Har dere fått skattemeldingen enda?

Fant en feil. Fikk penger fra kvalikifansjonsprogrammet som jeg ikke kan sjekke. Men fra nav sine sider så skattet jeg nesten halvparten av det skatteetaten påstår at jeg skattet i fjor. Jeg har allerde klagd til nav flere ganger fordi årsregnskapet de sendte ut ikke stemmer.
Så rart.

Får igjen begge to. Men mannen har noen endringer pga tilbakebetaling fra nav, så de må beregne hva som gir best uttelling for han. Så usikker på summen enda.

Så bra dere fikk igjen:Heartred

Jeg leter og regner men finner samme tall. Men er 31% og ikke 34 som jeg skrev og ville skatte. Men da må jeg skatte minst like mye i år hvis ikke mer. Akkurat nå står skatten på 28%. Hater det her at skatteetaten beregner skatten for deg. Har bare fått tull av dette. Måtte betale hvert år siden jeg begynte å få penger av nav+ dette med forhåndsfylt skattekort

Men er en del jeg ikke skjønner av utbetalingene da jeg fikk etterbetalt som skulle motregnes mot alt jeg har fått siden 2017.

Fant feilen. Nav regnet det som 2017 mens skatteetaten reg et det som i år. Så nav trakk for lite.

Nav har ikke trekt 14 286.18 kr. Nå regnet jeg inntekten mot 31% skatt og da er det såpass som nav ikke har tregt fra min inntekt. Nå er jeg ganske forbanna på nav. At det går ann å trekke folk såpass for lite i skatt. Fikk smell på over 3000 kr men skulle heller hatt 10 000 kr igjen.

Skatten er kontantprinsippet. Det registreres på det året det utbetales. Etterbetaling eller tilbakebetaling for tidligere år får jo ikke gjort om på skatten det året, men går på det året du fikk det.

Store etterbetalinger eller tilbakebetalinger har en egen evne til å rote til skatten. Forsikringsutbetalinger også, om de er skattepliktige. Den smalt hardt på oss et år.

Nå lurer jeg på om jeg vil få skattemeldingen i denne omgangen i det hele tatt. Fikk mail om at siden jeg hadde fått for mye barnetillegg måtte de beregne skatten min på nytt, og at jeg mest sannsynlig ikke ville få igjen på skatten pga dette. Men jeg har jo betalt tilbake det kravet på de siste utbetalingene mine. Vil jeg likevel ikke få igjen noe da om jeg i utgangspunktet skulle ha fått det? Jeg har visst fått den mailen i januar, men jeg har logget inn på altinn flere ganger uten at det har dukket opp noen mailer. Så plutselig kom alt på en gang nå :confused: Så nå er jeg redd for at jeg får straff for å ha hatt et tilbakebetalingskrav mot meg, og at om jeg hadde betalt tilbake alt med en gang så hadde jeg ikke mistet retten til å få igjen på skatten. For alt det der er gresk for meg, så jeg aner ikke hva noe av det betyr.

Du mister selvsagt ikke retten til å få skatteoppgjør. Men det kan være at de trenger lenger tid på å beregne det rett så det kommer senere. De aller fleste av oss får det nå. Noen får det i august også, fakrisk. Eller det september. Det er vel særlig de som er selvstendig næringsdrivende eller gift med en som er det. Men også om de må ha ekstra kontroll, at det ikke bare går rett gjennom på første forsøk, så kommer det senere. Men er skatteoppgjør får du, og om du får igjen eller ei er ikke noe man kan ta fra deg retten til. Det beregnes hva du skal betale og hva som er forhåndstrukket også får du igjen eller betaler mellomlegget. Utfra utbetalinger som er skattepliktig i 2019 og skatt trukket i 2019. Det går utelukkende på hvilket år det er utbetalt.

Men det kan nok være at du får det over sommeren ja. Kjedelig, men det skjer noen ganger.

Er redd for å få smell p.g.a jeg er ufør. Og er jo typisk jeg da må vente lengst med å få vite det og:hilarious: Er ikke mye å få gjort med det uansett, så får bare vente til i morgen:shifty: Takk, søte du:Heartred
Så lenger ned i tråden at du fikk baksmell, det var leit å høre. Men godt det ikke var mer enn 2000. Fikk 23.000 i fjor, og det var helt forferdelig :(

Endret skatten min i fjor, og fikk nå igjen 26.000,-
Trodde ikke det var sant altså!

Så lenger ned i tråden at du fikk baksmell, det var leit å høre. Men godt det ikke var mer enn 2000. Fikk 23.000 i fjor, og det var helt forferdelig :(

Endret skatten min i fjor, og fikk nå igjen 26.000,-
Trodde ikke det var sant altså!

Ja, det er kjipt å få så mye i restskatt. Mannen har før fått 40.000 i smell, da også på AAP. Han fikk 9.000 i smell i år og jeg 1.900 kr.. en av mine første ganger med restskatt. Greit når det går andre veien og får igjen mye på skatten:Heartred Glad på dine vegne:Heartred

Det beste er jo egentlig så nær null som mulig.

Eller. Så nær 199 kr i restskatt uten å gå over 200. For under 200 kr i restskatt så slipper du å betale det. Å få igjen er jo kjekt. Men reelt hsr du da betalt for mye. Og gitt staten et rentefritt lån. Det er bedre i å betale rett og få beholde pengene selv (gitt at man har evnen til å ikke bruke opp alt da. Og kan spare det med renter.)

Ja, det er kjipt å få så mye i restskatt. Mannen har før fått 40.000 i smell, da også på AAP. Han fikk 9.000 i smell i år og jeg 1.900 kr.. en av mine første ganger med restskatt. Greit når det går andre veien og får igjen mye på skatten:Heartred Glad på dine vegne:Heartred
Totalt 11 på dere? Uff, ikke noe hyggelig. Håper dere får en mer positiv overraskelse til neste år <3

Det beste er jo egentlig så nær null som mulig.

Eller. Så nær 199 kr i restskatt uten å gå over 200. For under 200 kr i restskatt så slipper du å betale det. Å få igjen er jo kjekt. Men reelt hsr du da betalt for mye. Og gitt staten et rentefritt lån. Det er bedre i å betale rett og få beholde pengene selv (gitt at man har evnen til å ikke bruke opp alt da. Og kan spare det med renter.)
Vi får igjen rundt 46,000... det er før skatteetaten har regnet på skatten til mannen pga etterbetaling. Går rett på BSU. Jeg får igjen 6000, hvor 5000 av de er skattefordelen av full bsu sparing ifjor.

Vi får igjen rundt 46,000... det er før skatteetaten har regnet på skatten til mannen pga etterbetaling. Går rett på BSU. Jeg får igjen 6000, hvor 5000 av de er skattefordelen av full bsu sparing ifjor.

Bsu er en fin sånn greie ja, det husker jeg.
(for gammel for slikt nå. Og har brukt det på huset vi bor i)

Men et mer relevant spørsmål nå som alle som får i denne omgang har fått det...

Har dere levert?

I år påvirker vi selv når pengene kommer, de som får igjen. Jeg pleier å somle og levere helt sidtr dagen eller stilltiende samtykke jeg. Det er ikke lurt i år.

Back
Topp