Løgn i epikrisen

Duni92

Blir kjent med forumet
Jeg fødte mitt første barn i 2017. Det var en veldig lite dramatisk fødsel i det at jeg ikke hadde smerter på noe som helst tidspunkt under fødselen.. Men rent medisinsk har jeg forstått at det var en veldig dramatisk fødsel (selvom jeg ikke merket noe til det, der og da). Det dramatiske var at min livmor ikke trakk seg sammen, og måtte tømmes for hånd i dagesvis..jeg leste epikrisen fra sykehuset for første gang for noen dager siden....der står det at livmoren trakk seg naturlig sammen, og at det ikke var noen komplikasjoner knyttet til fødselen. Jeg synes dette er, i beste fall, dårlig og lite gjennomtenkt, da min oldemor hadde to slike fødsler på rad, og dette faktisk er arvelig. Hvorfor pynter de på sannheten? Hadde jeg ikke tilfeldigvis lest epikrisen, så hadde jeg ikke tenkt på å nevne det en gang nå... Hvorfor lyver de?
 
Jeg fødte mitt første barn i 2017. Det var en veldig lite dramatisk fødsel i det at jeg ikke hadde smerter på noe som helst tidspunkt under fødselen.. Men rent medisinsk har jeg forstått at det var en veldig dramatisk fødsel (selvom jeg ikke merket noe til det, der og da). Det dramatiske var at min livmor ikke trakk seg sammen. Jeg leste epikrisen fra sykehuset for første gang for noen dager siden....der står det at livmoren trakk seg naturlig sammen, og at det ikke var noen komplikasjoner knyttet til fødselen. Jeg synes dette er, i beste fall, dårlig og lite gjennomtenkt, da min oldemor hadde to slike fødsler på rad, og dette faktisk er arvelig. Hvorfor pynter de på sannheten? Hadde jeg ikke tilfeldigvis lest epikrisen, så hadde jeg ikke tenkt på å nevne det en gang nå... Hvorfor lyver de?

Mistet du blod så du måtte ha overføring eller fikk komplikasjoner i ettertid? Eller fikk du noe annet enn det som er vanlig?
Sprøyte gis i låret til alle som føder tror jeg, for å hjelpe livmor å trekke seg sammen.

Tror det handler om at noen husker feil, eller har en annen tolkning v forløpet heller en løgn. Betviler sterkt at noen husker riktig og aktivt bestemmer seg for å lyve/skrive noe feil med vilje :p
 
Mistet du blod så du måtte ha overføring eller fikk komplikasjoner i ettertid? Eller fikk du noe annet enn det som er vanlig?
Sprøyte gis i låret til alle som føder tror jeg, for å hjelpe livmor å trekke seg sammen.

Tror det handler om at noen husker feil, eller har en annen tolkning v forløpet heller en løgn. Betviler sterkt at noen husker riktig og aktivt bestemmer seg for å lyve/skrive noe feil med vilje :p
Jeg mistet 3,2 liter blod. Var ikke snakk om overføring. De kjeftet på meg og behandlet meg som om jeg var verdens lateste på barsel. Men det er første gang jeg har skjønt nå,.. Fastlegen trodde ikke på at jeg ikke fikk overføring..
 
Jeg mistet 3,2 liter blod. Var ikke snakk om overføring. De kjeftet på meg og behandlet meg som om jeg var verdens lateste på barsel. Men det er første gang jeg har skjønt nå,.. Fastlegen trodde ikke på at jeg ikke fikk overføring..

Da ville jeg ha ringt til poliklinisk avdeling på sykehuset du skal føde på og sagt at du vil ha en gjennomgang av forrige fødsel og lage et notat som kommer opp når du kommer inn til fødsel om hva som skjedde sist og at du ønsker at de er ekstra oppmerksomme på at livmor trekker seg sammen og om du eventuelt mister mye blod :)

Jeg betviler at de har løyet, men at det nok har skjedd en svikt ett eller annet sted. Og slik skal det såklart ikke være. Men en samtale med jordmor og plan for denne gangen kan være fint å lage :)
Nå trodde jeg man skulle hvile mest mulig på barsel, så det er rart du opplevde å få kjeft og bli kalt lat, det kan du eventuelt også snakke med jordmor om.

En slik samtale på sykehuset er vanlig å få 2n gang etter uke 24.
Før dette kan du også snakk om forrige fødsel med jordmor på helsestasjonen, spør om dere kan sette av tid til dette ved en kontroll.
 
Jeg fødte mitt første barn i 2017. Det var en veldig lite dramatisk fødsel i det at jeg ikke hadde smerter på noe som helst tidspunkt under fødselen.. Men rent medisinsk har jeg forstått at det var en veldig dramatisk fødsel (selvom jeg ikke merket noe til det, der og da). Det dramatiske var at min livmor ikke trakk seg sammen, og måtte tømmes for hånd i dagesvis..jeg leste epikrisen fra sykehuset for første gang for noen dager siden....der står det at livmoren trakk seg naturlig sammen, og at det ikke var noen komplikasjoner knyttet til fødselen. Jeg synes dette er, i beste fall, dårlig og lite gjennomtenkt, da min oldemor hadde to slike fødsler på rad, og dette faktisk er arvelig. Hvorfor pynter de på sannheten? Hadde jeg ikke tilfeldigvis lest epikrisen, så hadde jeg ikke tenkt på å nevne det en gang nå... Hvorfor lyver de?
Har du fått vært i kontakt med sykehuset og fått nøstet opp i dette? :) Hvis du selv ikke opplevde det dramatisk og det står i papirene dine at det var en naturlig fødsel osv, hvor får du det fra at det var dramatisk da? Det er vanlig at jordmødrene klemme på magen for å sjekke at livmoren trekker seg sammen i dagene du ligger på barsel :) Var du svimmel når du var oppe og gikk? Står det i epikrisen at du mistet 3200ml blod?? Veldig nysgjerrig :):)
 
Mistet du blod så du måtte ha overføring eller fikk komplikasjoner i ettertid? Eller fikk du noe annet enn det som er vanlig?
Sprøyte gis i låret til alle som føder tror jeg, for å hjelpe livmor å trekke seg sammen.

