Bilstoljungelen

Malen

Glad i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Julilykke 2023
Jeg føler jeg har klart å manøvrere meg greit gjennom det meste av babyutstyr, men akkurat bilstoler klarer jeg ikke å bli klok på :hilarious:
Bilstolen skal festes i en skoda octavia med isofix, opplever nå at det er god benplass så vil tro det er fint plass til bilstol med base. :happy:Vi har kjøpt babyjogger city elite, og ønsker en bilstol som kan festes lett på denne med adapter.
Ser det er utrolig store prisforskjeller, og har lest gjennom tester. Ønsker selvsagt en trygg bilstol, men hvis man kan gå litt ned i pris uten at det går mye utover sikkerheten hadde det vært topp på den første stolen som man ikke bruker så lenge..
Synes det blir vanskeligere jo mer jeg leser om det. Så, kom gjerne med deres anbefalinger! :D
 
Vi har kjøpt pebble plus. Jeg googlet bilstoler, best i test etc og kjøpte den som kom best ut ;)
 
Vi skal handle besafe sin, X1. Ikke så dyr, ca 2500kr med isofix base. Hadde den sist og var veldig grei og lett å bære på, enkel og få inn og ut av bilen, god skygge mot solen osv.
 
Anbefaler gruppa Bilstoler på Facebook, mange med mye kunnskap om bilstoler der. Jeg har lært enormt mye.

Maxi Cosi Pebble Pluss/Pro anbefales vel først og fremst, men den er litt dyr, ellers er Axkid Modukid Infant et godt og mye rimeligere alternativ. Den skal vi ha denne gangen. Dog viktig at man prøver at bilstolen passer i bilen den skal brukes i.

Som bilstol nr to har vi Axkid Minikid, denne eller Britax Maxway passer til barnet er 5-6 år. Prisfornuftig og trygge stoler med lang brukstid.

Bilstoljungelen er heftig, men anbefaler å gjøre litt research. Da er Bilstoler på Facebook genial.
 
Det viktigste er at dere får rett helling i deres bil :) bør prøves og måles.
 
Vi hadde en Britax sist med ei Britax trille der vi kunne montere bilstolen rett på vogna. Den var super, men den bilstolen er så gammel nå, så det er like greit å kjøpe ny. Har sett på de nye Britaxene siden de går på samme base og vogn som vi allerede har.
 
Vi kjøpte Cybex Cloud i dag. Veldig lekker, praktisk og kan legges ned slik at barnet kan ligge mer utstrakt. Praktisk hvis man vil sette den på vognen når de er små, for da skal ikke barn sitte for lenge i strekk

Er veldig fornøyd med den gamle modellen, cybex cloud q. Denne kan ikke settes fast på vogn for den klikkemekanismen låses når den strekkes ut, kan de nyere modellene gjøre det?
Er veldig fornøyd med at vår kan vugges og liggefunksjonen uansett, brukte den mye til dupping når vi var på besøk i starten :D

Til trådstarter: vi brukte laang tid på å bestemme oss for bilstol, endte til slutt opp med en helt annen fordi vi kjøpte en utgående modell på salg. Tenker egentlig at alle stoler godkjent i Norge er greie, de går gjennom strenge krav for å bli godkjent. Viktigste er at det passer bilen og oppfyller eventuelle krav dere har iforhold til isofix eller belte og om det finnes adaptorer til vognen dere vil ha. Også snedig å se på solskjerm og stoff om dere har noe preferanser. Solskjermer varierer veldig i utforming og hvor langt ned de går, og vet noen stoler har dyrere stoff som er lettere å vaske. :happy:
 
Er veldig fornøyd med den gamle modellen, cybex cloud q. Denne kan ikke settes fast på vogn for den klikkemekanismen låses når den strekkes ut, kan de nyere modellene gjøre det?
Er veldig fornøyd med at vår kan vugges og liggefunksjonen uansett, brukte den mye til dupping når vi var på besøk i starten :D

Til trådstarter: vi brukte laang tid på å bestemme oss for bilstol, endte til slutt opp med en helt annen fordi vi kjøpte en utgående modell på salg. Tenker egentlig at alle stoler godkjent i Norge er greie, de går gjennom strenge krav for å bli godkjent. Viktigste er at det passer bilen og oppfyller eventuelle krav dere har iforhold til isofix eller belte og om det finnes adaptorer til vognen dere vil ha. Også snedig å se på solskjerm og stoff om dere har noe preferanser. Solskjermer varierer veldig i utforming og hvor langt ned de går, og vet noen stoler har dyrere stoff som er lettere å vaske. :happy:

Den nyeste modellen kan settes på vogn hvis jeg har forstått den riktig ☺️ Godt å høre at du er fornøyd med den tidligere modellen.
 
