Mat

Mina

Gift med forumet
Assistert-jentene
♡Junigull 2016♡
Sommerfuglene
Påskekyllingene 2020
Til helgen er småen 4 måneder, og det betyr at jeg kan begynne å tenke på smaksprøver. Begynner med grøt, men tenkte at jeg skulle være litt flinkere til å lage ulike moser og sånn denne gang. I den forbindelse lurer jeg på hva deres barn smakte på først? :) Trenger litt god input!
 
Anbefaler boken "Bare bra barnemat", evt. nettsiden:) Mange hode tips og oppskrifter.
 
Min blir fire måneder på mandag, og jeg fullammer, så blir ikke smaksprøver helt med det første her. Men jeg har laga gulrot- og eplemos som er fryst ned i isbitformer. Tenkte også å lage avocadomos, bananmos, jordskokkmos og søtpotetmos. Det som ikke er mykt fra før er det jo bare å koke i noen minutter, før en bruker stavmikser på det :D
 
Har laget diverse moser og fryst ned i isbitbokser og på glass; søtpotet og gulrot, stikkelsbær, jordbær, solbær, eple. Jeg fullammer, men lille har virket for sulten for bare melk siden hun var 3 mnd, så blir litt fast føde når hun blir 4 mnd om én uke :D
 
Snuppa vår ble 4 mnd 26.juli. Vi har startet forsiktig med litt sviskemos hver dag. Og en skje med annen fruktmos. Hun elsker det ikke. Men jeg synes det er greit at vi er i gang. Synes amming har vært i overkant slitsom, så gleder meg litt til det blir annet enn bare pupp må jeg innrømme.
 
Jeg fullammer siden sønnen min verken tar flakse eller smokk. Han liker det han har smakt på. Grøt som er ganske tynn og sviskemos. Han slet med og komme på do i starten når han fikk grøt. Så ikke fått det på tre dager heller fått sviskemos:) han ble 4 mnd den 4.
 
Anbefaler boken "Bare bra barnemat", evt. nettsiden:) Mange hode tips og oppskrifter.
Den tror jeg faktisk jeg har et sted etter eldstemann. Får sjekke boden :) Takk for at du minnet meg på den!
 
Min blir fire måneder på mandag, og jeg fullammer, så blir ikke smaksprøver helt med det første her. Men jeg har laga gulrot- og eplemos som er fryst ned i isbitformer. Tenkte også å lage avocadomos, bananmos, jordskokkmos og søtpotetmos. Det som ikke er mykt fra før er det jo bare å koke i noen minutter, før en bruker stavmikser på det :D
Takk for tips! Avokado og banan tenkte jeg å gi i en sånn bitegreie. Mener å huske at eldste ble litt hard i magen av banan? Husker ikke helt... Kanskje jeg skal vente litt med det til magen har begynt å bli vant til å få noe annet enn bare melk. Men nå har jeg kjøpt en del beholdere og er klar for å lage ulike former for mos :) Isbitformer var lurt!
 
Snuppa vår ble 4 mnd 26.juli. Vi har startet forsiktig med litt sviskemos hver dag. Og en skje med annen fruktmos. Hun elsker det ikke. Men jeg synes det er greit at vi er i gang. Synes amming har vært i overkant slitsom, så gleder meg litt til det blir annet enn bare pupp må jeg innrømme.
Sviskemos har jeg kjøpt inn, så får prøve meg litt på det jeg også. Har begynt helt forsiktig med bittelitt grøt de første dagene nå bare. Men sviskemos gjør vel også at de ikke blir så hard i magen, så kan uansett være greit å gi litt av det nå i starten :) Får gi henne det i morgen. Jeg gleder meg også til at det ikke bare er pupp som gjelder.
 
