Grøt eller mos først

Jeg kjøpte en sånn kidsme food feeder idag, kokte en gulrot og mosa den med morsmelk, stappa oppi og gav til henne, SÅ FORNØYD! Har fått litt grøt et par ganger men jeg stresser ikke med å gi så masse av noe. Ammer både før og etter alt etter hva hun ber om.
 
Jeg kjøpte en sånn kidsme food feeder idag, kokte en gulrot og mosa den med morsmelk, stappa oppi og gav til henne, SÅ FORNØYD! Har fått litt grøt et par ganger men jeg stresser ikke med å gi så masse av noe. Ammer både før og etter alt etter hva hun ber om.

Spennende! Jeg har også en sånn liggende, og tenkte å prøve snart. Gøy om den faller i smak. Etter å ha gitt grøt en uke og sviskemos noen dager, ble det søtpotetmos her i dag...gikk ned på høykant det og, så får gi det et par dager til nå:happy:
 
Jeg kjøpte en sånn kidsme food feeder idag, kokte en gulrot og mosa den med morsmelk, stappa oppi og gav til henne, SÅ FORNØYD! Har fått litt grøt et par ganger men jeg stresser ikke med å gi så masse av noe. Ammer både før og etter alt etter hva hun ber om.
Spennende! Jeg har også en sånn liggende, og tenkte å prøve snart. Gøy om den faller i smak. Etter å ha gitt grøt en uke og sviskemos noen dager, ble det søtpotetmos her i dag...gikk ned på høykant det og, så får gi det et par dager til nå:happy:
Jeg har noe liknende og har puttet flere typer frukt oppi, det har vært like populært hver gang. Men det han liker aller best er når jeg deler opp en frossen drue og putter inni. Da får han både noe som smaker søtt og noe kaldt til å kjøle ned gommene som klør pga tenner.
 
Begynte med grøt vi, lagde små porsjoner, han fikk raskt til tungemotorikken. De hadde bare glutenfri grøt med eple og banan, men det har han likt helt fra begynnelsen. Har holdt oss på små porsjoner, rundt et kaffemål med grøt og et kaffemål med vann.

Men i går fikk han potetpure og grøt blandet sammen med mme, det funket skikkelig bra :D
 
Begynte med grøt vi, lagde små porsjoner, han fikk raskt til tungemotorikken. De hadde bare glutenfri grøt med eple og banan, men det har han likt helt fra begynnelsen. Har holdt oss på små porsjoner, rundt et kaffemål med grøt og et kaffemål med vann.

Men i går fikk han potetpure og grøt blandet sammen med mme, det funket skikkelig bra :D
Den grøten likte ikke jentungen, men hun elsket den søte havregrøten fra samme merke, da gapet hun som en galing. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke prøvde den før igår :p
 
Her fikk han ett middagsglass igår og idag med spagetti og noe hønse-greier. Det inhalerte han nesten. Halve glasset forsvant på under 10 min. Igår ville han helst hatt hele glasset direkte, men fikk "bare" halve siden det var første gang (han har spist "vanlig" mat i snart 2 mnd, så er ikke så bekymret for å gi mye første gang lenger.

Grøt spiser han bare om vi blander frukt inn :p Moste svisker, eplemos, aprikosmos eller lignende :)
 
Her har jeg kokt (eller trekt blir vel mer riktig, det skal ikke koke så mye) kraft av storfe og blander i søtpotetmosen, prøvde å gi det til middag for første gang i går, gikk veldig fint det :)

Har forsøkt å lage grøt av hirse, men det likte hun ikke :p (hun er veldig glad i kjøpegrøten, men den vil jeg helst fase litt ut etter hvert og heller bruke hjemmelaget hirse eller havregrøt) kanskje eventuelt blande litt :p men det er litt knotete å koke små smaksporsjoner med hirse og havregrøt, så jeg avventer litt til hun spiser mer.

Nå har vi jo holdt på med smaksporsjoner av grønnsaksmos og grøt i straks 2 måneder, har ikke økt så veldig mye i mengde enda, men har heller flere måltider til dagen :) I går kveld spiste hun vel en halv porsjon grøt, så skal kanskje snart øke til en hel porsjon :p Men det varier fortsatt veldig mye hvor mye hun vil ha.
 