Den nyeste modellen kan settes på vogn hvis jeg har forstått den riktig ☺️ Godt å høre at du er fornøyd med den tidligere modellen.

Er veldig fornøyd, spesielt med solskjermen, at den ikke henger fast i bøylen så kan være nede hele tiden og at den går så langt ned!
Han alltid syntes gutten vår sitter godt i stolen også, både pga nyfødtinnlegg og det justerbare hodestøttet :D
Hærlig om den kan være nede på vognen også, enda mer funksjonell da :)
 
Vi har vært veldig fornøyd med MaxiCosi CabrioFix til begge to ungene og skal bruke det denne gangen også (kjøpt seint 2016, så går innenfor levetiden på 5-7 år). Har ikke prøvd annet så har ikke noe å sammenligne med. Husker den var den som veide minst den gang jeg kjøpte.

Hadde adapter på en Mountain buggy-vogn og det funket fint. Vi farter lite (bor på bygda) så har ikke bruk for adapter så veldig.

Denne har passet fint i Volvo V50 og V70, usikker på årsmodell men rundt 2011 (hilsen hun med mann som stort sett tar seg av bilene).
 
Googlet nå Cybex Cloud siden den blir nevnt iover her. Du og du, det er jo en drøm av en babybilstol! Dog, doble prisen av det vi betalte for maxi-cosien. Men det kommer jo an på behovet :)

Hadde jeg fartet mye og er mye ut og inn av bil, så hadde jeg vurdert den (kanskje ikke nå til unge nummer tre, men..) Jeg har trilleavstand til barnehage, helsestasjon og dagligvare, så av erfaring blir det mer vogntrilling enn bilkjøring her.

Vi har brukt babybilstol i henholdsvis 9 mnd med eldstemann og 7-8 mnd med minstemann. Småbarnstolene som kommer etterpå brukes myye lenger. Sånn tanken økonomimessig.
 
Babybilstolen må prøves i bilen før kjøp, da det er viktig at den får 40-45 graders helling i den aktuelle bilen. Mer helling utgjør en fare for sikkerheten til baby i kollisjon, mindre helling utgjør en fare for oksygenopptaket til babyen. Så hvilken modell og om den kan festes på vogna kommer rett og slett i andre rekke, først må du finne en eller flere modeller som passer i bilen.
 
J
Babybilstolen må prøves i bilen før kjøp, da det er viktig at den får 40-45 graders helling i den aktuelle bilen. Mer helling utgjør en fare for sikkerheten til baby i kollisjon, mindre helling utgjør en fare for oksygenopptaket til babyen. Så hvilken modell og om den kan festes på vogna kommer rett og slett i andre rekke, først må du finne en eller flere modeller som passer i bilen.

Jeg har ikke bil men vurderer likevel å kjøpe en bilstol. Tenkte å bruke den på bugaboo donkey 2 vogna til enkle byturer og til dupper. Og hvis vi må ta taxi, reise, etc så hadde det kanskje vært greit med bilstol?

Hva tenler dere? Trenger jeg bilstol og i såfall hvilken? Vi bor super sentralt så kan egentlig gå hvor vi vil i det daglige.
 
J


Jeg har ikke bil men vurderer likevel å kjøpe en bilstol. Tenkte å bruke den på bugaboo donkey 2 vogna til enkle byturer og til dupper. Og hvis vi må ta taxi, reise, etc så hadde det kanskje vært greit med bilstol?

Hva tenler dere? Trenger jeg bilstol og i såfall hvilken? Vi bor super sentralt så kan egentlig gå hvor vi vil i det daglige.

Hvis det hadde vært meg, hadde jeg tenkt at det kan være greit å ha en bilstol stående i hus i tilfelle man skulle behøve en hastetur med taxi til for eksempel legevakt etc. Man kan få låne bilstol hos taxisentral osv, men det er ikke noe du vil de skal bruke tid på å rote frem dersom det haster.
Hvis du ikke skal bruke bilstolen noe særlig, hadde jeg gått for en babybilstol uten base. Da må du beltemontere bilstolen hver gang du skal kjøre bil, men det er en øvingssak, du lærer deg også å «se» når hellingen er korrekt i de ulike bilene.

babyer burde ikke sitte i bilstoler utenom bilkjøring. Å bruke en bilstoladapter på vogna for å «bli med» å hente storesøster i barnehagen er ok, en tur innom Rema er ok, men ikke å sitte sånn over lengre tid uten å få strekke seg ut.

testen til forbrukerrådet gir deg en pekepinn på gode og dårlige stoler - men de tar også hensyn til brukervennlighet osv, men det som betyr noe er sidekollisjon og kollisjon.

