Tvinges til vaginal fødsel, seteleie?

Bkno5783210

Andre møte med forumet
Hei
Er det noen her som vet om man kan tvinges til å føde vaginalt når baby ligger i seteleie?
Er snart i uke 37 og baby har ikke snudd seg enda, og fikk beskjed om at de kun tar keisersnitt om det står på livet. Selv om jeg sa at jeg ikke er komfortabel med det, så var det ingen valg.

Skal vel få valget mellom å føde vaginalt eller ks, skal vel også få tilbud om utvendig vending om morkaken ligger til rette for det.

Hei
Er det noen her som vet om man kan tvinges til å føde vaginalt når baby ligger i seteleie?
Er snart i uke 37 og baby har ikke snudd seg enda, og fikk beskjed om at de kun tar keisersnitt om det står på livet. Selv om jeg sa at jeg ikke er komfortabel med det, så var det ingen valg.

Har ikke hørt om det nei. Men det er jo ofte mer komplikasjoner med ks enn setefødsel med kvalifiserte fagfolk, så kan være at de er såpass trygge på setefødsel der du skal føde at de anser det som det tryggeste for alle sammen.
Håper du kan få litt god informasjon rundt setefødsel så du kan bli betrygga. Jeg har hørt SÅ mange positive fødselshistorier med seteleie altså. Mye mer "trøbbel" i ettertid rundt ks som regel :)

Har ikke hørt om det nei. Men det er jo ofte mer komplikasjoner med ks enn setefødsel med kvalifiserte fagfolk, så kan være at de er såpass trygge på setefødsel der du skal føde at de anser det som det tryggeste for alle sammen.
Håper du kan få litt god informasjon rundt setefødsel så du kan bli betrygga. Jeg har hørt SÅ mange positive fødselshistorier med seteleie altså. Mye mer "trøbbel" i ettertid rundt ks som regel :)

Tusen takk for svar :) ble i utgangspunktet henvist for å måle bekken da jeg er rett under 150cm, altså veldig lav. Det skal gjøres neste uke. Så ble ikke akkurat betrygget da jeg føler ikke jeg har noe valg.

Har ikke hørt om at noen tvinges til setefødsel, men de anbefaler det dersom forholdene ligger til rette. Mulig det er litt ulik praksis rundt om i landet, men på Ullevål la de stor vekt på mine ønsker.

Tusen takk for svar :) ble i utgangspunktet henvist for å måle bekken da jeg er rett under 150cm, altså veldig lav. Det skal gjøres neste uke. Så ble ikke akkurat betrygget da jeg føler ikke jeg har noe valg.

Fikk du målt bekkenet da? Hvis de ser at det blir vanskelig får du garantert ks. De vil jo også heller ha et planlagt ks enn haste-ks. Og hvis det er plass må du nesten bare prøve å stole på at de virkelig vet hva de driver med. Du blir ekstra nøye fulgt opp underveis og de tar ingen sjanser. Skjønner godt at du syns det er skummelt og vondt at du ikke skal ha noe du skulle ha sagt, men jeg har faktisk aldri hørt om noen som tvinges til setefødsel altså. Så sørg for å få masse god informasjon og svar på om bekkenet ditt er stort nok. Så tar du det derfra ❤️

Sniker

Jeg fikk valget mellom ks og vaginal, med oppfordring om vaginalt. Da ble det tatt CT av bekken og vekstestimering av foster. Hadde bekkenet vært for smalt hadde jeg ikke fått lov å føde vaginalt.

Hadde forøvrig en veldig fin setefødsel, kompetansen i Norge er veldig høy på dette og vi og babyene er i trygge hender :)

Vært igjennom bekkenmåling, vekstkontroll osv med nr 1 men han snudde seg til hodeleie i ambulansen på tur til sykehuset!! Jeg takket nei til ytre vending, men det er som regel en mulighet. Kan hende de vil avvente målinger og alt det der før de tar den praten med deg om du ønsker eller ikke? Moren min, tanta mi og mormor har født setefødsler som gikk kjempefint så kanskje derfor jeg følte meg så rolig

Alle som skal føde i seteleie må ta CT først uansett før det avgjøres!! Pluss at du ikke har kommet til uke 37 enda. Så trur bare det er derfor de ikke har tatt den praten med deg enda.

I Norge skal man ha et valg, ingen skal bli tvunget til vaginal fødsel. Dersom de prøver å tvinge deg må du stå på ditt. Ta gjerne med noen for å støtte deg.

Haukeland er kjent for å være veldig strenge på å tillate keisersnitt, vet ikke om det er der du er. Ville uansett ikke gjennomført vaginal fødsel dersom du ikke er komfortabel med dette.

Forhåpentligvis blir du og sykehuset enige om forløsningsmetode sammen, slik at du føler deg trygg på fødselen (enten du ender opp med vaginal fødsel eller keisersnitt).

Masse lykke til!

I Norge skal man ha et valg, ingen skal bli tvunget til vaginal fødsel. Dersom de prøver å tvinge deg må du stå på ditt. Ta gjerne med noen for å støtte deg.

