Permisjon

abrakad

Forelsket i forumet
Ok, den evige diskusjonen her i heimen... 49 eller 59 uker med permisjon? Jeg ser fordeler og ulemper med begge, og vi klarer IKKE å bli enig :wacky:
Har enda ikke søkt, så nå kjenner jeg at jeg begynner å stresse litt :wideyed:
Jeg er interessert i å vite hva har DERE valgt, og hvorfor? :)
 
Vi har valgt 49 uker med 100% lønnet, rett og slett på grunn av høyere utbetaling. :) Begynner å tenke at det er litt liten tid hjemme med baby, men samtidig har jeg helgejobbing, samboer har hverdag, det vil ordne seg uansett..
Går jo også an å ta litt ferie etter permisjon. :)
 
Første gang hadde vi 59 uker, men følte at jeg ikke hadde noe særlig råd til å gjøre noe i permisjonen. Og jeg var ganske tidlig klar for å være tilbake på jobb. Denne gangen vil hun være 7-8 mnd og jeg må benytte meg av ammefri denne gangen. Forrige gang ammet jeg 2 uker etter at jeg startet å jobbe, men hun hadde for lengst mistet interessen for puppen og hadde ikke tid ;)
 
Hvordan gjør dere det med barnehagestart? Permisjonen med 49 uker vil jo være over i september/ oktober,
Bare nysgjerrig altså, kun fordi dette er et "problem" I mitt hode :joyful:
 
Faren utsetter permisjonen med 4 uker ferie, men hun må starte I barnehagen i oktober, så rundt da hun er 11 måneder. Og vi må betale fra august/september. Har kunn opptak august, og erfaringsmessig så blir det ikke ledig etter det.
 
Hvordan gjør dere det med barnehagestart? Permisjonen med 49 uker vil jo være over i september/ oktober,
Bare nysgjerrig altså, kun fordi dette er et "problem" I mitt hode :joyful:

Vi tar gmogså 100%-alternativet, og tenker heller man kan sette av litt av pengene til å ta ulønnet permisjon for å dekke inn i forhold til barnehage hvis det trengs. Så vidt jeg forstår, har man krav på ulønnet permisjon etter svangerskapspermisjon dersom ønsker det.
 
Faren utsetter permisjonen med 4 uker ferie, men hun må starte I barnehagen i oktober, så rundt da hun er 11 måneder. Og vi må betale fra august/september. Har kunn opptak august, og erfaringsmessig så blir det ikke ledig etter det.

Må man betale fra august? Trodde barn født i november hadde krav på barnehageplass fra november året etter?
 
Hvordan gjør dere det med barnehagestart? Permisjonen med 49 uker vil jo være over i september/ oktober,
Bare nysgjerrig altså, kun fordi dette er et "problem" I mitt hode :joyful:
Overfører ti feriedager fra i år, så kommer til å ha åtte uker ferie tilgjengelig. (Er i utgangspunktet heldig med seks ferieuker)
Hvis ikke hadde vi nok spart opp og tatt noe ulønna, uansett ikke vært altfor lenge.

Må man betale fra august? Trodde barn født i november hadde krav på barnehageplass fra november året etter?
Det varierer vel litt fra sted til sted hvordan opptaket funker?
 
Har valgt 100% - her har vi ferie vi kombinerer med permisjonen - jeg har 3 uker igjen fra i år. Jeg kommer også til å kombinere jobb og permisjon da jeg kan gjøre ganske mye hjemmefra men også kommer til å ta noen dager nede på jobben også (bor 3 min med bil unna jobb) etterhvert da pappaen tar 1-3 dager fri i uken i perioder hvor det passer så blir spennende å se hvordan denne planen går - men er veldig positivt innstilt, på den måten får vi også forlenget perioden vi er hjemme med en lille :happy::happy::Heartblue:Heartblue Og så tar vi jo også selvfølgelig noe isammen - men vi tar det nok litt som det kommer siden planen kan endres underveis. Og skulle behovet være til stede får vi heller ta noe ulønnet - tapte for mye på å ta 80% til at det ble et alternativ for min del, vertfall med tanke på at vi begge har ferie til gode fra i år og at jeg faktisk kan kombinere en del jobbing og forlenge permisjonen min på den måten :happy::happy:
 
:eek: det var da urettferdig. Ikke så kjekt å måtte betale for en plass en ikke trenger, og heller ikke å tvinge barn inn i barnehagen før nødvendig bare for å sikre seg plass :(

Måtte faktisk inn å sjekke (selv om jeg jobber i barnehagen selv), men det var faktisk endret nå! Barn født jan-juli har krav på plass i august det året de fyller 1, barn født august, september, oktober og november har krav på plass den måneden de fyller 1 år :) Beklager feil info! Og sjukt digg at vi slipper å betale, hehe.

