Svært tidlig vannavgang

Kraakemor

Blir kjent med forumet
Himmelbarn
Hei.
Jeg måtte avbryte et svært etterlengtet svangerskap i uke 15 pga. lite fostervann. De kunne ikke finne feil på fosteret. Vi avventer obduksjonsrapport men det er nok snakk om ekstrem PPROM, altså alt for tidlig vannavgang. Jeg har ikke merket noe vann komme ut av meg men det er mulig å ha vannavgang så tidlig uten å merke det etter det jeg har lest. Grunnen er ofte infeksjon hos mor. Jeg er ikke kjent med at jeg har infeksjon men jeg skal sende en prøve til Serum, Aten ved neste menstruasjon.

Men det om er skremmende for meg er at det er høy gjentagelsesrate på PPROM. Så om en først har hatt det så kan det oftere skje igjen (alt mellom 10 til 40% gjentagelsesrate).
Lurer på om noen andre har opplevd svært tidlig vannavgang hvor fosteret var frisk, men som har fått barn i etterkant? Eller om de har hatt for tidlig vannavgang men at det har gått bra?
 
Så leit å høre ❤️

Vi kom til ul i uke 18 og da var det plutselig veldig lite vann. Hadde hatt vann tidligere og ikke merket noe vannavgang. Vi tok ulike prøver, fikk mye oppfølging i tiden etter. Her viste det seg å være en veldig tidlig morkakesvikt (blodpropper i morkake og denne er med på produksjon av vann). Babyen var frisk men klarte ikke vokse seg stor nok, så vi mistet henne i uke 27.

Det var altså ikke en tidlig vannavgang selv om det ble vurdert som sannsynlig, så mulig ikke samme årsak som deg, men jeg deler likevel. Vi hadde ingen barn fra før da dette skjedde, men fikk en frisk og levende sønn ett år etter vi mistet. Det svangerskapet var uten komplikasjoner.

Sender deg en stor klem og håper dere får et levende barn snart ❤️
 
Så leit å høre ❤️

Vi kom til ul i uke 18 og da var det plutselig veldig lite vann. Hadde hatt vann tidligere og ikke merket noe vannavgang. Vi tok ulike prøver, fikk mye oppfølging i tiden etter. Her viste det seg å være en veldig tidlig morkakesvikt (blodpropper i morkake og denne er med på produksjon av vann). Babyen var frisk men klarte ikke vokse seg stor nok, så vi mistet henne i uke 27.

Det var altså ikke en tidlig vannavgang selv om det ble vurdert som sannsynlig, så mulig ikke samme årsak som deg, men jeg deler likevel. Vi hadde ingen barn fra før da dette skjedde, men fikk en frisk og levende sønn ett år etter vi mistet. Det svangerskapet var uten komplikasjoner.

Sender deg en stor klem og håper dere får et levende barn snart ❤️


Tusen takk for delte historien din med meg og for klemmen, Veivalsa:Heartred Vi vet jo som sagt ikke enda hva som var årsaken men kan jo være noe med morkaka hos meg også, for jeg hadde noen blødninger i uke 5 og 9. og de sa morkake lå lavt nede ved mormunn (forliggende).. Stygt å si det, men jeg "håpet" jo at det var noe galt med fosteret sånn at sjansen for gjentagelse er mindre men jeg må nok belage meg på at de kanskje ikke finner noe!
 
Jeg var på et forum en gang i tiden hvor ei lå inne med PPROM. Hun fikk til slutt en gutt i uke 28(?). Kan se om jeg finner mer info når jeg kommer hjem fra jobb.
 
Godt gjort, men jeg fikk faktisk telefon fra St. Olavs akkurat nå ang. obduksjonsrapporten. Den viste ingen feil, verken på morkake eller på den lille gutten :Heartblue Navlesnoren var ikke festet i senter av morkaka kunne de notere seg, men de tror heller ikke det var årsaken. Så da står vi her fortsatt uten noe særlig svar, annet enn at det kan ha vært PPROM og at PPROM kan ha vært pga. Anomalous cord insertion.
 
Kjenner ei som opplevde noe ganske likt som deg for mange år siden. Fikk to friske fullbårne etterpå
 
Godt gjort, men jeg fikk faktisk telefon fra St. Olavs akkurat nå ang. obduksjonsrapporten. Den viste ingen feil, verken på morkake eller på den lille gutten :Heartblue Navlesnoren var ikke festet i senter av morkaka kunne de notere seg, men de tror heller ikke det var årsaken. Så da står vi her fortsatt uten noe særlig svar, annet enn at det kan ha vært PPROM og at PPROM kan ha vært pga. Anomalous cord insertion.
Så kjedelig med uvissheten. Skjønner godt du ønsket det var noe feil med fosteret. Så mye letter å akseptere da. Håper dere lykkes hele veiene beste gang :Heartred
 
Godt gjort, men jeg fikk faktisk telefon fra St. Olavs akkurat nå ang. obduksjonsrapporten. Den viste ingen feil, verken på morkake eller på den lille gutten :Heartblue Navlesnoren var ikke festet i senter av morkaka kunne de notere seg, men de tror heller ikke det var årsaken. Så da står vi her fortsatt uten noe særlig svar, annet enn at det kan ha vært PPROM og at PPROM kan ha vært pga. Anomalous cord insertion.
Jeg har hatt fostervannsavgang, men av andre årsaker. Men jeg er med en en gruppe på Facebook som heter (P)PROM - preterm premature rupture of membranes der er det masse herlige damer fra hele verden, men mest USA da. Der er det mange som lurer litt på det du lurer på. Kanskje du finner noen innlegg der hvor folk har delt erfaringer ❤️
 
Mistet etter PROM jeg også og støtter meg til tips om facebookgruppa over her. Her kom barnet etter på overtid, så det er håp ❤️ mistet etter Pprom i uke 21. Ingen svar på hvorfor det skjedde.
 
Back
Topp