Permisjonstid og fordeling

Tror jeg må snakke med sjefen om hva han tenker jeg altså.

men hvor lang er den fellesperioden?

Vi tjener helt greir begge to, derfor tenkte vi at vi ville klart 80% lønn uten større problemer. Blir jo ikke noe ferie uansett:) (i reiseforstand, vi tar jo ut ukene og feriepengene).
Men målet vårt var liksom å komme så nært sommeren som mulig med permisjon.
Hvis jeg tar utgangspunkt i den gjennomsnittlige termindatoen i juli, 15.07.2020, og legger inn 5 uker ferie for mor i september, og legger hele fellespotten i 100% (16 uker) hos mor, så er mors permisjon ferdig 23.03.2021, og fars permisjon (15 uker) går fra 24.03.2021 til og med 06.07.2021. Da har du jo ferien fra 2021 til gode og kommer deg altså ved hjelp av 100% permisjon og totalt 10 uker ferie helt frem til barnehagestart i august 2021, uten en eneste dag ulønnet permisjon :-)

jeg skal ikke ta ulønnet fordi vi må det for å få det til å gå opp - for det går opp i opp uten en eneste dag ulønnet. Jeg skal ta ulønnet fordi jeg nekter å dra fra babyen min i mars, som da bare er 8 måneder. Derfor blir det 10 uker ulønnet på meg og heller gradert permisjon på far.

Alle taper drittmye penger på å ta 80%. Du kan ta maaaaaaange uker ulønnet permisjon å totalt sitte igjen med mer monitas enn hvis du hadde tatt 80% permisjon. Dersom du i tillegg har skriftlig avtale med jobben din om oppstartsdato etter ulønnet permisjon, så mister du ikke sykemeldingsretten helt.

Når jeg regnet på det så sparer vi 17000kr på å velge 100%, men "mistet" da 10 uker permisjon. Den permisjonen vil vi jo uansett ha, så da taper vi på å velge 100%. Derfor skjønner jeg ikke hvordan flere her kan ta mange uker med ulønnet permisjon med pengene man sitter igjen med ved 100%. Jeg har regnet det ut manuelt pluss i et skjema på nettet, så jeg skjønner ikke hva jeg eventuelt har gjort galt for å komme så dårlig ut av det sammenlignet med dere andre.

Tror vi må sette oss ned med ezcel sammen og regne litt:bag:
Når jeg regnet på det så sparer vi 17000kr på å velge 100%, men "mistet" da 10 uker permisjon. Den permisjonen vil vi jo uansett ha, så da taper vi på å velge 100%. Derfor skjønner jeg ikke hvordan flere her kan ta mange uker med ulønnet permisjon med pengene man sitter igjen med ved 100%. Jeg har regnet det ut manuelt pluss i et skjema på nettet, så jeg skjønner ikke hva jeg eventuelt har gjort galt for å komme så dårlig ut av det sammenlignet med dere andre.
ja da må du ha regnet fryktelig galt! Ved sist permisjon kunne jeg ta 14 uker ulønnet permisjon og fortsatt sitte igjen med mer enn ved å ta 80%.

Etter mer du tjener etter mer taper du, vi taper veldig mye penger på at mannen, som tjener betraktelig mer enn meg, skal ha 80% lønn i 19 uker :wacky:

ja da må du ha regnet fryktelig galt! Ved sist permisjon kunne jeg ta 14 uker ulønnet permisjon og fortsatt sitte igjen med mer enn ved å ta 80%.
Etter mer du tjener etter mer taper du, vi taper veldig mye penger på at mannen, som tjener betraktelig mer enn meg, skal ha 80% lønn i 19 uker :wacky:

Veldig merkelig da, vi har to helt normale jobber (lærer og barnehagelærer). Er det noen som på en enkel måte kan forklare hvordan de regnet ut forskjellen?
Når er forresten fristen for å søke nav om foreldrepenger?

Veldig merkelig da, vi har to helt normale jobber (lærer og barnehagelærer). Er det noen som på en enkel måte kan forklare hvordan de regnet ut forskjellen?
Når er forresten fristen for å søke nav om foreldrepenger?
Du søker 9-12 uker før permisjonen, når du har fått en type terminbekreftelse fra jordmor etter uke 26?, som skal legges ved søknaden. Du må søke om fars permisjon eller eventuelt utsettelse av fars permiskon senest siste dag i din permisjon :-)

det var min mann som er utdannet siviløkonom som regnet ut forskjellene sist gang, men vi ble begge litt overrasket over hvor mye vi faktisk hadde tapt på å ta 80%.

