Grøt eller mos først

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
Da nærmer det seg tid for disse smaksprøvene da, og jeg er egentlig spent på det og gleder meg.. Jeg har tenkt å lage klar ulike smaksprøver og ha i fryseren, og har også kjøpt inn grøt. Hadde opprinnelig tenkt å begynne med grønnsaker fram til 4-mnd-kontrollen jeg skulle ha på helsestasjonen halvannen uke etter at hun blir 4mnd, også ta grøt etter å ha snakket med de der.. Men nå går jeg egt ut ifra at den timen utgår siden helsestasjonen er stengt..
Så da er det greit å høre med dere som allerede er i gang:
Hva startet dere med? Grøt? Grønnsaker? Hvor fort gikk dere fram?
Alle tips mottas med takk:)
 
vi startet med mos. ble likevel full stopp i magen. fikk en uke med bare melk før vi begynte med sviskemos. fikk dette i 4 dager før vi prøvde grøt. Lager 1/2 porsjon nå (etter 6 dager), han spiser det han vil (alt fra 1/2-parten til alt jeg har laget). Blander grøt med van og sviskemos
 
vi startet med mos. ble likevel full stopp i magen. fikk en uke med bare melk før vi begynte med sviskemos. fikk dette i 4 dager før vi prøvde grøt. Lager 1/2 porsjon nå (etter 6 dager), han spiser det han vil (alt fra 1/2-parten til alt jeg har laget). Blander grøt med van og sviskemos

Når tenker du å prøve mos igjen? Og blir det da som smaksprøve i tillegg til grøt på en måte?
 
imorgen :p da skal han få prøve avocado hos min søster :)
da blir det som smaksprøve. tenkte ett minimåltid til ved 5 mnd alder, men må se an mini
 
Har prøvd bittelitt mos av søtpotet i dag. Tenker å prøve det litt en del dager fremover. Fikk veldig lite i dag da, såvidt en halv teskje til sammen tror jeg. Tar litt tid før hun får helt taket på den spisingen :p

Med førstemann begynte vi med avokado og så banan, det gikk kjempefint :) men vi gav jo veldig lite da
 
Har prøvd bittelitt mos av søtpotet i dag. Tenker å prøve det litt en del dager fremover. Fikk veldig lite i dag da, såvidt en halv teskje til sammen tror jeg. Tar litt tid før hun får helt taket på den spisingen :p

Med førstemann begynte vi med avokado og så banan, det gikk kjempefint :) men vi gav jo veldig lite da
noe av problemet her var at han ville ha mer og mer og mer. Han syntes det smakte så godt
 
Har prøvd bittelitt mos av søtpotet i dag. Tenker å prøve det litt en del dager fremover. Fikk veldig lite i dag da, såvidt en halv teskje til sammen tror jeg. Tar litt tid før hun får helt taket på den spisingen :p

Med førstemann begynte vi med avokado og så banan, det gikk kjempefint :) men vi gav jo veldig lite da

Hvor lenge tenker du å prøve ulike grønnsaker før du prøver grøt, da?!
 
Slenger meg på her, spent på mating om ikke lenge :) Gir dere smaksprøver flere ganger samme dag? Her har vi ei som spiser nesten hver time på dagen og annenhver på natta, så gleder oss til å prøve å få henne fornøyd litt lenger :D (hun får kun morsmelk nå, og spiser godt altså, ref hyppig spising.)
 
Nytt spørsmål:
Gir dere mm/mme rett før og etter grøt/mos? Eller bare en av delene?
 
ammer først :)
 
Men da ammer du ikke igjen etterpå? Nå har jeg gitt mme først, så grøt, så mme igjen..men vurderer å kutte mme enten før eller etter. Og evt prøve vann til grøten etter hvert.
Noen ganger jo. Men slettes ikke alltid. Hs sa at jeg skulle amme først, og så gi mat, for å sikre nok væske og næringsstoffer. Spør Hs dersom du er usikker :)
 
Noen ganger jo. Men slettes ikke alltid. Hs sa at jeg skulle amme først, og så gi mat, for å sikre nok væske og næringsstoffer. Spør Hs dersom du er usikker :)

Har tenkt å gjøre det, men går ut ifra at 4-mnd-kontrollen vår blir avlyst slik ting er nå, så møter de sikkert ikke før om en drøy mnd til..
 
så ring og spør :) eller send en epost :) de svarer jo uansett
 
Hvor lenge tenker du å prøve ulike grønnsaker før du prøver grøt, da?!

