Permisjon

Måtte faktisk inn å sjekke (selv om jeg jobber i barnehagen selv), men det var faktisk endret nå! Barn født jan-juli har krav på plass i august det året de fyller 1, barn født august, september, oktober og november har krav på plass den måneden de fyller 1 år :) Beklager feil info! Og sjukt digg at vi slipper å betale, hehe.

Så da kan det være vi må ta ut noe ulønnet i oktober. Vi får se, har termin tidlig november så kan jo hende hun kommer i oktober!

Så bra at de har endret det :) håper de forbedrer for barn født i desember snart også
 
Vi har valgt 100 %, og at jeg tar hele fellesperioden. :)
Har en jobb der jeg kan jobbe noe hjemmefra, noe på ettermiddagstid/helger og evt. ta han med på jobb om det trengs. Kort vei og rimelig fleksibel. Så jeg skal, om alt går bra, jobbe 50 % fra januar. På den måten får vi utsatt bhg.start til han blir litt større:)
Samboer er sesongarbeider, og jobber veldig mye i sommerhalvåret, noe som utgjør mye avspasering på vinteren. Så han kommer til å være en del hjemme da.
Han tar sin permisjon fra januar til april 2022, så da kan vi ha mini hjemme til han er nesten 1,5 år. :)
Så får vi se da, om ting går etter planen:playful:
 
Det er så mye rundt permisjon jeg ikke klarer å sette meg inn i .. kan man selv velge når man tar ut permisjon? Feks : kan far vente noen mnd med å ta ut sine uker permisjon til etter mine uker er ferdig? At det blir noen mnd "opphold" i permisjonen? Kan vi velge dette selv?
 
Det er så mye rundt permisjon jeg ikke klarer å sette meg inn i .. kan man selv velge når man tar ut permisjon? Feks : kan far vente noen mnd med å ta ut sine uker permisjon til etter mine uker er ferdig? At det blir noen mnd "opphold" i permisjonen? Kan vi velge dette selv?
Her velger jeg å kopiere svar fra Nettinitti fra forrige side:::::::

Han velger selv hvordan vil vil bruke permen sin. Bare husk å søke utsettelse i god tid (før din er ferdig). Min mann tok ut to dager i uka i 9mnd. Fullt mulig å søke utsettelse undervegs, men alt må vere brukt opp innen barnet er 3 år eller hen får søsken.

Så ja, det tror jeg slik jeg har skjønt det :)
 
Her velger jeg å kopiere svar fra Nettinitti fra forrige side:::::::

Han velger selv hvordan vil vil bruke permen sin. Bare husk å søke utsettelse i god tid (før din er ferdig). Min mann tok ut to dager i uka i 9mnd. Fullt mulig å søke utsettelse undervegs, men alt må vere brukt opp innen barnet er 3 år eller hen får søsken.

Så ja, det tror jeg slik jeg har skjønt det :)

Takk for svar! Er så mye å sette seg inn i.. når jeg ringte nav for å få hjelp, ble jeg egentlig bare fortalt at alt av info sto på hjemmesidene (som jeg allerede har lest mange ganger)
 
Er det slik at vi maks kan ta ut 150% samtidig hvis vi vil være hjemme sammen med barnet? Altså at en får 100% og en 50% utbetalt?
 
Er det slik at vi maks kan ta ut 150% samtidig hvis vi vil være hjemme sammen med barnet? Altså at en får 100% og en 50% utbetalt?
Hvordan tenkte du å gjøre det? Tror desverre ikke det er mulig, men kan være jeg tar feil. Hvis far skal ha hele eller deler av fellesperioden så stilles det krav til at mor er i aktivitet i en viss prosent, avhengig om det er jobb eller jobb og studier.
 
Hvordan tenkte du å gjøre det? Tror desverre ikke det er mulig, men kan være jeg tar feil. Hvis far skal ha hele eller deler av fellesperioden så stilles det krav til at mor er i aktivitet i en viss prosent, avhengig om det er jobb eller jobb og studier.

Jeg skal ta mine uker og hele fellesperioden. Det vi håpte var at far kunne ta sin (15 uker) permisjon samtidig som jeg også var hjemme med min permisjon.
Så far mister sine 15 uker hvis jeg ikke jobber?
 
Jeg skal ta mine uker og hele fellesperioden. Det vi håpte var at far kunne ta sin (15 uker) permisjon samtidig som jeg også var hjemme med min permisjon.
Så far mister sine 15 uker hvis jeg ikke jobber?
Far kan nok ikke ta ut sin permisjon samtidig som du tar ut permisjon, med mindre dere venter mer enn ett barn. Kopierte dette fra nav sine sider «Hvis dere vil kombinere foreldrepengene samtidig, kan ikke foreldrepengene være mer enn 100 prosent til sammen. Husk at begge må søke.»

anbefaler foreldrepengeplanleggeren på nav.no, oversiktlig og der kan du legge inn hvilke tidspunkt dere ønsker å ha permisjon.
 
Far kan nok ikke ta ut sin permisjon samtidig som du tar ut permisjon, med mindre dere venter mer enn ett barn. Kopierte dette fra nav sine sider «Hvis dere vil kombinere foreldrepengene samtidig, kan ikke foreldrepengene være mer enn 100 prosent til sammen. Husk at begge må søke.»

anbefaler foreldrepengeplanleggeren på nav.no, oversiktlig og der kan du legge inn hvilke tidspunkt dere ønsker å ha permisjon.
Okei, tusen takk :) dette har jeg ikke funnet selv!
 
Huuuuh da har jeg søkt! Det ble 49 på oss, selv om jeg skulle ønske det ble 59 for å få lengre tid hjemme sammen med mini, men GUD så stor forskjell det var på 100% og 80% utbetaling:yuck:
Jeg tjener ikke såå godt så for min del har det gått fint, men samboer "mister" jo tusenvis av kroner i mnd, og det ble plutselig helt uaktuelt da når vi så hvor store summer som faktisk forsvinner ... vi har jo også ferie som mange her har nevnt, som jeg ikke har tenkt på, så da får vi jo ha han hjemme fram til han er året uansett :love7 tusentakk for all hjelp, jeg er så glad i det forumet her :D
 
Far kan nok ikke ta ut sin permisjon samtidig som du tar ut permisjon, med mindre dere venter mer enn ett barn. Kopierte dette fra nav sine sider «Hvis dere vil kombinere foreldrepengene samtidig, kan ikke foreldrepengene være mer enn 100 prosent til sammen. Husk at begge må søke.»

anbefaler foreldrepengeplanleggeren på nav.no, oversiktlig og der kan du legge inn hvilke tidspunkt dere ønsker å ha permisjon.

jeg søkte for noen dager siden og fikk opp at vi kan ha 150% samtidig ;)
 
Back
Topp