Barnehagestart

Snøbarnet1

Flørter med forumet
Novemberlykke 2020
Noen som har begynt å tenke på barnehagestart? Skal barnet ditt begynne august 2021 eller januar 2022?

Vi vurderer om barnet skal start opp 60% i august 2021. Vet det er litt tidlig, men er ikke alle som har mulighet til å gå hjemme...
 
Har vurdert januar 2022 - vertfall etter at jeg leste dette på kommunen sine side -
"Barn som fyller ett år i perioden 01.08-31.12 kan få utsatt oppstart uten å betale for plassen. Seneste oppstart er 01.01 året etter."

Dette er pga. jeg har mulighet til å jobbe en del hjemmefra og min permisjon kan dermed forlenges og vi har ferie osv til gode, så om planen min går som jeg tenker så er sjansen stor for oppstart 01.01.2022.

Men forstår veldig godt dem som må velge annerledes av diverse årsaker, og jeg vet jo ikke om plutselig vi også må endre på planene. Vet vertfall at søknadsfristen i vår kommune er 01.mars så da får jeg bestemme meg innen den tid vertfall :)
 
Planen her å drøye barnehagestart til august 2022. Blir litt ulønna permisjon og litt bruk av besteforeldre som barnevakt i perioder.
 
For oss blir det barnehagestart i august 2021
 
Her blir barnehage start i 2021.søker med oppstart fra august men venter med å starte til september/oktober når pappaen skal tilbake på jobb. Desverre ikke økonomi til å bli hjemme i ulønnet perm :)
 
Jeg tenkte november eller desember. Ser at ingen andre har skrevet det. Betyr det at vi ikke kan velge det?
Jeg er ikke vant til reglene her i Norge, da vi bodde i utlandet når første barn begynte i bhg.
 
Sniker
Den generelle praksisen er at man får bhgplass fra 1. august etter fylte 12 mnd. Septemberbarn får feks plass fom første dato etter bursdagen sin. Så er du født 13. Sept får du bhg plass fra 13. Sept. Og novemberbarn får plass fra de har fylt ett år. Desemberbarna må derimot vente til august året etter.
Får du barn tidligere på året enn august, kan man ha flaks og få plass fra 12 mnd, men veldig ofte (særlig i byer og større steder) må man vente til 1. August. Mitt forrige barn var feks født i januar 2018 - og hadde ingen bhgplass før 1. August 2019 ;) jeg ville likevel ha han hjemme så lenge da, så det var greit.

Unntakene kan være ersom du bor på mindre steder som ofte har god dekning og ledige plasser i bhg året rundt. Da står man mer fritt til å velge oppstart ellers i året eller evt før 12 mnd. Det samme gjelder om man er student og skal ha barnet i en studentbarnehage.
Om man ikke har bhgplass fra 13 mnd, får man kontantstøtte.

Jeg tenkte november eller desember. Ser at ingen andre har skrevet det. Betyr det at vi ikke kan velge det?
Jeg er ikke vant til reglene her i Norge, da vi bodde i utlandet når første barn begynte i bhg.
 
Jeg tenkte november eller desember. Ser at ingen andre har skrevet det. Betyr det at vi ikke kan velge det?
Jeg er ikke vant til reglene her i Norge, da vi bodde i utlandet når første barn begynte i bhg.

"I følge barnehageloven § 12 a, har barn som fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass, rett til barnehageplass. Barn som fyller ett år i september, oktober eller november det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til å få plass i barnehage innen utgangen av den måneden barnet fyller ett år i samsvar med denne loven med forskrifter."

Her er ordlyden i regelverket. Det betyr at et novemberbarn normalt har rett til barnehageplass i måneden det fyller ett år, ikke fra 1. August. Det gjelder for barna som er født før august og har fylt ett år ved oppstart i august :)
https://www.fubhg.no/rett-til-barnehageplass.179633.no.html
 
Her i Oslo er det opptak både i mars og august. Opptaksfristen som er i midten av august er primært for de barna som er født i oktober og november. Men vi tenker å søke i mars, sånn at vi kan være sikra en bhg som vi ønsker, og betale fra september 2021. Får se om far tar med barnet i bhg fom oktober, da er det eventuelt snakk om veldig få timer om dagen og bare for at han skal bli kjent og at tilvenningen skal gå fint, sånn at han kan være godt tilvent til november når far begynner å jobbe igjen :)
 
