Tvinges til vaginal fødsel, seteleie?

Men ”går fint” som i at man overlever betyr ikke nødvendigvis at man har en god opplevelse. Min første fødsel var også på papiret grei. Litt komplikasjoner etter at barnet var ute, men ingen døde. For meg var det alt annet enn greit! Jeg slet med fødselen lenge og vurderte og ikke få flere barn. Det hadde ikke spilt noen rolle hvor kompetente jordmødre og leger var ved fødsel nr. 2 dersom ting ikke gikk etter boka eller det ble haste-KS. For meg ville det ha vært helt krise.

(Jeg skjønner hva du mente, måtte bare si det).

Huff, ikke kjekt å høre. Helst så vil man jo sitte igjen med en god opplevelse. Det er akkurat det jeg og tenker, selv om vi overlever så er det mer enn det. Har og har hatt ekstrem svangerskapskvalme, fra uke 5. Er døgnkvalm og spyr enda flere ganger daglig. Så det har ført til svangerskapsdepresjon, og er redd det vil fortsette etter fødsel dersom det blir traumatisk.
 
Men ”går fint” som i at man overlever betyr ikke nødvendigvis at man har en god opplevelse. Min første fødsel var også på papiret grei. Litt komplikasjoner etter at barnet var ute, men ingen døde. For meg var det alt annet enn greit! Jeg slet med fødselen lenge og vurderte og ikke få flere barn. Det hadde ikke spilt noen rolle hvor kompetente jordmødre og leger var ved fødsel nr. 2 dersom ting ikke gikk etter boka eller det ble haste-KS. For meg ville det ha vært helt krise.

(Jeg skjønner hva du mente, måtte bare si det).

Fullstendig enig, og syns det er bra du skrev det :)

Trist å høre at opplevelsen din var slik, det er overraskende mange som sliter med ptsd eller ptsd liknende symptomer etter fødsel, og det blir snakket alt for lite om :(
 
Last edited:
Hei
Er det noen her som vet om man kan tvinges til å føde vaginalt når baby ligger i seteleie?
Er snart i uke 37 og baby har ikke snudd seg enda, og fikk beskjed om at de kun tar keisersnitt om det står på livet. Selv om jeg sa at jeg ikke er komfortabel med det, så var det ingen valg.

hvordan har det gått med deg?
 
Så hyggelig at du spør :)
Baby ligger enda i seteleie så det ble tatt bekkenmål som viste at det var for smalt til å føde vaginalt. Så da det blir planlagt ks om en uke
Å så godt å høre! Ellers skulle jeg til å di at jeg har venninner som har fått planlagt KS på Voss med sete når Haukeland ikke har villet.
 
Å så godt å høre! Ellers skulle jeg til å di at jeg har venninner som har fått planlagt KS på Voss med sete når Haukeland ikke har villet.
Tuusen takk Jeg vurderte det også faktisk, men nå er visst Voss kommet under Haukeland, så da er det kk som styrer tydeligvis. Så da har ikke de på Voss lov å overstyre det de anbefaler så vidt jeg forstod :p
 
Tuusen takk Jeg vurderte det også faktisk, men nå er visst Voss kommet under Haukeland, så da er det kk som styrer tydeligvis. Så da har ikke de på Voss lov å overstyre det de anbefaler så vidt jeg forstod :p
Oj så pass ja. Siste venninne som fikk KS på Voss var i 2018. Så mye kan ha skjedd ja :happy:
 
Venninnen min hadde planlagt keisersnitt med andremann etter at førstemann endte i hastekeisersnitt pga smalt bekken. Ikke stort barn heller, endte nesten ikke godt.

Dessverre så startet fødselen i uke 37 og Haukeland fullstendig ignorerte at hub hadde planlagt ks, insisterte på p forsøke Vaginal fødsel og det endte med langt sykehusopphold for både mor og barn med lange senskader for mor.

jeg er veldig for å føde naturlig så langt det går men Haukeland har jeg forstått vil også nekte ks hvor det er det beste valget rett og slett for erfaringens del..

stå på ditt!! Ikke la de overprøve/overkjøre deg. Lykke til, hold oss oppdatert om du orker/vil.
Skal føde på KK i september.
 
Venninnen min hadde planlagt keisersnitt med andremann etter at førstemann endte i hastekeisersnitt pga smalt bekken. Ikke stort barn heller, endte nesten ikke godt.

Dessverre så startet fødselen i uke 37 og Haukeland fullstendig ignorerte at hub hadde planlagt ks, insisterte på p forsøke Vaginal fødsel og det endte med langt sykehusopphold for både mor og barn med lange senskader for mor.

jeg er veldig for å føde naturlig så langt det går men Haukeland har jeg forstått vil også nekte ks hvor det er det beste valget rett og slett for erfaringens del..

stå på ditt!! Ikke la de overprøve/overkjøre deg. Lykke til, hold oss oppdatert om du orker/vil.
Skal føde på KK i september.
Wow, det høres jo helt sprøtt ut at de skulle begynne å lage problemer da det allerede var planlagt ks. Stakkars venninna di.

