Sengekantbeskytter

Mg93

Flørter med forumet
Hvilke tanker har dere rundt sengekantbeskytter? Vil gjerne høre erfaringer og meninger fra dere på dette.
Tenkte å skaffe det til side-by-side senga som senere kunne brukes til sprinkelseng... men så var det dette med fare for krybbedød som gjør meg så usikker. På en måte hadde det vært fint å gjøre det lunt og fint til babyen, samtidig forhindre eventuelle skader som kan oppstå fra sprinklene. Men så vil man gjerne være føre-var i tilfelle. Det står jo litt forskjellig på nett, så blir rett og slett usikker. :wacky:
 
Hvilke tanker har dere rundt sengekantbeskytter? Vil gjerne høre erfaringer og meninger fra dere på dette.
Tenkte å skaffe det til side-by-side senga som senere kunne brukes til sprinkelseng... men så var det dette med fare for krybbedød som gjør meg så usikker. På en måte hadde det vært fint å gjøre det lunt og fint til babyen, samtidig forhindre eventuelle skader som kan oppstå fra sprinklene. Men så vil man gjerne være føre-var i tilfelle. Det står jo litt forskjellig på nett, så blir rett og slett usikker. :wacky:


Enig med deg! Jeg synes også de er veldig dekorative. Men følger de rådene som har kommet de siste årene fra eksperter angående babynest, sengekant, og pute og dyne, og dropper det rett og slett. :) Har riktignok fått babynest i gave, men tenkte å kun bruke det under tilsyn og ikke på natten.
 
Vi hadde sist, men dropper nå, hovedsakelig pga anbefalinger mot krybbedød :)

Gidder rett og slett ikke bruke penger på noe som kan ha negativ effekt sånn, men dømmer ikke andre om de vil ha det, men anbefaler å finne en litt "stiv" isåfall. :happy:

Ellers kan det å pakkes tett med teppe giet lunt sovested for baby uten å ha kantbeskytter.
 
Enig med deg! Jeg synes også de er veldig dekorative. Men følger de rådene som har kommet de siste årene fra eksperter angående babynest, sengekant, og pute og dyne, og dropper det rett og slett. :) Har riktignok fått babynest i gave, men tenkte å kun bruke det under tilsyn og ikke på natten.
Ah, Har samme anbefaling kommet om babynest? Det visste jeg ikke. Men vi tenker heller ikke bruke det om natta, men i vogn i starten for eksempel :)
 
Jeg har brukt det til de to andre, men kommer til å droppe det denne gang. Syns det er veldig fint, og at det blir mye koseligere i sengen med sengekant, men tror ikke jeg "tørr" når det ikke er anbefalt :wideyed:
 
Vi hadde sist, men dropper nå, hovedsakelig pga anbefalinger mot krybbedød :)

Gidder rett og slett ikke bruke penger på noe som kan ha negativ effekt sånn, men dømmer ikke andre om de vil ha det, men anbefaler å finne en litt "stiv" isåfall. :happy:

Ellers kan det å pakkes tett med teppe giet lunt sovested for baby uten å ha kantbeskytter.

Hmm... men vil ikke det å pakke babyen tett med teppe ha samme «effekt» som babynest? Tenker da på kvelningsfare... Har kjøpt babynest, men det blir kun brukt under oppsyn og ikke på natta når vi begge sover.
 
Jeg har brukt det til de to andre, men kommer til å droppe det denne gang. Syns det er veldig fint, og at det blir mye koseligere i sengen med sengekant, men tror ikke jeg "tørr" når det ikke er anbefalt :wideyed:

Tenker litt for babyen sin del også, at den kanskje synes det er bedre å ha det litt lunt :angelic: også blir man usikker når man ser flere man kjenner bruker det fortsatt, at det kanskje ikke er så farlig som det fremstår... også argumenterer nettsidene at det hindrer skade fra sprinklene. men heller nok mer mot å ikke ha det. Baby sover sikkert like fint uten som med, får jeg håpe :)
 
Brukte ikke når storebror var liten sist.
Men når han ble 6 mnd og fikk stor seng på eget rom.. og kunne snu seg osv, så har jeg hatt sånn hard som står av seg selv. Gjør nok det samme nå :)
 
Vi har valgt å droppe det, pga anbefaling ifht krybbedød. Eg var ganske usikker først, men las litt på det. Usikker på kor masse skade det kan bli frå sprinklene når dei er heilt små eg? Tenke det går evt an å heller ha sengekant når dei blir litt større kanskje :) Men eg ser at det er veldig mange som bruka sengekant, så eg og har pga det lurt på kor mykje risiko det er med det.
 
