Fødsel i koronaens tid

Sniker fra januar.
Sa de dette til deg på KK i Bergen? Snakket akkurat i tlf med de. Og hun sa tiltakene vurderes uke for uke og dag for dag. Så det høres rart ut de allerede vet tiltakene vil vare ut året?

Så rart! Ja, jeg ringte til KK i Bergen i går og da sa hun som tok telefonen at tiltakene skulle vare ut året. Skal til jordmor neste uke, hun jobber på KK også, skal høre med henne om hun vet hva som er riktig!
 
Så rart! Ja, jeg ringte til KK i Bergen i går og da sa hun som tok telefonen at tiltakene skulle vare ut året. Skal til jordmor neste uke, hun jobber på KK også, skal høre med henne om hun vet hva som er riktig!
Veldig rart ja! Ja, lurt! Håper virkelig ikke noe slikt er fast bestemt enda! :(
 
Huff, så utrooolig trist!!! Dette gjør meg kjemperedd. Skal også føde i Bergen og har termin i november. Vesla har altfor stor nyre, så jeg vet det blir flere ekstra sjekker etter fødsel, og jeg har diabetes type 1 og kommer sikkert til å være helt ødelagt etter all blodsukkersvigningene en fødsel medfører. Fatter ikke hvordan jeg skal klare dette alene. Er jo også nr. 1 som er på vei, så man er jo ekstra usikker

Synes helt seriøst at dette er for strengt Det er TO personer som blir foreldre, ikke bare moren. Mener partner kan bli tvunget til å ha på seg maske, frakk og diverse. Men klart at han burde få være med sitt nyfødte barn og moren de første dagene. Det kan jo også tenkes at man kommer til å bli værende lenge på nyfødtintensiven, kanskje flere uker. Da bør det virkelig være unntak!

Huff, dette er kjempetrist!!!

De kan gjøre unntak for deg i og med at du er kronisk syk og i tillegg at det er noe ekstra med babyen. Er selv kronisk syk og har fått beskjed om at pappaen får være med på hele fødselen og at vi i etterkant vil bli prioritert for familierom om det lar seg gjøre, fordi min form på det tidspunktet tilsier at jeg ikke bør feks bære eller stå og stelle baby. Har også fått han med på ekstra kontroller når det har vært stengt for partner fordi de var usikre på babyen, men det har krevd litt diskusjon. Det er i alle fall mulig og med DT1 vil jeg tro du også kan få ting mer tilpasset.

Skjønner godt at du blir stressa og redd, opplever forskjellig informasjon fra person til person man spør på KK. For min del har det hjulpet å ha en stødig jordmor i ryggen, fra helsestasjonen og ikke KK, som kan da dialoger med KK ettersom ting har oppstått underveis.
Håper du får mer klarhet i ting og blir tryggere på det som kommer ❤️
 
Sniker fra januar.
Sa de dette til deg på KK i Bergen? Snakket akkurat i tlf med de. Og hun sa tiltakene vurderes uke for uke og dag for dag. Så det høres rart ut de allerede vet tiltakene vil vare ut året?
Så rart! Ja, jeg ringte til KK i Bergen i går og da sa hun som tok telefonen at tiltakene skulle vare ut året. Skal til jordmor neste uke, hun jobber på KK også, skal høre med henne om hun vet hva som er riktig!

Synes svarene man får fra KK varierer fra person til person, veldig vanskelig å forholde seg til. Ringte for noen uker siden for å høre om pappaen kunne være med på en UL og fikk beskjed om nei. Kom til timen og sa at det var dumt han ikke fikk med, og da sa legen at han fint kunne vært med :banghead::bored: veldig irriterende, da satt jo han hjemme uten bil og kunne naturligvis ikke delta.
I forrige uke ringte jeg igjen og hørte om pappaen fikk med, fikk beskjed om at de ikke visste?! Og deretter beskjed om å spørre legen jeg skulle til... tok i alle fall med pappaen den gangen, så når legen sa det var greit fikk han komme inn og bli med på UL.
Har ny time neste uke og tenker at jeg tar med pappaen uansett, så får de heller nekte han inngang for jeg orker ikke flere telefonsamtaler uten fornuftige svar :wacky:

Liker ikke at det er så uforutsigbart. Jeg skjønner jo at de gjør det de kan for å forhindre smittespredning og verne om de pasientene de har, men skulle ønske de hadde klarere retningslinjer for hva de tillater og ikke og i alle fall fikk informert personalet sitt slik at alle kunne gi samme svar.
 
