Pepsi Max- og kaffefrustasjon

Hello

Elsker forumet
JuniJubel2021
Flere som er som meg, litt avhengig av både pepsi Max og kaffe? Kjenner det er tungt å venne meg av det. Vet jeg kan drikke litt hver dag, men er usikker på hvor mye som er «innafor» :rolleyes: I går kveld tok jeg meg i å tenke; oi, så herlig det hadde vært med et glass vin nå! :laughing021 Kom raskt ned på bakken igjen, for å si det sånn :laughing021
 
Ny forskning viser at gravide bør unngå all kaffe :smiley-angry017
https://www.dagbladet.no/mat/forskning-unnga-all-kaffe/72775622

Selv har jeg gått over til koffeinfri kaffe. Men det er virkelig ikke helt det samme!! Og veldig kjedelig å ikke kunne ta seg en kopp på jobb.​
Oisann. Nå kommer jeg ikke til å tørre å drikke kaffe :excited001:excited001
(Ikke det at jeg tror det er superfarlig så andre må bare drikke kaffe for min del, men jeg kommer nok ikke til å gjøre det hvis det eventuelt kan være skadelig :p:D)
 
Ny forskning viser at gravide bør unngå all kaffe :smiley-angry017
https://www.dagbladet.no/mat/forskning-unnga-all-kaffe/72775622

Selv har jeg gått over til koffeinfri kaffe. Men det er virkelig ikke helt det samme!! Og veldig kjedelig å ikke kunne ta seg en kopp på jobb.​
Se der ja:banghead::banghead::banghead: Takk for at du delte! Søren, bare å legge den ene lille koppen jeg unner meg bort da....... :grumpy: Sist svangerskap mistet jeg totalt lyst på kaffe, bare lukten gjorde at jeg brakk meg. Håper det blir sånn nå også ;)
 
Jeg har byttet ut kaffe med friele sin koffeinfrie kaffe. Smaker litt annerledes, men nå etter en uke så merker jeg ikke forskjell og syns den er god. Deilig og ha noe varmt om morningen :) Og hvis jeg er på besøk og blir tilbudt kaffe tar jeg bare en liten kopp!

Når det gjelder Pepsi Max så forholde jeg meg til det som står på HelseNorge sin side for gravide og der står det at man kan drikke 100-200 mg daglig. I en 1.5 l pepsi max er det 195 mg, så den er akkurat oppi grensen. Så noen glass til maten unner jeg meg.:D

Tror ikke jeg forholder meg såå mye til enkeltstudier.. det kommer jo mange sånne hver dag. Så blir vanskelig hvis man skal henge med på alt :shy:
 
Drikker og mye Solo Super, Mosel og Sprite. De inneholder ikke koffein :D
 
Jeg skjønner følelsen. Jeg er også avhengig av P-max. Men drikker ikke mer enn ett glass i ukedagene uansett, så det vil ikke gå over grensen for hva helsenorge anbefaler. Men i helgene er det litt verre, prøver da å drikke max 2 glass med pepsi max hver dag, og heller drikke en del vann. :arghh:
 
Jeg har byttet ut kaffe med friele sin koffeinfrie kaffe. Smaker litt annerledes, men nå etter en uke så merker jeg ikke forskjell og syns den er god. Deilig og ha noe varmt om morningen :) Og hvis jeg er på besøk og blir tilbudt kaffe tar jeg bare en liten kopp!

Når det gjelder Pepsi Max så forholde jeg meg til det som står på HelseNorge sin side for gravide og der står det at man kan drikke 100-200 mg daglig. I en 1.5 l pepsi max er det 195 mg, så den er akkurat oppi grensen. Så noen glass til maten unner jeg meg.:D

Tror ikke jeg forholder meg såå mye til enkeltstudier.. det kommer jo mange sånne hver dag. Så blir vanskelig hvis man skal henge med på alt :shy:
Den regningen med 1,5 L pepsi Max forstod jeg ikke helt? Kan du utdype? Vil gjerne forstå, for kanskje det betyr at jeg kan unne meg mer Pepsi Max enn jeg trodde :happy:
 
Den regningen med 1,5 L pepsi Max forstod jeg ikke helt? Kan du utdype? Vil gjerne forstå, for kanskje det betyr at jeg kan unne meg mer Pepsi Max enn jeg trodde :happy:

haha, sikkert dårlig forklart. Skal prøve igjen :hilarious: . Står på helsenorge at i 1dl Coca Cola er det 13 mg koffein(regner med Pepsi Max er ca det samme). Så hvis du da ganger 13 (altså 13 mg pr dl) med 15(15 dl i en flaske Pepsi Max) så blir det 195mg. Det står at man kan drikke 100-200 mg koffein dagen. Så da vil 1 flaske med 1.5 l Pepsi Max være akkurat på grensen. Så da kan du fint drikke noen glass :)