Og om man tjener mer enn 640 000kr så er det opp til arbeidsgiveren om mellomlegget utbetales.
Altså for min mann som tjener tre ganger så mye som meg, og arbeidsgiver kun betaler et mellomlegg på 10 000kr i måneden, så taper vi sinnsykt mye penger hver måned så lenge han er i permisjon. Han er selv dritasur for at han «må» ta 15 uker pappaperm denne gangen, han syns det var mer enn surt nok med 10 uker dårlig lønn forrige gang :hilarious:

Jeg begynte i jobb da gutten min var 7 måneder (født desember 2018, så samme regler som nå). Det var hele min permisjon + hele felles, uten ferie (er selvstendig næringsdrivende så er rent "tap" å få barn generelt sett).

Denne gangen skal jeg ta smellen og ta flere måneder ulønnet. Ikke fordi det ikke har gått bra, baby og mann har hatt det supert (jeg har ikke ammet dessverre). Men som ble nevnt over her; pappa fikk sjarmøretappen. Jeg hadde et enkelt svangerskap og fødsel og hadde ingen fysiske kvaler, men hadde en unge som sov maks 30 min i gangen, 4-6 ganger om dagen. Når han ikke sov måtte jeg bære, når han sov måtte jeg vaske flasker. Jeg var sliten og lei og gledet meg helt ærlig til å begynne å jobbe.

Så fort jeg var i jobb begynte gutten å sove 1-2 timer 2 ganger om dagen....mitt sterkeste minne fra permisjonen ble dermed at jeg var konstant sliten, mens far hadde mye mer kos. De lekte sammen, og hvilte sammen. Det ønsker jeg meg også denne gangen!

At samme pott med uker skal gjelde for alle er helt merkelig. Jeg kjenner flere menn som må bruke 3 år på å ta ut permisjonen, fordi de må ha den når de egentlig ville hatt ferie. Som driver eget selskap og ikke kan være borte. Det er så feil som det kan bli! Håper de ordner det slik at familier kan velge selv hva de gjør med potten sin.

Og om man tjener mer enn 640 000kr så er det opp til arbeidsgiveren om mellomlegget utbetales.
Altså for min mann som tjener tre ganger så mye som meg, og arbeidsgiver kun betaler et mellomlegg på 10 000kr i måneden, så taper vi sinnsykt mye penger hver måned så lenge han er i permisjon. Han er selv dritasur for at han «må» ta 15 uker pappaperm denne gangen, han syns det var mer enn surt nok med 10 uker dårlig lønn forrige gang :hilarious:
ja, er jo ikke alle som får det mellomlegget! Mannen får heldigvis det, men er jo ikke alle som er klar over at det kan være tilfelle hos enkelte! :happy:

Er også irritert på disse reglene. Tror ikke det blir noe ulønnet perm her, selv om jeg gjerne skulle vært hjemme med mini i 1-2 år selv.. Men har i alle fall tenkt at jeg skal ta fellesperioden, så får han ta sin del. Kanskje det evt er mulig å ta noe ulønnet perm, så jeg kan ta noen vakter (jobber i helsenorge) når mannen har fri/uansett er hjemme, slik at jeg ikke blir totalt uten inntekt en periode... *klø seg i hodet*

Vi snakker og snakker og teller måneder og vurderer :hilarious: Men vi skal iallefall ha 100% lønn. Jeg har en mnd ferie som utvider min permisjon. og mulig jeg tar 1 mnd ulønnet permisjon på slutten av min perm. Jeg tar såklart fellesdelen. Så skal pappaen være hjemme til skoleferien. Vi er rimelig heldige siden han er lærer.. og min arbeidsplass er i nærheten så ingen problem med ammefri. Blir bare kos når han får ta sin del. Neste år har jeg senferie så da får vi være sammen alle fire helt frem til skole og barnehagestart. så blir det forhåpentligvis en bra barnehageplass til høsten. Har egentlig begynt å lure på hva alt styret med permisjonsfordelingen dreier seg om... Må legge til at jeg forstår det er vanskelig om mor jobber langt unna hjemmet.