Synes svarene man får fra KK varierer fra person til person, veldig vanskelig å forholde seg til. Ringte for noen uker siden for å høre om pappaen kunne være med på en UL og fikk beskjed om nei. Kom til timen og sa at det var dumt han ikke fikk med, og da sa legen at han fint kunne vært med :banghead::bored: veldig irriterende, da satt jo han hjemme uten bil og kunne naturligvis ikke delta.
I forrige uke ringte jeg igjen og hørte om pappaen fikk med, fikk beskjed om at de ikke visste?! Og deretter beskjed om å spørre legen jeg skulle til... tok i alle fall med pappaen den gangen, så når legen sa det var greit fikk han komme inn og bli med på UL.
Har ny time neste uke og tenker at jeg tar med pappaen uansett, så får de heller nekte han inngang for jeg orker ikke flere telefonsamtaler uten fornuftige svar :wacky:

Liker ikke at det er så uforutsigbart. Jeg skjønner jo at de gjør det de kan for å forhindre smittespredning og verne om de pasientene de har, men skulle ønske de hadde klarere retningslinjer for hva de tillater og ikke og i alle fall fikk informert personalet sitt slik at alle kunne gi samme svar.
Det er jo helt utrolig! Hmm.. skal forhøre meg hva som gjelder for meg på fredag med over legen. Begynner og bli nervøs for dette med tiden etter fødsel da jeg skal ha tvillinger og er førstegangs fødene. Føler meg 100% avhengig av at han er med hele oppholdet. Så tenker jeg vil ha dette skriftlig i journalen så tidlig så mulig siden alt kan skje så plutselig :nailbiting:

Kunne virkelig ønske at akkurat når det kommer til fødsel og partner fra samme hjem så kunne reglene vært greiere. Er far smittet er nok mor det også. Så syns ikke det er her de burde stramme inn. Det er tross alt 2 stk som får barn. Syns det er diskriminerende mot pappaene, som går glipp av viktig tid med barnet hvor de skal knytte bånd osv. Håper noe endres snart!
 
mange gode poeng og det går nok helt sikkert fint når man først er i situasjonen. Spesielt med tanke på amming osv. Jeg er førstegangs og ville nok ikke hatt besøk inn på sykehuset av andre uansett korona eller ei, med forbehold om at jeg bare skulle vært der noen dager før vi skal hjem og gjøre alt vi har lært selv. Samtidig blir jeg litt oppgitt av at man ikke får ha mannen ved sin side hele tiden, men å være sosiale med andre kvinner er helt okei. Da ville jeg velst foretrukket å prioritere første tid med meg, mann og nyfødt barn hvertfall. Syns det var en rar «kompensering».
Det er ikke ment som en kompensasjon, det er bare en ikke så dum konsekvens av at far ikke får være med. Hadde jeg hatt valget hadde far vært der hele tiden, men her er det mest bare snakk om å trekke frem positive konsekvenser heller enn å grue seg over det som mangler. Ville heller ikke hatt besøk, man ligger vel i snitt 2-3 dager på barsel, de dagene ville jeg hatt for meg selv eller med mannen!
 
Det er ikke ment som en kompensasjon, det er bare en ikke så dum konsekvens av at far ikke får være med. Hadde jeg hatt valget hadde far vært der hele tiden, men her er det mest bare snakk om å trekke frem positive konsekvenser heller enn å grue seg over det som mangler. Ville heller ikke hatt besøk, man ligger vel i snitt 2-3 dager på barsel, de dagene ville jeg hatt for meg selv eller med mannen!

ja, jeg skjønte det også slik som det. Jeg mente bare at hvis far ikke får være med pga smitterisiko, forstår jeg ikke hvorfor vi eventuelt kan treffe andre damer som ligger på barsel. Da ville jeg trodd det var bedre om man heller holdt seg til egen mann som man er med også resten av måneden. Men skjønner poenget, og at det bare er et tynt positivt trekk :)
 
Det er jo helt utrolig! Hmm.. skal forhøre meg hva som gjelder for meg på fredag med over legen. Begynner og bli nervøs for dette med tiden etter fødsel da jeg skal ha tvillinger og er førstegangs fødene. Føler meg 100% avhengig av at han er med hele oppholdet. Så tenker jeg vil ha dette skriftlig i journalen så tidlig så mulig siden alt kan skje så plutselig :nailbiting:

Kunne virkelig ønske at akkurat når det kommer til fødsel og partner fra samme hjem så kunne reglene vært greiere. Er far smittet er nok mor det også. Så syns ikke det er her de burde stramme inn. Det er tross alt 2 stk som får barn. Syns det er diskriminerende mot pappaene, som går glipp av viktig tid med barnet hvor de skal knytte bånd osv. Håper noe endres snart!
Åå, gratulerer så mye! Husker vi var i samme «prøver» gruppe med rimelig lik TR/IKM i starten av året, veldig koselig å se at det klaffet for deg også ❤️ Og tvillinger attpåtil :cat:
Tror de gjør sitt beste for å tilrettelegge når det er noe «ekstra» med mor eller barn. Håper du møter en forståelsesfull overlege som kan legge en plan med deg/dere.
Og jeg er helt enig med deg, om den ene forelderen er smittet, er nok den andre det også, så det blir veldig feil å stenge ute pappaen helt, synes jeg.
 
