Sykemelding i svangerskapet

Marty94

Flørter med forumet
Junilykke 2020 ♡
Lurer på om det er noen andre som er sykemeldt i svangerskapet? Har måtte sykemeldt meg pga utmattelse + bekkenplager, og føler alle jeg kjenner jobba mer eller mindre hele svangerskapet gjennom, så er det noen andre som delvis måtte kaste inne håndkle?
 
Har jobbet 100% frem til nå, men blir sykemeldt 40% fra neste uke pga bekkenplager :)
Forrige svangerskap jobbet jeg 100% til vannet gikk (fødte 3 uker før tiden), men da hadde jeg heller ingen plager :)
 
Sis ble jeg 20% sykemeldt pga bekken de siste 6 ukene tror jeg. Blir nok ikke lenge til jeg ber om tilsvarende...
 
Jeg har gitt meg. :happy: Først sykemeldt 50%, så 100% og nå på svangerskapspenger. Jobber som snekker. :happy:
 
Jobber 80% fast og går snart ned til 60% pga bekkenplager som holder meg våken på natta. Kan da være hjemme tirsdag og torsdag og sove på dagtid, sånn at hodet er mer med meg de resterende dagene ;)
 
Jeg jobber fullt enda, men har legetime til uka. Regner med jeg blir 100% sykemeldt da... jobber i bofelleskap og er selvstendig næringsdrivende.

Mye kynnere, bekkenløsning og havnet på føden i natt (er der enda) pga blødninger i går kveld :oops:
 
Jobba hele forrige svangerskap, men denne gangen kasta jeg inn håndkleet forholdsvis tidlig og har jobba 50 % siden midten av januar. Delvis pga formen min (har en 2-åring som krever våken og opplagt mamma, samt en samboer med lange arbeidsdager og pendling), delvis pga idiotisk sjef som ikke er samarbeidsvillig på en flekk.
 
Stor forskjell på første og dette svangerskapet. Mye sprekere i første og jobbet så og si 100% fram til permisjon. Jobbet 60% siste tre ukene tror jeg.

Nå har jeg hatt en gradert sykemelding lenge. Føler kroppen ikke henger med i det hele tatt, spes med en 2 åring i hus som jeg er alene med annenhver uke. Vært 100% sykemeldt i en uke nå pga bihulebetennelse, og kommer nok til å høre om 80% eller 100% videre. Helst 100% da jeg snart ikke klarer å gå pga bekken og svangerskapsisjias.
I tillegg har jeg fått ganske kraftige kynnere.
Føler det er skikkelig nederlag, men både jordmor og fysio sier at dette ikke er noe å presse seg igjennom og at kroppen skriker om at jeg må ta det med ro.
 
Har vært delvis og helt sykemeldt hele svangerskapet. Fått alt denne gangen føler jeg. Med di 3 andre har jeg jobbet til permisjonsstart.
Er nå på svangerskapspenger.
 
Forrige svangerskap jobbet jeg 100% hele tiden.

Nå jobber jeg 80% pga trøtthet. Det er skikkelig luksus
 
Har vore sjukmeldt heilt eller delvis det neste av svangerskapet. Har fått det meste av plager. Hatt nokre gode dager i det siste der eg har tenkt eg no kunne ha jobba litt, men så snur det igjen og kapasiteten er nok berre ikkje der til jobb.

Eg har hatt masse dårlig samvittighet for sjukmelding...men prøva tenke at dette er nok mitt siste svangerskap og eg skal jobbe mange gode år etter tvillingane er født, så er ikkje vits å piske meg sjølv gjennom svangerskapet for hverken samvittigheten eller for andre sin del :)
 
Jobber 100 % enda, men burde nok egentlig ha sykemeldt meg noen prosent for lenge siden...sover ikke godt om natten, og har NULL energi til å aktivisere 3-åringen min på ettermiddagen.. Fikk ganske strikt beskjed av jordmoren min om at jeg må huske at jeg har ei lita ei som trenger moren sin - noe som er mye viktigere enn å føle man MÅ jobbe 100%

Har bestilt meg legetime, så vil tro jeg starter på 20% sm. Så blir det nok mer etter hvert. Jeg får så utrolig dårlig samvittighet av å sm meg, men har tidligere erfart at man fort blir erstattet/glemt i arbeidslivet!
 
Jeg er 40% sykemeldt pga trøtthet og kynnere, og blir det ut resten av svangerskapet. Jobbet 100% frem til uke 22, og er nå 28+1. Jobber på småbarnsavdeling i barnehage så det er mye løft og diverse andre ting som bleieskift, legging osv som er tungt og som trigger kynnerne.
Jeg kjenner selv at sykemelding var det beste både for min egen del - og for kollegaene mine og barna jeg tilbringer hverdagen med. Jeg har mye mer energi og mer å gi de dagene jeg er på jobb nå som jeg er hjemme to dager i uken :)
 
