Permisjonstid og fordeling

Neya

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Er jeg den eneste som syns at permisjonstiden er veldig kort? Det skal sies at jeg har ikke noe i mot at far skal få være hjemme med barnet/barna i en lengre periode, men hvorfor skal det være sånn at dette skal gå utover mor sin permisjon? Om en tar ut 80% av lønnen sin så får mor 3 uker før fødsel og 19 uker etter. Far får også 19 uker. Det vil jo si at vi som får barn i juli, må ut i jobb igjen i april. Synes at måten vordende familier blir behandlet på er respektløst og det mases om å produsere flere barn, mens fødeavdelinger legges ned på løpende bånd, jordmødre jobber ræva av seg og vi skal heller ikke få amme ungene våre til de er omtrent 1 år som de anbefaler, for det kan jo far ta seg av :wacky::yuck: en skulle nesten tro at han kan det i hvert fall. Her skal feriene på begge sider av årene taes ut så en får maxet tiden hjemme med gullet. At samfunnet skal bestemme for hver enkelt familie syns jeg faktisk er forkastelig. Her tenkes det faktisk ikke på det beste for barnet, men hva som er mest rettferdig for mor og far. Da jeg fikk jentene mine for 11 og 12 år siden hadde far 6 uker husker jeg. Greit at det har blitt litt mer, men det har da ikke blitt til barnets beste ved å utvide farskvoten. Hilsen litt småirritert og frustrert. Hvordan har dere tenkt å gjøre det?
 
Forrige permisjon i 2018 hadde far 10 uker pappaperm. Han elsket å være hjemme med lille, men syntes selv at de 10 ukene var nok. Han sier også selv at han synes det er drøyt at han nå denne gangen «må» ta 5 uker ekstra (15 totalt), og at han ikke fatter at mor i teorien skal ut i jobb når barnet er 7-8 måneder. Jeg tok 6 uker ulønnet forrige gang, i tillegg til 5 uker ferie i permisjonen, så jeg gikk ut i jobb når baby var 10.5 måneder gammel. Jeg var ikke klar for å dra fra barnet på dagtid mtp amming osv før barnet var 10 måneder. Så denne gangen skal jeg heller ikke tilbake i jobb før baby er 10,5 måneder, så jeg kommer til å begynne i jobb i midt/slutten av mai. Så tar far noen uker pappaperm alene med baby frem til jeg går på lærerferie i slutten av juni. Vi skal da være hjemme sammen hele sommeren alle, og så sparer han minimum fem uker permisjon slik at han tar ut litt og litt i høstferier og vinterferier osv slik at vi kan reise bort sammen alle :) så bruker han opp pappapermen innen barnet er tre år.
 
Jeg vet ikke??? tørr ikke se på dette ennå siden jeg jobber borte fra hjemmet og er ikke sikker på jeg klarer det så tidlig
 
Forrige permisjon i 2018 hadde far 10 uker pappaperm. Han elsket å være hjemme med lille, men syntes selv at de 10 ukene var nok. Han sier også selv at han synes det er drøyt at han nå denne gangen «må» ta 5 uker ekstra (15 totalt), og at han ikke fatter at mor i teorien skal ut i jobb når barnet er 7-8 måneder. Jeg tok 6 uker ulønnet forrige gang, i tillegg til 5 uker ferie i permisjonen, så jeg gikk ut i jobb når baby var 10.5 måneder gammel. Jeg var ikke klar for å dra fra barnet på dagtid mtp amming osv før barnet var 10 måneder. Så denne gangen skal jeg heller ikke tilbake i jobb før baby er 10,5 måneder, så jeg kommer til å begynne i jobb i midt/slutten av mai. Så tar far noen uker pappaperm alene med baby frem til jeg går på lærerferie i slutten av juni. Vi skal da være hjemme sammen hele sommeren alle, og så sparer han minimum fem uker permisjon slik at han tar ut litt og litt i høstferier og vinterferier osv slik at vi kan reise bort sammen alle :) så bruker han opp pappapermen innen barnet er tre år.

ja vi kommer nok også til å ta ut gradert til far. Tror ikke han kommer til å være hjemme i 19 hele uker nei :yuck: det som jeg synes er så dumt er at dette blir tvang. Det er jo slettes ikke alle som har mulighet heller.
 
