Sparing

Har en god buffer som jeg ikke tar hull på med oppussing. Jeg skal ta opp ca 250 tusen til i lån for resterende oppussing (bad, kjøkken, graving og drenering. Han tar 2/3 av utgiftene da han eier 2/3 av huset foreløpig), og så blir det å spare og bruke fortløpende av penger til ting som ikke er nødt til å gjøres før vi flytter inn :p

Jeg betaler mer for min snart tenåring enn barnehagebarnet vårt ja, ting koster mer men det er ikke sånn faste regninger med forutsette utgifter, de kommer litt her og der. Klærne koster f.eks mer nå enn det gjorde når de var små selv om jeg alltid har kjøpt mye"merkeklær". Barnet skal mer på sosiale ting nå enn da de var små osv. Tenåringer koster av helt andre årsaker enn barnepass.

Vi har begynt å spare litt nå, vi er dårlige sparere. Fristelsen for å shoppe osv er vanskelig å motstå ;)
Men vi sparer i Dreams appen, satt ett mål og den stjeler litt små penger fra kontoene våre og blir litt penger. Målet vårt er å spare 10 tusen i måneden. Vi bør klare det men så er det alltid ett eller annet. F. Eks service på bil, dekk til bil på samme måned eller alle tre barna trenger vinterklær eller jeg får ikke buksene over rompa lenger. Pengene våre har vinger :p
Men håper at i løpet av 2020 så skal vi klare vårt mål med 10k i måneden inn på Dreams :)
Ja jeg betaler også mye mer for tenåring enn i barnehagetiden.

Ble veldig nysgjerrig nå. Bruker dere i gjennomsnitt >3000 i mnd på tenåringene deres?

Ble veldig nysgjerrig nå. Bruker dere i gjennomsnitt >3000 i mnd på tenåringene deres?
Ja, det gjør vi garantert! Han sliter sko som andre sliter sokker. Han spiser 10 ganger mer enn meg, og lommepenger og fritidsaktiviteter koster. Bare det å Dra på kino kostet fort 200 kroner. Dra på ungdomshuset et par ganger i uken er par hundre der osv. Så ja han koster mer enn jeg bruker på min 5 åring og dette er bare starten :)
Og vil bare legge til at mitt barn er ikke bortskjemt unge som får alt, men jeg kan ikke nekte han å bli med på alt sosialt for det koster penger eller kan ikke la barnet gå i sko som er to nummer for små med hull i f.eks og der er vi forskjellige. For min mann mann kan ha sine sko i flere år, mens jeg og mitt barn er gjennom gjerne 2-3 par joggesko i løpet av sommeren. Men ting er dyrere nå når man må handle på voksen avdelingene både i sko og klær. Gutteklær er veldig dyrt synes jeg.

Sparer hhv 1000,- og 500,- til meg og barnet i mnd. Sparer i fond.

Jada, vi har egen konto der vi overfører når lønning kommer inn slik at alt felles går fra den :) han har betydelig bedre økonomi enn meg, men han spytter selvfølgelig inn endel mer på felles enn meg i tide og utide (10tusen ekstra noen mnd i året) da han får jobbe overtid mens jeg da tar ansvar for ungene. Sjeldent vi får overtid på min jobb, så da lønner det seg faktisk for meg at han tar overtid og jeg er med ungene istedenfor at jeg tar ekstravakt og han er med ungene. Jeg jobber 75%, han 100%, men han har langvakter så færre dager i uka :)

Vi kjøpte et renoveringsobjekt, så pengene får bein å gå på for tida:hilarious:

Kompenserer han det du taper i pensjonspoeng ved å jobbe redusert?
ellers synes jeg det er en dårlig deal for deg.
Her deler vi på det slik at vi begge kommer likt ut av det med pensjon.

Spennende med oppussing da :)

Sparte på vanlig konto, noen tusen lapper hver mnd + barnetrygd.
Nå blir det slutt på sparingen. Overtar snart nytt hus og da er det ikke mulig å spare
Så spennende med nytt hus :) Skal dere pusse opp siden du ikke kan spare?

Sparer kun i mitt navn. Sparer 500kr på fond og ellers det jeg kan på høyrente, ikke vert mye sparing i det siste på den pga mange utgifter med oppussing og hvitevarer som har røket, men målet er å ha 3-4mnd lønner på en buffer der.. De pengene som går i fond skal brukes på konfirmasjon og div til ungene når de blir store og trenger økonomisk hjelp av noe slag.