Du er ikke alene, og det var så deilig å lese alle kommentarene over her, for jeg føler også at «alle andre klarer det jo»:Heartred Jeg syns det har vært et kjempenederlag å være så mye sykemeldt dette svangerskapet - tenkte det skulle være likt som sist, da var jeg to uker i 50% pga kvalme, ellers full guff og det gikk fint. Denne gangen fikk jeg hypermesis, og etter jeg kom meg fra det har kroppen vært så tappa at det har gått fint med jobb mandag og tirsdag, også kollapser jeg onsdag og igjen på fredag. Jobber 60% nå, med kortere dager hver dag og fri hver onsdag. Det har fungert godt, men med en gang jeg prøver å jobbe mer enn det går jeg på en smell og enten spyr eller sover i et døgn. Og det går ikke med en på 1,5 hjemme. Så kroppen sier helt klart ifra. Sjefen min er heldigvis veldig forståelsesfull, og trolig kan jeg ha rett på svangerskapspenger - det skal vi prøve på nå, og da utfaser det forhåpentligvis behovet mitt for sykepenger. Stresser litt for å bruke opp sykepengerettighetene mine hvis det skulle være noe med fødsel eller lignende..
 
Jeg er 40% sykemeldt. Kommer til å være det frem til permisjon, kanskje blir jeg mere sykmeldt etterhvert også.
Synes også det var litt nederlag, men har ett liv utenfor jobb og ei hjemme på 4 år som også skal ha mammaen sin ❤️ Så viktig å roe ned tempo.

Da jeg gikk med storesøster jobba jeg, studerte, skrev bachelor, var sosial og trente frem til fødsel! Skjønner ikke hvordan jeg klarte det!
 
Du er ikke alene, og det var så deilig å lese alle kommentarene over her, for jeg føler også at «alle andre klarer det jo»:Heartred Jeg syns det har vært et kjempenederlag å være så mye sykemeldt dette svangerskapet - tenkte det skulle være likt som sist, da var jeg to uker i 50% pga kvalme, ellers full guff og det gikk fint. Denne gangen fikk jeg hypermesis, og etter jeg kom meg fra det har kroppen vært så tappa at det har gått fint med jobb mandag og tirsdag, også kollapser jeg onsdag og igjen på fredag. Jobber 60% nå, med kortere dager hver dag og fri hver onsdag. Det har fungert godt, men med en gang jeg prøver å jobbe mer enn det går jeg på en smell og enten spyr eller sover i et døgn. Og det går ikke med en på 1,5 hjemme. Så kroppen sier helt klart ifra. Sjefen min er heldigvis veldig forståelsesfull, og trolig kan jeg ha rett på svangerskapspenger - det skal vi prøve på nå, og da utfaser det forhåpentligvis behovet mitt for sykepenger. Stresser litt for å bruke opp sykepengerettighetene mine hvis det skulle være noe med fødsel eller lignende..

Æææææh!
Bruke opp sykepengerettigheter?
Kan du utdype? Har vært 100% SM siden uke 5 med hypermesis og det ser ikke ut som om jeg kan jobbe igjen med det første. Isåfall har jeg sikkert brukt opp disse rettighetene lenge før fødsel. Jikes!
 
Æææææh!
Bruke opp sykepengerettigheter?
Kan du utdype? Har vært 100% SM siden uke 5 med hypermesis og det ser ikke ut som om jeg kan jobbe igjen med det første. Isåfall har jeg sikkert brukt opp disse rettighetene lenge før fødsel. Jikes!

Fikk angst jeg også når jeg hørte at det fikk an. Men man har visst rett på ett år, hvis det går over det må man over på attføringspenger eller noe, og det er mindre enn sykepenger (som jo tilsvarer vanlig lønn). Mest sannsynlig trenger vi ikke mer enn det uansett, men det vet man jo aldri med fødsel og allting. Ett år gjelder samme om du har vært 100% eller 5% sykemeldt i perioden. Så ikke stress, du bruker det ikke opp før fødsel :)
 
Har vært 100% siden sent i uke 18 pga ekstrem bekkenplager.. Heldigvis kommer det en premie til slutt så alle smerter er verdt det ❤️

man bruker ikke opp rettigheten på sykepenger i et svangerskap da et svangerskap ikke varer i 52 uker
 
Jeg har vært sykemeldt siden jeg var 10 uker på vei ca. I starten var det pga kvalme og daglig oppkast som ble forverret under jobb da jeg jobber i hjemmetjenesten og det ikke ble tilrettelagt. Jeg jobbet en periode 40% - 50% men når jeg sa ifra til arbeidsgiver at de måtte tilrettelegge litt mer, som å ta bort noen oppdrag for at ryggen skulle holde dagen fikk jeg beskjed å sykemelde meg 100%, fastlegen gikk derimot ikke med på det og satte en liten andel jobb så nå kan jeg komme og gå som jeg vil, men frister ikke mye når de har stilt seg så vrange hele veien :p
 
Første svangerskap var jeg i arbeid på havet frem til jeg hadde 10 dager igjen, da var bekkenløsningen så vond å jeg måtte sykemelde meg.
Dette svangerskapet har jeg vert sykemeldt siden tidlig ultralyd i uke 13 pga gastrochise hos baby. Ga fort beskjed til sjef at jeg mest sannsynlig ikke kom tilbake ila svangerskapet.

Masse god bedring til deg!
 
Back
Topp