Sykmelding og samtale med sjefen

Luna94

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Maisløyfene 2024
Junispirene24❤️
Jeg har vært sykmeldt i 2 uker slt, og den er blitt nå forlenge til 5/5.
Er sykmeldt pga jeg er uvel/iggen/kvalm, svimmel, sover dprlig, sliten, trøtt og av alt dette ør og hadde ikke klart å fokusert på jobb. Er også sykepleier i hjemmesykepleien, som resulterer til tider ofte mye stress, ugunstige arbeidsstillinger og situssjoner.
Har mistet 3 ganger de siste to årene og utredet for habituell abort uten nork funn, så redd for st jobben også skal bidra til økt risiko for abort itillegg, men nå er den fysiske formeb uansett ræva.
Men nå vil sjefen ha en samtale, for å høre om funksjonsnivå, tilretteleggings muligheter osv. Jeg sa jeg ikke ville prate om hvorfor, men hsn ville ha samtale likevel.
Jeg vil ikke fortelle at jeg er gravid og hva jeg har gått igjennom for å froklare situajsonen min, er bare 6+4 uker på vei også, og alle gangene har MA blitt oppdaget 10+5-11+5, så er langt ifra trygg denne gangen.
Men det blir jo utrolig vanskelig å ha en samtaleom funksjonsnivå og tilrettelegging uten å snakke om HVA jeg trenger tilrettelegging for....
Kjenner det er en litt håpløs sak, og sjefen er godt til å snakke for seg og redd jeg blir "lurt" til å fortelle det uansett.....

Kjenner jeg gruer meg veldig til denne samtalen, kan jo ikke si "det e privat , det vil jeg ikke prate om" på alt:arghh:

Noen som er eller hsr vært i lignende situasjon?:sorry:

Føler med deg! Men du har alle rettigheter på din side! Sjefen har ikke noe med hvorfor du er sykemeldt. Si at fastlegen din mener at du skal være 100% sykemeldt og at sånn som det er nå er det ingen mulighet for å jobbe med tilrettelegging! Bare stå på ditt!

Kunne du ha snakket med en tillitsvalgt om dette? Når det omhandler slike ting har de vel taushetsplikt? Men skjønner hvis du ikke vil si det til tillitsvalgt heller. Tenker bare det kan være greit å ha noen å støtte seg på hvis sjef prøver å presse deg til å fortelle.

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva som ligger bak sykemeldingen. Så det trenger du ikke å uttale deg om. Men arbeidsgiver plikter å følge opp med dialogmøte innen 7 uker (dialogmøte 1). Og som arbeidstaker plikter du å møte opp til dette møtet. Men som nevnt trenger du ikke nevne noe om årsak. Tenk litt igjennom om det er noe som kan tilrettelegges slik at du er litt forberedt. Men om det ikke er det er det også helt greit. Men da har du i alle fall gjort din plikt som arbeidstaker.

sjekk ut denne linken for mer informasjon om dialogmøte 1 https://www.nav.no/no/bedrift/oppfo...u-opp-sykmeldte/dialogmote-1-arbeidsgiver_kap

Man kan bare helt enkel si; "jeg har snakket med legen om tilrettelegging. Og sånn ting er nå er det ingen alternativ til tilrettelegging som går. Men om dette endrer seg sier jeg i fra."

Du trenger ikke opplyse om hva årsaken er. Samtale om mulig tilrettelegging er arbeidsgiver pålagt å ha med deg ila de første 6 ukene (om jeg ikke tar feil..?) Av sykemeldingen din.

Du kan bare informere arbeidsgiver om at du pdd ikke er i stand til å jobbe selv med tilrettelegging, og som sykemeldingen viser til er du nå sykemeldt 100%. Om du ønsker å komme deg unna samtalen kan du be legen skrive en legeerklæring hvor han presiserer at du ikke kan jobbe med tilrettelegging i sykeperioden

Takk for alle svar, setterveldig pris på det!
Det er mange gode tips her, og tror jeg bare skal stå på mitt!
Har nevnt det for tillitsvalgt, at jeg er sykneldt av private årsaker og nevtnpå møte, hun har nå tatt det videre til hovedtillitsvalgt!:happy:
Sjefen er dessverre litt kjent for å presse litt for mye på ting han ikke har noe med eller lov til å si, mene eller gjøre, så like greit å involvere tillitsvalgt med engang kanskje:shy:

Har nevnt det for tillitsvalgt, at jeg er sykneldt av private årsaker og nevtnpå møte, hun har nå tatt det videre til hovedtillitsvalgt!:happy:
Sjefen er dessverre litt kjent for å presse litt for mye på ting han ikke har noe med eller lov til å si, mene eller gjøre, så like greit å involvere tillitsvalgt med engang kanskje:shy:

hva med å ha med fastlegen på møte så kan fastlegen stå for det meste av pratingen rundt tilrettelegging? Fastleger deltar på telefon eller video møter

hva med å ha med fastlegen på møte så kan fastlegen stå for det meste av pratingen rundt tilrettelegging? Fastleger deltar på telefon eller video møter

Ingen dun idé! Men møte er mandag kl. 9, så legen er nok fullbooka alt :rolleyes:
Men har tenkt på mange av tipsene her inne som hjelper masse, heldigvis! Så først ingen utvei annet å fortelle det som det er, men nå kan jeg klare å se andre muligheter :)

Høres lurt ut å drøfte og ev. ha med tillitsvalgt. Også kan du sikkert ringe lege og høre hva vedkommende mener, selv om du allerede vet at det ikke er mulighet for tilrettelegging. Skriv det ned, slik at du har legens uttalelse med deg i møtet.

