder når jeg slutter, men vet ikke om det vil stå noe annet enn det som må stå, så kan jo være greit med en god referanse fra samme arbeidsplass :)

Jeg har vært referanse flere ganger , og da som kollega :)
Så bra :)
Tenker jeg spør vedkommende om å være referanse, og samtidig tilby meg å være det og :)

Bruk bare kollega som referanse, det har jeg gjort :)

Det er helt greit å bruke kollega som referanse, i stedet for leder. Det er veldig vanlig om man ønsker å bytte jobb uten at nåværende leder skal få vite om det.

Det er jo opp til de som intervjuer til å si ja eller nei. Jeg vil alltid ha en leder

Det er jo opp til de som intervjuer til å si ja eller nei. Jeg vil alltid ha en leder
Har leder og, men det er fra et eldre arbeidsforhold. Og han er irsk. Og det er ikke alle som vil ringe når de må snakke engelsk heller har jeg erfart...
Også har jeg leder for klubben jeg trente i og var styremedlem. Syns det er greit med noe av nyere dato og, men der er det ingen ledere å stole på :/

Da er det bekreftet at jeg kan føre opp min kollega og motsatt ihvertfall

Har leder og, men det er fra et eldre arbeidsforhold. Og han er irsk. Og det er ikke alle som vil ringe når de må snakke engelsk heller har jeg erfart...
Også har jeg leder for klubben jeg trente i og var styremedlem. Syns det er greit med noe av nyere dato og, men der er det ingen ledere å stole på :/

viktigskt med en forklaring og du er tydelig på hvorfor.

viktigskt med en forklaring og du er tydelig på hvorfor.
Hvor ærlig skal man være da? Greit med litt info fra noen på ledersiden :) Nå har det jo vært fagforbund/advokat innblandet i de tre siste arbeidsforhold, med loven på min side, men syns det er vanskelig å vite hva jeg skal svare ved spørsmål :/

Hvor ærlig skal man være da? Greit med litt info fra noen på ledersiden :) Nå har det jo vært fagforbund/advokat innblandet i de tre siste arbeidsforhold, med loven på min side, men syns det er vanskelig å vite hva jeg skal svare ved spørsmål :/

Er det nåværende arbeidsplass kan du si at du ikke vil dele du søker på nye stillinger. Også avhenger det litt hvor mye de etterspør.

Ikke for ærlig tror jeg. Noen kan jo komme godt ut av det å fortelle om konflikt, me de fleste gjør ikke det fordi ny arbeidsgiver blir redd vedkommende er kranglete eller vrien. Jeg ville sagt at sjefen ikke vet at du søker jobb og derfor spør du heller en kollega som du kjenner godt om å være referanse. At du vil ikke sjefen skal tro du nærmest er på vei ut døra.

Ikke for ærlig tror jeg. Noen kan jo komme godt ut av det å fortelle om konflikt, me de fleste gjør ikke det fordi ny arbeidsgiver blir redd vedkommende er kranglete eller vrien. Jeg ville sagt at sjefen ikke vet at du søker jobb og derfor spør du heller en kollega som du kjenner godt om å være referanse. At du vil ikke sjefen skal tro du nærmest er på vei ut døra.
At jeg er på vei ut er ingen hemmelighet siden kontrakten min går ut, men nei han trenger ikke å få vite om jobber jeg søker uansett.
Syns egentlig dette er veldig vanskelig, så må nok legge en god plan.
Slike spørsmål kommer vel kanskje ikke opp før på individuelle intervju uansett? Skal på gruppeintervju i dag, og ser ikke for meg at det er stedet for slike spørsmål.

Er det nåværende arbeidsplass kan du si at du ikke vil dele du søker på nye stillinger. Også avhenger det litt hvor mye de etterspør.
Lyst å dele noen spørsmål som kan komme opp? :)

Back
Topp