Tror det handler om at noen husker feil, eller har en annen tolkning v forløpet heller en løgn. Betviler sterkt at noen husker riktig og aktivt bestemmer seg for å lyve/skrive noe feil med vilje :p
Aldri fått sprøyte etter fødsel.
 
Aldri fått sprøyte etter fødsel.

sikker på det? de pleier å sette en i låret for at livmora skal trekke seg sammen, og stoppe blødningene, mener det er for alle.. Har fått det alle 3 gangene, men har ikke registrert det sånn veldig siden jeg gjerne har holdt på med babyen
 
Jeg mistet 3,2 liter blod. Var ikke snakk om overføring. De kjeftet på meg og behandlet meg som om jeg var verdens lateste på barsel. Men det er første gang jeg har skjønt nå,.. Fastlegen trodde ikke på at jeg ikke fikk overføring..

Mistet du 3,2 liter blod og fikk ikke transfusjon? Du får be dem se på blodprøvesvarene i dagene etter din fødsel, det vil de se at epikrisen ikke stemmer. Du har garantert et kraftig fall i hemoglobin med det tapet der.
 
Jeg mistet 3,2 liter blod. Var ikke snakk om overføring. De kjeftet på meg og behandlet meg som om jeg var verdens lateste på barsel. Men det er første gang jeg har skjønt nå,.. Fastlegen trodde ikke på at jeg ikke fikk overføring..
:eek: :(
 
Jeg mistet 3,2 liter blod. Var ikke snakk om overføring. De kjeftet på meg og behandlet meg som om jeg var verdens lateste på barsel. Men det er første gang jeg har skjønt nå,.. Fastlegen trodde ikke på at jeg ikke fikk overføring..
Om du mistet SÅ mye blod er det helt utrolig at du er i livet uten å ha fått behandling..
Et menneske på 70 kg har 5-6l blod i kroppen. Om man mister 35-40% av blodet er man i fare for å dø av for lite sirkulerende blodvolum.
"Bare" å miste 15-20% av blodet blir sett på som alvorlig.

Mistet selv 1,5 l og måtte ha to blodoverføringer. Fikk det ikke med en gang, men besvimte gang på gang i dagesvis og ble ikke bedre, så fikk det til slutt.
 
Om du mistet SÅ mye blod er det helt utrolig at du er i livet uten å ha fått behandling..
Et menneske på 70 kg har 5-6l blod i kroppen. Om man mister 35-40% av blodet er man i fare for å dø av for lite sirkulerende blodvolum.
"Bare" å miste 15-20% av blodet blir sett på som alvorlig.

Mistet selv 1,5 l og måtte ha to blodoverføringer. Fikk det ikke med en gang, men besvimte gang på gang i dagesvis og ble ikke bedre, så fikk det til slutt.

Jeg tviler overhode ikke på det du sier altså :)
Jeg mistet 1.5 liter og fikk ikke noe overføring. Men jeg har alltid hatt veldig høy blodprosent.
 
sikker på det? de pleier å sette en i låret for at livmora skal trekke seg sammen, og stoppe blødningene, mener det er for alle.. Har fått det alle 3 gangene, men har ikke registrert det sånn veldig siden jeg gjerne har holdt på med babyen
Aldri :bored: hadde visst om eg hadde fått sprøyte:hilarious:
 
Født 2 ganger, aldri fått sprøyte jeg heller
Mistet helt normal mengde blod

Du får spørre jordmor om det. Det er vanlig å få oxytocin ikke lenge etter forløsning.
Har heller ikke mistet særlig med blod.
 
Født 2 ganger, aldri fått sprøyte jeg heller
Mistet helt normal mengde blod
Det skal jeg jaggu meg gjøre, for hvordan de har fått det i meg er et under etter 2 naturlige fødsler :joyful:

Jeg fikk det heller ikke med meg, men spurte hvorfor jeg ikke hadde fått sprøyte. Jeg visste at man fikk dette (sykepleier). Fikk da beskjed om at den hadde jeg fått :hilarious: så rimelig rusa i hodet på kjærleik og baby i armene.
Tipper mange rett og slett bare ikke får det med seg.
 
Jeg fikk det heller ikke med meg, men spurte hvorfor jeg ikke hadde fått sprøyte. Jeg visste at man fikk dette (sykepleier). Fikk da beskjed om at den hadde jeg fått :hilarious: så rimelig rusa i hodet på kjærleik og baby i armene.
Tipper mange rett og slett bare ikke får det med seg.
Nå ble jeg grådig nysgjerrig, så dette må jeg spørre om ved fødsel igjen :joyful:
 
Back
Topp