Trening etter graviditet

Hurraaa

Forelsket i forumet
Noen som har kommet i gang med trening etter graviditet eller har en plan på det? Tenker i hovedsak på å komme «i form» og ikke nødvendigvis på vektnedgang.

Har begynt å gå på tur og meldt med på barseltrening hos osteopat som begynner i april.

Men er det noen som har noen fine øvelser/treningsprogram det er lurt å begynne med? Kjenner jeg trenger å trene kjernen og generelt bli sterkere, føler meg litt lealaus :p
 
Gleder meg så sykt til å trene igjen, sliter med å ta det med ro 2 uker etter keisersnittet, og i går gikk vi en laaang tur. Skal likevel ikke gjøre noe mer enn gåing de første 6 ukene, ellers har jeg Googlet treningsprogram og fant en for keisersnitt... https://www.klikk.no/foreldre/baby/etter-fodselen/trening-etter-keisersnitt-2384765
Ja kjedelig å måtte ta det ekstra lenge med ro pga keisersnitt.

Treningsprogrammet du har funnet så jo ut som en god start da. :)
 
Gleder meg så sykt til å trene igjen, sliter med å ta det med ro 2 uker etter keisersnittet, og i går gikk vi en laaang tur. Skal likevel ikke gjøre noe mer enn gåing de første 6 ukene, ellers har jeg Googlet treningsprogram og fant en for keisersnitt... https://www.klikk.no/foreldre/baby/etter-fodselen/trening-etter-keisersnitt-2384765

Ser jo ut som om det er et par øvelser her man kan gjøre ganske tidlig da, riktignok snart 4 uker siden keisersnitt her men går nesten på veggen av å kun gå turer. :hilarious: Føler meg egentlig helt fin så gleder meg til å få trent skikkelig igjen.
 
Gjør kun øvelser for å ikke stivne og få mer bekkenvondt, men ja bekkenet mitt begrenset meg sist og gjør det nå også, så greier ikke å gå lengt engang før jeg får veldig store smerter så må nok vente en stund. Og fysio og kiro vil at jeg hvertfall skal vente en god stund ennå, men savner trening masse. Har jo ikke treng på snart tre år så abstinenser som fy:hilarious::hungover: men er vel nok trening for kroppen å gå rundt her med babyen og vugge etc, kroppen min har jo ikke vært brukt så mye på lenge :hilarious::p
 
Ser jo ut som om det er et par øvelser her man kan gjøre ganske tidlig da, riktignok snart 4 uker siden keisersnitt her men går nesten på veggen av å kun gå turer. :hilarious: Føler meg egentlig helt fin så gleder meg til å få trent skikkelig igjen.
Ser den. :) ikke lenge igjen da :cool:
 
Gjør kun øvelser for å ikke stivne og få mer bekkenvondt, men ja bekkenet mitt begrenset meg sist og gjør det nå også, så greier ikke å gå lengt engang før jeg får veldig store smerter så må nok vente en stund. Og fysio og kiro vil at jeg hvertfall skal vente en god stund ennå, men savner trening masse. Har jo ikke treng på snart tre år så abstinenser som fy:hilarious::hungover: men er vel nok trening for kroppen å gå rundt her med babyen og vugge etc, kroppen min har jo ikke vært brukt så mye på lenge :hilarious::p
Hvordan øvelser gjør du for bekkenet? :)

ja er jo som du sier god trening i å bære, vugge osv, men føler nesten at jeg har så dårøig kjernemuskulstur at jeg bærer/belaster feil, så gleder meg veldig til å få ting «på plass» igjen. :D
 
Hvordan øvelser gjør du for bekkenet? :)

ja er jo som du sier god trening i å bære, vugge osv, men føler nesten at jeg har så dårøig kjernemuskulstur at jeg bærer/belaster feil, så gleder meg veldig til å få ting «på plass» igjen. :D
Vanskelig å forklare men skal prøve:hilarious: men fikk beskjed om å helst vente litt siden man har masse hormoner ennå, men fikk lov med smått. Viktigste av alt er vel bevege og bære riktig(dårlig på det selv) men ikke lett når babyen bestemmer:hilarious:

•På alle fire står jeg og krummer ruggen og svaier om hverandre.
•Sitte på huk så langt ned jeg greier(ikke så langt ennå) og presser forsiktig utover. Og presse med låra imot.
•Tøye forsiktig rompemuklaturen
Brukeballtennisball for å tøye muklaturen i rompa.
•sitte på yogaball isteden for sofaen en liten stund hver dag.
Ellers gjør jeg bare sånne små ting ekstra som knipe rompe og underliv annenhvergang hver gang jeg ammer. Og når jeg ligger på ryggen tenke og presse navelen mot gulvet for å samle musklene. Men gå greier jeg veldig lite av siden bekkenet er veldig lealøst og blir fort vondt. Også får jeg behandling i tillegg :happy:
 