Er så enige med dere! Det er ikke likestilt mellom mor og far å føde et barn! Mor bærer og stiller kroppen sin til disposisjon - både psykisk og fysisk - før og etter fødsel.

I 2020 må da politikerene ha tiltro til at familier er så likestilt at de kan bestemme selv hvordan det passer å fordele permisjonen! Grrr.. :mad:

Tror jeg må snakke med sjefen om hva han tenker jeg altså.

men hvor lang er den fellesperioden?

Vi tjener helt greir begge to, derfor tenkte vi at vi ville klart 80% lønn uten større problemer. Blir jo ikke noe ferie uansett:) (i reiseforstand, vi tar jo ut ukene og feriepengene).
Men målet vårt var liksom å komme så nært sommeren som mulig med permisjon.

Fellesperioden er vel på 18 uker, mener jeg, som kan fordeles som en vil. Jeg vil også komme meg så nært sommeren som mulig før jeg starter i jobb igjen. ;)

Forrige permisjon i 2018 hadde far 10 uker pappaperm. Han elsket å være hjemme med lille, men syntes selv at de 10 ukene var nok. Han sier også selv at han synes det er drøyt at han nå denne gangen «må» ta 5 uker ekstra (15 totalt), og at han ikke fatter at mor i teorien skal ut i jobb når barnet er 7-8 måneder. Jeg tok 6 uker ulønnet forrige gang, i tillegg til 5 uker ferie i permisjonen, så jeg gikk ut i jobb når baby var 10.5 måneder gammel. Jeg var ikke klar for å dra fra barnet på dagtid mtp amming osv før barnet var 10 måneder. Så denne gangen skal jeg heller ikke tilbake i jobb før baby er 10,5 måneder, så jeg kommer til å begynne i jobb i midt/slutten av mai. Så tar far noen uker pappaperm alene med baby frem til jeg går på lærerferie i slutten av juni. Vi skal da være hjemme sammen hele sommeren alle, og så sparer han minimum fem uker permisjon slik at han tar ut litt og litt i høstferier og vinterferier osv slik at vi kan reise bort sammen alle :) så bruker han opp pappapermen innen barnet er tre år.

Lurt. Tenker mannen og kan gjøre slik ift sin permisjon siden han er lærer. En kan bare velge selv hvordan en legger opp fedrekvoten? Dvs om han tar noe av sin del mellom min permisjon og hans ferie, kan han ta en dag i uka for eks etter skoleferien?

I motsetning til "alle" andre syns jeg det er flott at noe av fellesperioden har gått til far. Høres jo ut som om her at alle tenker at fellesperioden tilhører mor.

Tror ikke vi kommer til å dele 50-50, men han kommer til å ta ut noe av fellesperioden også.

Norge har en helt fantastisk permisjonordning i utgangspunktet, at man bare får masse penger fra staten for å være hjemme med barn er ikke noen selvfølgelighet :)

I motsetning til "alle" andre syns jeg det er flott at noe av fellesperioden har gått til far. Høres jo ut som om her at alle tenker at fellesperioden tilhører mor.

Tror ikke vi kommer til å dele 50-50, men han kommer til å ta ut noe av fellesperioden også.

Norge har en helt fantastisk permisjonordning i utgangspunktet, at man bare får masse penger fra staten for å være hjemme med barn er ikke noen selvfølgelighet :)
Jeg for min del tenker ikke at fellesperioden tilhører noen, jeg tenker at etter forrige svangerskap og fødsel så var det jeg som hadde størst behov for lengst permisjon og tror det er sånn nå også :happy: Flott at en kan velge selv!

Last edited:

Nei, men veldig ofte har en baby mer behov for mammas nærhet det første leveåret mtp amming blant annet. Ja, pappa trengs også, men faktisk ikke i like stor grad som mamma akkurat den tiden.

Du må se på totalen. Dere ønsker å være hjemme i 59 uker uansett. Med 80% lønn (permisjon i 59 uker )vil du sitte igjen med f.eks 400 000. Dersom dere tar 100% lønn (permisjon i 49 uker + 10 uker ulønna) vil dere sitte igjen med f.eks 417 000 (tilfeldige tall, men tok med den forskjellen du skrev). Totalsummen etter 59 uker vil altså være større med 100% lønn.

Back
Topp