Barnehagestart

Her blir det august 2022:happy: får det til å gå opp ved at mannen har en 7-15 jobb mandag til fredag, og jeg kan jobbe senvakter, helg, og evt bruke besteforeldre litt.
 
Her satser vi på januar/februar 2022. Da har vi valgt 80% dekning og tar ut en del ferie for at det skal strekke så langt. Blir ikke noe ulønnet permisjon denne gangen.
 
Her er det bare ett opptak i mars og en har rett på plass fra den mnd barnet fyller ett år. Om vi ønsker plass for tvillingene i samme barnehage som storebror så må vi være forberedt på å betale for plass fra 1august (noe vi er). Om vi søker med oppstart f.eks i november kan vi i realiteten få tilbud om plass hvor som helst i kommunen, noe som jo kan bli veldig ubeleilig.

Siden vi er fra samme "region", kan jeg like godt prøve å spørre deg. Vil det si at man har flere muligheter til å få plass hvis man skal søke oppstart fra august? Går det an å gjøre det på systemet og så praktisk sett begynner bare barnet i november? (Barnet er jo ikke 1 år engang i august). Det er 2 barnehager hvor vi bor og ville selvfølgelig helst forsikre meg at det er plass der og betale 2 eller 3 måneder ekstra enn å få den en helt annen plass.
 
Siden vi er fra samme "region", kan jeg like godt prøve å spørre deg. Vil det si at man har flere muligheter til å få plass hvis man skal søke oppstart fra august? Går det an å gjøre det på systemet og så praktisk sett begynner bare barnet i november? (Barnet er jo ikke 1 år engang i august). Det er 2 barnehager hvor vi bor og ville selvfølgelig helst forsikre meg at det er plass der og betale 2 eller 3 måneder ekstra enn å få den en helt annen plass.

Svarer jeg siden jeg bor i samme region.
Normalt vil du først få plass fra den måneden barnet fyller ett år. Altså november om barnet fødes i november :) det er først da du har lovfestet rett på plass.
Dette gjelder også når du søker med oppstart 1. August. Sannsynligheten for å få plass i Oslo og omegn før 12 mnd er ganske liten men du bør likevel søke fra august for å være sikker på å få en av de barnehagene du setter øverst.
En slektning av meg hadde feks et barn født i midten av september, og søkte om plass fra 1. August. Fikk da ikke noen plass i førsteopptaket - da alle barna som er født før august kommer lenger opp på lista og mange av disse har jo ventet flere mnd på plass. Men han fikk tilbud i andre opptaksrunde (du søker ikke på nytt, det er bare at man får tilbud om plass i andre runde. Det er 3 runder, så de fr fordelt ettersom folk sier ja og nei til plass eller stiller seg på ventelister), og fikk plass fra dagen etter han fylte ett år, ikke engang starten av måneden. Så de virker ganske nøye på akkurat det når trykket om å få plass er høyt.

Fordelen for deg er jo at du er lovfestet en plass i november og at du sannsynligvis ikke får en plass før dette - slik at du heller ikke behøver å betale for en plass du ikke bruker.
Men alt kommer litt an på hvor mye kapasitet barnehagene har og hvor mange som søker det året. I Oslo og omegn er barnehagene stort sett fulle.
 
Siden vi er fra samme "region", kan jeg like godt prøve å spørre deg. Vil det si at man har flere muligheter til å få plass hvis man skal søke oppstart fra august? Går det an å gjøre det på systemet og så praktisk sett begynner bare barnet i november? (Barnet er jo ikke 1 år engang i august). Det er 2 barnehager hvor vi bor og ville selvfølgelig helst forsikre meg at det er plass der og betale 2 eller 3 måneder ekstra enn å få den en helt annen plass.