Hvis jeg har forstått det riktig da :nailbiting:
 
haha, sikkert dårlig forklart. Skal prøve igjen :hilarious: . Står på helsenorge at i 1dl Coca Cola er det 13 mg koffein(regner med Pepsi Max er ca det samme). Så hvis du da ganger 13 (altså 13 mg pr dl) med 15(15 dl i en flaske Pepsi Max) så blir det 195mg. Det står at man kan drikke 100-200 mg koffein dagen. Så da vil 1 flaske med 1.5 l Pepsi Max være akkurat på grensen. Så da kan du fint drikke noen glass :)

Hvis jeg har forstått det riktig da :nailbiting:
Aha!! Tusen takk! Det var nyttig :rolleyes::rolleyes:
 
Drikker ikke brus, men var totalt avhengig av sukkerfri power king :wacky: har nå ikke drukket det på 3 uker. Avhengig av morgenkoppen min med kaffe, men har ikke drukket etter at graviditeten ble kjent. Kjenner jeg sliter litt :dead:
 
Hihi godt å se jeg ikke er eneste som er avhengig av PM ;-) Jeg kommer til å trappe ned, nyte feks et glass/boks til middag feks. Og heller fokusere på å drikke vann selv om det ikke er like godt.

Decaf startet jeg med i mars så det er jeg blitt vant til. Nesten ikke drukket te heller, det har uansett mye mindre koffein enn vanlig kaffe. På jobben er det ikke decaf så litt kjedelig. Er noe med å ha den varme koppen ved pulten:coffee2

Ellers så finnes det jo små mengder koffein i andre ting også, feks sjokolade. Så ville personlig ikke tøyd grensene, bare for min egen samvittighetsdel dersom det skulle skje noe.
 
Hihi godt å se jeg ikke er eneste som er avhengig av PM ;-) Jeg kommer til å trappe ned, nyte feks et glass/boks til middag feks. Og heller fokusere på å drikke vann selv om det ikke er like godt.

Decaf startet jeg med i mars så det er jeg blitt vant til. Nesten ikke drukket te heller, det har uansett mye mindre koffein enn vanlig kaffe. På jobben er det ikke decaf så litt kjedelig. Er noe med å ha den varme koppen ved pulten:coffee2

Ellers så finnes det jo små mengder koffein i andre ting også, feks sjokolade. Så ville personlig ikke tøyd grensene, bare for min egen samvittighetsdel dersom det skulle skje noe.


Berre for å poengtere siste setning så er det einaste som er knytta opp mot koffein økt sjangs for lav fødselsvekt på barnet. Så det er ikkje sånn at dersom du drikker 3l pepsi i helga så kan det skje noko. Men drikker du over 300mg koffein kvar einaste dag, så øker sjansen for lav fødselsvekt i forhold til svangerskapslengde med 40-60%, sjansen altså.

Det kan altså ikkje brått skje noko med barnet, sjølv som du sikkert ikkje meinte det slik :) var berre litt info om nåken som aldri har hørt om dette ein gang skulle lese :) veldig viktig å følge råd fra FHI og WHO, og om enkelte føler for å kutte alt er det greit også :)
 
Drikker også kaffe, og eeelsker Pepsi max. Har så å si droppet kaffen helt, men unner meg Pepsi max i moderate mengder.
 
Holder meg til norske myndigheter sine helseråd :) som støtter seg opp til EFSA (European Food Safety Authority, det europeiske mattrygghetsorganet) og VKM (Vitenskapskomiteen for mat og miljø) utifra Dagbladet sin reportasje :) men overdriver ikke koffein inntaket for å si det slik ... har 1 kopp om morgenen :)
 
Men må legge til at det er stor sannsynlighet at jeg blir tvunget til å slutte ved tanke på kvalmen som kommer snikende ... hjelper ikke med kaffe da :D
 
Drikker to små kopper med kaffe hver dag :) Gjorde det med mine andre to også og de var helt normalvektige. Pepsi også cola drikker jeg ikke :)
 
Jeg drikker 1-2 bokser om dagen, som er godt innenfor anbefalingene. Med forrige drakk jeg ingen ting i den perioden jeg var kvalm, og ganske lite ellers. Likevel fødte jeg ei jente med lav fødselsvekt. Det hadde neppe noen sammenheng med inntak av pmax. Kaffe drikker jeg ikke.
 
Back
Topp