Høres lurt ut å drøfte og ev. ha med tillitsvalgt. Også kan du sikkert ringe lege og høre hva vedkommende mener, selv om du allerede vet at det ikke er mulighet for tilrettelegging. Skriv det ned, slik at du har legens uttalelse med deg i møtet.

Ikke dumt! Takk for tips:happy:

Hvis ikke du vil si det til sjefen så sier du ikke det, men som nevnt over så kan det være lurt å ha tillitsvalgte med deg på samtale evt

Jeg har selv vært i samme situasjon som deg
Er også sykepleier og har mistet en del ganger. Var dårlig i begynnelsen, hadde blødninger m.m
Ble en del fravær fra jobben så avdelingsleder begynte jo selvsagt å lure på hvorfor
Til slutt var jeg så lei og oppgitt over situasjonen og av å holde alt hemmelig at jeg sa det rett ut som det var. At vi har mistet x antall ganger og at jobb har ikke vært prioritert
Sjefen ble ganske så stum men viste heldigvis forståelse for situasjonen
Siden den gang har jeg vært veldig åpen om alle abortene vi har gått gjennom, orker ikke holde det skjult. Ei heller de gangene vi har blitt gravide. Det er bedre at folk visste hva vi gikk igjennom enn at vi skulle gå å holde det hemmelig, det var tungt nok synes jeg

Hvis ikke du vil si det til sjefen så sier du ikke det, men som nevnt over så kan det være lurt å ha tillitsvalgte med deg på samtale evt

Jeg har selv vært i samme situasjon som deg
Er også sykepleier og har mistet en del ganger. Var dårlig i begynnelsen, hadde blødninger m.m
Ble en del fravær fra jobben så avdelingsleder begynte jo selvsagt å lure på hvorfor
Til slutt var jeg så lei og oppgitt over situasjonen og av å holde alt hemmelig at jeg sa det rett ut som det var. At vi har mistet x antall ganger og at jobb har ikke vært prioritert
Sjefen ble ganske så stum men viste heldigvis forståelse for situasjonen
Siden den gang har jeg vært veldig åpen om alle abortene vi har gått gjennom, orker ikke holde det skjult. Ei heller de gangene vi har blitt gravide. Det er bedre at folk visste hva vi gikk igjennom enn at vi skulle gå å holde det hemmelig, det var tungt nok synes jeg

Trist å høre at du har mistet mange ganger.... er så grusomt å gå igjennom :( hvordan går det med deg nå?

Ja, vært frista til å si det mange ganger, men får meg bare ikke til å si det! Er en veldig orivat person og liker ikke å vise en så sårbar side av meg selv.... jeg gleder meg geller til å fortelle om den ksmpen vi har hatt når alt ser ut til å gå bra ❤ for da har jeg en god nyhet å bringe med! Men det er klart at arbeidssituasjonen ikke endrer seg av den grunn...
Takk for innspill!:)

Trist å høre at du har mistet mange ganger.... er så grusomt å gå igjennom :( hvordan går det med deg nå?

Ja, vært frista til å si det mange ganger, men får meg bare ikke til å si det! Er en veldig orivat person og liker ikke å vise en så sårbar side av meg selv.... jeg gleder meg geller til å fortelle om den ksmpen vi har hatt når alt ser ut til å gå bra ❤ for da har jeg en god nyhet å bringe med! Men det er klart at arbeidssituasjonen ikke endrer seg av den grunn...
Takk for innspill!:)
Det kan jo være at du vil føle en lettelse over å være mer åpen om det, men da skal du selvsagt være komfortabel med det også :)
Med meg går det fint
Er gravid i uke 35 med en uplanlagt nr 3 :dummy::joyful:
Da jeg oppdaget denne graviditeten så hadde vi aldri trodd at det skulle gå så bra som det har gjort, nettopp fordi vi mistet før vår førstefødte og to ganger mellom nr 1 og 2
Men nr 3 hadde visst bestemt seg for å klore seg fast :Heartblue

Det kan jo være at du vil føle en lettelse over å være mer åpen om det, men da skal du selvsagt være komfortabel med det også :)
Med meg går det fint
Er gravid i uke 35 med en uplanlagt nr 3 :dummy::joyful:
Da jeg oppdaget denne graviditeten så hadde vi aldri trodd at det skulle gå så bra som det har gjort, nettopp fordi vi mistet før vår førstefødte og to ganger mellom nr 1 og 2
Men nr 3 hadde visst bestemt seg for å klore seg fast :Heartblue

Ja, får kjenne litt på det over helga!:shy:

Åh! Så godt å høre :woot: godt det stort sett finnes en lykkelig slutt på historien ❤ masse lykke til i innspurten!