Her i Oslo er det opptak både i mars og august. Opptaksfristen som er i midten av august er primært for de barna som er født i oktober og november. Men vi tenker å søke i mars, sånn at vi kan være sikra en bhg som vi ønsker, og betale fra september 2021. Får se om far tar med barnet i bhg fom oktober, da er det eventuelt snakk om veldig få timer om dagen og bare for at han skal bli kjent og at tilvenningen skal gå fint, sånn at han kan være godt tilvent til november når far begynner å jobbe igjen :)

Ja, du burde uansett søke før fristen 1. Mars, men selv om det er for opptak fra 1. August vil du sannsynligvis få plass først fra barnet har rett på plassen, som er den måneden det fyller ett år :) men det får man jo vite i god tid før sommeren så da har man mulighet til å planlegge. Har dere søsken i samme bhg er det større sannsynlighet for å få plass fra august.
 
Her satser vi på desember 2021 eller evt. januar 2022 :) Synes rundt 13-14 mnd var passe for storebror så håper det blir bra for vesla også.
 
Her får ingen begynne før de har fylt 1 år så tidligst januar 22.
 
Vi har ikke noe annet valg enn å starte med bhg fra midten av oktober, da har vi brukt opp permisjonen og har egentlig ikke annet valg. Kan muligens tigge litt med besteforeldre, men de er jo i arbeid selv også. Håper egentlig å få plass fra august slik at vi kan ha en laaaaang periode med tilvenning, og har spart noen uker ferie som vi har i bakhånd om ting skulle skjære seg fullstendig i oktober. Er omtrent nærmeste nabo med en barnehage med tålelig godt rykte, lurer nesten på å bare vandre ned og hilse på og «gjøre meg litt kjent» for dem i forkant slik at de vet hvem vi er når vi søker :D
 
Sniker
Den generelle praksisen er at man får bhgplass fra 1. august etter fylte 12 mnd. Septemberbarn får feks plass fom første dato etter bursdagen sin. Så er du født 13. Sept får du bhg plass fra 13. Sept. Og novemberbarn får plass fra de har fylt ett år. Desemberbarna må derimot vente til august året etter.
Får du barn tidligere på året enn august, kan man ha flaks og få plass fra 12 mnd, men veldig ofte (særlig i byer og større steder) må man vente til 1. August. Mitt forrige barn var feks født i januar 2018 - og hadde ingen bhgplass før 1. August 2019 ;) jeg ville likevel ha han hjemme så lenge da, så det var greit.

Unntakene kan være ersom du bor på mindre steder som ofte har god dekning og ledige plasser i bhg året rundt. Da står man mer fritt til å velge oppstart ellers i året eller evt før 12 mnd. Det samme gjelder om man er student og skal ha barnet i en studentbarnehage.
Om man ikke har bhgplass fra 13 mnd, får man kontantstøtte.

Det er jo helt sykt... Kan jo ikke regne med at folk kan gå hjemme i over 1 år og uten inntekt...
 
Kontantstøtte fra 13mnd på 7500, men likevel, ja det er jo ganske lenge uten lønn. Burde hvertfall ha en liten buffer å spise av i den perioden hevrtfall.

7500 kr er jo veldig lite. Kan ikke forvente at en familie kan klare seg på det fra den ene part. Jeg hadde ikke kunnet betale mine regninger ihvertfall. Synd at reglene er sånn, det må være problematisk for mange.
 
7500 kr er jo veldig lite. Kan ikke forvente at en familie kan klare seg på det fra den ene part. Jeg hadde ikke kunnet betale mine regninger ihvertfall. Synd at reglene er sånn, det må være problematisk for mange.

Gikk bra for min del, men det var fordi jeg hadde spart opp litt på forhånd og i utgangspunktet var student, samt hadde en deltidsjobb fra barnet var ett år en dag i uka utenom fars arbeidstid. Så vi hadde lavt forbruk og ikke høyt lån. Var vant til at rundt 13 000 skulle dekke min delnav alle utgifter og forbruk per måned. Også betalte samboer litt mer enn meg av felles utgifter de 7 mnd vi hadde kontantstøtte. Men det er jo ikke like lett gjennomførbart for alle, det forstår jeg såklart :) og man har jo gjerne lån i forhold til inntekt som ikke like lett dekkes bare av kontantstøtte.
 
Her er det bare ett opptak i mars og en har rett på plass fra den mnd barnet fyller ett år. Om vi ønsker plass for tvillingene i samme barnehage som storebror så må vi være forberedt på å betale for plass fra 1august (noe vi er). Om vi søker med oppstart f.eks i november kan vi i realiteten få tilbud om plass hvor som helst i kommunen, noe som jo kan bli veldig ubeleilig.
 
Back
Topp