Jentenavn

Eplete

Elsker forumet
Marsmellows-15
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Hva skal lillesøster hete? Vi klarer å finne navn som er fine, men det passer liksom ikke til vår baby, om dere skjønner hva jeg mener med det. Vi ønsker et navn som er lett for barnet å si selv og etterhvert også lett å skrive selv. Og det skal helst være et navn som høres ganske likt ut på østlandsk og vestlandsk, dvs uten R for eksempel.
Noen som har noen gode forslag? :)
 
Personlig ville jeg ikke lagt mye vekt på at navnet skal være så lett å si og skrive for barnet, da dette bare er relevant for et par år. Barnet skal jo bære navnet i kanskje over 100 år.

Hva slags type navn liker dere, har du noen eksempler? Internasjonale, bibelske, typisk norske/norrøne? Gjør det noe om det er mye brukt eller skal det helst være uvanlig?
 
Personlig ville jeg ikke lagt mye vekt på at navnet skal være så lett å si og skrive for barnet, da dette bare er relevant for et par år. Barnet skal jo bære navnet i kanskje over 100 år.

Hva slags type navn liker dere, har du noen eksempler? Internasjonale, bibelske, typisk norske/norrøne? Gjør det noe om det er mye brukt eller skal det helst være uvanlig?
Gode spørsmål. :) Har lånt en navnebok på biblioteket og leser litt om opprinnelse og betydning nå. Tror vi heller litt mot relativt internasjonale navn med få stavelser (en eller to stavelser). :)
For meg er det viktig at det er enkelt å skrive og uttale, da jeg selv har et navn som «alltid» blir skrevet med en ekstra bokstav eller annerledes enn hvordan jeg uttaler det, og det har til tider vært plagsomt, spesielt i barndommen.
 
Gode spørsmål. :) Har lånt en navnebok på biblioteket og leser litt om opprinnelse og betydning nå. Tror vi heller litt mot relativt internasjonale navn med få stavelser (en eller to stavelser). :)
For meg er det viktig at det er enkelt å skrive og uttale, da jeg selv har et navn som «alltid» blir skrevet med en ekstra bokstav eller annerledes enn hvordan jeg uttaler det, og det har til tider vært plagsomt, spesielt i barndommen.

Skjønner godt det er plagsomt hvis man alltid må forklare eller rette.

Ikke så internasjonalt, kanskje, men et jentenavn jeg synes er veldig pent, rett frem og enkelt, kort og litt oversett: Elin. Ellers synes jeg Eline og Elina også er veldig fine, men da er vi jo på tre stavelser.

Andre forslag:

Anna
Ella
Lilly (obs, flere skrivemåter..)
Nina
Elsa
Maja (obs, flere skrivemåter..)
Ada
Emma
Alva
Wilma (obs, flere skrivemåter..)
Mia
Eva
Jenny (obs, flere skrivemåter..)
Luna
Leah (obs, flere skrivemåter..)
Mila

Ikke så internasjonale, men fine og «enkle»:
Live
Vilja
Synne
Ylva
Vilde
Alma
Selma
Sonja
Hedda
Oda
Iben
Ida
Agnes
Mille
Liv
Sanna
 
Skjønner godt det er plagsomt hvis man alltid må forklare eller rette.

Ikke så internasjonalt, kanskje, men et jentenavn jeg synes er veldig pent, rett frem og enkelt, kort og litt oversett: Elin. Ellers synes jeg Eline og Elina også er veldig fine, men da er vi jo på tre stavelser.

Andre forslag:

Anna
Ella
Lilly (obs, flere skrivemåter..)
Nina
Elsa
Maja (obs, flere skrivemåter..)
Ada
Emma
Alva
Wilma (obs, flere skrivemåter..)
Mia
Eva
Jenny (obs, flere skrivemåter..)
Luna
Leah (obs, flere skrivemåter..)
Mila

Ikke så internasjonale, men fine og «enkle»:
Live
Vilja
Synne
Ylva
Vilde
Alma
Selma
Sonja
Hedda
Oda
Iben
Ida
Agnes
Mille
Liv
Sanna
Takk for mange fine forslag :)
 
Ada, Lilly, Ellie ❤️
 
Skjønner godt det er plagsomt hvis man alltid må forklare eller rette.

Ikke så internasjonalt, kanskje, men et jentenavn jeg synes er veldig pent, rett frem og enkelt, kort og litt oversett: Elin. Ellers synes jeg Eline og Elina også er veldig fine, men da er vi jo på tre stavelser.

Andre forslag:

Anna
Ella
Lilly (obs, flere skrivemåter..)
Nina
Elsa
Maja (obs, flere skrivemåter..)
Ada
Emma
Alva
Wilma (obs, flere skrivemåter..)
Mia
Eva
Jenny (obs, flere skrivemåter..)
Luna
Leah (obs, flere skrivemåter..)
Mila

Ikke så internasjonale, men fine og «enkle»:
Live
Vilja
Synne
Ylva
Vilde
Alma
Selma
Sonja
Hedda
Oda
Iben
Ida
Agnes
Mille
Liv
Sanna
PS; fleire skrivemåter på Eva, du kan og skrive Eva som Ewa
 
Back
Topp