Symfysemål

Summer

Flørter med forumet
Noen som har opplevd å ha symfysemål i uke 24 litt under den gjennomsnittelige grønnefeltet for så i uke 28 måle symfysen til litt over gjennomsnittelige grønnefeltet? Jordmor forklarte ikke så veldig bra hva det kunne bety og kjenner at jeg ble litt bekymret nå.

Ved første barnet lå jeg godt under snittet frem til uke 36, da lå jeg plutselig godt over snittet. Symfyse-fundusmål er jo egentlig ingen god indikator på hvor stort barnet er - bare å følge med på hvordan kurven utarter seg fremover. I verste fall får du en vekstkontroll senere hvis det fortsetter å stige veldig :-)

Hvis det er ulike personen som måler, så kan det påvirke resultatet.

Min jordmor sa at det ikke har så mye å si så lenge du følger din egen kurve. Synker den videre får du mer oppfølging. Er du feks tynn fra før vil man gjerne ha lavere sf-mål, fordi de måler hele magen. Samme om man er overvektig; man ligger gjerne lenger opp på skjema fordi man har mer rundt magen :)

Min jordmor sa at det ikke har så mye å si så lenge du følger din egen kurve. Synker den videre får du mer oppfølging. Er du feks tynn fra før vil man gjerne ha lavere sf-mål, fordi de måler hele magen. Samme om man er overvektig; man ligger gjerne lenger opp på skjema fordi man har mer rundt magen :)
Takk for svar. Nå er det slik at jeg ved uke 24 lå under, og nå i uke 28 plutselig ligger over. Så det ble en uregelmessig kurve.

Takk for svar. Nå er det slik at jeg ved uke 24 lå under, og nå i uke 28 plutselig ligger over. Så det ble en uregelmessig kurve.

Men det er likevel bare to målinger, man ser ikke regelmessigheter på bare to målinger. Gi det en måling til og så spør du evt om en vekstkontroll om det fortsatt går opp og ned :)

Jeg lå under alle feltene hele veien med storebror. Et par uker før termin flatet kurven helt ut, så da måtte vi på kontroller for å sjekke trivsel. Om målingene har gjort et hopp kan det være at jordmor ikke målte helt nøyaktig sist, eller at hun målte for mye nå. Tenker kanskje at leie også kan ha en betydning, storebror lå i hovedsak på tvers så han strakk ikke akkurat livmoren oppover. Lillesøster ligger med bena ned og hodet opp, og spenner godt fra seg. Hennes målinger var over normalen, men hun ble målt på ultralyd til å være mindre enn hun skulle. Mengden fostervann var som den skulle. Så det er ikke noen grunn til at symfysemålet er så høyt.

Hvis du fremdeles er usikker på neste kontroll ville jeg luftet det for jordmor, så du kanskje får en vekstkontroll :)

Kurven min med han som er minst nå, var jevn og fin helt til slutten. Da gikk den nedover. Pga det fikk jeg overtidskontrollen før planlagt, da dem trodde det var tegn på for lite fostervann/mistrivsel mot slutten. Alt var veldig greit, men mini var 3338 g da han ble født 10 dager på overtid.

Lå under hele veien sist jeg var gravid, men fulgte min egen kurve. Fikk likevel et barn på 3300 og 52 lang

Noen som har opplevd å ha symfysemål i uke 24 litt under den gjennomsnittelige grønnefeltet for så i uke 28 måle symfysen til litt over gjennomsnittelige grønnefeltet? Jordmor forklarte ikke så veldig bra hva det kunne bety og kjenner at jeg ble litt bekymret nå.

Jeg ble målt til rett under "midtlinjen når jeg var 24 uker, for så å få beskjed av lille frøkna var +11% i vekstavvik 2 uker etterpå på ultralyd(får ekstra oppfølgning siden jeg går på klexane). Nå i uke 28 var jeg oppforbi "midtlinjen". Godt å se at vi er flere

Back
Topp