Løgn i epikrisen

Jeg fikk det heller ikke med meg, men spurte hvorfor jeg ikke hadde fått sprøyte. Jeg visste at man fikk dette (sykepleier). Fikk da beskjed om at den hadde jeg fått :hilarious: så rimelig rusa i hodet på kjærleik og baby i armene.
Tipper mange rett og slett bare ikke får det med seg.
Det skal jeg jaggu meg gjøre, for hvordan de har fått det i meg er et under etter 2 naturlige fødsler :joyful:

Aldri :bored: hadde visst om eg hadde fått sprøyte:hilarious:

Ja, dere får høre. Jeg blir jo nysgjerrig på hvor mange de får til å sniksprøytestikke etter fødsel :hilarious:
Jeg fikk med meg etter første fødsel, men var knapt så jeg fikk det med meg andre gang. Da hadde jeg baby hos meg og for opptatt av den, men husket sprøyta fra første gang.
 
Ja, dere får høre. Jeg blir jo nysgjerrig på hvor mange de får til å sniksprøytestikke etter fødsel :hilarious:
Jeg fikk med meg etter første fødsel, men var knapt så jeg fikk det med meg andre gang. Da hadde jeg baby hos meg og for opptatt av den, men husket sprøyta fra første gang.
Eneste sprøyten jeg har hørt om er hvis mor er rhesus minus..
 
Etter fødsel nr 1 mistet jeg mye blid,over 3 liter og fikk på dag 3 flere poser med blod. Dette igjen gjor at ammingen tok lang tid i tillegg. Dette opplyste jeg om da jeg var gravid med ne 2 og de ga meg da noe medisiner rett etter fødsel, intravenøst, for å hindre at dette skulle skje igjen og den gangen gikk det fint. Dette var da i tillegg til den sprøyten som jeg fikk i låret etter begge fødslene.
Jeg vil derfor anbefale at du snakker med lege og jordmor om dette. Hos meg skrev de det på gravid skjemaet mitt slik at sykehuse gjor dette klart når jeg kom inn i fødsel.
 
Jeg fikk speøyte i låret med nr1 og heftig fødsel med unormalt forløp men ingen sprøyte etter nr2 og 3 som ble født kjapt uten noe form for smertelindring/hjelp. De to siste er født i DK da kanskje andre retningslinjer men hadde null problemer med å få livmor på plass igjen selv.
 
Ja, dere får høre. Jeg blir jo nysgjerrig på hvor mange de får til å sniksprøytestikke etter fødsel :hilarious:
Jeg fikk med meg etter første fødsel, men var knapt så jeg fikk det med meg andre gang. Da hadde jeg baby hos meg og for opptatt av den, men husket sprøyta fra første gang.
Eg har mest sannsynlig ikkje fått sprøyte i låret, men heller noe gjennom iv da jeg har hatt iv med begge
 
Mistet du blod så du måtte ha overføring eller fikk komplikasjoner i ettertid? Eller fikk du noe annet enn det som er vanlig?
Sprøyte gis i låret til alle som føder tror jeg, for å hjelpe livmor å trekke seg sammen.

Tror det handler om at noen husker feil, eller har en annen tolkning v forløpet heller en løgn. Betviler sterkt at noen husker riktig og aktivt bestemmer seg for å lyve/skrive noe feil med vilje :p

Hvor har du fra at alle får sprøyte i låret? Det fikk ikke jeg.
 
Hvor har du fra at alle får sprøyte i låret? Det fikk ikke jeg.


Jeg hadde helt glemt det, til jeg las det her! Stemmer at jeg fikk en sprøyte i låret. Men det var samtidig som de sydde, og jeg hadde baby på brystet. Så det var ikke noe jeg tenkte over
 
Las nå at man får sprøyte med hormoner for å hindre risiko for blødninger . Om alle får det vet jeg ikke, men det står at det gir veldig gode resultat, så vil tro de fleste sykehus har det spm rutiner
 
Jeg mistet nesten 2l, og fikk både sprøyte og stikkpiller (tror jeg, var rimelig rusa...) mot blødning for jeg mistet 1L under selve fødselen også en god del etterpå. Har fått beskjed av jordmor om at jeg trolig vil regnes som risikofødende, og at de vil være godt forberedt på blødning neste gang pluss at jeg vil fåpfølging ift babyens størrelse denne gangen da forrige unge er født på overtid, 4,5kg. Aner ikke hva babyens størrelse har med blødningen å gjøre da men setter pris på tettere oppfølging :)
 
Hvor har du fra at alle får sprøyte i låret? Det fikk ikke jeg.