Jeg har jo fått det planlagt nå tidlig neste uke. La merke til at slimproppen gikk i dag, så da bestemte jeg meg for å ringe kk for å høre. Forklarte i tlf at jeg har et planlagt ks neste uke, og det første hun sa var «men hvorfor i all verden skal du ha keisersnitt da?» på en skikkelig spydig måte.

Skulle tro de ikke har tilgang til dokumentene da, for der har jo lege der skrevet grunn og at det ikke er aktuelt med vaginal fødsel pga det ikke er forsvarlig. Blir jo livredd for å føde for tidlig nå, i tilfelle de som er på jobb bare bestemmer seg for at de vil prøve liksom :dead:
 
Hei
Er det noen her som vet om man kan tvinges til å føde vaginalt når baby ligger i seteleie?
Er snart i uke 37 og baby har ikke snudd seg enda, og fikk beskjed om at de kun tar keisersnitt om det står på livet. Selv om jeg sa at jeg ikke er komfortabel med det, så var det ingen valg.
Anbefaler deg å lese på NHI sine sider. Der står retningslinjer som skal følges i Norge. Kvinnen har ikke en rettmessig bestemmelse men keisersnitt er en medisinsk vurdering som skal vurderes av lege, men lege skal også lytte til kvinnen (ut i fra det jeg leser): https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/fodsel/keisersnitt/
 
Wow, det høres jo helt sprøtt ut at de skulle begynne å lage problemer da det allerede var planlagt ks. Stakkars venninna di.

Jeg har jo fått det planlagt nå tidlig neste uke. La merke til at slimproppen gikk i dag, så da bestemte jeg meg for å ringe kk for å høre. Forklarte i tlf at jeg har et planlagt ks neste uke, og det første hun sa var «men hvorfor i all verden skal du ha keisersnitt da?» på en skikkelig spydig måte.

Skulle tro de ikke har tilgang til dokumentene da, for der har jo lege der skrevet grunn og at det ikke er aktuelt med vaginal fødsel pga det ikke er forsvarlig. Blir jo livredd for å føde for tidlig nå, i tilfelle de som er på jobb bare bestemmer seg for at de vil prøve liksom :dead:

Kanskje du kan få en utskrift av bekreftelsen slik at du har mulighet til å gi dokumentasjonen selv om nødvendig? Tror ikke det vil være nødvendig, men føles kanskje tryggere om du har papirene selv likevel?

Masse lykke til :)
 
Hva er greia med Haukeland egentlig? Hører SÅ mye drit om det sykehuset :eek: Har en venninne som ikke fikk komme inn til sjekk engang da ho var førstegangs og sa ho hadde rier, fordi de mente det umulig kunne stemme. Får helt bakoversveis av hva folk opplever der :nailbiting:
Men godt du endte opp med en ordentlig sjekk av bekkenet og planlagt ks :)
 
Venninnen min hadde planlagt keisersnitt med andremann etter at førstemann endte i hastekeisersnitt pga smalt bekken. Ikke stort barn heller, endte nesten ikke godt.

Dessverre så startet fødselen i uke 37 og Haukeland fullstendig ignorerte at hub hadde planlagt ks, insisterte på p forsøke Vaginal fødsel og det endte med langt sykehusopphold for både mor og barn med lange senskader for mor.

jeg er veldig for å føde naturlig så langt det går men Haukeland har jeg forstått vil også nekte ks hvor det er det beste valget rett og slett for erfaringens del..

stå på ditt!! Ikke la de overprøve/overkjøre deg. Lykke til, hold oss oppdatert om du orker/vil.
Skal føde på KK i september.
Var det seteleie med venninna di?
 
Var det seteleie med venninna di?
Det var for trangt bekken - førstemann var stjerneskikker og satt fast.
Nestemann ble bekken også målt for smalt- hen ble også sittende fast, og når de framdeles forsøkte å tvinge gjennom fødselen så holdt hen på å stryke med samtidig som venninnen min fikk veldig alvorlige skader.

nå er dette mange år siden altså- min personlige erfaring med KK er bare god sånn egentlig :)
 
Jeg fødte i mai på KK. Hadde barn i seteleie og fødte vaginalt, hadde faktisk styrtfødsel (ikke så normalt i seteleie) men gikk veldig fint! Fikk ikke tilbud/ spørsmål om hva jeg ønsket, her gikk vi utifra vaginalt og sjekket baby’en, høyden og vekten min før jeg fikk klarsignal. Men dette er min nr 2! Har vist en del å si også :) Tenkte bare å dele en god opplevelse, masse lykke til med KS!
 
Back
Topp