Haukeland er kjent for å være veldig strenge på å tillate keisersnitt, vet ikke om det er der du er. Ville uansett ikke gjennomført vaginal fødsel dersom du ikke er komfortabel med dette.

Forhåpentligvis blir du og sykehuset enige om forløsningsmetode sammen, slik at du føler deg trygg på fødselen (enten du ender opp med vaginal fødsel eller keisersnitt).

Masse lykke til!
Oi, det viste jeg ikke. Hvor kan man lese om rettighetene sine til KS?:)

Fikk du målt bekkenet da? Hvis de ser at det blir vanskelig får du garantert ks. De vil jo også heller ha et planlagt ks enn haste-ks. Og hvis det er plass må du nesten bare prøve å stole på at de virkelig vet hva de driver med. Du blir ekstra nøye fulgt opp underveis og de tar ingen sjanser. Skjønner godt at du syns det er skummelt og vondt at du ikke skal ha noe du skulle ha sagt, men jeg har faktisk aldri hørt om noen som tvinges til setefødsel altså. Så sørg for å få masse god informasjon og svar på om bekkenet ditt er stort nok. Så tar du det derfra ❤️

Skal måle neste uke, så håper ikke lille velger å komme før den tid. Ja, dersom bekkenet er stort nok så skal det nok gå fint. Er bare litt redd for at det er i grenseland, og at jeg blir tvunget til å prøve. Tusen takk for svar :Heartred

Skal måle neste uke, så håper ikke lille velger å komme før den tid. Ja, dersom bekkenet er stort nok så skal det nok gå fint. Er bare litt redd for at det er i grenseland, og at jeg blir tvunget til å prøve. Tusen takk for svar :Heartred

Får krysse fingrene for det! Tenker uansett at de vil rekke å sjekke deg før fødsel om baby evt skulle få det travelt❤️ er det i grenseland får du bare ta de rundene du føler du må ta. Men jeg er ganske sikker på at de også ønsker å være sikre på at dette går veien. Et hastesnitt blir jo veldig mye styr for dem også, så de vil også unngå det om de kan :)

Masse lykke til!

Det var det jeg og trodde, ut i fra hva jeg har lest angående seteleie og fødsel. Så fikk litt sjokk da det plutselig ikke var noe rom for min mening.

Hehe, det er Haukeland det er snakk om ja. Har også hørt at de er beryktet for å være vanskelig når det kommer til ks. Får håpe at det ordner seg, eller at bekkenmålet er veldig tydelig (enten for lite eller rikelig stort til å gjennomføre fødsel i seteleie). Tusen takk :)

Oi, det viste jeg ikke. Hvor kan man lese om rettighetene sine til KS?:)

Jeg vet ikke om det er lovfestet (tror ikke det), men slik det praktiseres i Norge skal ingen tvinges til å føde vaginalt. Det betyr ikke at man bare kan velge fritt, men at man strekker seg veldig langt for å sammen bli enige om forløsningsmetode. Grunnen til at man ikke skal tvinge noen med fødselsangst til å føde vaginalt er fordi denne gruppen har høyere risiko for alvorlige rifter og komplikasjoner etter fødsel pga den forhøyede angsten. I mange tilfeller blir kvinnen tryggere på vaginal fødsel etter samtaler med legene, så mange endrer jo også mening underveis i graviditeten. :)

https://www.kk.no/mamma/setefodsel-fode-vaginalt-eller-ta-keisersnitt/67540704

Sniker.

Hvor skal du føde? Jeg fikk beskjed om at de ikke ville tvinge meg til og føde vaginalt, men at de sterkt anbefalte det. Men strengt talt kan de vel nekte, om det ikke er tungtveiende, medisinske grunner.

Skal føde på Haukeland. Følte ikke det var en anbefaling, virket ikke som om jeg har noe jeg skulle sagt dessverre. Vet jo at ks er en risiko, men det er jo setefødsel også og har ikke lyst å prøve for så å ende opp med ks selv om det selvsagt er umulig å forutsi hvordan det blir

Det var det jeg og trodde, ut i fra hva jeg har lest angående seteleie og fødsel. Så fikk litt sjokk da det plutselig ikke var noe rom for min mening.

Hehe, det er Haukeland det er snakk om ja. Har også hørt at de er beryktet for å være vanskelig når det kommer til ks. Får håpe at det ordner seg, eller at bekkenmålet er veldig tydelig (enten for lite eller rikelig stort til å gjennomføre fødsel i seteleie). Tusen takk :)

Ante meg at det var Haukeland det var snakk om. Disse skal ha en av de høyeste kompetansene på setefødsel, så du skal i teorien være i veldig gode hender.

Jeg liker likevel ikke at Haukeland er så strikte på KS. Har en venninne det holdt på å gå galt for nettopp pga dette, hvor Haukeland i ettertid har kommet med beklagelse for feil avgjørelse under fødsel. Heldigvis gikk det bra for både henne og baby. Slike ting er jo selvfølgelig ikke forbeholdt Haukeland og fødsel i Norge (både vanlig og sete) går i de aller fleste tilfellene fint :)

Back
Topp