Sykemelding i svangerskapet

Du er ikke alene, og det var så deilig å lese alle kommentarene over her, for jeg føler også at «alle andre klarer det jo»:Heartred Jeg syns det har vært et kjempenederlag å være så mye sykemeldt dette svangerskapet - tenkte det skulle være likt som sist, da var jeg to uker i 50% pga kvalme, ellers full guff og det gikk fint. Denne gangen fikk jeg hypermesis, og etter jeg kom meg fra det har kroppen vært så tappa at det har gått fint med jobb mandag og tirsdag, også kollapser jeg onsdag og igjen på fredag. Jobber 60% nå, med kortere dager hver dag og fri hver onsdag. Det har fungert godt, men med en gang jeg prøver å jobbe mer enn det går jeg på en smell og enten spyr eller sover i et døgn. Og det går ikke med en på 1,5 hjemme. Så kroppen sier helt klart ifra. Sjefen min er heldigvis veldig forståelsesfull, og trolig kan jeg ha rett på svangerskapspenger - det skal vi prøve på nå, og da utfaser det forhåpentligvis behovet mitt for sykepenger. Stresser litt for å bruke opp sykepengerettighetene mine hvis det skulle være noe med fødsel eller lignende..
Men hva er forskjellen på sykemelding og svangerskapspenger, er det likt utbetalt i forhold til lønnen? Har hørt at svangerskapspenger kun er en viss prosent av lønnen?
 
Men hva er forskjellen på sykemelding og svangerskapspenger, er det likt utbetalt i forhold til lønnen? Har hørt at svangerskapspenger kun er en viss prosent av lønnen?

Akkurat det samme som vanlig lønn, for min del ihvertfall. Sikkert opp til 6G eller noe, det er jeg usikker på. Jeg får lønn som normalt fra min arbeidsgiver, og de får tilbakebetalt fra nav (på samme måte som ved sykemelding, bare at det er en annen pott). Og jeg bruker ikke opp sykepengerettighetene mine.
 
Back
Topp