Her har vi holdt på halvannen måned (5,5 mnd nå), og hun ble raskt ivrig etter grøt. Nå har jeg, etter råd fra helsesøster, gått opp til fulle grøtporsjoner. Hun er veldig silten. Havregrøt halv åtte, og risgrøt m/eple og banan kl fem. Soste uka har jeg blandet 50/50 med fullkornsgrøt med bringebær i risgrøten, fordi den inneholder gluten. Det var i grunnen nettopp derfor jeg gjorde det, for at hun skal bli introdusert for det tidlig. Har gått helt topp! I tillegg får hun frukt og grønt rundt elleve. Prøver noe nytt stadig vekk, både most selv og på glass. Og litt i food feeder :)
 
Forsøkte å mose kylling i dag og blandet med litt søtpotet og pastinakk, det likte hun veldig godt! Blir kun noen bittesmå porsjoner med kjøtt nå da i starten, må se litt hvordan hun reagerer på det :)
 
Her holdt hun på en sitron i dag, og jeg skar den i to og ga den ene delen tilbake. Ingen sure miner, hun ble helt vill etter å få spise den! Virker som det meste går ned, men ikke laksemos og lasagne på glass..
 
Her skar jeg opp en avocado i biter idag. Han spiste 2/3 av en halv :p Da var han mett. Tygget godt, og satte ikke fast noe som helst :)
 
Hvordan går det med smaksprøvene? :dummy1:
Har ei lita på 5,5mnd. Starta med smaksprøver for ett par uker siden.
Har kokt kraft av kylling som jeg blander i grøt og annen mos. Har fått smake banan, avocado, pastinakk, helios sin eplemos og holle sin hirsegrøt. Hirsegrøt er jo den mest jernrike. Søtpotet, brokkoli og gulrot blir neste på lista:) Gir ny smak på formiddagen (3-4 dager) og kjente smaker på kvelden før leggetid. Fungerer veldig fint for oss. Flere som følger bare bra barnemat?
 
Her er det min på snaart 6 mnd har spist til nå.
Ulik grøt morgen og kveld, full porsjon, og noe nedenfor til «lunsj». Får morsmelk 6-7 ganger i døgnet i tillegg :)
  • Risgrøt m/ eple og banan
  • Havregrøt
  • Fullkornsgrøt m/ bringebær og banan
  • Pæremos glass
  • Bananmos
  • Banan/avokado/MM
  • Søtpotet/MM
  • Eple/fersken ferdigmos
  • Brokkoli/søtpotet/MM
  • Pastinakk/potet/MM
  • Gulrot/potetglass
  • Sviskemos
  • Mango/banan/MM
  • Plommesviske smoothie
  • Jordbæreplesitron smoothie
  • Søtpotet/pastinakk/squash
  • Laksegryte glass
  • Lasagne
  • Kylling/søtpotet
  • Erter/rapsolje
  • Pasta bolognese ✊
  • Brødsmuler
  • Lime, Sitron, appelsin
  • Avokadobiter
  • Eggerøre (smuler:D)
 
Her har vi gitt opp glass for både 4 og 6 mnd. Han får på 8, 10 og 12 :p spiser mye bedre når det er biter i :hilarious: grøten går stort sett ned på høykant, men igår måtte han få den i sånn sugepose. Det gikk absolutt ikke raskt nok med skje! Han drakk hele porsjonen fra den posen :p
 
Redd min sønn blir som foreldrene sine, livredd grønnsaker og sunn mat :sad015

Har laget diverse moser med gresskar, søtpotet, gulrot og potet som går høvelig greit. Mos med kålrabi, erter og mais likte han slett ikke. 6 måneders dagen sin fikk han et glass med søtpotet å kylling, trodde virkelig kylling skulle slå ann, men det gjorde det slett ikke! Så da laget vi jordbær og banan grøt både på 6 måneders dagen og på 17 mai. Det gikk unna. Kokte epler og pærer går også ned på høykant. Så nå må jeg bare finne måter å gjemme grønnsaker i gulrot, gresskar og søtpotet.
 
Back
Topp