Tenker litt for babyen sin del også, at den kanskje synes det er bedre å ha det litt lunt :angelic: også blir man usikker når man ser flere man kjenner bruker det fortsatt, at det kanskje ikke er så farlig som det fremstår... også argumenterer nettsidene at det hindrer skade fra sprinklene. men heller nok mer mot å ikke ha det. Baby sover sikkert like fint uten som med, får jeg håpe :)

Tror ikke det er noe fare for at babyen skader seg på sprinklene, men ser jo poenget, og er jo derfor jeg har brukt med de andre barna:) denne gang har jeg kjøpt en bedside crib med myke sider, så sengen er mye mindre og litt "lun" i seg selv.. Så får vi se hvordan det blir når vi bytter til sprinkelsengen etterhvert :)
 
Jeg brukte sengekantbeskytter til eldste da han var baby, men med litt modifikasjoner ;) Brukte den fra Ikea, men klippet den opp slik at jeg bare hadde to langsider. Denne festes med korte borrelåser på utsiden, og er dermed ingen fare for lange tråder som kan vikle seg fast i babyen. I tillegg er den ganske tynn, og som en ekstra sikkerhet tredde jeg den sikksakk mellom sprinklene. Dro den i tillegg litt opp "fra madrassen", slik at det ble en liten åpen glippe nederst.
 
Hvilke tanker har dere rundt sengekantbeskytter? Vil gjerne høre erfaringer og meninger fra dere på dette.
Tenkte å skaffe det til side-by-side senga som senere kunne brukes til sprinkelseng... men så var det dette med fare for krybbedød som gjør meg så usikker. På en måte hadde det vært fint å gjøre det lunt og fint til babyen, samtidig forhindre eventuelle skader som kan oppstå fra sprinklene. Men så vil man gjerne være føre-var i tilfelle. Det står jo litt forskjellig på nett, så blir rett og slett usikker. :wacky:

Sniker
Det er foreldrenes/butikkenes behov med både sengekant og sengeslange, og det finnes på markedet fordi butikkene selger dem og vi ser det over alt - og tror at babyen behøver det.

Babyer og barn skader seg sjeldent i sprinklene. Landsforening for uventet barnedød viser til diverse forskning på området og at det veldig sjeldent er vist til babyer som har skadet seg pga sprinkler, men at det har gått dårlig i Mnge tilfeller med sengekant som utløsende faktor. Babyen vil skrike hvis den har satt fast foten før den gjør noe mer, og fort lærer de at det ikke er lurt å putte en fot eller arm langt inn. :)

Men, en del babyer trenger å kjenne seg litt samlet og trygge for å roe seg, det stemmer :)
Du kan rulle et helseteppe og lage et slags nest rundt babyen, som du evt kan ta vekk når babyen er falt til ro om du skal sove selv. Å lage en sånn kant av helseteppe gjøres også på nyfødtintensiv, men greit å se til at det ligger sånn at det ikke vil rulle seg ut eller at babyer blir liggende og puste inn i kanten.
Lett svøping av babyen hjelper også mange små å roe seg. Du kan bruke et helseteppe eller en stor gulpeklut, noen babyer vil ha armene inni - andre roer seg best når de utenfor teppet. En hånd på magen roer også mange nyfødt mens de ligger i senga.

Litt info om risikofaktorer i babyens sovemiljø om du er interessert :) ❤️ hvis du blir litt forvirret av motstridende argumenter ang sengekant, så skal du hvertfall ikke stole på de som har en kommersiell grunn til å si det ene eller det andre :) stol på lang og solid forskning. Det dør heldigvis veldig, veldig sjelden barn i krybbedød, men det er jo kanskje ikke likevel verdt å ta sjansen på noe som gir økt risiko synes jeg selv. Likevel går det stort sett alltid bra.
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold
 
Hmm... men vil ikke det å pakke babyen tett med teppe ha samme «effekt» som babynest? Tenker da på kvelningsfare... Har kjøpt babynest, men det blir kun brukt under oppsyn og ikke på natta når vi begge sover.
Nei, det har det ikke. For problemet med rede eller sengekant er at det legger seg et lag CO2 rundt barnet som kan føre til krybbedød. Om barnet er pakket inn i en dyne men har tilstrekkelig med ventilering rundt seg vil de likevel få nok O2. :)
 
Vi kjøpte sengekant etter å ha våknet på natta av at babyen på 5 mnd hylte som om han ble kokt levende. Viste seg at han hadde kilt armene fast mellom sprinklene og ble både livredd og fikk veldig vondt. Vi kjøpte en som du kan puste gjennom, minner litt om myggnetting. Sprinkelbeskytter fra tinydreams.no. Ett av mine beste kjøp!!!!
 