Bor du på Sørlandet eller Oslo. Ble litt forvirret av at Veivalsa nevnte Osloregionen. Jeg bor på Sørlandet ihvertfall. Vi håper på at det er større sjangs for at tvillingene får plass i samme barnehage som storebror ved aT vi søker fra august. Dette er en veldig populær privat barnehage som mest sannsynlig ikke er villig til å la en plass stå åpen i to mnd uten at den blir betalt for. Da tar de heller inn noen andre. Vi har fått bekreftet at søsken vil bli prioritert høyt så vi håper det er nok til at vi får plass. Tror faktisk det ville vært verre om de ble født tidlig på året. Satser på en rolig tilvenningsperiode fra slutten av september med korte dager.
 
Bor du på Sørlandet eller Oslo. Ble litt forvirret av at Veivalsa nevnte Osloregionen. Jeg bor på Sørlandet ihvertfall. Vi håper på at det er større sjangs for at tvillingene får plass i samme barnehage som storebror ved aT vi søker fra august. Dette er en veldig populær privat barnehage som mest sannsynlig ikke er villig til å la en plass stå åpen i to mnd uten at den blir betalt for. Da tar de heller inn noen andre. Vi har fått bekreftet at søsken vil bli prioritert høyt så vi håper det er nok til at vi får plass. Tror faktisk det ville vært verre om de ble født tidlig på året. Satser på en rolig tilvenningsperiode fra slutten av september med korte dager.

Jeg bor også på Sørlandet. Var litt i tvil og, men tenkte dere "kjente" hverandre og at det var meg som hadde misforstått noe! Jeg skjønner uansett hva begge to mente og takker for forklaringen
 
Jeg bor også på Sørlandet. Var litt i tvil og, men tenkte dere "kjente" hverandre og at det var meg som hadde misforstått noe! Jeg skjønner uansett hva begge to mente og takker for forklaringen

Åja - sorry, da er det jeg som misforsto :hilarious:
Og bare hyggelig!
Reglene for når du har lovfestet plass er de samme over hele landet. Men bor du et sted hvor det fødes færre barn enn det er barnehageplasser, er det såklart større sjanse for å få en plass før du har krav på plass. Det samme ved søskenprioritering. Så svaret mitt kan sikkert passes inn til sørlandsregionen også.
Er du i tvil, kan du også bare spørre en aktuell barnehage om hva slags opplegg de hadde for årets høstbarn - om de betalte for plass og startet først etter ett år, kunne velge å starte før ettårsdagen eller fikk plass fra måneden de fylte ett år og ikke trengte å betale noe før det. Det siste alternativet der er det vanligste :)
 
Vi har planlagt oppstart av BHG januar 2022.
Men alt kommer an på når babyen kommer, jeg har jo termin 29.nov, så skal jo ikke mye til før jeg bikker desember og ikke har krav på plass før august 2022... Håper virkelig han kommer litt før, altså!
 
Vi håper å få plass fra oktober 2021, da har jeg allerede tatt 4 uker ulønnet permisjon. Far kan ikke ta ut alle sine uker.:banghead: Skjønner at det kan bli vanskelig å få plass (Oslo), men vi får bare søke og håpe at vi kan få en plass i nærheten.
 
Vi planlegger oppstart i barnehage mndskifte Jan/feb 2022. Regner med vi må betale for barnehageplassen fra november av.
 
Ikke helt bestemt. Vi får se det an om det passer best med november 2021 eller januar 2022. Så kommer det jo an på barnet, hva vi føler er best og hva vi klarer å gjennomføre ut i fra det. Heldigvis litt tid på å bestemme oss og bli kjent før den avgjørelsen må tas!
 
Første barnet begynte i bhg når han var 1.5 år. Håååper å kunne vente lengst mulig nå også . Bor på bygda, så tidligere har man kunne starta når som helst pga mye ledig bhgplass :)
 
Her tenker vi oppstart høsten 2022, men kan være vi utsetter litt til. Vi får se hvordan det å ha hjemmekontor fungerer med mini på to år.
 
Hadde storebror hjemme i 23 måneder, håper å kunne ha lillebror lenge hjemme også ❤️
 
Back
Topp