Coronavirus og nyfødte

Håndballmamma

* Lykke *
Novemberskattene 2014 <3
Påskekyllingene 2020
Hei
Er det flere enn meg som er bekymret mtp coronaviruset, graviditet og fødsel ?
 
Googla det vedrørende graviditet tidligere idag og de vet kun at sars ikke fa fosterskader :)
Med god hygiene etter fødsel går det nok bra, tenker det ikke er nødvendig at alle andre skal pelle på barnet
 
Jeg ble det nå i kveld, etter at det er bekreftet å ha kommet til Norge. Og så sier de at 70 prosent kan ende opp med å bli smittet? Skumle greier :(
 
Nei. Det er mange sykdommer jeg synes er skumlere med tanke på mini, men man kan ikke gjøre annet enn å være flink med hygiene :)
 
Ja, synes det er litt ubehagelig. Mest med tanke på at jeg har en i barnehagen som har en tendens til å ta med alt hjem. Så om det blir et utbrudd kjenner jeg at villigheten til å sende i barnehagen reduseres.
 
Men vanlig influensa blir jo vi gravide anbefalt vaksinering mot pga. at det kan oppstå komplikasjoner med baby.

Jeg er ikke bekymret så lenge folk ikke drar med seg ting til Norge og har god håndhygiene. Ikke er jeg bekymret for meg, men baby.
 
Hei
Er det flere enn meg som er bekymret mtp coronaviruset, graviditet og fødsel ?

Ja det skal jeg inrømme at jeg er. Ser for meg at vi skal føde på sykehuset på en tid hvor det kan ha begynt å komme en del smittetilfeller . De siser jo at fra start ankomst til landet, vil det ta ca 4 mnd før man når "toppen" utifra de beregninger de har gjort så langt.
Da kjenner jeg at det å skulle bevege seg i ett slikt "belastet" miljø som sykehuskantine, besøksområde osv ikke frister særs med en nyfødt ..

Tenker også en del på at man vet lite om smitte relatert til høygravide. Da særs ift utvikling av lungebetennelse og andre komplikasjoner knyttet til respirasjon. Vi vet jo fra før at blant annet vanlig influensa i slutten av et svangerskap kan være særs utfordrende for respirasjonen.

Nå er jo første tilfelle påvist i Norge, og det informeres at nordmannen med påvist smitte i Italia , nylig har vært hjemme her i Norge. Så jeg antar vi er "igang", dog i liten skala.

Jeg har ett barn fra før med særs nedsatt immunforsvar, så kan ikke si jeg gleder meg til denne perioden..... foreløbig vet vi lite om konsekvensen for både barn med nedsatt immunforsvar, gravide i siste trimester og nyfødte. Så ja, jeg bekymrer meg. Men prøver å ikke la det bli for voldsomt.
 
Er det noe regel som sier vi MÅ bli på sykehuset i 2-3 dager etter fødsel? Jeg er ikke bekymra for sykdommer generelt og iallefall ikke for meg selv men kjenner jeg er usikker når det kommer til baby og storebroren. Jeg hadde nok takla en sykdom fint siden jeg anser meg selv som frisk og normalt immunforsvar men jeg aner jo ikke hvordan de små hadde taklet det
 
Er det noe regel som sier vi MÅ bli på sykehuset i 2-3 dager etter fødsel? Jeg er ikke bekymra for sykdommer generelt og iallefall ikke for meg selv men kjenner jeg er usikker når det kommer til baby og storebroren. Jeg hadde nok takla en sykdom fint siden jeg anser meg selv som frisk og normalt immunforsvar men jeg aner jo ikke hvordan de små hadde taklet det

Vet førstegangs fødende får en del mer ift å lære å bade osv.. men for oss andre så er det vell ikke slik. Er både du og baby frisk så vil jeg tro at det ikke er ett problem. Man må jo tilbake på dag 2 for prøver osv.. men det gjør jeg lett hvertfall :)
 
Litt? Men ikke mer enn andre sykdommer. Kommer til å følge FHI sine forhåndsregler, og satser på at det hjelper.

Nå er det jo vinterferie, og så har jeg bare 2 uker igjen på jobb. Satser på at jeg ikke plukker opp noe på den tiden :) Hjelper på at jeg har relativt voksne elever;) Har de uansett på god avstand når de sier at de ikke er i form. Og kollegaene mine er ikke "klemmere", så da slipper jeg nok billig unna. Tenker at vi uansett venter litt med å la folk holde knøttet helt i starten, da det er mye forskjellig som går for tiden. Og så må folk selvsagt være friske hvis de skal få komme på besøk.
 
Kjenner at jeg bgynner å bli veldig stresset. Er inn og ut av sykehuset annenhver dag pga oppvæsking (hg), å er redd for at folk reiser dit med smitten. Også med tanke på fødselen
 
Jeg hadde liten baby når det var svineinfluensa også, så kjenner jeg er ganske rolig. Den ble også huset voldsomt opp i media.
 
Jeg er litt små bekymret i og med at jeg bor i Tromsø hvor det er bekreftet smitte, men regner med alt kommer til å gå fint så lenge man har god håndhygiene og holder seg unna de som virker syke... :nailbiting:
 
Jeg er litt små bekymret i og med at jeg bor i Tromsø hvor det er bekreftet smitte, men regner med alt kommer til å gå fint så lenge man har god håndhygiene og holder seg unna de som virker syke... :nailbiting:
Ja så det. Vivhar noen i karantene i Bofø. Heg bor ikke der men d er der sykehuset jeg skal føde på er. Er forkjøla nå men det er vanlig sesong greie som jentene har dratt me fra barnehagen.
 
Hvordan ble det ivaretatt på sykehus med tanke på besøk på barsel osv?

Vet ikke hvilket sykehus du skal på, men ikke lov med sykehus på barsel her sånn generelt. Det gjaldt da jeg fødte for 2 år siden også. Far og friske søsken kan besøke.

Det er meldt om størst risiko for folk over 65 år og kronisk syke fremfor små barn faktisk.
Bhg og skole vil stenges om smitte kommer ut av kontroll, fikk beskjed av kommunen i dag, og da vil nok helt sikkert reglene for barsel innskrenkes.

Legg merke til at det er økning i smitte nå etter vin erferie fordi folk på død og liv må reise til utlandet i ferien, på tross av økt smittefare i andre land. Det vil sikkert utvikle seg, men nå i første gang er det først og fremst folk som har vært i utlandet som er smitta. På sykehus vil de havne rett i isolat.
 
Har tenkt litt på det de siste dagene. Jobber som kontaktlærer på en barneskole (2.trinn) og kjenner jeg ikke er interessert i å bli smittet. Blir generelt veldig fort syk. Tenker dere at en bør «tenke på seg selv og barnet» og holde seg unna skolen, eller er det ingen grunn til bekymring? :)
 
Last edited:
FHI svarer dette på spørsmålet
Jeg er gravid. Bør jeg være bekymret?
Ingen tall tyder på at gravide er mer utsatt for smitte enn andre. I motsetning til zikavirus som kan angripe fosteret, er dette en luftveissykdom som antagelig er mye mindre farlig for fostre. Men å være gravid kan være belastende i seg selv, og da bør man prøve å unngå å bli syk, selv om det ikke nødvendigvis er farlig, påpeker Forland i Folkehelseinstituttet.
 
Back
Topp