Å ligge på magen...

Den perfekte mor er påan igjen

Forelsket i forumet
Marsboere 2020
Påskekyllingene 2020
Februarlykke 2022❄️
Er dere flinke til det? Vi har ikke vært superflinke, men synes han er sterk likevel. Men da vi øvde i dag så snudde han seg bare rundt på ryggen, ganske mange ganger. Ikke så enkelt å få trent da!

#snikskrytselvomdetnokikkeerbevisstennå
 
Er dere flinke til det? Vi har ikke vært superflinke, men synes han er sterk likevel. Men da vi øvde i dag så snudde han seg bare rundt på ryggen, ganske mange ganger. Ikke så enkelt å få trent da!

#snikskrytselvomdetnokikkeerbevisstennå

Nei, visste ikke at vi skulle prøve det en gang. Når skal de legges på magen?
 
Ifølge fysioterapeuten på helsestasjonen her bør babyen ligge 8-10 minutter på magen per dag, gjerne fordelt på mange korte «økter» (men hun sa ingenting om at de ikke burde ligge lenger, så det er godt mulig 8-10 min bare er et minimum).

Prøver å huske på det, men vi er nok mer på 3-4 min per dag foreløpig :p
 
Mageleie er kjempeviktig trening helt fra begynnelsen av. Her er veiledende tid sammenlagt per dag;

  • 1 uke gammel – 5 min
  • 1 måned – 10 min
  • 2 måneder – 20 min
  • 3 måneder – 40 min
  • 4 måneder – 80 min
 
Ikke så flink som vi burde. Derimot ligger han mye på brystet vårt og får trent allikevel. Fikk kommentarer når han var 4-6 uker om hvor sterk han var i nakken.
 
Fikk skryt på 6-ukerskontrollen, da vi har fått en sterk liten jente:) Ligner på moren:p Øver hver dag, men når jeg ser på tabellen over kan vi visst øve enda mer... Ble enda gøyere da vi fikk babygym.
 
Vi øver endel, jeg tror hun er passe sterk ift alder. Det hjelper at vi allerede er endel på bakken med storesøster :happy:
 
Oi, takk! Førstegangsfødende og null erfaring her. Ingen som har nevnt det her for oss
Så rart at dere ikke har fått høre noe om det, det er så stor forskjell hva man får informasjon om. Hvis dere synes det er vanskelig å få til så spør om noen tips fra barnefysioterapeuten på helsestasjonen. Det hjelper å støtte bekkenet og få plassert armene under overkroppen fikk vi beskjed om, men det er litt vanskelig å forklare her.
 
Er dere flinke til det? Vi har ikke vært superflinke, men synes han er sterk likevel. Men da vi øvde i dag så snudde han seg bare rundt på ryggen, ganske mange ganger. Ikke så enkelt å få trent da!

#snikskrytselvomdetnokikkeerbevisstennå
Om han klarer å snu seg over til ryggen så har han nok mye styrke i rygg og nakke uansett.

Frøkna mi snudde seg en gang når hun var skikkelig sur og lei av å logge på magen.

Jeg pleide å legge sønnen min på magen mens jeg var i dusjen, for da hørte jeg ikke like godt at han klaget. Han var veldig sterk i rygg og nakke. Lillesøster kunne vi nok vært flinkere til å legge på magen, men hun er heldigvis sterk hun også.

Fikk mye skryt på 6ukerskontrollen. Hun både løfter brystet og snur på hodet i mageleie. Men det er veldig tungt enda fra mageleie flatt. Når hun ligger på oss så har hun mye mer kontroll på hide og nakke. Men da trenger hun jo ikke løfte like høyt.
 
Ikke så mye, men så har vi vært veldig plaget med gulping. Nå somdet har roet seg kitt øver vi mer og mer når det passer. Kan ikke nettopp ha spist og ikke være sulten og trøtt.
 
