Morkakeprøve

Krijette

Blir kjent med forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg er i uke 9 ( 8+1) nå. Jeg sliter ekstremt med kvalme, hele dagen å hele natten. Dette har vart siden uke 6. Er så ille at jeg så vidt får i meg mat og drikke ( er samboer som tvangsfôrer meg) Jeg skal ta morkake prøve 20 Juli, da er jeg i starten på uke 13, men siden det er en liten sjanse for at fostret er friskt vill jeg ta den prøven så fort som mulig. Å mye av grunnen er på grunn av kvalmen, er fostret friskt kan jeg lykkelig gå kvalm men hvis ikke kjenner jeg at det blir tungt. Har lest at morkakeprøven kan tas i mellom uke 10-12. Min mor tok den i uke 9 som regel.

Snakket med st Olavs idag nå, de ville ikke hjelpe meg med å flytte timen, orket ikke å høre på forklaringen min.. kjente at jeg ble oppgitt..

Da kommer spørsmålet mitt, er det noen som har greid å flytte en slik time? Å når tok dere morkakeprøve?

Jeg er i uke 9 ( 8+1) nå. Jeg sliter ekstremt med kvalme, hele dagen å hele natten. Dette har vart siden uke 6. Er så ille at jeg så vidt får i meg mat og drikke ( er samboer som tvangsfôrer meg) Jeg skal ta morkake prøve 20 Juli, da er jeg i starten på uke 13, men siden det er en liten sjanse for at fostret er friskt vill jeg ta den prøven så fort som mulig. Å mye av grunnen er på grunn av kvalmen, er fostret friskt kan jeg lykkelig gå kvalm men hvis ikke kjenner jeg at det blir tungt. Har lest at morkakeprøven kan tas i mellom uke 10-12. Min mor tok den i uke 9 som regel.

Snakket med st Olavs idag nå, de ville ikke hjelpe meg med å flytte timen, orket ikke å høre på forklaringen min.. kjente at jeg ble oppgitt..

Da kommer spørsmålet mitt, er det noen som har greid å flytte en slik time? Å når tok dere morkakeprøve?

Det er nok sånn at du må være over uke 10+0 ja, morkaken skal jo rekke å dannes også.
Jeg skjønner at du vil ha tatt prøven for å finne ut fortest mulig om babyen er frisk, sånn at du vet om kvalmen er "verdt det" eller ikke.

Dersom din mor tok denne prøven i uke 9,er det sannsynligvis kanskje en stund siden? Og mye mulig er det en grunn til at man gjør det litt senere nå. I juli er det også ferieavvikling som gjør bytte av tid mye vanskeligere enn ellers, så du kan alltids ringe på nytt å høre om du kan få ta prøven litt tidligere, uke 9 utfører de nok ikke prøven, men om du fremskynder med 2 uker vil du være i uke 11 og det er jo like bra å ta prøve da som i uke 13. Men altså, fellesferie kan gjøre at det ikke er mulighet for sånn fleksibilitet, så jeg tenker det ikke er så rart om de ikke har mulighet til å gi deg en annen tid.

Jeg hadde oppfølging til fosterdiagnostikk i uke 13 som deg, men jeg skulle i utgangspunktet da ta ultralyd og bare en prøve ved behov (tok ikke prøven, men har tatt en fostervannsprøve i et annet svangerskap).

Så jeg ville heller kontaktet fastlegen og hørt om det er noe du kan prøve mot kvalmen, dersom det ikke allerede er gjort. Feks å ta B6, eller kvalmestillende.

Kvalme er forferdelige greier :( håper du føler deg bedre snart ❤️

Back
Topp