Edit. Er for tiden student, så når denne studentiden er over så rekner eg med å kunne spare mye mer. Kanskje jeg kan begynne å jobbe mer vedsidenav de 2 siste årene når jeg skal holde på med master osv
Ja, er nok vanskelig å spare som student. Likevel kanskje enklere for deg siden du allerede har sparevaner :)

Sparer 1000kr på sparekonto til meg selv, og har en brukskonto uten kost hvor jeg setter inn 5000kr når jeg får lønn, stort sett tar jeg IT noe av det. Det som blir igjen bøur buffer for meg. Vi har felles konto til alt som skal dekke bolig, Bhg og SFO, og være felles buffer. 25000kr inn der hver mnd, dessverre går det meste ut igjen, men nå står det drøyt 50000 der. Håper på bedre tider når vi slipper å betale ca 6000kr i måneden for SFO og Bhg. Jeg hører folk sier at det er mye dyrere med skolebarn enn Bhg, men jeg skjønner ikke helt hvorfor?
Nei, jeg skjønner ikke heller.. jeg har skolebarn, men bruker mindre på henne nå enn når hun var i barnehage. Nå varer klærne lengre også enn når hun var yngre.. Får se hvordan det blir når hun blir ungdom...

Så spennende med nytt hus :) Skal dere pusse opp siden du ikke kan spare?
Lånet blir såpass høyt at vi står igjen med mye mindre penger. Får vi mulighet så blir det små sparing mot et ekstra bad. Ellers er tanken å prøve å fortsette å spare i bsu og bruke den kg deretter ta opp mer lån..
Blir ganske stram økonomi i forhold til det vi er vandt til

Jeg betaler mer for min snart tenåring enn barnehagebarnet vårt ja, ting koster mer men det er ikke sånn faste regninger med forutsette utgifter, de kommer litt her og der. Klærne koster f.eks mer nå enn det gjorde når de var små selv om jeg alltid har kjøpt mye"merkeklær". Barnet skal mer på sosiale ting nå enn da de var små osv. Tenåringer koster av helt andre årsaker enn barnepass.

Vi har begynt å spare litt nå, vi er dårlige sparere. Fristelsen for å shoppe osv er vanskelig å motstå ;)
Men vi sparer i Dreams appen, satt ett mål og den stjeler litt små penger fra kontoene våre og blir litt penger. Målet vårt er å spare 10 tusen i måneden. Vi bør klare det men så er det alltid ett eller annet. F. Eks service på bil, dekk til bil på samme måned eller alle tre barna trenger vinterklær eller jeg får ikke buksene over rompa lenger. Pengene våre har vinger :p
Men håper at i løpet av 2020 så skal vi klare vårt mål med 10k i måneden inn på Dreams :)
Så flott sparemål :D spare 120 k på ett år er jo kjempe bra :) Jeg har som mål å spare 100k i år og er snart i mål. Selv bruker jeg spiff pga bedre renter enn dreams, men jeg tror dreams er morsommere, så vurderer å teste den jeg også .

Lånet blir såpass høyt at vi står igjen med mye mindre penger. Får vi mulighet så blir det små sparing mot et ekstra bad. Ellers er tanken å prøve å fortsette å spare i bsu og bruke den kg deretter ta opp mer lån..
Blir ganske stram økonomi i forhold til det vi er vandt til
BSU er kjempe bra pga. skattefordelen.så lurt å spare den mens man kan :)

Så flott sparemål :D spare 120 k på ett år er jo kjempe bra :) Jeg har som mål å spare 100k i år og er snart i mål. Selv bruker jeg spiff pga bedre renter enn dreams, men jeg tror dreams er morsommere, så vurderer å teste den jeg også .
Ja, spiff var ikke like gøy syntes jeg. Vi prøvde den først, men for utrente sparere så trengte vi noe som ga litt mer. Hihi
Ja, et veldig bra mål som hadde vært gøy å få til, og jeg mener vi har økonomiske muligheter til det. Så bra mål du har også, og sparing er gøy så fort man får litt rutiner på det :)

Kompenserer han det du taper i pensjonspoeng ved å jobbe redusert?
ellers synes jeg det er en dårlig deal for deg.
Her deler vi på det slik at vi begge kommer likt ut av det med pensjon.

Spennende med oppussing da :)
Jeg har begynt med sparing av pensjon, så han har hjulpet meg godt i gang der :hilarious: (og det var mitt valg å takke ja til 75% stilling, kunne nok ha fått en 100% hvis jeg ønsket. Men ungene er små og begge jobber turnus, da syntes jeg det holdt for nå. Kan heller øke opp når ungene blir litt større:) begynte i fast stilling i februar).