Vi dropper sengekant, sengeslange og babyrede i sengen om natten. Hadde sengekant til eldste men tok ikke ta sjansen med nummer 2 og ei heller med nr 3. Jeg er livredd for krybbedød og tar alle forholdsregler jeg kan ta for å forebygge at det skjer.
 
Vi dropper sengekant, sengeslange og babyrede i sengen om natten. Hadde sengekant til eldste men tok ikke ta sjansen med nummer 2 og ei heller med nr 3. Jeg er livredd for krybbedød og tar alle forholdsregler jeg kan ta for å forebygge at det skjer.

Samme her, men etter at babyen skadet seg ved å sette seg fast i sprinklene kjøpte vi en sengekant man kan puste gjennom. Helt trygg for babyen, veldig fornøyd med den :)
 
Sniker
Det er foreldrenes/butikkenes behov med både sengekant og sengeslange, og det finnes på markedet fordi butikkene selger dem og vi ser det over alt - og tror at babyen behøver det.

Babyer og barn skader seg sjeldent i sprinklene. Landsforening for uventet barnedød viser til diverse forskning på området og at det veldig sjeldent er vist til babyer som har skadet seg pga sprinkler, men at det har gått dårlig i Mnge tilfeller med sengekant som utløsende faktor. Babyen vil skrike hvis den har satt fast foten før den gjør noe mer, og fort lærer de at det ikke er lurt å putte en fot eller arm langt inn. :)

Men, en del babyer trenger å kjenne seg litt samlet og trygge for å roe seg, det stemmer :)
Du kan rulle et helseteppe og lage et slags nest rundt babyen, som du evt kan ta vekk når babyen er falt til ro om du skal sove selv. Å lage en sånn kant av helseteppe gjøres også på nyfødtintensiv, men greit å se til at det ligger sånn at det ikke vil rulle seg ut eller at babyer blir liggende og puste inn i kanten.
Lett svøping av babyen hjelper også mange små å roe seg. Du kan bruke et helseteppe eller en stor gulpeklut, noen babyer vil ha armene inni - andre roer seg best når de utenfor teppet. En hånd på magen roer også mange nyfødt mens de ligger i senga.

Litt info om risikofaktorer i babyens sovemiljø om du er interessert :) ❤️ hvis du blir litt forvirret av motstridende argumenter ang sengekant, så skal du hvertfall ikke stole på de som har en kommersiell grunn til å si det ene eller det andre :) stol på lang og solid forskning. Det dør heldigvis veldig, veldig sjelden barn i krybbedød, men det er jo kanskje ikke likevel verdt å ta sjansen på noe som gir økt risiko synes jeg selv. Likevel går det stort sett alltid bra.
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

Tusen takk for godt svar og ikke minst gode tips!
Hovedgrunnen til at jeg har vurdert sengekantbeskytter er nettopp for å gi babyen et lunt og koselig sted å sove. Men som du sier, så er ikke det verdt risikoen for i verste fall krybbedød. Man vil jo kun det beste for de små :) <3

Blir nok å prøve tipset om å bruke helseteppe som fjernes når baby har sovnet om han sku bli urolig. Så kan jeg gi han et lunt sted å sove med god samvittighet :)
 
Har kjøpt pustende sengekant. To fluer i en smekk, ikke økt fare for krybbedød, OG man slipper å lete etter smokker og kos 100 ganger pr natt:D
 
Jeg synes sengekant er upraktisk! Da ser jeg jo ikke babien. Jeg liker å ha senga til baby i samme høyde som min og tett inntil min. Så kan jeg ligge og se på at han sover.

Det går ikke med sengekant. Men hadde uansett ikke brukt det pga krybbedød. Ikke noe ekstra dill i senga utenom madrass, soveposen og baby selv.
 
Husk at pustende sengekant også kan øke faren for krybbedød fordi det bygger seg opp CO2 i stoffet med mindre den en like lett å puste i som uten noe foran nesa. Prøv selv å ha den foran nese og munn i noen minutter og se om man puster like lett som til vanlig :)
 
Back
Topp