Utstyrsliste

Baby20♡

Andre møte med forumet
Jeg er førstegangsgravid, og synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg trenger, til alle punkt. Jeg har forsøkt å lage en liste, kanskje den kan hjelpe flere, men dersom noen har noen innspill blir jeg veldig glad! :D



Stelle:
- kommode
- bleier
- tørrkluter
- våtservietter
- vaskekluter (10-20stk)
- håndduker (5 stk)
- nyfødtsete bade
- babyolje
- sinksalve
- babypudder
- vaskekrem
- nesesug
- neglklipper
- febermåler
- paracet til baby
- gulpekluter (10 stk)

Sove:
- sprinkelseng og madrass
- dyne(r)
- sengesett (3-5 stk)
- laken (5 stk)
- tisselaken
- koseklut(er)
- pledd/teppe (1-2 stk)
- babynest
- lammeskinn
- babycall

Reise:
- bæresele/bæresjal
- barnevogn
- myggnett og regntrekk
- bilstol og base
- stelleveske/sekk

Klær:
- langarma body (6 stk)
- kortarma body (6 stk)
- ullbody (3 stk)
- strømpebukse (6 stk)
- sokker (6 par)
- bukse (3-4 stk)
- lue (2 bomull og 2 varmere)
- votter (2 par)
- utedress
- lester
- pyjamas (6 stk)
- klorevotter
- siklesmekker

Mor:
- ammeBH
- ammeinnlegg
- ammepute
- brystsalve
- store bind
- evt. bleier
- truseinnlegg
- gravidklær
- ammetopper
- flasker (4 stk)
- ammepumpe

Annet:
- smokker
- vippestol
- babygym
 
Ah, elsker sånne lister! Er også førstegangs og syns det er overveldende mye å tenke på, så takk for at du gidder å dele :D
 
Veldig bra liste!

Jeg vi tilføye å ha salven Inotyol - den er fantastisk!
Det er også kjekt med en stellematte oppå stellebordet :)

Og så var det for min del veldig kjekt å ha en håndpumpe (kan jo kjøpe en elektrisk etter hvert hvis man ser at det blir perioder med pumping) for å få vekk/lindre verste melkesprengen hvis baby er mett og ikke interessert :p
 
Også er det kjekt med beskyttelse til Bilsete til å ha under bilstoler etc, for å beskytte for søl, slitasje etc.

Solskjerming til vinduene bak, så man ikke får sola i øynene etc, speil så man lett kan følge med på ungen.

Og Når de er litt eldre/etter behov, sånn til å henge på ryggen til sete foran, med rom som man kan oppbevare F.eks leker, ting man vil ha lett tilgjengelig på reise.
 
Og ja! Vurder adapter til barnevognen som gjør at du kan sette bilstolen på understellet. Det savnet jeg skikkelig med førstemann og blir kjøpt inn denne gangen!
 
Det er den del på denne listen jeg ikke ville handlet på forhånd, rett og slett fordi alle ikke får bruk for alt. Jeg brukte aldri våtservietter når min var liten, og sink salve ble han grusomt sår av. Nesesuger kjøpte jeg ikke før han var noen måneder siden behovet aldri oppsto før det. Regner ikke med babyene blir så tette og forkjøla midt på sommeren :) Sengesett hadde jeg alt for mange av, men endte bare opp med å bruke 2-3 sett av, fordi jeg bytta jo ikke dynetrekk hver dag (bytta laken oftere pga søl osv)

Hva tenker du med utedress? En bobledress eller tykkere strikket dress? Et lite barn pleier ofte å være godt kledd og pakket inn i pose, så jeg brukte ikke annet enn tykk strikkadress / fleecedress på gutten min før han begynte og skulle mer opp og se/ ut av vogna :)

Bleier og salver generelt ville jeg ikke kjøpt selv, for om du henter de gratis babypakkene hos de som har (apotek, kiwi, rema 1000 osv) får du et lite utvalg av forskjellige merker, og får prøvd deg frem til hva som passer deg og din baby! :)
 
Er så forskjellig også, noen igjen har fortalt meg at jeg burde ha maaange sengeskift, og definitivt nesesug. Kanskje forkjølelse ikke er et problem i sør, men tro meg, sommer i nord er ikke sommer, evt. bare to-tre dager da :laughing002
Med utedress tenker jeg en slags dress når vi skal ut av hus. Typ evt strikkedress ja :)
 
Er så forskjellig også, noen igjen har fortalt meg at jeg burde ha maaange sengeskift, og definitivt nesesug. Kanskje forkjølelse ikke er et problem i sør, men tro meg, sommer i nord er ikke sommer, evt. bare to-tre dager da :laughing002
Med utedress tenker jeg en slags dress når vi skal ut av hus. Typ evt strikkedress ja :)
Jeg glemmer av og til at klimaet er annerledes andre steder i landet :rolleyes::hilarious: Hadde gjerne hatt en nesesug da ja, for det går jo ikke ut på dato eller noe :p
 
Helt sykt jo! Tror ikke jeg kunne bodd opp i nord, da jeg er et skikkelig sommermenneske :p

Ja det er nesten litt frustrerende iblant å sitte i snøkov mens man ser bilder sørfra hvor de ligger og soler seg.. men man blir så vant til det, jeg kunne ikke tenkt meg til å bo i sør hvor det er varmt over så lang tid, to uker i syden er mer enn nok for meg, da savner jeg nord veldig! :hilarious:
 
Jeg syntes saltvannsspray til baby har vært gull, men om man ammer og ikke har kjøpt inn så funka det bra å sprute morsmelk inn i nesa også.