Åå, gratulerer så mye! Husker vi var i samme «prøver» gruppe med rimelig lik TR/IKM i starten av året, veldig koselig å se at det klaffet for deg også ❤️ Og tvillinger attpåtil :cat:
Tror de gjør sitt beste for å tilrettelegge når det er noe «ekstra» med mor eller barn. Håper du møter en forståelsesfull overlege som kan legge en plan med deg/dere.
Og jeg er helt enig med deg, om den ene forelderen er smittet, er nok den andre det også, så det blir veldig feil å stenge ute pappaen helt, synes jeg.
Ååh så koselig! Tusen hjertelig takk! :love017
Ja, vi er virkelig heldige :Heartred:Heartred:joyful:
Tusen takk! Beroligende å lese! :shy:
Også spennende med fødsel rett rundt hjørnet for deg! :woot: Håper det blir en god opplevelse hvor dine behov blir møtt! Masse lykke til! Så får vi alle håpe tiltakene kan bli litt bedre/mildere for oss i denne sårbare og viktige situasjonen :smiley-angelic001
 
Ja enig! Hadde så fint barselopphold sist, blir noe helt annet å være der alene. Samtidig glad for at jeg fant ut av det nå, så kan jeg forberede meg mest mulig.

Men ser de gjør unntak der det er medisinske grunner, kanskje det gjelder for deg? Hun jeg snakket med da jeg ringte til KK sa at det også var blitt gjort unntak om man måtte være på barsel over fem dager.

Ååh, jeg håper så inderlig at du har rett i at samboeren min får være der litt ekstra. Men må virkelig si at jeg synes det bør gjelde for absolutt alle som ønsker det!! Det skal jo være er av de største øyeblikkene i ditt og farens liv!!!
 
Åå, gratulerer så mye! Husker vi var i samme «prøver» gruppe med rimelig lik TR/IKM i starten av året, veldig koselig å se at det klaffet for deg
De kan gjøre unntak for deg i og med at du er kronisk syk og i tillegg at det er noe ekstra med babyen. Er selv kronisk syk og har fått beskjed om at pappaen får være med på hele fødselen og at vi i etterkant vil bli prioritert for familierom om det lar seg gjøre, fordi min form på det tidspunktet tilsier at jeg ikke bør feks bære eller stå og stelle baby. Har også fått han med på ekstra kontroller når det har vært stengt for partner fordi de var usikre på babyen, men det har krevd litt diskusjon. Det er i alle fall mulig og med DT1 vil jeg tro du også kan få ting mer tilpasset.

Skjønner godt at du blir stressa og redd, opplever forskjellig informasjon fra person til person man spør på KK. For min del har det hjulpet å ha en stødig jordmor i ryggen, fra helsestasjonen og ikke KK, som kan da dialoger med KK ettersom ting har oppstått underveis.
Håper du får mer klarhet i ting og blir tryggere på det som kommer ❤️

Tusen takk for koselig svar:Heartred Veldig kjekt å høre at du får tilrettelegging!!:cheers

Må innrømme at jeg tviler på at jeg får det samme. Var hos jordmor på KK i dag, og det tydet absolutt på at jeg måtte være helt alene på barsel. Men vi får se. Jeg skal kjempe for saken:smiley-bounce012

Lykke til med fødselen:)
 
Edit: ble noe tull med siteringer her.

Hæ, så merkelig? Trodde DT1 var noe de tok skikkelig på alvor nå, etter den saken som ble publisert i våres var det vel, hvor de dreit seg ut i behandlingen av en fødekvinne med DT1 hvor mammaen nesten fikk syreforgiftning for noen år siden :bored: (Men husk at det går bra for de aller, aller fleste! I det tilfellet skjedde en svikt og feilbehandling fra 1 jordmor, altså maks uflaks).

