Farger og kjønn

Friluftsjente

Forelsket i forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Det er så utrolig mange som er opptatt av at enkelte farger hører til gutt og enkelte farger hører til jente. Jeg synes dette er så feil. Alle bør få bruke de fargene de selv liker, og begge kjønn skal ha like utgangspunkt.

Hva synes dere? Jeg tror ikke jeg kommer til å fortelle noen kjønnet på forhånd (om jeg i det hele tatt skal vite det selv) fordi det er så utrolig typisk å da få farger på klær og liknende som gaver utifra kjønn.

Synes såkalte kjønnsnøytrale farger er finest, men det beste hadde vært om farger bare var farger.

Selv kommer jeg nok til å kjøpe inn en god mix av farger uansett kjønn, dersom det er utvalg nok. :happy: Kommer ikke til å ha noe i mot de typiske «kjønnsfargede» klærne fra andre da. Og etterhvert får jeg se an det barnet selv ønsker å gå i. Vi ble i alle fall oppdratt til å kunne velge selv og at det ikke gjør noe å velge farger andre tenker hører til ett kjønn, for det blir bare feil. Farger er farger! :Heartpink Min yngre bror elsket rosa og han gikk med rosa t-skjorte på skolen uansett hva ungene sa. Til slutt var det ingen som brydde seg! :cool14

Her blir det nok salig miks! Vi planlegger å få vite kjønnet, og kommer nok til å si det til folk som spør og. Jeg har veldig på følelse at det blir gutt, men vi får se! Svigermor har tre sønner, og dette blir første barnebarnet, så om det blir ei jente så kommer hun til å gå bananas i kjoler og rosa uansett hva jeg måtte tenke om det, haha! Og det er henne vel unt. Overlykkelig tror jeg hun blir uansett.

Jeg synes det er fint å mikse med farger, og er veldig glad i å arve klær, så her blir det nok alle farger om hverandre. En kamerat og kona har en gutt på 1 år, og de kjøpte akkurat rosa og blomstrete utedress til ham, fordi de synes den var den fineste. Storebror der i gården hadde en periode langt hår og gikk med lilla strikk. Jeg synes det er litt morsomt å utfordre folks "fordommer" om farger etc.

Akkurat derfor vi ikke skal vite kjønnet :happy:
Vi trenger ikke vite om det er gutt eller jente for å gjøre klart eller handle inn.
Babyen vår kommer til å bruke klær arvet fra storebror som han igjen har arvet fra storesøster :cat:

Det er så utrolig mange som er opptatt av at enkelte farger hører til gutt og enkelte farger hører til jente. Jeg synes dette er så feil. Alle bør få bruke de fargene de selv liker, og begge kjønn skal ha like utgangspunkt.

Hva synes dere? Jeg tror ikke jeg kommer til å fortelle noen kjønnet på forhånd (om jeg i det hele tatt skal vite det selv) fordi det er så utrolig typisk å da få farger på klær og liknende som gaver utifra kjønn.

Synes såkalte kjønnsnøytrale farger er finest, men det beste hadde vært om farger bare var farger.
Enig med deg

Sånn umiddelbart så tenker jeg at jeg ikke er så glad i rosa, men elsker blått, så kommer nok til å kle den lille i det i starten uavhengig av kjønn :happy::Heartblue Og kjønnsnøytrale farger da!

Jeg elsker rosa, og typiske jenteklær.. om jeg hadde fått jente, ville det blitt mye «jenteklær». Har to gutter fra før.. i går kjøpte jeg en mintgrønn bukse på «gutteavfelingen».. en del klær er jo nøytral, og har ikke hverken jentete eller guttete utrykk, mens annet har dette.. Jeg tenker at alle farger kan brukes av begge skjønn, men hadde ikke kledd en gutt i tyllskjørt, glitter og blondekanter.. Ei heller en liten baby jente i monster motiv osv.. Så på klærne i seg selv mener jeg det er et klart skille.. :happy:

Fordi jeg synes det er kjipt å få høre så fin jente/gutt når det er det motsatte kjønnet barnet er, så velger jeg å bruke typiske kjønnsfarger når barna er små. Men bruker en del nøytralt i tillegg :)

Fordi jeg synes det er kjipt å få høre så fin jente/gutt når det er det motsatte kjønnet barnet er, så velger jeg å bruke typiske kjønnsfarger når barna er små. Men bruker en del nøytralt i tillegg :)

Samme her, jeg gidder ikke å måtte rette på folk og sånn. Jeg syns det er fint med blått til guttebaby og rosa til jentebaby. Men det betyr ikke at de ikke blir vokst opp med å kunne bruke de fargene de selv vil når de blir større. Guttungen går fortiden rundt med en heldress med rosa flamingo på, kjempe skjønn :D

Jeg er skikkelig dollemamma, jeg kommer til å kle opp babyen i rosa eller blått! Men elsker også nøytrale, stilrene klær.

og siden vi ikke skal vite kjønn så kommer det til å handles inn en del nøytralt :)

Det dumme er at utvalget til gutter er så stigma. Mine gutter elsker glitter og masse farger. Men klærne på jentesiden har puffermer og slimfit som ikke alltid faller i smak. Så vi må sy om litt selv eller kjøpe sportstøy som er litt mer nøytralt i snittet og generelt litt mer fargerikt.
HM kan bare gå å legge seg når det kommer til kjønnsroller. Lindex derimot er ikke så verst. Vertfall for baby. Tror vi kommer til å gå for litt beige, gul, grønn og brun, uansett kjønn.

Når baby er for liten at det er lett å se kjønn, så kommer jeg til å kle i typiske gutte-farger eller typiske jente-farger. Men kommer også til å bli mye kjønnsnøytrale farger, for det har jeg handlet inn litt av fra før :happy:

Men gjør det noe hvis noen tar feil om kjønnet når de ser ungen og ikke kjenner dere? Og bør vi ikke utfordre samfunnet litt på dette?

Men gjør det noe hvis noen tar feil om kjønnet når de ser ungen og ikke kjenner dere? Og bør vi ikke utfordre samfunnet litt på dette?
Det gjør ingenting, men det er grusomt slitsomt å rette på "alle" den første tiden. Jeg tenkte som deg, men det gikk over når frøkna kom til verden :)

Jeg syns ikke det gjør noe. Og har ikke hatt noen vanskeligheter med det. Om de tror jenta mi er en gutt, så er det greit, det bryr jeg meg ikke så mye om egentlig :happy090

Har ei jente, hun har jeg kjøpt mye nøytralt til :-) Egentlig alle farger! Skulle det bli gutt neste gang så er det fint å ikke måtte kjøpe alt nytt. Hun har selvsagt noe rosa, kjoler og skjørt også.

Blir nok mye "jentefarger" og "guttefarger" i starten når h*n er liten og det er vanskelig å se kjønn som mange her kommenterer. Men kommer nok til å kjøpe mye grått, beige, hvitt, gult og mintgrønn siden jeg elsker den fargen! Og når ungen blir gammel nok skal han/hun få velge farger selv.

Det jeg syns er litt synd med denne kjønnsdebatten med farger er at det liksom ikke er greit med rosa prinsessekjoler lengre på jenter. Hvis jenta mi vil ha på prinsessekjoler skal hu få lov til det, og hvis gutten min vil ha på prinsessekjoler skal han også få lov til det! :)

Har tre gutter,gutt nr elsket rosa da han var ca 3,4 år,vell da fikk han rosa solbriller og t skjorte som han selv valgte! Da jenta kom som nr 4 var det glitter å glam ååå rosa fra ende til annen,og jeg elsker og kle henne i rosa å pynte henne i kjoler,så jeg er nokk en dolle mamma der! Guttene får velge selv klær og farger men etter som de har vokst så har det blitt mer guttete klær som skal være både tøff og stilig!

Back
Topp