Anbefaler for så vidt å kjøpe en del av disse tingene brukt. Særlig det man ikke vet om man har behov for. Det florerer med pent brukt babyutstyr som ellers ville blitt kastet.

Også er jeg veldig enig med Noelialita.
Jeg bruker feks ikke våtservietter på babyene mine, men den kom likevel til nytte da jeg fant sprittusjmerker overalt. Våtserviettene tok alt :hilarious:
mye man kan vente og se an behovet med, så slipper man å sitte igjen med masse som aldri blir brukt
 
Kjempe fin liste, men som noen andre sier ville jeg nok ikke kjøpt inn alt dette nå, vent litt og finn ut hva dere trenger etter barnet er født (Selv om det meste må være klart på forhånd).

Jeg syns det hørtes mye ut med 3-5 sengesett. jeg hadde 2 til hver dyne (vogn dyne og seng dyne), og det hold rikelig for vår del. Byttet, vasket det skitne, så var det klart til bruk igjen iløpet av dagen :happy:

kortarmet body har også blitt veldig lite brukt her i huset, selv om jeg bare har sommerbarn. Ute må de jo dekkes til uansett, og inne ligger de gjerne bare i bleie om det er veldig varmt. Men ett par kan jo kanskje være greit i tilfelle :)
 
Mye av stelle produktene får du i gratis baby pakker rundt forbi. Får da testet forskjellige bleie merker.

Ville ikke ha hamstret så mye på bleier og våtservietter, det er så forskjellig hva barne rompen passer og tåler. Vet om flere som elsker libero touch, mens hos oss var det bare masse uhell.

Skal helst unngå kremer, såper og oljer før 6mn, da porene til barnet er åpne hele tiden og tar til seg alt. Dette ble jeg fortalt av hudpleier.

Til rumpen og tørr hud bruker vi kokkos olje fra apoteket, hjelper også når avføring blir vanskelig å vaske av med våtservietter.
 
Hadde nesesuger men brukte en gang, saltvann var mye bedre her. Her kommer det så klart ann på barnet.

Du kan også bytte babypudder ut med potetmel. Har selv brukt babypudder 2-3 ganger og det lukter for mye parfyme for meg, denne gang vil jeg bruke potetmel. Brukte heller ikke våtservietter før hun var nærmeret året, vann og tørrservietter er utrolig nyttig.

Brukte aldri kortarmet body før sommer nr2, lå i bleien inne og tynn ull/bomull langarmet body ute i skyggen første året.
 
Takk for svar alle sammen:D jeg er jo som sagt helt fersk på dette, har bare lest meg fram til ting, fått tips fra andre og ting jeg selv har tenkt på, og prøvd å få opp en liste basert på det. Er veldig kjekt å høre andres erfaringer og ellers tips og råd!:))
 
Fin liste! Jeg syntes det var veldig greit med en tinkafu solbeskytter(ser ut som en stor caps en har på kalesja), evnt en parasoll til vogna. Da kan baby ligge i bare body feks i vogna om det blir varmt, og en slipper å få sollys direkte i bagen om en triller med sola bak ryggen. Jeg kjøpte brukt for 100kr.:)

Så ville jeg også avventet litt med å kjøpe så mye, for en får ofte gaver/ tilbud om å arve, osv. Evnt kjøpe noe brukt. Er bedre for babyen med plagg som er vaska noen ganger, og bedre for miljøet. :) De vokser så fort i starten!
 
Mange fine tips her. Min erfaring etter to små er at nyfødtstøtte til badebaljen er helt unødvendig. Man klarer fint å holde babyen med én hånd Du sparer også miljøet for plast

Slår også et slag for potetmel i stede for pudder. De inneholder parfyme.
 
Jeg syntes saltvannsspray til baby har vært gull, men om man ammer og ikke har kjøpt inn så funka det bra å sprute morsmelk inn i nesa også.

Anbefaler for så vidt å kjøpe en del av disse tingene brukt. Særlig det man ikke vet om man har behov for. Det florerer med pent brukt babyutstyr som ellers ville blitt kastet.

Også er jeg veldig enig med Noelialita.
Jeg bruker feks ikke våtservietter på babyene mine, men den kom likevel til nytte da jeg fant sprittusjmerker overalt. Våtserviettene tok alt :hilarious:
mye man kan vente og se an behovet med, så slipper man å sitte igjen med masse som aldri blir brukt

De mest oppdaterte helsesykepleierne fraråder nå bruk av morsmelk i nesa på babyene, da morsmelka løsner opp den tette nesa men også gjør at snørra klumper seg sammen i en større klatt...
 
Back
Topp