Så rart at dere ikke har fått høre noe om det, det er så stor forskjell hva man får informasjon om. Hvis dere synes det er vanskelig å få til så spør om noen tips fra barnefysioterapeuten på helsestasjonen. Det hjelper å støtte bekkenet og få plassert armene under overkroppen fikk vi beskjed om, men det er litt vanskelig å forklare her.

Ikke hørt et kvekk. Men så var helsesykepleier veldig tidlig opptatt av at vi skulle på foreldrekurs da vi ikke har noe erfaring med barn noen av oss, men alt dette ble jo avlyst pga korona.
 
Lille var så fornøyd med å bare ligge på magen og sutte på hånden, så vi måtte introdusere et sammenrullet helseteppe under brystet for å få opp motivasjonen til å løfte hodet. Har også trent nakke mye ved å la henne løfte hodet fra "vuggebærestilling" på magen. Det er først den siste uken at hun har vært gira på å løfte hodet fra flat utgangsstilling, så nå prøver vi å trene etter hvert bleieskift hvis hun virker fornøyd og opplagt. Hun er 12 uker.
 
Lille var så fornøyd med å bare ligge på magen og sutte på hånden, så vi måtte introdusere et sammenrullet helseteppe under brystet for å få opp motivasjonen til å løfte hodet. Har også trent nakke mye ved å la henne løfte hodet fra "vuggebærestilling" på magen. Det er først den siste uken at hun har vært gira på å løfte hodet fra flat utgangsstilling, så nå prøver vi å trene etter hvert bleieskift hvis hun virker fornøyd og opplagt. Hun er 12 uker.

Haha, det gjør lillegutt også! Prøver å forklare ham at det er meningen at han skal trene på å løfte hodet, men han bryr seg ikke nevneverdig :p
 
Om han klarer å snu seg over til ryggen så har han nok mye styrke i rygg og nakke uansett.

Frøkna mi snudde seg en gang når hun var skikkelig sur og lei av å logge på magen.

Jeg pleide å legge sønnen min på magen mens jeg var i dusjen, for da hørte jeg ikke like godt at han klaget. Han var veldig sterk i rygg og nakke. Lillesøster kunne vi nok vært flinkere til å legge på magen, men hun er heldigvis sterk hun også.

Fikk mye skryt på 6ukerskontrollen. Hun både løfter brystet og snur på hodet i mageleie. Men det er veldig tungt enda fra mageleie flatt. Når hun ligger på oss så har hun mye mer kontroll på hide og nakke. Men da trenger hun jo ikke løfte like høyt.

De snur seg nok ikke bevisst i den alderen. Men det er veldig vanlig at de "velter" over, siden hodet er så stort og tungt. :) Så jeg ville ikke brukt det som mål.

Et godt tegn på at det går riktig vei er at de også løfter overkroppen . :)
 
Mi er 11 uker i morgen og haaaater å ligge på magen i mer enn ett minutt eller to. Hun er sterk i nakken, får løftet opp overkroppen, men snur seg ikke da hånden hennes ofte ligger strak ut når hun prøver. Når er det egentlig normalt de snur seg fra mage til rygg?
 
Last edited:
Mi er 11 uker i morgen og haaaater å ligge på magen i mer enn ett minutt eller to. Hun er sterk i nakken, får løftet opp overkroppen, men snur seg ikke da hånden hennes ofte ligger strak ut når hun prøver. Når er det egentlig normalt de snur seg fra mage til rygg?

5 mnd? Er veldig individuelt. Lillesøsteren min snudde seg fra hun var 3 mnd.

Utviklingsoversikt: https://www.babyverden.no/baby/vekst-og-utvikling/utviklingsoversikt-0-15-maneder/
 
Mageleie er kjempeviktig trening helt fra begynnelsen av. Her er veiledende tid sammenlagt per dag;

  • 1 uke gammel – 5 min
  • 1 måned – 10 min
  • 2 måneder – 20 min
  • 3 måneder – 40 min
  • 4 måneder – 80 min
80 minutter oj gjør ikke vi. Min er 5 mnd i morgen
 
Back
Topp