Vet ikke om du har regelmessig oppfølging på en annen avdeling for diabetesen? Kan du i så fall snakke med legen/sykepleier der og få en spesialisterklæring på hva du har behov for? Jeg får oppfølging for min sykdom på en annen avdeling på Haukeland og lege der skrev i journalen min hva som blir viktig i forhold til mine symptomer. Når jeg snakket med en av overlegene på KK for noen uker siden fikk jeg også til svar at pappa fikk komme inn først i aktiv fødsel, bli ett par timer, så skulle jeg være alene på barsel :sorry: Spurte om hun hadde lest notatet fra min andre lege, det hadde ikke overlegen på KK sett engang! Hun søkte det opp og pipa fikk en helt annen låt når hun så den andre legens uttalelser. Dette var tredje møte jeg hadde med overlege på KK dette svangerskapet og ingen hadde plukket opp at jeg hadde relevant sykehistorie for svangerskapet før da, 32/33 uker på vei :bag:

Virker som de har det veldig travelt på KK og ofte trenger litt ekstra dokumentasjon og mas. Godt å ha noen andre fagfolk/leger i ryggen synes jeg, så om du har det, bruk dem. Få dem til å uttale seg om din situasjon og dine behov ut fra slik hverdagen din er og hvordan sykdommen påvirker deg og livet ditt.

Masse lykke til & ikke gi deg ❤️
 
Har ei venninne som fødte på KK Bergen igår, ikke lov med besøk på barsel i det hele tatt :sour:
 
Håper så inderlig at de letter litt på tiltakene på KK snart, gruer meg så forferdelig mye om jeg må være der mesteparten av tiden alene. Jeg skal få det til om jeg må selvsagt, men er så redd for at det skal bli en skikkelig kjip fødselsopplevelse og at jeg må gå gjennom det alene. Bittelitt fødeangst. :nailbiting: Fastlegen min har skrevet en melding til KK og skrevet i journalen at jeg har behov for at mannen får være med så mye som mulig pga traumer, men hun sa det varierer hvor gode de på KK er på å lese slike notater og brev, og at hun uansett ikke kunne påvirke smittevernstiltak.

Jeg lurer på om man får se i ettertid noen konsekvenser av de strenge tiltakene på fødeavdelinger i koronatiden. Kan det feks føre til at en større andel får fødselsdepresjon?
 
Snakket med jordmor der jeg skal føde i går. Pappan får være der så fremt han er frisk. Kan ikke overnatte. På barsel får han også være der med mindre man deler rom. Da må man avtale tider.
 
Håper så inderlig at de letter litt på tiltakene på KK snart, gruer meg så forferdelig mye om jeg må være der mesteparten av tiden alene. Jeg skal få det til om jeg må selvsagt, men er så redd for at det skal bli en skikkelig kjip fødselsopplevelse og at jeg må gå gjennom det alene. Bittelitt fødeangst. :nailbiting: Fastlegen min har skrevet en melding til KK og skrevet i journalen at jeg har behov for at mannen får være med så mye som mulig pga traumer, men hun sa det varierer hvor gode de på KK er på å lese slike notater og brev, og at hun uansett ikke kunne påvirke smittevernstiltak.

Jeg lurer på om man får se i ettertid noen konsekvenser av de strenge tiltakene på fødeavdelinger i koronatiden. Kan det feks føre til at en større andel får fødselsdepresjon?
Det har jo allerede vært endel skriverier i media om negative konsekvenser i form av bl.a. fødselsdepresjon etter første smittebølgen med korona i vår. Jordmorforening har vært ute og advart. Dessverre blir ikke de lyttet til så ofte som man skulle ønske.
 
Det har jo allerede vært endel skriverier i media om negative konsekvenser i form av bl.a. fødselsdepresjon etter første smittebølgen med korona i vår. Jordmorforening har vært ute og advart. Dessverre blir ikke de lyttet til så ofte som man skulle ønske.

Utrolig..
 
Her fikk jeg beskjed om at far får være med hele tids om vi får familierom, men siden vi har en fra før drar han nok hjem... Hvis alt er bra med meg og baby drar vi også tidlig hjem, fikk beskjed i innskrivingssamtalen at det var greit så lenge vi bodde nærme! Men skal selvfølgelig se an min form og babyen.
 
Sniker fra oktober :)

Fødte på kk (storken) i går. Far fikk være med hele tiden og vi ble på fødestua i 6 timer etter fødsel. Vi fikk varmlunsj og middag servert på rommet og hadde det veldig fint :) siden dette var min andre fødsel og alt var fint med meg og baby fikk vi reise opp på barmeklinikken for sjekk hos barnelegen og reise hjem etter det :) veldig fornøyd med jordmødrene på storken! Kjempe fint å føde der :)
 
Back
Topp