Så da kan det være vi må ta ut noe ulønnet i oktober. Vi får se, har termin tidlig november så kan jo hende hun kommer i oktober!
 
Vi tar 49 uker og jeg all fellesperioden. Vi gjør det slik for at kroppen min skal ha muligheten til å komme seg skikkelig pga bekken løsning og låsning. Så tiden skal brukes til rehabilitering, trening som kroppen er klar for jobb igjen(har en veldig fysisk krevende jobb). Tar 10 uker ferie etter min perm og så tar pappaen perm :) usikker om han skal ta gradert permisjon eller ikke. Har desverre ikke økonomi til 59 uker og 80%lønn eller ulønnet perm
 
Vi har valgt 49 uker (100%) på grunn av høyere utbetaling. Vi regnet på det og fant ut av at differansen økonomisk sett ikke ble så himla stor mellom 49 og 59 uker for vår del.
 
Noen som vet:
Si at vi velger 49 uker. da er min permisjon over 17 juni (om han kommer på termin)
Sambo skal jo da overta fra 18 juni. MEN, jobben hans stenger de 3 ukene i fellesferien. Kan han da ha permisjon fra 18 juni og til fellesferien starter, for så å ta ferie i 3 uker OGSÅ fortsette på permisjonen sin??

Er det slik at de 49 ukene med permisjon kan fordeles etter som de trengs, eller må de brukers opp iløpet av 49 uker? Kan han feks ha permisjon annenhver uke, eller MÅ de 15 ukene brukes opp på 15 uker?


Sorry rotete innlegg, er førstegangs om det ikke kommer frem her :joyful::joyful:
 
Noen som vet:
Si at vi velger 49 uker. da er min permisjon over 17 juni (om han kommer på termin)
Sambo skal jo da overta fra 18 juni. MEN, jobben hans stenger de 3 ukene i fellesferien. Kan han da ha permisjon fra 18 juni og til fellesferien starter, for så å ta ferie i 3 uker OGSÅ fortsette på permisjonen sin??

Er det slik at de 49 ukene med permisjon kan fordeles etter som de trengs, eller må de brukers opp iløpet av 49 uker? Kan han feks ha permisjon annenhver uke, eller MÅ de 15 ukene brukes opp på 15 uker?


Sorry rotete innlegg, er førstegangs om det ikke kommer frem her :joyful::joyful:
Permisjonen kan utsettes med ferien hans, ja. Den kan også tas ut gradert. Anbefaler å leke litt rundt med foreldreplanleggeren til Nav, den funker ganske bra. Eller chat med dem.
 
Noen som vet:
Si at vi velger 49 uker. da er min permisjon over 17 juni (om han kommer på termin)
Sambo skal jo da overta fra 18 juni. MEN, jobben hans stenger de 3 ukene i fellesferien. Kan han da ha permisjon fra 18 juni og til fellesferien starter, for så å ta ferie i 3 uker OGSÅ fortsette på permisjonen sin??

Er det slik at de 49 ukene med permisjon kan fordeles etter som de trengs, eller må de brukers opp iløpet av 49 uker? Kan han feks ha permisjon annenhver uke, eller MÅ de 15 ukene brukes opp på 15 uker?


Sorry rotete innlegg, er førstegangs om det ikke kommer frem her :joyful::joyful:

Han velger selv hvordan vil vil bruke permen sin. Bare husk å søke utsettelse i god tid (før din er ferdig). Min mann tok ut to dager i uka i 9mnd. Fullt mulig å søke utsettelse undervegs, men alt må vere brukt opp innen barnet er 3 år eller hen får søsken.
 
Han velger selv hvordan vil vil bruke permen sin. Bare husk å søke utsettelse i god tid (før din er ferdig). Min mann tok ut to dager i uka i 9mnd. Fullt mulig å søke utsettelse undervegs, men alt må vere brukt opp innen barnet er 3 år eller hen får søsken.
åå så kjekt! takk for svar :woot:
 
49 uker. Har 4 uker ferie fra i år og 5 neste år så da er vi i august omtrent når min lønna perm er over. Tar ulønna en stund før pappan skal ha gradert når jeg jobber. Jeg jobber bare ca 60% og han driver eget firma så for oss er dette den beste løsningen. Vi ønsker også å drøye bhg-start ganske lenge. Forrige gang hadde vi henne hjemme til hun var 2.
 
Back
Topp