Jeg fullammer siden sønnen min verken tar flakse eller smokk. Han liker det han har smakt på. Grøt som er ganske tynn og sviskemos. Han slet med og komme på do i starten når han fikk grøt. Så ikke fått det på tre dager heller fått sviskemos:) han ble 4 mnd den 4.
Hvor mye grøt gir du han? Jeg har liksom gitt så bittelite. Ikke merket noe til magevondt. Hadde håpet å øke dosen litt, men foreløpig er det jo ikke så mye som går ned. Men er det bare å øke dosen etter hvor villig de er til å spise? Når kan de begynne med en full porsjon? Førstemann nektet å spise så mye føde før hun var passert 6 måneder - så føler meg som en nybegynner, haha.
 
Hvor mye grøt gir du han? Jeg har liksom gitt så bittelite. Ikke merket noe til magevondt. Hadde håpet å øke dosen litt, men foreløpig er det jo ikke så mye som går ned. Men er det bare å øke dosen etter hvor villig de er til å spise? Når kan de begynne med en full porsjon? Førstemann nektet å spise så mye føde før hun var passert 6 måneder - så føler meg som en nybegynner, haha.

Jeg pleier å gi pupp først også får hun så mye hun vil ha av mat etterpå. Det kan variere fra 2-3 skjeer til en porsjon (1dlca). Hun spiser mye mer når hun er alene med pappaen sin, men det he ger nok sammen med at hun ikke er noe begeistret for flaske. Så da spiser hun mer og drikker mindre rett og slett.

Vi holder ikke igjen så lenge hun ikke viser tegn til vondt i magen.
 
Diktatoren synes ikke grøt smaker allverdens, men det hjalp å ha litt banan i den. Ellers er middag (potet- og gulrotmos) en kjempehit, samme med diverse frukt og grønnsaker han har smakt. Men bare grøt er kjedelig...
 
Mini her er 4,5 mnd og har foreløpig smakt avokado og gulrot. Moser det med litt mm. Han virker ikke overbegeistret :p tenkte å slå til med sviskemos i morgen.

Hva slags grøt anbefaler dere å gi nå i starten?
 
Miki her liker best havregrøten 4mnd fra butikken. Tenkte jeg skulle prøve å lage egen sånn "frukt og grøt" som de har fra butikken. For de liker hun veldig godt!
 
Diktatoren synes ikke grøt smaker allverdens, men det hjalp å ha litt banan i den. Ellers er middag (potet- og gulrotmos) en kjempehit, samme med diverse frukt og grønnsaker han har smakt. Men bare grøt er kjedelig...
Kanskje jeg skal prøve med litt banan i da. For hun var ikke sånn super begeistret over grøt. Dessverre. Drue i sånn bitegreie er den største slageren så langt. Det ELSKER hun. Da blir den ellers rolige frøkna kjempe ivrig.
 
Mini her er 4,5 mnd og har foreløpig smakt avokado og gulrot. Moser det med litt mm. Han virker ikke overbegeistret :p tenkte å slå til med sviskemos i morgen.

Hva slags grøt anbefaler dere å gi nå i starten?
På grunn av jerninnhold, så anbefaler de faktisk kjøpegrøt.
 
Søtpotet var det første vi testet her. Siden har vi vært innom banan og avokado også. Det går ned på høykant, så det blir spennende å teste videre! Tenker gulrot og pastinakk etterhvert.
 
Hvor mye grøt gir du han? Jeg har liksom gitt så bittelite. Ikke merket noe til magevondt. Hadde håpet å øke dosen litt, men foreløpig er det jo ikke så mye som går ned. Men er det bare å øke dosen etter hvor villig de er til å spise? Når kan de begynne med en full porsjon? Førstemann nektet å spise så mye føde før hun var passert 6 måneder - så føler meg som en nybegynner, haha.
Gir han sånn smaks porsjon :) og noen ganger litt mer tar 4 SS med vann og tar litt og litt grøt å blander aå jeg får nesten som velling :)
 
Knerten her ble fem måneder på søndag, vi begynte med hirsegrøt fra Holle når han var 4,5 mnd. Planen var å lage hirsegrøt selv, men ble rådet om at dette fort kunne bli litt hardt for magen ril å begynne med.
I kveld skal jeg prøve å blande litt mango i grøten for å se om dette gjør den mer interessant :happy:
 
Back
Topp