Altså.. min kjære ble overrasket over at jeg tok det som en selvfølge at jeg skulle ha hele fellesdelen. Jeg har aldri tenkt at det var et annet alternativ. Helt til han sa at han synes det mest rettferdige var at vi delte alt i to, for han ville jo også være hjemme med barnet. For meg er det helt uaktuelt å gå ut i jobb igjen før barnet er 1 år. Så hvis han vil ha så mye permisjon blir det veldig mye ulønnet permisjon på meg..
 
Altså.. min kjære ble overrasket over at jeg tok det som en selvfølge at jeg skulle ha hele fellesdelen. Jeg har aldri tenkt at det var et annet alternativ. Helt til han sa at han synes det mest rettferdige var at vi delte alt i to, for han ville jo også være hjemme med barnet. For meg er det helt uaktuelt å gå ut i jobb igjen før barnet er 1 år. Så hvis han vil ha så mye permisjon blir det veldig mye ulønnet permisjon på meg..
Har dere barn fra før? Jeg tenker hvertfall at de fleste menn får et HELT annet syn på det når de skjønner og ser hvor mye arbeid et svangerskap er, en fødsel er og ikke minst barseltid, amming og restitusjon for mor. Det er derfor min mann synes det er uaktuelt å ta over permisjon før barnet er 10 måneder. Han sier selv at å ta mor fra baby før 10 måneder er hjerterått for baby, i hvertfall vår førstefødte. Barnet var heller ikke klar for å være uten mamma på dagtid før ved 10 måneder. Jeg tok i tillegg ut ammefri to timer hver dag, til barnet var 1,5 år gammelt. Jeg jobbet da altså kun fra 8.30-14.00 hver dag.
 
Må være helt ærlig å si at disse reglene osv er ekkel å sette seg inn i. Ble nylig innvilget uføretrygd, så hvordan dette påvirker i tillegg vet jeg ikke. Jeg er hjemmeværende uansett, så vet ikke hva reglene er når det er slik. Ønsker å ha far hjemme med oss så lenge vi kan. Han tar nok ut ferie i tillegg til perm.
 
Vi deler ca 50-50, men kjører overlapp når farens permisjon starter der vi bytter på. Sist begynte jeg studiene allerede fire måneder etter, hadde ikke noe valg den gangen og vil ikke gjøre det igjen.
Jeg er enig med første innlegget: Hvorfor skal moren gi fra seg sin permisjon? Kan ikke far få permisjonen ITILLEGG til mor? Altså 49 uker til moren og 15 uker til far, så kan mor velge om hun vil bruke alle 49 ukene. Dyrere for samfunnet? Trolig ikke: Barnehageutgifter, kontantstøtte, sykmelding og vikarutgifter når foreldrene tar ut ulønnet permisjon. Og den billigste løsningen er ikke nødvendigvis den beste heller.
 
Har dere barn fra før? Jeg tenker hvertfall at de fleste menn får et HELT annet syn på det når de skjønner og ser hvor mye arbeid et svangerskap er, en fødsel er og ikke minst barseltid, amming og restitusjon for mor. Det er derfor min mann synes det er uaktuelt å ta over permisjon før barnet er 10 måneder. Han sier selv at å ta mor fra baby før 10 måneder er hjerterått for baby, i hvertfall vår førstefødte. Barnet var heller ikke klar for å være uten mamma på dagtid før ved 10 måneder. Jeg tok i tillegg ut ammefri to timer hver dag, til barnet var 1,5 år gammelt. Jeg jobbet da altså kun fra 8.30-14.00 hver dag.

Nei, vi har ikke barn fra før. Han er veldig flink med barn, og jeg er sikker på at han kommer til å være en super pappa. Men som du sier, tanken på å gå fra barnet når det er så lite og jeg fremdeles fullammer, er grusom og helt uaktuelt. Jeg skulle ønske man ikke måtte bestemme hvordan man vil fordele permisjonen så tidlig, men heller sett an hvordan det går og hvilke behov vi har når ungen er her..
 