Skirver for det første tror jeg. Og min veldig evidensbaserte kunnskap på det området, var at jeg spurte jordmor om det var standard å gi sprøyte etter fødsel, og hun sa ja det får alle :hilarious:

Synes dog det er hysterisk at det er så mange som er opptatt av å kommentere at de fikk hvertfall ikke sprøyte i låret :p jeg tror nok veeeldig mange er så omtåket etter en fødsel at man ikke registrerer alt som skjer utenom babyen, altså. En annen kommenterer jo faktisk det selv. Jeg fikk godt med meg sprøyte første gang, men registrerte den knapt andre gang.
Men det kan jo godt være at oxytocin gis ved iv om du har det inne. Jeg fikk likevel sprøyte slev om jeg hadde drypp, så det gjøres sikkert ulike vurderinger. Jeg skriver jo tror men har samtidig fått beskjed om at det er vanlig å få oxytocin etter fødsel, som oftest i sprøyteform, ikke lenge etter forløsning. :)

Jeg vet ikke om Wikipedia er min mest foretrukne kilde men dette står nå en gang her. Det kan indikere at det ved noen sykehus er standard for alle, og ved andre ikke.
"På en del fødeavdelinger er det rutine at fødekvinnen får en sprøyte med kunstig oxytocin i låret."
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fødsel

En annen, og kilde er denne:
https://altformamma.no/ekspertsvar/32208/expert_chat_message/item_normal

Denne kilden kan vel sies å være ganske god. Der anbefales en gitt dose oxytocin til alle fødende kort tid etter forløsning, så det er å anta at de fleste vil få det, kanskje? Men tydelig at det kan gis intravenøst hvis man allerede har veneflon.

"Vi anbefaler 5 IE oksytocin i.m. som primærprofylakse til alle ved normal fødsel (I)"

Definisjon på primærprofylakse: forebyggende tiltak/behandling mot en sykdom eller tilstand som ennå ikke er oppstått.

https://www.legeforeningen.no/foren...r-i-fodselshjelp-hoering/postpartum-blodning/
 
Skirver for det første tror jeg. Og min veldig evidensbaserte kunnskap på det området, var at jeg spurte jordmor om det var standard å gi sprøyte etter fødsel, og hun sa ja det får alle :hilarious:

Synes dog det er hysterisk at det er så mange som er opptatt av å kommentere at de fikk hvertfall ikke sprøyte i låret :p jeg tror nok veeeldig mange er så omtåket etter en fødsel at man ikke registrerer alt som skjer utenom babyen, altså. En annen kommenterer jo faktisk det selv. Jeg fikk godt med meg sprøyte første gang, men registrerte den knapt andre gang.
Men det kan jo godt være at oxytocin gis ved iv om du har det inne. Jeg fikk likevel sprøyte slev om jeg hadde drypp, så det gjøres sikkert ulike vurderinger. Jeg skriver jo tror men har samtidig fått beskjed om at det er vanlig å få oxytocin etter fødsel, som oftest i sprøyteform, ikke lenge etter forløsning. :)

Jeg vet ikke om Wikipedia er min mest foretrukne kilde men dette står nå en gang her. Det kan indikere at det ved noen sykehus er standard for alle, og ved andre ikke.
"På en del fødeavdelinger er det rutine at fødekvinnen får en sprøyte med kunstig oxytocin i låret."
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fødsel

En annen, og kilde er denne:
https://altformamma.no/ekspertsvar/32208/expert_chat_message/item_normal

Denne kilden kan vel sies å være ganske god. Der anbefales en gitt dose oxytocin til alle fødende kort tid etter forløsning, så det er å anta at de fleste vil få det, kanskje? Men tydelig at det kan gis intravenøst hvis man allerede har veneflon.

"Vi anbefaler 5 IE oksytocin i.m. som primærprofylakse til alle ved normal fødsel (I)"

Definisjon på primærprofylakse: forebyggende tiltak/behandling mot en sykdom eller tilstand som ennå ikke er oppstått.

https://www.legeforeningen.no/foren...r-i-fodselshjelp-hoering/postpartum-blodning/

Hvorfor er det hysterisk? Tror ikke det kommenteres for å skyte frem at det du sier er feil eller noe i den duren. Hvertfall ikke fra min side. Jeg bare ble nysgjerrig siden jeg ikke fikk det og aldri hadde hørt før at det er noe alle eller de fleste får :p
 
Jeg var ikke klar over at jeg fikk sprøyte før vi hadde gjennomgang av fødselen i ettertid, og vet at alle mine venninner har fått det også, men kan jo være ulik praksis da :)
 
Vet den sprøyten blir gitt til alle ved et sykehus på Østlandet. Jeg merket heller ikke at den ble gitt til meg, men vet jeg fikk den! Tror det er helt vanlig og at mange nok ikke registrerer alt som skjer etter at baby har kommet.
 
Last edited:
Back
Topp