Klarte du ammingen med en gang?

Klarte det og klarte det. Med første ammet jeg i 14mnd, men jeg blødde og det svei så jeg nesten besvimte gjennom hele ammeperioden. Hadde overproduksjon jeg ikke fikk bukt med og en unge med sannsynlig stramt tungebånd, samt sensitiv hud hos meg.
Men med nr 2 var jeg forberedt, håndterte overproduksjonen og fikk klipppet tungebåndet da jeg gikk overbevist de på sykehuset at det var for stramt til hva huden min taklet. Ammet i 17mnd uten problem, men stoppet av andre årsaker.
 
De første to ukene var det mye tårer og fortvilelse med sprukne brystvorter. Det var helt sinnsykt vondt og hadde mest lyst til å kaste fra meg hele ungen. Vi øvde og øvde på riktig sugetak og heldigvis gikk det seg til etter en stund.
Etter det har det bare vært smooth sailing, og jeg er så glad for at det har gått så bra. :joyful:
Øvde på riktig sugetak... fikk du veiledning fra noen, isåfall hvem? :)
 
Delammet nesten fra start helt til hun ble 21mnd. Fikk lite hjelp, så måtte finne ut av ting selv.
 
Nr 1 fikk jeg det til med en gang, men fikk så mye problemer med brystbetennelse og smerter, og grein vær gang hun måtte ammes at jeg begynte og pumpe. Fikk så kjeft av helsesøster for st herregud hun har jo knapt lagt på seg... DA orket jeg ikke mere....hun var 3 mnd. Og ville ikke ta puppen mere etter flasken var innført.

Dem 5 etter henne har jeg ammet i over 2 år...
Og nå ammer jeg en nyfødt, og en snart 2 åring :D
Det som redda meg 2.gang var en ny helsesøster som faktisk IKKE stressa meg, men veiledet meg og sa prøv og hold ut. Men ikke for en vær pris.
Det gjorde at jeg slappet av i stede, for å stresse :D
 
Ammingen gikk kjempe bra fra første stund. Begynte å produsere masse melk veldig fort også:) tror kanskje grunn til at det gikk så bra var fordi datteren min trengte mye næring, hun var under 3000g når hun ble født. Så fra første stund ville hun ha pupp minst annenhver time, også om natten i mange måneder:) men måtte desverre avslutte ammingen når hun var litt over 11mnd. Klarte rett og slett ikke amme lengere, fordi hun dreiv å beit så veldig hardt i puppen etter hun fikk tenner.
 
Hadde også bryst betennelse en del ganger, men det gikk seg til, samme med såre bryster. Har tilbragt mange timer med varmepose mot brystene ja
 
Med første slet vi oss gjennom 4,5mnd med fullamming, delammet til 6mnd. Baby var skikkelig urolig ved hver amming, hylte og vred seg. Ting ble bedre da vi begynte å gi mme på fulltid.
Med andremann har det gått mye bedre:D
 
Har vært veldig heldig når det kommer til amming, og det har gått så og si smertefritt begge gangene [emoji4]
 
Gikk egentlig bra fra første stund. Trengte litt hjelp med å legge han til første dagene, på ene siden. Gjorde også ganske vondt i starten av amminga, utdrivinga tror jeg. Gikk over etter 30 sek. heldigvis. Har til nå ikke vært skikkelig sår, og det har egentlig gått over all forventning. Han er straks 14 uker. :)
 
Hadde ingen melk de 4 dagene vi ble på sykehuset etter fødsel. Fikk beskjed om å begynne med flaske, og oppfølgingstime til ammeveiledning dagen etter vi hadde dratt hjem. Da vi kom tilbake dit var produksjonen plutselig i full gang, og alt av flasker er så godt som ubrukt nå
Gutten har nå gått opp 1,3 kg første mnd, med hjelp av kun min egen melk❤️
 
Synes amming har vært utfordrende fra første stund. Jeg ville ha mye hjelp på sykehuset de første dagene etter fødsel, og alle sammen ga forskjellige råd om amming :p De syntes jenta var så flink til å suge, men jeg hadde en følelse av at hun fikk i seg alt for lite melk. Mye uro, gråt, kaving, lite søvn osv.... Så viste det seg at hun fikk i seg ca 5 ml med mm til måltidene. Jenta raste ned 1/2 kg på ett par dager, og da var vi igang med mm og mme.

