Jentenavn

En tråd i 'Navn' startet av Eplete, 1 Sep 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Eplete Elsker forumet Marsmellows-15 ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️

Hva skal lillesøster hete? Vi klarer å finne navn som er fine, men det passer liksom ikke til vår baby, om dere skjønner hva jeg mener med det. Vi ønsker et navn som er lett for barnet å si selv og etterhvert også lett å skrive selv. Og det skal helst være et navn som høres ganske likt ut på østlandsk og vestlandsk, dvs uten R for eksempel.
    Noen som har noen gode forslag? :)

2. Jonemina Forelsket i forumet Novemberlykke 2020

Personlig ville jeg ikke lagt mye vekt på at navnet skal være så lett å si og skrive for barnet, da dette bare er relevant for et par år. Barnet skal jo bære navnet i kanskje over 100 år.

Hva slags type navn liker dere, har du noen eksempler? Internasjonale, bibelske, typisk norske/norrøne? Gjør det noe om det er mye brukt eller skal det helst være uvanlig?

3. Eplete Elsker forumet Marsmellows-15 ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️

Gode spørsmål. :) Har lånt en navnebok på biblioteket og leser litt om opprinnelse og betydning nå. Tror vi heller litt mot relativt internasjonale navn med få stavelser (en eller to stavelser). :)
    For meg er det viktig at det er enkelt å skrive og uttale, da jeg selv har et navn som «alltid» blir skrevet med en ekstra bokstav eller annerledes enn hvordan jeg uttaler det, og det har til tider vært plagsomt, spesielt i barndommen.

4. Jonemina Forelsket i forumet Novemberlykke 2020

Skjønner godt det er plagsomt hvis man alltid må forklare eller rette.

Ikke så internasjonalt, kanskje, men et jentenavn jeg synes er veldig pent, rett frem og enkelt, kort og litt oversett: Elin. Ellers synes jeg Eline og Elina også er veldig fine, men da er vi jo på tre stavelser.

Andre forslag:

Anna
    Ella
    Lilly (obs, flere skrivemåter..)
    Nina
    Elsa
    Maja (obs, flere skrivemåter..)
    Ada
    Emma
    Alva
    Wilma (obs, flere skrivemåter..)
    Mia
    Eva
    Jenny (obs, flere skrivemåter..)
    Luna
    Leah (obs, flere skrivemåter..)
    Mila

Ikke så internasjonale, men fine og «enkle»:
    Live
    Vilja
    Synne
    Ylva
    Vilde
    Alma
    Selma
    Sonja
    Hedda
    Oda
    Iben
    Ida
    Agnes
    Mille
    Liv
    Sanna

• Hjertelig Hjertelig x 1
  5. Eplete Elsker forumet Marsmellows-15 ⭐ Julestjernene 2020 ⭐️

Takk for mange fine forslag :)

6. Augustinaen Forumet er livet Tilgangsansvarlig Junilykke2018 Sommerfuglene Snøkrystallene2021❄️

Ada, Lilly, Ellie ❤️

Del denne siden