Hvordan får dere delt det helt nøyaktig? :)

Hvor mye bruker du på en tenåring da? Mine er med på aktiviteter, og har sykler, vanlige ski, slalomski, kjelker, sparkesykkel, klær for all slags vær.. uteklær må skiftes hver sesong fordi de vokser. En tenåring kan fint kjøpe sminke og dill selv, man kan begynne å jobbe da man blir 13. Jeg måtte da kjøpe så og si alt av klær selv, og betalte mye av det jeg ville være med på selv. På VGs betalte jeg hybel og det man trenger i hverdagen med lønn og stipend. Personlig tenker jeg at mine unger skal slippe å betale nødvendige klær fra de er 13 år, men unødvendige ting får de ønske seg til jul og bursdag, spare penger å få seg jobb.

Til hun på to år sparer vi ca det dobbelte av barnetrygden, fordelt på sparekonto i hennes navn (her går og arv og gaver inn), sparekonto i vårt navn, aksjesparekonto og fond. Sparer mest i vårt navn pga lånekassen og grensen til overformynderiet.

Ellers har vi en felles sparekonto/bufferkonto, og en felles fondskonto som vi sparer fast på hver måned. Sparekontoen tømmes om et par måneder når vi må betale den nye bilen, som blir kjøpt uten lån.
Jeg sparte fast i BSU, men det var siste året i fjor, så da går de pengene rett inn på sparekonto/bufferkonto istedet.
Jeg sparer 2500kr i måneden i fond til pensjon. Samboeren sparer litt mer enn meg, siden han tjener litt mer.

Jeg føler vi er veldig flinke til å spare, men kunne kanskje brukt mer til å betale ned huslånet. Hadde en periode hvor samboeren reiste mye, så da fikk vi bla betalt ned lånet vi hadde på hytten. Nå holder vi på å bygge hus, og har nettopp solgt huset vi bodde i, så da sparer vi ekstra mye for å betale ned tilleggene vi har valgt.

Hvor mye bruker du på en tenåring da? Mine er med på aktiviteter, og har sykler, vanlige ski, slalomski, kjelker, sparkesykkel, klær for all slags vær.. uteklær må skiftes hver sesong fordi de vokser. En tenåring kan fint kjøpe sminke og dill selv, man kan begynne å jobbe da man blir 13. Jeg måtte da kjøpe så og si alt av klær selv, og betalte mye av det jeg ville være med på selv. På VGs betalte jeg hybel og det man trenger i hverdagen med lønn og stipend. Personlig tenker jeg at mine unger skal slippe å betale nødvendige klær fra de er 13 år, men unødvendige ting får de ønske seg til jul og bursdag, spare penger å få seg jobb.

Men uteklærne til voksene koster mer enn barn sine, (selv om de er dyre de også)eller du kan jo sikkert finne noe billig, kjøpe brukt i brukt butikker osv. Men jeg kjøper nytt, akkurat kjøpt vinterjakke, sko til eldste og mellomste og minste. Minste kom på 2500 mens eldste kom på 3500 så vet jeg at de skoene passer ikke etter jul så da må jeg ut med nye 1500 til sko. Og her varer klærne under en sesong for han vokser mer enn noen gang. Sykler, ski, slalomski alt dette har også høyere pris enn småbarn igjen og behovet går ikke bort.
Jeg fører ikke eksakt regnskap for hvert barn men jeg Registerer at mye av våre penger går til dette barnet uten at jeg kjøper mye dill og dall. Jeg har valgt å sette dette barnet til verden og da må jeg også forsørge barnet vårt akkurat som jeg gjorde da barnet gikk i barnehagen, den ser jeg ikke forskjell på. Jeg må sørge for nok mat, gode klær og sko, og aktiviteter med sine venner og barnet blir boende her til de er ferdig med sin utdanning håper jeg. Jeg er ikke helt for at barn skal forsørge seg selv fra 13 årsalderen, de har nok forpliktelser som de har i så ung alder så jobb trenger de ikke å skaffe seg før ved 16-18 årsalderen.
Mye av utgifter til de eldre barna er mye av det samme bare de koster mye mer. Men klart planlegger du for at barna skal halveis forsørge seg selv fra 13 års alder av så blir det nok billigere :)

Aktiviteter er hvertfall her mye dyrere enn når de er under 12 år, sko og klær skiftes flere ganger i året. Å få jobb når man er 13 er ikke så lett nå for tiden, det andre er at jeg vil heller lin skal prioritere skolen isteden for jobb, selv jobbet jeg hver dag etter skolen å det er ikke noe jeg ønsker for mitt barn.

Back
Topp