Nå er jenta 3 uker, og jeg synes fortsatt ammingen er vanskelig. Bruker brystskjold, og får kun til ammingen liggende. Så føler meg ganske låst her hjemme. Hun er heller ikke så motivert for å suge puppen, og jeg er veldig usikker på hvor mye mm hun egentlig får via puppen:( Tåteflaska er ingen problem, ivrig og drikker den relativt fort. Så jeg er spent på hvor lenge jeg blir å holde på med ammingen... Klarer heller ikke å slutte, da kommer jeg til å få så dårlig samvittighet, siden jeg ser hvor mye hun koser seg med puppen:eek:

Nei... Synes amming er kjempevanskelig jeg. Synes jeg verken får til teknikken, eller har nok melk. Men får holde ut for jenta mi si skyld:oops:
 
Jeg slet voldsomt med det. Jeg hadde lest masse, og sett videoer og stått på på forhånd.

Men så kom babyen ut med lav fødselsvekt, og stikk i strid med alt faglitteraturen sa, søkte han overhodet ikke etter puppen når han kom ut. Han var fullstendig uinteressert.

De ansatte hjalp heller ikke til, de "Hadde ikke tid". Etter nesten tre timer kom de inn og målte blodsukkeret, og fant ut at det var jo alt for lavt, stakkars ungen måtte jo få mat, og så treiv de ham til seg og tok ham med ut og tvangsforet ham med flaske :(

Jeg fikk ham ikke til å ta tak selv. Han var overhodet ikke interessert. Da de ansatte skulle "hjelpe", gjorde de det alle bøkene jeg hadde lest sa man aldri skulle gjøre: nemlig å ta brutalt nakkegrep og tvinge ham på puppen :( Og så skjedde nøyaktig det bøkene sa kom til å skje om man gjorde sånt: han fikk brystvegring...

Så da satt jeg der med en unge som spente seg som en omvendt banan og illskreik og sprellet som en tulling hver gang jeg fortvilet prøvde å legge til.

Det slet vi med i månedsvis.

Han måtte også skiftes på om natten for å våkne nok til å die. Så da var han lys våken etterpå, og det var jeg også...

Det tok omtrent fire måneder før ammingen sluttet å være et helvete. :(

Da hadde jeg vært på helsestasjonen og fortvilet bedt om hjelp, jeg hadde hatt ammehjelper hjemme hos meg, og alle sa at jeg gjorde alt rett og alt så bra ut, så de visste ikke hvorfor tilkoblingen gikk så dårlig.

Det gjorde ikke situasjonen bedre at han brukte nærmere halvannen time hver gang han skulle spise, så jeg følte jeg ikke gjorde annet enn å sitte i sofaen og slite med den jævla ammingen :(
 
Synes amming har vært utfordrende fra første stund. Jeg ville ha mye hjelp på sykehuset de første dagene etter fødsel, og alle sammen ga forskjellige råd om amming :p De syntes jenta var så flink til å suge, men jeg hadde en følelse av at hun fikk i seg alt for lite melk. Mye uro, gråt, kaving, lite søvn osv.... Så viste det seg at hun fikk i seg ca 5 ml med mm til måltidene. Jenta raste ned 1/2 kg på ett par dager, og da var vi igang med mm og mme.