Nei, vi har ikke barn fra før. Han er veldig flink med barn, og jeg er sikker på at han kommer til å være en super pappa. Men som du sier, tanken på å gå fra barnet når det er så lite og jeg fremdeles fullammer, er grusom og helt uaktuelt. Jeg skulle ønske man ikke måtte bestemme hvordan man vil fordele permisjonen så tidlig, men heller sett an hvordan det går og hvilke behov vi har når ungen er her..
Jeg mener helt ærlig at 15 uker er mer enn nok for far, hvis han vil ha mer kan HAN ta ulønnet permisjon. Det er DU som går gravid, det er din kropp som skal restitueres, og helt ærlig så er de første månedene hjemme med baby beinharde! Det blir kos fra ca 6 måneder - skal far få hele sjarmøretappen da? Den er jeg ikke enig med far i altså...
 
Altså.. min kjære ble overrasket over at jeg tok det som en selvfølge at jeg skulle ha hele fellesdelen. Jeg har aldri tenkt at det var et annet alternativ. Helt til han sa at han synes det mest rettferdige var at vi delte alt i to, for han ville jo også være hjemme med barnet. For meg er det helt uaktuelt å gå ut i jobb igjen før barnet er 1 år. Så hvis han vil ha så mye permisjon blir det veldig mye ulønnet permisjon på meg..
Oiii, det hadde jeg synes var utrolig trist hvis han ville hatt delt det helt likt... jeg var ikke klar for å begynne på jobb etter 5-6 måneder :sorry: Jeg synes amming, kolikk, fødsel og alt tok på og trengte tid hjemme med baby for å komme meg rett og slett...
 
Jeg mener helt ærlig at 15 uker er mer enn nok for far, hvis han vil ha mer kan HAN ta ulønnet permisjon. Det er DU som går gravid, det er din kropp som skal restitueres, og helt ærlig så er de første månedene hjemme med baby beinharde! Det blir kos fra ca 6 måneder - skal far få hele sjarmøretappen da? Den er jeg ikke enig med far i altså...

Oiii, det hadde jeg synes var utrolig trist hvis han ville hatt delt det helt likt... jeg var ikke klar for å begynne på jobb etter 5-6 måneder :sorry: Jeg synes amming, kolikk, fødsel og alt tok på og trengte tid hjemme med baby for å komme meg rett og slett...

Det er godt å høre andres synspunkter på dette. Ikke akkurat fristende å ta den tunge biten og la samboer få alt kosen - det skal jeg ta opp neste gang samtalen tas opp. Takk!
 
Det er godt å høre andres synspunkter på dette. Ikke akkurat fristende å ta den tunge biten og la samboer få alt kosen - det skal jeg ta opp neste gang samtalen tas opp. Takk!
Dere må nok prate om det ja, sånn at begge føler at dere blir hørt og sett. Men hvis du ønsker å amme så kan fort det fort være en stor jobb som krever mye, både i forhold til søvn og energi!
 
Så hvis jeg tar en permisjon, hvor jeg får 80% lønn, og så lang permisjon som mulig.
Får jeg da 19 uker og far får 19 uker? Hva med fellesperiode?
Dere kan velge hva dere gjør felles perioden. I vårt tilfelle taper vi masse penger på at pappaen skal ha 19 uker med 80% lønn, så blir ulønna på meg. Jeg ønsker å være hjemme ca et år :happy:
 
Så hvis jeg tar en permisjon, hvor jeg får 80% lønn, og så lang permisjon som mulig.
Får jeg da 19 uker og far får 19 uker? Hva med fellesperiode?
Alle taper drittmye penger på å ta 80%. Du kan ta maaaaaaange uker ulønnet permisjon å totalt sitte igjen med mer monitas enn hvis du hadde tatt 80% permisjon. Dersom du i tillegg har skriftlig avtale med jobben din om oppstartsdato etter ulønnet permisjon, så mister du ikke sykemeldingsretten helt.
 
