Når fikk barnet deres bunad?

3Musketerer❤

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Tenker at jeg kommer til å kjøpe en bunad til datteren min en eller annen gang, men vet ikke helt når. Hun går i 7.trinn og det er en del i klassen som har det. Har sett noen i nabolaget i 8-årsalderen med bunad, syns det er alt for tidlig... Hvordan er det med dere? Når får barnet bunad? Eller får de ikke?

Er det ikke veldig sannsynlig at bunaden ikke passer i voksen alder hvis de får lenge før konfirmasjonsalder? Greit at det går an å sy den litt om, men det er vel ikke så veldig mye? :p

Har bunad sydd i ulike barnestørrelser som arves gjennom familien. Sølv begynner man ofte å spare til ved dåpen så da har man en liten sølje eller to etterhvert.

Hadde lyst på barnebunad, men det blir nok ikke. Eldste datter er ni, yngste 4, det blir litt tett mellm til å arve, men jeg har av og til lekt med tanken. Den lar seg sy ut og vare i mange år barnebunaden av den jeg har

Så da får jentene til konfirmasjonen, den vi har lar seg sy ut, jeg fikk min til konfirmasjonen syltynn og nesten uten pupper og har brukt den, sydd ut, i barnedåpen til alle mine unger og hatt mye å gå på til å sy ut enda.

Guttungen får ikke til konfirmasjon, tidligst til 20 års dagen, for herrebunaden lar seg ikke sy ut skulerbredden på en smal konformant og til en voksen mann, det er for det førte sånn at gutter er kortere kommet når de er 15 enn jenter, og desuten skal de bli mye større/bredere, og det er JAKKE, som ikke kan utvides. Så han må oppnå forventet bredde over skuldrene.

Min mann fikk av meg da han ble 35,

Min gutt får til neste år, da er han 6 år. Den kan ho da syes ut en del, og kommer til å vare noen år. Den kommer vi til å la alle gutter i familien arve.
Vi har 4 barnebunader i familien til jente, som er brukt av søsken og kusiner.
Mange har nok nettopp dette, noen bunader innad i familien som brukes av alle små gutter/jenter på tur.

Hadde vi hatt i familien hadde jeg elsket det, siden vi ikke har det har det blitt festdrakter på dem oppgjennom årene.

Både jeg og min datter har hatt bunad siden vi var 2 år, flere forskjellige str som har gått litt i arv. Men sin EGEN bunad får hun til konfirmasjon som er om 2 år, bunaden er allerde bestilt :)
I vår kommune er det kanskje 1 eller 2 i kullet som ikke pleier å ha bunad.
å 99% har Hardanger bunad.
Jeg har vanlig Hardanger bunad men ønsker meg nå vinter bunaden xsmile9

Tenkte å kjøpe til yngste til neste år eller året etter (hun er da drøyt to år eller drøyt tre år). Bunad til jente kan lett ordnes slik at de kan ha den i mange år :) Skjønner at den ikke vil holde til konfirmasjon, så blir vel fort et par bunader innen den tid :p Sønnen tror jeg vi venter med, mer usikker på mulighetene for å bruke den over tid er. Høres i så fall fornuftig ut å vente til han er ferdig utvokst, altså lenger enn konfirmasjonen..

Her skal de få til konfirmasjonen sin!☺️ Men storesøster har allerede hadd en, som hun har vokst ut av (en barnebunad). Har også fått en del søljer allerede.

Til konfirmasjon.

Hun fikk strikka barnebunad i dåpsgave. Får bunad (eller festdrakt, jeg har Kystdrakten og den er mye brukt her) til konfirmasjonen om hun vil ha, tenker jeg. Da får hun ikke noen annen gave i tillegg altså..!

Jenta mi har strikka nordlandsbunad nå (4 år) og har en hjemmesydd kystdrakt på vent til den passer, ca 8-10-års alder.

Bunad får hun til konfirmasjonen.

Skulle egentlig få da han var 5 år men så skjedde det diverse, mulig han får til konfirmasjon

Tenker at jeg kommer til å kjøpe en bunad til datteren min en eller annen gang, men vet ikke helt når. Hun går i 7.trinn og det er en del i klassen som har det. Har sett noen i nabolaget i 8-årsalderen med bunad, syns det er alt for tidlig... Hvordan er det med dere? Når får barnet bunad? Eller får de ikke?
Hvorfor synes du det er for tidlig?

Vi skal gi bunad til begge. Synes selv det er for tidlig å gi når (om) de er konfirmant. Mulig det blir 18 års gave.

Min datter kommer til å arve mine bunader, tror den minste vil passe når hun er rundt 4-5 år, og den neste brukte jeg frem til og med konfirmasjonen. Men vet jo ikke om den kommer til å passe henne eller ikke da. Den minste har bestemor sydd til meg, og den andre er gått i arv og er opprinnelig tipp tipp oldemor sin. Når denne ikke passer lengre vil vi nok gå til innkjøp av bunad til henne enten det blir til konfirmasjon eller senere. Jeg har arvet mamma sin bunad (som og bestemor har sydd), som jeg bruker nå.

Back
Topp