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2016/11/barneseteguiden-1-babystoler.pdf
 
Takk for alle svar! Har sett litt på stolene dere har foreslått, skjønner vi rett og slett må dra og prøve stolen i bilen. Vi hadde tenkt å kjøpe i april, men frister ikke så mye å farte i butikker nå om dagen, så spørs om vi setter av penger og kjøper når det forhåpentligvis har roet seg litt med smitte og tiltak rundt omkring :)
 
Hvis det hadde vært meg, hadde jeg tenkt at det kan være greit å ha en bilstol stående i hus i tilfelle man skulle behøve en hastetur med taxi til for eksempel legevakt etc. Man kan få låne bilstol hos taxisentral osv, men det er ikke noe du vil de skal bruke tid på å rote frem dersom det haster.
Hvis du ikke skal bruke bilstolen noe særlig, hadde jeg gått for en babybilstol uten base. Da må du beltemontere bilstolen hver gang du skal kjøre bil, men det er en øvingssak, du lærer deg også å «se» når hellingen er korrekt i de ulike bilene.

babyer burde ikke sitte i bilstoler utenom bilkjøring. Å bruke en bilstoladapter på vogna for å «bli med» å hente storesøster i barnehagen er ok, en tur innom Rema er ok, men ikke å sitte sånn over lengre tid uten å få strekke seg ut.

testen til forbrukerrådet gir deg en pekepinn på gode og dårlige stoler - men de tar også hensyn til brukervennlighet osv, men det som betyr noe er sidekollisjon og kollisjon.

https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2016/11/barneseteguiden-1-babystoler.pdf
Synes dette var veldig bra tips og veldig bra oppsummert. Da prøver vi å få kjøpt oss en billig stol vi kan bruke. Sikkert greit å ha når man skal reise. Jeg har jo all slekt og alle venner i fredrikstad men bor i trondheim.
 
Synes dette var veldig bra tips og veldig bra oppsummert. Da prøver vi å få kjøpt oss en billig stol vi kan bruke. Sikkert greit å ha når man skal reise. Jeg har jo all slekt og alle venner i fredrikstad men bor i trondheim.
Hvis du da skal eventuelt fly er det greit å dobbeltsjekke at babybilstolen har eventuell flygodkjenning hvis du bestiller eget sete til babyen :)
 
Babybilstolen må prøves i bilen før kjøp, da det er viktig at den får 40-45 graders helling i den aktuelle bilen. Mer helling utgjør en fare for sikkerheten til baby i kollisjon, mindre helling utgjør en fare for oksygenopptaket til babyen. Så hvilken modell og om den kan festes på vogna kommer rett og slett i andre rekke, først må du finne en eller flere modeller som passer i bilen.
Hvordan skal man gå fram hvis man for eksempel kun skal kjøpe bilstol for bruk i taxi og ev. hvis vi får skyss av andre? Betyr isofix at man setter fast en fast base i bilen? Er dette å anbefale selv om man skal i taxi? Kan veldig lite om dette. Og hva bruker man for å sjekke vinkel?
 
Hvordan skal man gå fram hvis man for eksempel kun skal kjøpe bilstol for bruk i taxi og ev. hvis vi får skyss av andre? Betyr isofix at man setter fast en fast base i bilen? Er dette å anbefale selv om man skal i taxi? Kan veldig lite om dette. Og hva bruker man for å sjekke vinkel?
Man bruker en base med isofix som man kan feste stolen på. Dette gjør at du slipper å bruke bilbelte. Basen er somregel ganske tung og ikke noe du drasser med deg - så dersom du ikke har bil selv, er ikke en base noe du trenger :)
Da kjøper du rett og slett kun babybilstolen (uten base), det er også billigere :) det er like trygt med og uten base, så lenge du leser bruksanvisningen skikkelig og ser hvordan stolen skal monteres med beltet :)

for å måle helling monterer du babybilstolen i bilen uten baby oppi. Deretter går du inn på «måleverktøy» appen på iphone, og sviper en gang til venstre. Da kommer du til et vater. Legg mobilen sidelengs mellom der selene kommer ut ved skuldrene. Da skal du få ca 40-45 grader hvis stolen er montert riktig og passer :) på android må du laste ned en app som heter clinometer, men samme målemetode :)
 
Back
Topp