Ja, får kjenne litt på det over helga!:shy:

Åh! Så godt å høre :woot: godt det stort sett finnes en lykkelig slutt på historien ❤ masse lykke til i innspurten!
Takk for det :)
Og lykke til til deg også, følge hjertet og hva som føles riktig ut for deg :Heartred

Jeg har også mistet mange ganger, først en gang i uke 22, også 3 ganger på 10 måneder ifjor rundt uke 5-6. Jeg har valgt å være åpen om det på jobben (jobber i barnehage) for syns det er så mye lettere når alle har en forståelse for hvorfor jeg er sykmeldt, tar det med ro, ikke vil løfte osv. Så avdelingen og sjefen har alltid fått vite det tidlig. Føler det har blitt mye fravær på meg pga alt dette, og i tillegg en del uker da jeg brakk beinet for halvannet år siden :rolleyes: Men har kun møtt forståelse pga alt jeg har vært igjennom. Nå er jeg også gravid igjen, 15+4 nå :) Men jeg skjønner at ikke alle orker være så åpen, det føles jo mye tryggere å si noe etter uke 12!

Jeg har også mistet mange ganger, først en gang i uke 22, også 3 ganger på 10 måneder ifjor rundt uke 5-6. Jeg har valgt å være åpen om det på jobben (jobber i barnehage) for syns det er så mye lettere når alle har en forståelse for hvorfor jeg er sykmeldt, tar det med ro, ikke vil løfte osv. Så avdelingen og sjefen har alltid fått vite det tidlig. Føler det har blitt mye fravær på meg pga alt dette, og i tillegg en del uker da jeg brakk beinet for halvannet år siden :rolleyes: Men har kun møtt forståelse pga alt jeg har vært igjennom. Nå er jeg også gravid igjen, 15+4 nå :) Men jeg skjønner at ikke alle orker være så åpen, det føles jo mye tryggere å si noe etter uke 12!

Trist at du listet så sent og mange ganger.... men enda godt du har fått støtte og forståelse for situasjonen, og ikke minst for å kommet et lite stykke på vei nå❤
Jeg driver og funderer stadig om drt er det rette å stå på hva jeg tenker nå - og ikke si noe, eller rett og slett si det som det er....
Har helga til å fundere på det, og prøve å finne ut hva som kjennes rett! Ikke lett det altså :shy:
Har også en sikkelig mannemann som leder:hilarious:

Trist at du listet så sent og mange ganger.... men enda godt du har fått støtte og forståelse for situasjonen, og ikke minst for å kommet et lite stykke på vei nå❤
Jeg driver og funderer stadig om drt er det rette å stå på hva jeg tenker nå - og ikke si noe, eller rett og slett si det som det er....
Har helga til å fundere på det, og prøve å finne ut hva som kjennes rett! Ikke lett det altså :shy:
Har også en sikkelig mannemann som leder:hilarious:
Jeg har selv en "mannemann" som nærmeste leder :hilarious: jeg valgte å være ærlig fra uke 6,første skikkelige arbeidsdag etter jeg fant det ut, om at jeg kommer til å trenge tilpassing fremover. Jeg sa det på en måte slik at han spurte om jeg trengte det i 7-9 mnd fremover :hilarious: da sa jeg ja, responsen var utelukkende positiv, men jeg sliter med det at min permisjon starter midt i den travleste perioden på jobb :wtf:
Jeg har også vært mye sykmeldt allerede, men vært ærlig om hva som faktisk er problemet og at de ikke kan tilrettelegge :rolleyes: gruet meg selv til å si det, men somregel går det bra :D

Jeg har selv en "mannemann" som nærmeste leder :hilarious: jeg valgte å være ærlig fra uke 6,første skikkelige arbeidsdag etter jeg fant det ut, om at jeg kommer til å trenge tilpassing fremover. Jeg sa det på en måte slik at han spurte om jeg trengte det i 7-9 mnd fremover :hilarious: da sa jeg ja, responsen var utelukkende positiv, men jeg sliter med det at min permisjon starter midt i den travleste perioden på jobb :wtf:
Jeg har også vært mye sykmeldt allerede, men vært ærlig om hva som faktisk er problemet og at de ikke kan tilrettelegge :rolleyes: gruet meg selv til å si det, men somregel går det bra :D

Fin måte og fortelle det på da, når en bare kan si det indirekte :hilarious:
Ja, går som regel bra, men når du har mistet 3 ganger, så frister det å holde hemmeligheten til seg selv, for da er det heller ingen og informere når det går galt:shy:
Haha, les når...:wacky: håper det ikke blir noen når denne gangen!

Back
Topp