Når fikk barnet deres bunad?

Hvorfor synes du det er for tidlig?

For meg er 40 tusen kr. litt for dyrt for en som kommer til å vokse superraskt om noen år. Selvfølgelig er det jo fint og man får vise fram byen/landsdelen man kommer fra, men jeg har bare kjøpt festdrakt til jenta mi disse årene. Tenker at hun skal få det når hun går i gymnaset, for da vokser hun ikke så mye mer.

For meg er 40 tusen kr. litt for dyrt for en som kommer til å vokse superraskt om noen år. Selvfølgelig er det jo fint og man får vise fram byen/landsdelen man kommer fra, men jeg har bare kjøpt festdrakt til jenta mi disse årene. Tenker at hun skal få det når hun går i gymnaset, for da vokser hun ikke så mye mer.
Betaler nok ikke like mye for barnebunad :)

Mi fikk når hun var 8, den kan sy ut en del og passer forhåpentligvis helt opp til konfirmasjonsalder, da får hun ny og det blir den siste vi kjøper til henne :)

Det koster ikke 40 000 kr for en barnebunad. Klart, det koster jo litt, men den kan brukes i mange år. Og da slipper man å finne antrekk til mange anledninger.

Hvordan funker det med barnebunad egentlig? Må man sy ut selv og sånt?

Det er definitivt billigst å kjenne noen som kan.

Om jeg hadde kjøpt en barnrbunad så hadde jeg fått mamma til å brodere den og få hjelp av søstra si til å montere den (mot at jeg betalte, min tante har montert bunader i mange år) og mamma hadde hjulpet meg å legge den ut og ned. Hun legger jo inn og ut min også.

Sånn det reelt blir så skal mamma begynne å brodere bunad til konfirmasjonen til døtrene mine i stedet. Hun vil gjerne det men helsa tilsier at det tar tid og hun vet ikke om hun klarer det om ti år når yngste skal konfirmeres så hun vil brodere dem nå så monteres de når jentene skal konfirmeres.

Det er definitivt billigst å kjenne noen som kan.

Om jeg hadde kjøpt en barnrbunad så hadde jeg fått mamma til å brodere den og få hjelp av søstra si til å montere den (mot at jeg betalte, min tante har montert bunader i mange år) og mamma hadde hjulpet meg å legge den ut og ned. Hun legger jo inn og ut min også.

Sånn det reelt blir så skal mamma begynne å brodere bunad til konfirmasjonen til døtrene mine i stedet. Hun vil gjerne det men helsa tilsier at det tar tid og hun vet ikke om hun klarer det om ti år når yngste skal konfirmeres så hun vil brodere dem nå så monteres de når jentene skal konfirmeres.
Ja da tror jeg ikke det blir noe alternativ her på maaange år ja ;P

Her jeg bor er det heldigvis ikke vanlig med bunad til guttene..

Det hadde uansett vært helt uaktuelt med bunad før poden var ferdig utvokst. Jeg gidder IKKE styre med å sy ut, og bruke en formue både på å få den laget i utgangspunktet, og så betale for syhjelp.

Festdrakt er mer enn godt nok, om han i det hele tatt vil ha det.

Jeg synes det er spinnvillt å betale titusener for et plagg som blir brukt 1-2 ganger i året. Jeg har bunad selv, og den blir kun brukt på 17. mai. Det er IKKE verdt å betale 35 000 kr for.. og herrebunaden er enda dyrere. Der mannen er fra, koster herrebunaden 75 000 kr. Man får mange fine dresser til den prisen, for å si det mildt.

Vi har flere nydelige barnebunader i familien, så min hadde bunad allerede på sin første 17 mai. Også tenker jeg at bunad blir gaven fra oss til konfirmasjonen om barnet ønsker det :Heartred

Tenker at jeg kommer til å kjøpe en bunad til datteren min en eller annen gang, men vet ikke helt når. Hun går i 7.trinn og det er en del i klassen som har det. Har sett noen i nabolaget i 8-årsalderen med bunad, syns det er alt for tidlig... Hvordan er det med dere? Når får barnet bunad? Eller får de ikke?
Til konfirmasjon er tradisjonen i familien her :)

Lille har riktignok fått bunad sydd av bestemoren sin til i år som er 30 år gammel, kjolen ikke bestemoren hehe. Den har hun sydd selv i 3 størrelser som alle kan legges ut og dermed kan brukes fra 1 - 14 år. Synes den er kjempe flott.

IMG_20200507_143046.jpg

Hadde vi ikke fått det hadde vi gått for festdrakt eller annet pentøy, det er så få dager i året det er snakk om. Barn vokser jo også så fort at å ha ekte bunad har vi ikke lommebok til:p Men så kan man jo også diskutere hva som ligger i begrepet ekte bunad også hehe

Til konfirmasjon er tradisjonen i familien her :)

Lille har riktignok fått bunad sydd av bestemoren sin til i år som er 30 år gammel, kjolen ikke bestemoren hehe. Den har hun sydd selv i 3 størrelser som alle kan legges ut og dermed kan brukes fra 1 - 14 år. Synes den er kjempe flott.

Vis vedlegget 325343

Hadde vi ikke fått det hadde vi gått for festdrakt eller annet pentøy, det er så få dager i året det er snakk om. Barn vokser jo også så fort at å ha ekte bunad har vi ikke lommebok til:p Men så kan man jo også diskutere hva som ligger i begrepet ekte bunad også hehe

Så fin den er!:)

Tipper det blir til konfirmasjonen hvis de vil ha.. :) (håper de vil, for jeg elsker gutter/menn i bunad:love7)

Fikk sin første når hun var tre. Brodert av svigermor. Den passer enda til 8 åringen med litt omsøm. Storesøster på 10 har arvet en rondastakk etter mormor som skal brukes fremover. Ellers blir det bunad til konfirmasjonen. Brodert av svigermor selvfølgelig

Min datter får barnebunad. Det var min mors bunad, så har jeg brukt den og nå min datter.

Så får hun voksen bunad når hun er utvokst. Vil arve fra min mor

Back
Topp