Nå har vi hatt en liten pause, men i dag var hun tydelig fornøyd med søtpotetmosen. Hun gapte og gapte. Jeg blanda i litt morsmelk da, mulig det gjorde susen :) Har ikke merket noe særlig på magen, men så gir jeg veldig veldig lite da. Nå nærmer hun seg jo 5 måneder, og merker at hun virker mer klar for mat nå.

Tenker å prøve litt grøt en av de neste dagene, men da bare litt over ei skje kanskje, veldig veldig lite i hvert fall :)
 
Nå har vi hatt en liten pause, men i dag var hun tydelig fornøyd med søtpotetmosen. Hun gapte og gapte. Jeg blanda i litt morsmelk da, mulig det gjorde susen :) Har ikke merket noe særlig på magen, men så gir jeg veldig veldig lite da. Nå nærmer hun seg jo 5 måneder, og merker at hun virker mer klar for mat nå.

Tenker å prøve litt grøt en av de neste dagene, men da bare litt over ei skje kanskje, veldig veldig lite i hvert fall :)

Ble så jeg prøvde grøt først. Gitt det en uke nå, og har egt gått greit, men er ikke mye hun vil ha før hun er «ferdig».. Sviskemos har også gått fint. Lurer på å ta grøtpause og prøve en og en grønnsaksmos framover nå:)
 
Her har hun smakt på søtpotet, gulrot, pære, ferdig glass med banan og blåbær, pære og eple, sviskemos og grøt. Har brukt 3 dager på hver smak, og det har gått veldig greit. Glasset med pære og eple fikk hun en del luft i magen av da.
Hun gaper og smatter det i seg, de siste dagene har hun blitt sinna da hun ikke har fått mer :hilarious:. Har fryst ned til isterninger, har fått 1-2 sånne biter om dagen.
 
Her fikk han mammas nachosaus igår. Krydret, men med lite salt. Gikk ned på høykant (basert på poteter og gulerøtter før noen får helt noia her :p )

MEN han har bestemt seg for at han ikke vil mates, han skal holde skeia selv! Blir masse søl, men da spiser han ihvertfall
 
Her fikk han mammas nachosaus igår. Krydret, men med lite salt. Gikk ned på høykant (basert på poteter og gulerøtter før noen får helt noia her :p )

MEN han har bestemt seg for at han ikke vil mates, han skal holde skeia selv! Blir masse søl, men da spiser han ihvertfall

sniker, men folk får ta seg en bolle om de får noia av sånt ;) Gjør det som funker for din baby! Ingen av mine har blitt matet til et eneste måltid og har spist samme mat som oss fra første smak på fast føde (passer på salt og meieriprodukter). Minstemann på snart 9 mnd er veldig glad i curry, eldste digget tandoori som baby. Er heldigvis ingen regel som tilsier at babyer må få babymat og grøt med skje i x antall måneder, ikke alle babyer liker det rett og slett.
 
sniker, men folk får ta seg en bolle om de får noia av sånt ;) Gjør det som funker for din baby! Ingen av mine har blitt matet til et eneste måltid og har spist samme mat som oss fra første smak på fast føde (passer på salt og meieriprodukter). Minstemann på snart 9 mnd er veldig glad i curry, eldste digget tandoori som baby. Er heldigvis ingen regel som tilsier at babyer må få babymat og grøt med skje i x antall måneder, ikke alle babyer liker det rett og slett.
Han får grøt og :p Men insisterer på å sitte på fanget mitt mens han spiser og ta skeia selv. Og det får han lov til. Jeg gleder meg til han kan sitte bedre og kan få styre på selv. Vi har gjort klar tripp-trapp stolen, men han er for vinglete enda, men det kommer seg dag for dag. Men er ikke mer enn 5 mnd og snart 2 uker heller da :)
 
Back
Topp