Vanskelig å forklare men skal prøve:hilarious: men fikk beskjed om å helst vente litt siden man har masse hormoner ennå, men fikk lov med smått. Viktigste av alt er vel bevege og bære riktig(dårlig på det selv) men ikke lett når babyen bestemmer:hilarious:

•På alle fire står jeg og krummer ruggen og svaier om hverandre.
•Sitte på huk så langt ned jeg greier(ikke så langt ennå) og presser forsiktig utover. Og presse med låra imot.
•Tøye forsiktig rompemuklaturen
Brukeballtennisball for å tøye muklaturen i rompa.
•sitte på yogaball isteden for sofaen en liten stund hver dag.
Ellers gjør jeg bare sånne små ting ekstra som knipe rompe og underliv annenhvergang hver gang jeg ammer. Og når jeg ligger på ryggen tenke og presse navelen mot gulvet for å samle musklene. Men gå greier jeg veldig lite av siden bekkenet er veldig lealøst og blir fort vondt. Også får jeg behandling i tillegg :happy:
Ja skjønner :)

Yogaball skulle jeg hatt selv også, bare aldri kommet så langt. :p

Så flink du er!
 
Ja skjønner :)

Yogaball skulle jeg hatt selv også, bare aldri kommet så langt. :p

Så flink du er!

Føler meg ikke så veldig flink når jeg ser andre går trilleturer:p Går til bilen og kjører dit vi skal jeg:hilarious: trilleturer må nok vente litt til.
Ja yogaball koster nesten ingenting på sporten(xxl) kjøpte den minste siden jeg ikke er så høy, og blir brukt mye til vanlig trening også når jeg kan begynne med det igjen. og virkelig gull verdt å ha.
 
Jeg får ikke til trilleturer ennå pga bekkenet, og føler meg veldig låst til huset. Men greier heldigvis å få kontakt med bekkenbunnsmusklene og har begynt å knipe så smått. Og ble minnet på hvor viktig det er å knipe + stramme i kjernen hver gang man løfter opp babyen.

Fant ellers noen enkle øvelser her: https://helse-bergen.no/seksjon/Fysioterapi/Documents/Pasientinfo KK/ovelser_barseltiden.pdf

Jeg tar også til meg infoen om å ikke løfte tyngre enn babyens vekt de første 14 dagene. Så jeg skal nok ikke begynne å løfte vogn inn og ut av bilen og sånne ting, tror det kan gjøre ting endel verre nå i starten.
 
Jeg får ikke til trilleturer ennå pga bekkenet, og føler meg veldig låst til huset. Men greier heldigvis å få kontakt med bekkenbunnsmusklene og har begynt å knipe så smått. Og ble minnet på hvor viktig det er å knipe + stramme i kjernen hver gang man løfter opp babyen.

Fant ellers noen enkle øvelser her: https://helse-bergen.no/seksjon/Fysioterapi/Documents/Pasientinfo KK/ovelser_barseltiden.pdf

Jeg tar også til meg infoen om å ikke løfte tyngre enn babyens vekt de første 14 dagene. Så jeg skal nok ikke begynne å løfte vogn inn og ut av bilen og sånne ting, tror det kan gjøre ting endel verre nå i starten.
Uff da, har du fortsatt vondt i bekkenet? Her ga det seg helsigvis nesten helt med en gang etter fødsel. Klarer å gå med vogn, men kjenner jeg får vondt i korsryggen. Og det med å løfte (og knipe/stramme) kjenner jeg at jeg er veeeldig «utrent». Må liksom balansere meg hver gang jeg f eks skal opp av sofaen samtidig som jeg bærer babyen.
 
Begynte igjen på sats i dag, styrketime. Snart fire uker siden fødsel.
 
Så digg :D

Noen spesielle øvelser du gjør eller ikke gjør? Trenger inspo :p

Superdigg! Støl i dag:p Tar ikke situps. Ellers passer jeg på å knipe og stabilisere kjernen når jeg gjør øvelsene. Har ikke begynt å løpe igjen ennå. Tror jeg drøyer det litt.
 
Gjør litt yoga via YouTube på stuegulvet (søker på postnatal yoga), går korte turer, og prøver å gjøre knipeøvelser 3 ganger daglig (har på varsling på telefonen). I tillegg prøver jeg å leke med storesøster når jeg har mulighet, og hun er svært aktiv :hilarious::hungover:
 
Jeg er nå 6 uker siden fødsel og har startet treningen med en økt på stuegulvet. Tenkte å forsøke å få til 3 økter i uka framover. Foreløpig gjør jeg bare lette styrkeøvelser. Det vanskeligste er egentlig å finne tid til å gjøre det, for det må jo skje mens Lillegutt sover og da er det også veldig fristende å sove selv ;)
 
Back
Topp