Alle taper drittmye penger på å ta 80%. Du kan ta maaaaaaange uker ulønnet permisjon å totalt sitte igjen med mer monitas enn hvis du hadde tatt 80% permisjon. Dersom du i tillegg har skriftlig avtale med jobben din om oppstartsdato etter ulønnet permisjon, så mister du ikke sykemeldingsretten helt.

Fellesperioden kan du gjøre som du vil med. du kan ta hele fellesperioden eller far kan det samme. Det bestemmer en selv. Men jeg er irritert på at alt skal virke så rettferdig mellom mor og far og at det ikke blir tatt hensyn til barnet. Barnet trenger mammaen lenger enn det som fremgår på papiret. Vi kommer uansett til å ta ut 80%. Kommer til å ta ut ferien min for i år i nov slik at permisjonstiden forskyves en mnd. Hva jeg gjør med ferien min for neste år har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Om far skal få noen uker før jeg går ut i ferie igjen.

Nei, jeg synes det rett og slett er tragisk at det skal være sånn som dette. Mødre skulle fått være hjemme i 1 år og så kunne far fått være hjemme etter det. Gjerne like lenge som nå, men da hadde i hvert fall barnet kommet best ut av det. Synes jeg! :)
 
Jeg er så enig med dere over. Jeg vil ikke tilbake i jobb før barnet er 10 mnd i hvertfall. Har nå begynt å regne på hvor mye vi må spare opp for å ha råd til at jeg tar tre mnd ulønnet permisjon, blir jo ganske mye penger:hungover:
Mannen min er selvstendig næringsdrivende og har ikke mulighet til å være hjemme i 15 uker. Med de andre barna har han tatt en dag i uken og brukt resten av permisjonen i feriene. De som lager reglene skjønner ikke at ikke alle passer inn i samme boksen.
Jeg har også ammet de andre barna frem til de var ett år, og holdt på minst to ganger hver natt frem til ammeslutt. Var faktisk nettene jeg ammet mest de siste mnd. Og man blir faktisk sykt sliten av det når man i tillegg skal jobbe. Merker jeg blir skikkelig irritert når jeg tenker på disse reglene og de som lager de:confused: alt skal handle om likestilling nå, så biologien blir helt glemt.
Og mannen min er verdens beste og mest engasjerte pappa, selv om han aldri har vært hjemme mange uker i strekk alene med barna:Heartred pappaene er jo ikke på jobb 24 timer i døgnet når mor er i perm, så min mann hadde i hvertfall tid og mulighet til å knytte bånd til barna fra dag en.
 
Alle taper drittmye penger på å ta 80%. Du kan ta maaaaaaange uker ulønnet permisjon å totalt sitte igjen med mer monitas enn hvis du hadde tatt 80% permisjon. Dersom du i tillegg har skriftlig avtale med jobben din om oppstartsdato etter ulønnet permisjon, så mister du ikke sykemeldingsretten helt.
Tror jeg må snakke med sjefen om hva han tenker jeg altså.
Dere kan velge hva dere gjør felles perioden. I vårt tilfelle taper vi masse penger på at pappaen skal ha 19 uker med 80% lønn, så blir ulønna på meg. Jeg ønsker å være hjemme ca et år :happy:
men hvor lang er den fellesperioden?

Vi tjener helt greir begge to, derfor tenkte vi at vi ville klart 80% lønn uten større problemer. Blir jo ikke noe ferie uansett:) (i reiseforstand, vi tar jo ut ukene og feriepengene).
Men målet vårt var liksom å komme så nært sommeren som mulig med permisjon.
 
Tror jeg må snakke med sjefen om hva han tenker jeg altså.

men hvor lang er den fellesperioden?

Vi tjener helt greir begge to, derfor tenkte vi at vi ville klart 80% lønn uten større problemer. Blir jo ikke noe ferie uansett:) (i reiseforstand, vi tar jo ut ukene og feriepengene).
Men målet vårt var liksom å komme så nært sommeren som mulig med permisjon.
Gå inn her og skriv inn deres info så får du se datoer og alt mulig: https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger

v
i tjener også greit, og klarer oss på 80% lønn. Men sitter rett og slett igjen med mer penger hvis vi velger 100% og ulønnet permisjon i tillegg :happy:
 
Back
Topp