Nå er jenta 3 uker, og jeg synes fortsatt ammingen er vanskelig. Bruker brystskjold, og får kun til ammingen liggende. Så føler meg ganske låst her hjemme. Hun er heller ikke så motivert for å suge puppen, og jeg er veldig usikker på hvor mye mm hun egentlig får via puppen:( Tåteflaska er ingen problem, ivrig og drikker den relativt fort. Så jeg er spent på hvor lenge jeg blir å holde på med ammingen... Klarer heller ikke å slutte, da kommer jeg til å få så dårlig samvittighet, siden jeg ser hvor mye hun koser seg med puppen:eek:

Nei... Synes amming er kjempevanskelig jeg. Synes jeg verken får til teknikken, eller har nok melk. Men får holde ut for jenta mi si skyld:oops:

Sitter i akkurat samme situasjon nå :-( sykehuset anbefalte selvsagt å gi mme med kopp eller sprøyte, men på natt to ble det flaske da han ikke ville svelge og jeg begynte å gå tom for tørre pysjer...

Har du fått jenta di til å bli mer aktiv på brystet igjen nå? Har lyst å få til amminga, og har endelig begynt å få mer melk men han vil ikke suge...
 
Sitter i akkurat samme situasjon nå :-( sykehuset anbefalte selvsagt å gi mme med kopp eller sprøyte, men på natt to ble det flaske da han ikke ville svelge og jeg begynte å gå tom for tørre pysjer...

Har du fått jenta di til å bli mer aktiv på brystet igjen nå? Har lyst å få til amminga, og har endelig begynt å få mer melk men han vil ikke suge...

Vet du hva? Etter 5 uker med mye gråt og frustrasjon, fra både meg og baby, så valgte jeg og avslutte ammingen. Jeg la all min energi i ammingen, men kom ikke lengre. Lillejenta var ikke mer motivert for å suge, og vi brukte maange timer for å få henne til å ta puppen.

Så nå er det kun flaske. Helt ærlig, så et det godt å ha en ting mindre å tenke på:( Men til syvende og sist, så føles dette valget rett for oss begge to.
 
Hun hadde sonde første 8 ukene pga prematuritet. Men etter det ammet hun som om det var det mest naturlige, trengte bare bli litt større først :) Ammer ennå, straks 2 år.
 
Vet du hva? Etter 5 uker med mye gråt og frustrasjon, fra både meg og baby, så valgte jeg og avslutte ammingen. Jeg la all min energi i ammingen, men kom ikke lengre. Lillejenta var ikke mer motivert for å suge, og vi brukte maange timer for å få henne til å ta puppen.

Så nå er det kun flaske. Helt ærlig, så et det godt å ha en ting mindre å tenke på:( Men til syvende og sist, så føles dette valget rett for oss begge to.

samme her, etter samtale med jordmor. Legger kun til brystet for kos med de få dråpene jeg har :) trodde først han var en med stort sugebehov, men det er han visst ikke :hilarious: han var bare en veldig sulten gutt, så har ikke skjedd mange ganger (enda) ar han har villet ha pupp om han ikke var sulten. Ikke vil han ha smokk heller:wideyed:
 
Sønnen min ble født med planlagt keisersnitt (bestemt 2 dager i forveien, 4 dager på overtid). Jeg trodde melken skulle komme med en gang, men det viste seg at dette kan ta tid særlig ved keisersnitt, ettersom kroppen ikke er helt forberedt… så etter litt over en uke med pumping, baby ved brystet og morsmelkerstatning kom min melkeproduksjon i gang. Da hadde det vært mange dager med smerte og blødende bryster… nå går det heldigvis fint, mini er 5 måneder, glad jeg holdt ut i starten :)
 
Vekker liv i denne tråden igjen jeg. Vesla er snart 4 uker og flaske ble innført av de på barsel da både hun og jeg var ganske dårlige etter fødsel. Hun koser seg forsåvidt på puppen… men uten å få ut noe særlig. Jeg har masse melk, så pumper og gir fulle måltid på flaske, men vil så gjerne få til amminga. Det ser ut som hun suger godt, jeg hører innimellom det jeg tror er svelgelyder og ser også ofte melk i skjoldet, men måltidsveiinger hos helsestasjonen viser ingen endring i vekt før og etter amming:sorry:

Andre med erfaring med (det jeg tror er) en sugesvak baby? Hvor lang tid tok det før dette gikk seg til?
 
Back
Topp